Mainos

Sähköautoilu

  • 558 488
  • 4 954

Vatso

Jäsen
Rivian osuu aika lähelle vaatimuksia, rangesta taitaa vähän joutua tinkimään.

Tässä siis linkki tuohon malliin:

Markkinoillahan tuokaan ei vielä ole, mutta ilmeisesti kuitenkin ihan oikeasti tulossa myyntiin asti.
 

D.A.D

Jäsen
Noilla kriteereillä katse suuntautuu vahvasti jenkkilään päin, sieltä on tulossa suunnilleen noihin notuleihin meneviä katumaastureita useammalta valmistajalta (Hummer, Jeep ja Ford taitavat olla ekana ulkona linjastolta).

Ensimmäisenä jenkkien dinosaurusvalmistajien täyssähkömalleista Eurooppaan on tulossa Mustang, joka ei toki osu lainkaan tuohon, mutta osoittaa että sieltä malleja valuu tännekin taas myytäväksi pitkän tauon jälkeen.

Unohtui kriteereistä ajettavuus aspekti. Jollei sillä saralla jättiläis harppausta tapahdu on miltei jokaiselta euro merkiltä vaihtoehto saatavilla ennen amerikkalaisia, niin pitkältä takamatkalta lähtevät. Lincoln navigatoria ajaessa tuli mieleen, että mulla on jo vene.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaatimukset.
- Range 600km.
- 7 paikkaa, niin että joka penkille sopii n.180 cm matkustaja.
- Maavara 25 cm.
- 4-veto.
- Vetokyky 2900kg.
- Siedettävä sisämelu. siis Tesla ei käy vaan joku ihan "oikea auto".
Täyttääkö joku nykyauto nämä kriteerit?
Xc90 ja ID6 on tuloillaan tänä ja ensi vuonna. Eivät tietenkään täytä noita kriteereitä, mutta vähän sinnepäin kuitenkin. Model x + korvatulpat. Hummer EV jos tuosta seitsenpaikkaisuudesta voi tinkiä.
 

D.A.D

Jäsen
Täyttääkö joku nykyauto nämä kriteerit?
Xc90 ja ID6 on tuloillaan tänä ja ensi vuonna. Eivät tietenkään täytä noita kriteereitä, mutta vähän sinnepäin kuitenkin. Model x + korvatulpat. Hummer EV jos tuosta seitsenpaikkaisuudesta voi tinkiä.
M-B GLS ja Audi Q7 ainakin. Paikka luvusta voi tinkiä aikaisintaan kuuden vuoden kuluttua. Taitaa olla parempi odottaa kuumeen laantumista, mutta jos ei laannu niin xc90 t8. Sitten joskus neljän vuoden päästä uusi katselmus josko sähköauto olisi varteenotettava vaihtoehto.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
M-B GLS ja Audi Q7 ainakin. Paikka luvusta voi tinkiä aikaisintaan kuuden vuoden kuluttua. Taitaa olla parempi odottaa kuumeen laantumista, mutta jos ei laannu niin xc90 t8. Sitten joskus neljän vuoden päästä uusi katselmus josko sähköauto olisi varteenotettava vaihtoehto.

Q7 ei ainakaan täytä listaasi. Mersusta en osaa sanoa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
183 cm pitkänä mahdun joka penkille, joskin taka rivissä ei kyllä viihdy mielellään pitkiä matkoja. Vetokyky 3500kg ja koripallo menee alta.
Mahtaako mennä koripallo, kun netin mukaan vain vähän päälle 20cm maavara. Siis jostain kohtaa varmaan menee.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
185mm rauta jousilla, mutta ilmajousitettu versio 245mm. koripallo 237mm joten pitäis mennä. Kyllä 20cm riittäisi periaatteessa.
Voinee todeta että aika hyvin on jo sähköautoja tarjolla kun on vain kahden (tai millilleen yhden) mallin ero saatavuudessa versus polttis. Polttiksia yksi, sähköautoja yksi vähemmän.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
185mm rauta jousilla, mutta ilmajousitettu versio 245mm. koripallo 237mm joten pitäis mennä. Kyllä 20cm riittäisi periaatteessa.

Eli ei täytä listaasi. Joka nyt toki muutenkin oli tehty trollausmielessä sähköautoketjuun, kuten vähän väliä jokaisella sähköautoilua käsittelevällä foorumilla tuntuu tapahtuvan eri suunnista.
 

D.A.D

Jäsen
Voinee todeta että aika hyvin on jo sähköautoja tarjolla kun on vain kahden (tai millilleen yhden) mallin ero saatavuudessa versus polttis. Polttiksia yksi, sähköautoja yksi vähemmän.
Täytynee tyytyä välimallin volvoon ja vaihtaa peräkärry vähän pienempään. Vastineeksi saa sitten taloudellisempaa kaupunkiajoa ja kivikauden tekniikalla pääsee sitten perille asti jos matka on pidempi.

Edit. tai sitten odotellaan ID6 mallin volkkaria, josko sillä saisi vetää järkevän kokoista kärryä. Muuten vaikuttaa todella kiinnostavalta vaihtoehdolta.
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hesarissa artikkeli autovalmistajien suunnitelmista sähköautojen suhteen ja kuinka ennusteena on, että sähköautot valtaavat uusien autojen markkinan hyvin voimakkaasti 2030 vuoteen mennessä. Tosin kukaan ei kysynyt Volvolta tai Fordilta miten se peräkärry vedetään talvella Hangosta Utsjoelle 2030-luvulla...
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Tässä voisi pikku hiljaa alkaa harkitsemaan siirtymistä sähköautoilun pariin, ainakin tämä audin uusin luomus sellaisen ajatuksen herätti. Tyylikäs, tehokas, range ja naapurin leuka kuolassa ovat sellaisia seikkoja, mistä pidän. Koukulla en tee mitään, joten sitä puolta ei tarvitse murehtia. On tuossa kyllä kaksi huonoakin asiaa: ensimmäinen on hinta ja toinen on hinta. Norja noita tosin taitaa ostaa kaikille kenellä ei vielä ole teslaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hyundain uusi Ioniq 5 vaikuttaa spekseiltään ihan kiinnostavalta: Hyundai IONIQ 5 - Hyundai


Sopivasti rangea ja tehoa arkiajoon, pikalataus, taka- tai neliveto, isohkoa kärryäkin voi kuskata ja toivottavasti ymppäävät aikalailla runsaat varusteet jo vakiona kuten on ollut merkillä tapana, niin uskoisin että menestyy.

Alkanut kyllä täyssähkö kiinnostamaan yhä enemmän. Sopii aika hyvin omilla ajoille kun arkisin ajan tallista talliin, voisi kotona ladata yösähköllä halvalla, pari kertaa vuoteen ajaa 400km siivun kerralla josta selviäisi yhdellä välilatauksella... Ylläpidon helppous kiinnostaa myös. Jännästi myös ainakin omalla kohdalla sähköauton suhteen en ole niin merkkiennakkoluuloinen kuin vaikka polttisautoissa. Moottorit kun on ominaisuuksiltaan kuitenkin aika samantyyliset ja samanlaiset, valitsee vain tehot mitä haluaa ja lompakko kestää. Sisustat, penkit jne on kaikilla modernimmat tai erilaiset kuin perinteisissä autoissa ja tuntuu että merkkien erot vähän sekoittuvat. Vielä kun vuoden tai pari malttaa niin on varmasti aika hyvät valikoimat ja näitä 2021 uutuuksia voisi saada pikkaisen halvemmalla... Jos ei ois rahasta kiinni niin ottaisin Taycan Sport Tourismon, 4S, isommalla akulla, Green Mamba Metallic, sisälle vaalea sisusta, Burmesterit, 18-way penkit, dynaamiset valot jne.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt on hieman yli viikon ollut taloudessa vuoden 2017 Passat GTE.

Auto on meidän tarpeisiin oikein passeli. Tilaa on riittävästi ja ajotuntuma on itseäni miellyttävä. Meillä kävi hyvä tuuri yksilön kanssa ja varusteista löytyy itselle tärkeimpänä adaptiiviset valot ja vakkari.

Taloyhtiössä ei ole vielä latauspaikkaa, eli bensalla on pääsääntöisesti menty. Kulutus on kuitenkin ollut itselle positiivinen yllätys, vain 5,2 l/100 km (noin 400 km, keskinopeus 26 km/h). Lataillut olen toki kauppareissuilla. Taloudellista ajoa pitää vielä opiskella.
 
Uudessa AutoBild lehden 3/21 testissä on uusi Mercedes Benz EQC sähköauto, joka on ensimmäinen MB täyssähköauto. Testiryhmällä oli tarkoitus testata autoa Vierumäellä. Hämmästys oli suuri, kun latauspaikkoja ei Vierumäen lähistöllä ollutkaan.
EQC ladattiin Helsingissä K-latauksesta, jossa 22 kWh lataus kesti 48 min ja lataus maksoi 39,30 €. Akun latausteho näytti 100% ja toimintamatkaksi 309 km. Pakkasta oli -5C ja Vierumäelle päästyä oli ajettu 128 km, jolloin jäljellä oleva toimintamatka oli enää 121 km. Pakkasesta johtuen (?) toimintakapasiteetista oli vähentynyt 60 km.
Pakkanen kiristyi yöllä -10C lämpötilaan ja aamulla kun laittoi virran päälle, mittari näytti toimintamatkaksi enää 79 km eli pakkanen oli purrut akuista virtaa 42 kilometrin verran, joten oli selvää, ettei takaisin Helsinkiin testiryhmä enää päässyt. Lähin latauspaikka löytyi Lahdesta kauppakeskus Karismasta. Perillä toimintamatkaa oli enää jäljellä 28 km.
Pikalatauksessa kului aikaa 1 t 40 min ja virtaa tuli akkuihin 70,9 kWh. Lataus maksoi 90,80 € ja koska toimintasäteeksi Mersu ilmoitti 309 km täyteen ladattuna, ei olisi mitään järkeä ladata autoa puolilleen vaan aina täyteen.
Tosiasiassa pakkanen tulee pudottamaan toimintasädettä vähintään 120 km, koska tullessa näin tapahtui eli todellinen toimintasäde talvella olisi luokkaa 180-200 km. Kesällä MB EQC:n ilmoittama 309 km:n matka lienee mahdollista.

100 km:n matka MB EQC sähköautolla maksaa siis talvella n. 45 € ja kesällä n. 30 € . Vertailun vuoksi Mercedes Bentz 250 Cdi:llä kulutus talvirajoituksilla -10C pakkasessa on 5,3 l/100km eli maksaa 7,42 €.
Volkswagen Polo 1,4 TDi:llä 100 km:n ajo -7C pakkasessa kulutus 3,4 l/100 km eli maksaa 4,76 € eli on liki 10 kertaa edullisempaa kuin sähkö Mersulla ajaminen. Diesel Mersullakin on 6 kertaa edullisempaa matkanteko talvella kuin sähkö Mersulla. Mainittakoon vielä, että koeajossa ollut EQC maksaa 90 839 €.

Kulmahousut jalkaan ja kaupoille.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
EQC ladattiin Helsingissä K-latauksesta, jossa 22 kWh lataus kesti 48 min ja lataus maksoi 39,30 €.

Lähin latauspaikka löytyi Lahdesta kauppakeskus Karismasta. Perillä toimintamatkaa oli enää jäljellä 28 km.
Pikalatauksessa kului aikaa 1 t 40 min ja virtaa tuli akkuihin 70,9 kWh. Lataus maksoi 90,80 € ja koska toimintasäteeksi Mersu
Joku tässä ei täsmää. ChadeMo 50 Kw lataus maksaa K-latauksen Appin mukaan 1e + 0,2€ per minuutti. Vaikka kuinka tuota laskisin niin minusta ensimmäisen latauksen hinnaksi tulee 10,6€.

Myös Karisman hinta on Appin mukaan sama ja hinnaksi tulisi näin 21€.

Onkohan muut faktat kerrottu samoilla kertoimilla?

Vierumäen Matkakeitaassa on type 2 latureita, mutta en osaa sanoa että käyvätkö ne Mersuun.
 

Tuamas

Jäsen
Joku tässä ei täsmää. ChadeMo 50 Kw lataus maksaa K-latauksen Appin mukaan 1e + 0,2€ per minuutti. Vaikka kuinka tuota laskisin niin minusta ensimmäisen latauksen hinnaksi tulee 10,6€.

Ja tuohan oli 22Kw:n laturi jota oli käytetty, jossa hinta on 2snt/minuutti (+1 €/latauskerta jos ei ole rekisteröitynyt),
eli hinta oli joko 0,96€ tai 1,96€.

Lehti oli siis keksinyt jostain noin kaksikymmenkertaisen hinnan vs. oikea hinta ensimmäiseen lataukseen.

Toisessa latauksessa Karismassa oli taas käytössä K-Lataus (tieto kauppakeskuksen nettisivuilta) ja tällä kertaa pikalaturi,
jonka hinta on 20 snt/minuutti (+1€/latauskerta jos ei ole rekisteröitynyt), eli tällä kertaa hinnaksi tuli maksimissaan 21 €.

Tällä kertaa AutoBildin pojat eivät kyenneet kuin 4,5 kertaiseen hintaan vs. oikea hinta.

Toki toinen kysymys on se, miksi ihmeessä pikalaturilla hurruteltiin täyteen asti, kun 80% lataukseen olisi päästy huomattavasti nopeammin, sillä latauksella olisi päässyt Lahdesta Helsinkiin ja tuollaista latausta valmistajat suosittelevat.

Sinänsä kuvaavaa, että sähköautoa täytyy käyttää eeppisen väärin (ladata pikalaturilla täyteen asti, olla lataamatta yöllä ja käyttämällä ilmeisesti jotain äärikallista roaminglatausta) ja sen päälle valehdella täydellisesti hinnat (tai käyttää äärikallista roaminglatausta), jotta saadaan sopivaa materiaalia.

Edit.
Dodiin, nyt se hiukan pisteitä yhdistämällä selvisi mistä nämä hinnat oli taiottu.
Eli jannut olivat ilmeisesti ladanneet Virran Äpin, mutta käyttivät K-Latauksen latureita (vaikka esimerkiksi Lahdessa on 12 Virran laturia, Helsingissä 136 Virran laturia ja muuten Vierumäelläkin näkyy olevan 2 Virran laturia), eli jannut optimoivat kalleimman mahdollisen yhdistelmän mitä markkinoilta on mahdollista saada.

Jos reissulla olisi optimoitu edes vähän alusta omaa toimintaa ja ladattu ensimmäinen lataus K-Latauksen äpillä sekä toisella latauksella 80% lataustasoon asti, olisi matkan kokonaiskulut olleet melko tasan kympin.

Virran omissa latureissa lataus muuten maksaa 2,15snt/minuutti, jolla näillä latausajoilla olisi päästy huimaan 3,18 € kokonaishintaan.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ja tuohan oli 22Kw:n laturi jota oli käytetty, jossa hinta on 2snt/minuutti (+1 €/latauskerta jos ei ole rekisteröitynyt),
eli hinta oli joko 0,96€ tai 1,96€.

Lehti oli siis keksinyt jostain noin kaksikymmenkertaisen hinnan vs. oikea hinta.
No yllätys.
Ehkä ne hinnat oli Saksan markoissa ja kurssi 70-luvulta
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Noissa julkisissa latureissa on muutenkin ihan jäätävä hinta vs. sähkön hinta siirtoineen ja veroineen. Lueskelin taannoin Bemarin i3:sta kokemuksia ja joku kommentoi, että K-lataus ja Virta-lataus on välillä ollut törkykallis, juurikin tuota luokkaa, että maksaa 30-40eur se, minkä kotona lataisi 2-3 eurolla. Lisäksi Virralla on vielä joku panttimaksu 30eur ja kk-maksu, eikä saa lataushintaa etukäteen tietoon ilman appia. Aika hapokasta olisi olla pelkästään julkisten laturien varassa sähköautolla...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Noissa julkisissa latureissa on muutenkin ihan jäätävä hinta vs. sähkön hinta siirtoineen ja veroineen. Lueskelin taannoin Bemarin i3:sta kokemuksia ja joku kommentoi, että K-lataus ja Virta-lataus on välillä ollut törkykallis, juurikin tuota luokkaa, että maksaa 30-40eur se, minkä kotona lataisi 2-3 eurolla. Lisäksi Virralla on vielä joku panttimaksu 30eur ja kk-maksu, eikä saa lataushintaa etukäteen tietoon ilman appia. Aika hapokasta olisi olla pelkästään julkisten laturien varassa sähköautolla...
Näiden sähköyhtiöiden appillä löytyy 10-20 sentin hintojakin. Toki sekin on 2-3 kertainen hinta kotiin verrattuna, mutta silti muutamakymmentä pinnaa bensalla ajelun hinnasta.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Noissa julkisissa latureissa on muutenkin ihan jäätävä hinta vs. sähkön hinta siirtoineen ja veroineen. Lueskelin taannoin Bemarin i3:sta kokemuksia ja joku kommentoi, että K-lataus ja Virta-lataus on välillä ollut törkykallis, juurikin tuota luokkaa, että maksaa 30-40eur se, minkä kotona lataisi 2-3 eurolla. Lisäksi Virralla on vielä joku panttimaksu 30eur ja kk-maksu, eikä saa lataushintaa etukäteen tietoon ilman appia. Aika hapokasta olisi olla pelkästään julkisten laturien varassa sähköautolla...

Molemmilla on hyvin selkeä hinnoittelu, kunhan ei käytä roamingia (eli Virralla K-Latausta tai toisinpäin).

K-Latauksen hinta on 22Kw latureilla 0,02€/minuutti ja pikalatureilla 0,2€/minuutti.
Virralla latauksen hinta on 22Kw latureilla 1,29€/tunti eli 0,0215€/minuutti.

Virta ilmoittaa sivuillaan myös Kwh-hinnan, joka on mielestäni kohtuullisen kilpailukykyinen 0,20€/Kwh.

Virran kk-maksusta en löytänyt yhtäkkiä mainintaa mistään, panttimaksu 30€ näkyi olevan.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Nyt on hieman yli viikon ollut taloudessa vuoden 2017 Passat GTE.

Auto on meidän tarpeisiin oikein passeli. Tilaa on riittävästi ja ajotuntuma on itseäni miellyttävä. Meillä kävi hyvä tuuri yksilön kanssa ja varusteista löytyy itselle tärkeimpänä adaptiiviset valot ja vakkari.

Taloyhtiössä ei ole vielä latauspaikkaa, eli bensalla on pääsääntöisesti menty. Kulutus on kuitenkin ollut itselle positiivinen yllätys, vain 5,2 l/100 km (noin 400 km, keskinopeus 26 km/h). Lataillut olen toki kauppareissuilla. Taloudellista ajoa pitää vielä opiskella.
Itsekkin olen katsellut samalaista Passattia. Meillä taloyhtiössä on naapurilla kyseinen peli ja hän sitä ainakin lataa taloyhtiön katoksessa lämmityspistokkeesta. En tiedä onko siihen kysytty lupaa. Itsellä on päivittäinen työmatka kokonaisuudessaan n.16km, joten pääsisi sähköllä hyvin työmatkat.

Jotkut moittivat etenemiskykyä talvella. Eli pito olisi huono etupäässä kun liikkeelle pitää lähteä. Viittaavatko sitten siihen kun autoa on hieman normaalia raskaampi. Oletko huomannut tämmöistä, että vaikea olisi liukkaalla päästä liikkeelle? Toki renkaat varmasti vaikuttaa myös asiaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Molemmilla on hyvin selkeä hinnoittelu, kunhan ei käytä roamingia (eli Virralla K-Latausta tai toisinpäin).

K-Latauksen hinta on 22Kw latureilla 0,02€/minuutti ja pikalatureilla 0,2€/minuutti.
Virralla latauksen hinta on 22Kw latureilla 1,29€/tunti eli 0,0215€/minuutti.

Virta ilmoittaa sivuillaan myös Kwh-hinnan, joka on mielestäni kohtuullisen kilpailukykyinen 0,20€/Kwh.

Virran kk-maksusta en löytänyt yhtäkkiä mainintaa mistään, panttimaksu 30€ näkyi olevan.

Varmaan on hinnastot muuttuneet sitten viime syksyn ja loppuvuoden milloin noista oli puhetta ja minkä tiedon varassa olin. Hieman silti ihmettelen, että miten saadaan noin isoja hintaeroja aikaan toteutuneilla latauksilla. Pidetään autoa laturissa loppuun asti minuuttihinnalla, jolloin se viimeinen 15-20% varauksesta tulee todella hitaasti?
 

Tuamas

Jäsen
Varmaan on hinnastot muuttuneet sitten viime syksyn ja loppuvuoden milloin noista oli puhetta ja minkä tiedon varassa olin. Hieman silti ihmettelen, että miten saadaan noin isoja hintaeroja aikaan toteutuneilla latauksilla. Pidetään autoa laturissa loppuun asti minuuttihinnalla, jolloin se viimeinen 15-20% varauksesta tulee todella hitaasti?

Kaksi isoa tekijää, käytetään roamingia (kuten ilmeisesti Autobildin jutussa), jolloin minuuttitaksa on ainakin Virran äppi + K-Laturi yhdistelmällä siellä 90snt haminoilla sekä toisena juuri tuo viimeisen 20% lataaminen.

Pikalaturit kun vetävät tuohon optimaaliseen 80% lataustasoon hyvinkin nopeasti (puolisen tuntia), mutta se viimeinen pätkä 80-100% välillä kestää selvästi pidempään kuin siihen asti lataaminen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös