Mainos

Sähköautoilu

  • 558 488
  • 4 954

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt kannattaa aloittaa tarpeesta. Kuinka paljon ajat? Kuinka usein ajat autolla ja kuinka usein ajat pitkää matkaa? Ajatko pikkuteitä, maanteitä vai kaupungissa? Ilman näitä tietoja vaikea hakea sitä sopivinta profiilia. Millainen sähkö talliin tulee? Onko lähellä pikalatauspisteitä?
 

Vatso

Jäsen
Tekeekö hybridin kanssa pikalatauksella yhtään mitään? Akut ovat niin pieniä, että latausnopeudet jäävät joka tapauksessa matalaksi ja bensalla ajaminen on jo halvempaa kuin pikalataus, ellei tuota sitten enemmänkin perustele itselleen jonain ympäristötekona tai haaveilee ajavansa vain Lidlin ilmaisten latureiden sähköllä.

Ennemmin kannattaisi kiinnittää huomiota siihen, onko autossa 3-vaihelataukseen kykenevä laturi, en kyllä tiedä onko tuollaisia hybridejä? Tuolla saisi kotonakin akun täyteen tunnissa-parissa ja myös ladattua esim. K-latauksen latureilla samaan hintaan kuin mitä sähkö maksaa kotona.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sähköautot onnettomuustilastoissa: vahinkoriski koholla, korjaukset kalliita (moottori.fi)

"Selvityksen mukaan sähköautojen kolarikorjaus on noin 1,5 kertaa kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Tähän vaikuttaa se, että sähköautot ovat tällä hetkellä uusia ja hintaluokaltaan kalliita. Lisäksi ajoneuvon akun korjaaminen on hintavaa, jos se pääsee vaurioitumaan kolarissa. "

Sähkäreillä ajetaan paljolti kaupunkiajoa ja sehän toki tarkoittaa kohonnutta riskiä kolaroimiseen.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Nyt kannattaa aloittaa tarpeesta. Kuinka paljon ajat? Kuinka usein ajat autolla ja kuinka usein ajat pitkää matkaa? Ajatko pikkuteitä, maanteitä vai kaupungissa? Ilman näitä tietoja vaikea hakea sitä sopivinta profiilia. Millainen sähkö talliin tulee? Onko lähellä pikalatauspisteitä?

vaimo on ajellut tollaset 20tkm/v.
pääasiassa maantietä ja motaria,
asutaan kuitenkin kaupungissa.

talliin tulee 10A sulakkeen kautta, samassa linjassa taitaa olla muutama lamppu.
tarviiko lataus olla 16A takana?
pikalatauspisteistä ei ole hajua. jos joku näyttäisi että tuollainen se on saattaisin tietää.
lienevät kuitenkin noita, joita on kauppakeskuksissa yms?

millainen olis bmw i3 ? Onko kellään (hyviä tai huonoja) kokemuksia?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sähköautot onnettomuustilastoissa: vahinkoriski koholla, korjaukset kalliita (moottori.fi)

"Selvityksen mukaan sähköautojen kolarikorjaus on noin 1,5 kertaa kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen. Tähän vaikuttaa se, että sähköautot ovat tällä hetkellä uusia ja hintaluokaltaan kalliita. Lisäksi ajoneuvon akun korjaaminen on hintavaa, jos se pääsee vaurioitumaan kolarissa. "
Tuosta lainaamastasi kohdasta saa sellaisen käsityksen että tuossa 1,5-kertaisuudessa ei ole huomioitu sitä että sähköautot ovat kaikki käytännössä alle 5v vanhoja ja keskiarvoiselta hankintahinnaltaan varmaan monikertaisia keskiarvoiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Alle 15000€ täyssähköautoja ei teillä käytännössä ole, mutta alle 15000€ polttiksia on varmaan miljoonia. Onhan tuolla oltava vaikutusta kolarikorjauksenkin kalleuteen. Tai siis onkin, niinhän tuossa lainauksessa sanotaan, mutta sitten jo luulisi että auton ikä ja hintaluokka huomioiden sähköauton kolarikorjaaminen onkin halvempaa kuin polttomoottoriautojen. Jos se kerran nuo huomioimatta on vain 1,5 kertaa kalliimpaa.
Tai sitten en ymmärrä jotain.
 

Veijari

Jäsen
millainen olis bmw i3 ? Onko kellään (hyviä tai huonoja) kokemuksia?
Ei itsellä kokemusta, mutta kaverin perheessä on tuollainen i3 ns. ”Kakkosautona”. Kaverini on kehunut tuota vuolaasti. Emäntänsä tekee sillä työmatkansa ja jos kaverini lähtee esim. kotoa harrastuksiin, kuskaamaan muksuja tai käymään ruokakaupoille, niin ottaa kuulemma mielummin tuon i3:n perseensä alle, kuin oman hybridinsä (XC90 T8). Kannattaa käydä testaamassa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuosta lainaamastasi kohdasta saa sellaisen käsityksen että tuossa 1,5-kertaisuudessa ei ole huomioitu sitä että sähköautot ovat kaikki käytännössä alle 5v vanhoja ja keskiarvoiselta hankintahinnaltaan varmaan monikertaisia keskiarvoiseen polttomoottoriautoon verrattuna. Alle 15000€ täyssähköautoja ei teillä käytännössä ole, mutta alle 15000€ polttiksia on varmaan miljoonia. Onhan tuolla oltava vaikutusta kolarikorjauksenkin kalleuteen. Tai siis onkin, niinhän tuossa lainauksessa sanotaan, mutta sitten jo luulisi että auton ikä ja hintaluokka huomioiden sähköauton kolarikorjaaminen onkin halvempaa kuin polttomoottoriautojen. Jos se kerran nuo huomioimatta on vain 1,5 kertaa kalliimpaa.
Tai sitten en ymmärrä jotain.

Totta. Ajoakuston vahingoittuminen selittänee suuren osan materiaalikustannuksista, mutta onhan tuo ammattitaidon hankkiminenkin asentajia kouluttamalla iso pompsi näin äkisti investoiden. Tuossa aineistossa "Sähköautolla tarkoitetaan selvityksessä täyssähköautoja sekä ladattavia hybridejä. " Eli kun tiedetään valtaosan sähkäreistä olevan plugareita niin ei se tekniikka loppujen lopuksi olekaan yksinkertaisempi vaan päinvastoin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tekeekö hybridin kanssa pikalatauksella yhtään mitään? Akut ovat niin pieniä, että latausnopeudet jäävät joka tapauksessa matalaksi ja bensalla ajaminen on jo halvempaa kuin pikalataus, ellei tuota sitten enemmänkin perustele itselleen jonain ympäristötekona tai haaveilee ajavansa vain Lidlin ilmaisten latureiden sähköllä.

Ennemmin kannattaisi kiinnittää huomiota siihen, onko autossa 3-vaihelataukseen kykenevä laturi, en kyllä tiedä onko tuollaisia hybridejä? Tuolla saisi kotonakin akun täyteen tunnissa-parissa ja myös ladattua esim. K-latauksen latureilla samaan hintaan kuin mitä sähkö maksaa kotona.

Hybrideistä ei taida pikaladata kuin yksi ja sekin toki varsin hitaalla pikalatauksella (22 kW), eli Outlander. Siinä kyllä pikalatauksella tekee hyvinkin. Eivätkä kaikki pikalaturit maksa maltaita, Virran verkostossa on hyvinkin maltillisesti hinnoiteltuja. Kolmesta vaiheesta sen sijaan ei lataa mikään hybridi, pari Mersua taitaa ladata kahdesta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
vaimo on ajellut tollaset 20tkm/v.
pääasiassa maantietä ja motaria,
asutaan kuitenkin kaupungissa.

talliin tulee 10A sulakkeen kautta, samassa linjassa taitaa olla muutama lamppu.
tarviiko lataus olla 16A takana?
pikalatauspisteistä ei ole hajua. jos joku näyttäisi että tuollainen se on saattaisin tietää.
lienevät kuitenkin noita, joita on kauppakeskuksissa yms?

millainen olis bmw i3 ? Onko kellään (hyviä tai huonoja) kokemuksia?

Eli kuinka pitkiä päivämatkoja, kuinka paljon pidempää, kuinka paljon lyhyempää. Nämä profiiliasiat merkitsevät, ei niinkään onko se maantietä vai katua.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hybrideistä ei taida pikaladata kuin yksi ja sekin toki varsin hitaalla pikalatauksella (22 kW), eli Outlander. Siinä kyllä pikalatauksella tekee hyvinkin. Eivätkä kaikki pikalaturit maksa maltaita, Virran verkostossa on hyvinkin maltillisesti hinnoiteltuja. Kolmesta vaiheesta sen sijaan ei lataa mikään hybridi, pari Mersua taitaa ladata kahdesta.

MB:n 250e -sarjaan pitäisi kaikkiin sisältyä pikalataus. Koeajon järjestäjä sanoi vielä että sellaisen saa kyllä 600e hinnalla kaikkiin MB-plugareihin.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
MB:n 250e -sarjaan pitäisi kaikkiin sisältyä pikalataus. Koeajon järjestäjä sanoi vielä että sellaisen saa kyllä 600e hinnalla kaikkiin MB-plugareihin.

MB A 250e pikalataus ei ole vakiona (ei ollut ainakaan kuukausi sitten) mutta sen saa tosiaan lisähintaan. Tuossa on toki jo hidaslatauskin tuplat tehokkaampi (7,4kW) kuin useimmilla merkeillä. Plugarissa en kyllä itse kauheasti näe tarvetta pikalaturille, ehkä silloin jos ei kotona tai töissä pysty latamaan ja käyttää vaan julkisia latauspisteitä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
MB A 250e pikalataus ei ole vakiona (ei ollut ainakaan kuukausi sitten) mutta sen saa tosiaan lisähintaan. Tuossa on toki jo hidaslatauskin tuplat tehokkaampi (7,4kW) kuin useimmilla merkeillä. Plugarissa en kyllä itse kauheasti näe tarvetta pikalaturille, ehkä silloin jos ei kotona tai töissä pysty latamaan ja käyttää vaan julkisia latauspisteitä.

Näemmä tosiaan saa lisävarusteena CCS:n. Jollei kotona tai töissä pysty lataamaan, ei plugarissa ole juurikaan järkeä, koska ABC-periaate. Täyssähköä voi ladata kuin tankkaisi, mutta phevien akut ovat niin pieniä että siinä häviää idea aika lailla täysin.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Eli kuinka pitkiä päivämatkoja, kuinka paljon pidempää, kuinka paljon lyhyempää. Nämä profiiliasiat merkitsevät, ei niinkään onko se maantietä vai katua.

vaimon työmatka on varmaan sellaset 25km/suunta, eli 50 km päivässä.
siihen jotain kauppareissuja ja harrastuksia päälle.

koitan tässä nyt vaimon mieliksi saada jotain yleiskuvaa ja haarukointia, mutta kyllä tässä on jo nettiautoakin selailtu ;)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Teslalla toki oma sähkölehmä ojassa, mutta pointtinsa tuossa 1. kohdassa toki on:
Kannanottonsa yhteydessä Tesla esittää, että hallituksen periaatepäätökseen fossiilittomasta liikenteestä lisätään neljä muutosta, jotka olisivat:

  1. Täyssähköautojen hankintatuen hintakaton sitominen toimintasäteeseen
  2. Hankintatuen kokonaisbudjetin korottaminen
  3. Nollapäästöisten autojen vapauttaminen autoverosta
  4. Liikennesähkön lisääminen jakeluvelvoitteen piiriin
 

Byvajet

Jäsen
Teslalla toki oma sähkölehmä ojassa, mutta pointtinsa tuossa 1. kohdassa toki on:

Suuri akku ainoastaan lisää resurssien kulutusta ja kiihdyttää ympäristötuhoa. Suuret akut vievät resursseja itsessään ja vaativat alustaksi suurikokoisia resurssisyöppöjä autoja.

Jos tukea annetaan, se pitäisi kohdistaa sähköpolkupyöriin ja sähköskoottereihin. Niissä hyvin pieni akku mahdollistaa pitkähkönkin työmatkan, mutta autossa samaan tarvitaan suuri möllykkä.

On järjetöntä, että esimerkiksi Mersun uusi sähköpaku painaa liki kolme tonnia, mikä tekee hyötykuormasta olemattoman. Lisäksi sen toimintamatka korkean ja leveän muodon ja painon vuoksi on kovin vaatimaton suuresta akustosta huolimatta. Myös eTronin keljetuskapasiteetti suhteessa 2,5 tonnin painoon on heikko.

Jos akkujen käyttöä perustellaan ympäristösyillä, perusteet täytyisi hakea kokonaisuudesta. Yhden auton kuluttamilla resursseilla saadaan rakennettua vaikka kuinka monta sähköpyörää tai sähköskootteria.

Kun autossa on 90 kWh:n akku, sillä kuitenkin useimpina päivinä ajetaan alle 100 kilometriä, johon riittäisi 20 kWh. Kuitenkaan 90 kWh:n akku ei tarjoa likikään samaa liikkumisen joustavuutta kuin polttomoottoriauto.

Akku ei sovi vapautta tarjoavan joustavan autoilun energianlähteeksi. Sähköautot nyt -ryhmässä on kokemuksia, joiden mukaan kylmällä valmiiksi rajoitetusta toimintamatkasta putoaa kolmannes tai enemmän. Siellä on myös toistuvasti keskusteluja, joissa ihmiset valittelevat latauspaikkojen riittävyyttä jo nyt, vaikka sähköautoja on vasta 10 000.

Akut sopivat työmatkoihin kelpaaviin kakkosautoihin. Akkujen kokoa pitäisi pienentää ja hyväksyä, että sähköauto on perheen kakkosauto, joka täyttää lähiarjen tarpeet. Jos työmatka-autossa olisi 30 kWh akku, se riittäisi ylivoimaiselle enemmistölle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suuri akku ainoastaan lisää resurssien kulutusta ja kiihdyttää ympäristötuhoa. Suuret akut vievät resursseja itsessään ja vaativat alustaksi suurikokoisia resurssisyöppöjä autoja.

Jos tukea annetaan, se pitäisi kohdistaa sähköpolkupyöriin ja sähköskoottereihin. Niissä hyvin pieni akku mahdollistaa pitkähkönkin työmatkan, mutta autossa samaan tarvitaan suuri möllykkä.

On järjetöntä, että esimerkiksi Mersun uusi sähköpaku painaa liki kolme tonnia, mikä tekee hyötykuormasta olemattoman. Lisäksi sen toimintamatka korkean ja leveän muodon ja painon vuoksi on kovin vaatimaton suuresta akustosta huolimatta. Myös eTronin keljetuskapasiteetti suhteessa 2,5 tonnin painoon on heikko.
Niin, Tesla ei ollutkaan ehdottamassa tukea akun koon perusteella, vaan sähköisen (tai siis nollapäästöisen) toimintamatkan perusteella. Ei siis mitenkään suosisi eVitoa tms.
Jos akkujen käyttöä perustellaan ympäristösyillä, perusteet täytyisi hakea kokonaisuudesta. Yhden auton kuluttamilla resursseilla saadaan rakennettua vaikka kuinka monta sähköpyörää tai sähköskootteria.
Sähköpyöriä ja skoottereita saa ja kannattaa tukea, mutta jos nimenomaan halutaan kohdistaa tuki niin, että sillä saadaan maksimaalisia tieliikenteen päästövähennyksiä, niin ei se välttämättä ole kovin tehokas tukimuoto. Jos se siis korvaisi lähinnä joukkoliikennettä, tavallista polkupyöräilyä tai mopoilua. Lisäksi sille, joka tarvitsee auton, ei ole mitään iloa vaikka samoilla resursseilla saisi sata sähköpyörää, jos niistä yhdelläkään ei pysty täyttämään liikkumisen tarvettaan. Siitä olen kyllä samaa mieltä (ehkä?), että sähköautojen ja varsinkin hybridien massat on kasvaneet turhan isoiksi.
Kun autossa on 90 kWh:n akku, sillä kuitenkin useimpina päivinä ajetaan alle 100 kilometriä, johon riittäisi 20 kWh. Kuitenkaan 90 kWh:n akku ei tarjoa likikään samaa liikkumisen joustavuutta kuin polttomoottoriauto.
Tässä on sellainen ongema, että jos useimpina päivinä riittää 20kWh akku, niin muina kuin useimpina päivinä sillä jää sitten tien varteen. Sen verran pitää ehkä kuluttajaan ja hänen kukkaroonsa voida luottaa, että kukaan ei hanki kymmeniä kilowattitunteja liian isoa akkua ja ajele sitten sen kanssa kaupungilla pätkäajoa. Toki sama dilemma on hybrideissäkin, joita Tesla koittaa kampittaa tuolla ehdotuksellaan, eli se bensakone on ajossa mukana vaikka sitä ei käytettäisikään, mutta sähköautossa sentään se päivittäisen ajomatkan ylittävä ajo on päästötöntä, toisin kuin hybiridissä.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kävin lauantaina ajamassa Kugan ja Octavian plug init ja tänään ostin Kugan.
Varmasti sen käyttö ja pitokulut ovat suuremmat, mutta kyllä Skoda tuntui Kugan koeajaon jäljiltä pahvilaatikolla ajelulta.
Vaimon työmatka 32km. Ite ajan päiväkodin kautta aamuisin total 20km, vaikka töihin on 1 km.
Kattellaan kumman käyttöön tuo menee.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Valtiollinen puuttuminen akkujen kokoon on ihan järjetöntä, jolle ei ole mitään kestäviä perusteita.

Sillä ylläpidetään bensa-autojen markkinaa ja pakotetaan ihmisiä ostamaan polttomoottoriauto.

Autoilun päästöistä ja resurssienkulutuksesta selvästi suurempi osa tulee käytönaikaisesti, kuin valmistusvaiheessa.

Latauspaikkojen määrä ja nopeus tulee seuraamaan sähköautojen kysynnän ja akku-/lataustekniikan kehitystä, jo nyt olisi latauskapasiteetti nostettavissa moninkertaiseksi kohtuullisin investoinnein, mutta siinä ei vielä ole mitään järkeä, koska tarjonnan rajoitteet eivät tällä hetkellä tule eteen kuin ruuhkahuipuissa.

On täysin järjetöntä nykyisellä kehitystahdilla lähteä tekemään mitään keinotekoisia rajoitteita vaikkapa akkujen koolle.

Jännästi noita akkusähköautojen vapauden rajoitteita korostaa porukka jolla on änkyrämäinen vastustus sähköautoiluun, mutta hyvin harvoin esimerkiksi Tesla-kuskit.

Range putoaa kylmällä, aivan kuten polttomoottoriautoissakin, mutta sen merkitys ei ole kovin olennainen arkikäytössä.

Samalla tavalla järjetöntä olisi ohjata tukia autoista skoottereihin ja pyöriin, ne eivät ole toisiaan korvaavia hyödykkeitä, vaan ainoastaan lisäävät sähköpyörien ja -mopojen määrää, ilman merkittävää vaikutusta autokantaan ja sen uusiutumiseen.
 
Viimeksi muokattu:

D.A.D

Jäsen
Range putoaa kylmällä, aivan kuten polttomoottoriautoissakin, mutta sen merkitys ei ole kovin olennainen arkikäytössä.

Anteeksi takertuminen pikkuseikkoihin, mutta missä polttomoottoriautossa range putoaa pakkasella samassa suhteessa sähköauton kanssa. Lähimmäksi taitaa päästä Volvo 244 käsiryypyllä pätkäajossa, mutta niitä ei taida juurikaan enää olla liikenteessä. Oman autoni kulutus nousee pakkasilla n.4.1%, jolloin toimintasäde laskee 880km>850km. Anopin leaf liikkuu kesällä 120km ja pakkasilla 70-75km. Vastaavan tiputuksen jälkeen omalla autollani pääsisi vain 550km.
Polttomoottoriauton range ei putoa kylmällä, aivan kuten sähköautossa vaan vähemmän. Siinä olet täysin oikeassa, että monen arkikäytössä merkitys ei ole oleellinen. Anoppi on sähköautoonsa hyvin tyytyväinen, eikä aijo enää polttomoottoria hankkia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Anteeksi takertuminen pikkuseikkoihin, mutta missä polttomoottoriautossa range putoaa pakkasella samassa suhteessa sähköauton kanssa. Lähimmäksi taitaa päästä Volvo 244 käsiryypyllä pätkäajossa, mutta niitä ei taida juurikaan enää olla liikenteessä. Oman autoni kulutus nousee pakkasilla n.4.1%, jolloin toimintasäde laskee 880km>850km
Ilmoitettu kulutus versus pätkäajo kaupungissa pakkasella, niin voihan ne aikamoisia nousuprosentteja olla polttiksissa.
Toinen ääripää sitten joku pitkänmatkan bensa-ajelija lämpimästä tallista talliin, hänellä kulutus voi talvinopeusrajoitusten takia laskeakin.
 

Tuamas

Jäsen
Anteeksi takertuminen pikkuseikkoihin, mutta missä polttomoottoriautossa range putoaa pakkasella samassa suhteessa sähköauton kanssa. Lähimmäksi taitaa päästä

Ei toki putoa samalla tavalla (kuten en indikoinutkaan, vaan että talvi vaikuttaa myös polttomoottiauton rangeen), mutta kylmänä lähdettäessä lyhyellä matkalla kulutus on melkoisesti kovempi.

Itse kun olen seurannut kulutusta kylmästä lähtien lyhyitä matkoja kaupungissa ajaessa tässä vuoden ajan, niin samoilla pätkillä (50-100 km ajosuorite kaupunkimaisissa olosuhteissa, jäähallilta X, jäähallille Y ja takaisin jäähallille X jne.) missä kulutus on kesällä ~8 litraa sadalla, menee nyt talvella selvästi yli 10 litraa sadalla.

Toki ero tasaantuu maantiellä käytännössä olemattomaksi, mutta pointti oli ainoastaan se, että samalla tavalla (tietyllä tavalla osin enemmänkin, kun otetaan huomioon moottorin kuluminen, käynnistysongelmat jne.) talvi hankaloittaa bensa-autoilijan elämää ja syö rangea. Ne ongelmat vain ovat erilaisia.
 
Viimeksi muokattu:

D.A.D

Jäsen
Toki ero tasaantuu maantiellä käytännössä olemattomaksi, mutta pointti oli ainoastaan se, että samalla tavalla (jopa enemmän, kun otetaan huomioon moottorin kuluminen, käynnistysongelmat jne.) talvi hankaloittaa bensa-autoilijan elämää ja syö rangea. Ne ongelmat vain ovat erilaisia.

Anoppi on vahvasti ilmaissut ettei kantomatkan tiputus haittaa yhtään, kun vastaavasti käyntiinlähtöongelmat ovat taakse jäänyttä elämää. Puhumattakaan lämmityslaitteen kennon jäätymisestä, joka oli kuulemma ikävä vaiva.
 

D.A.D

Jäsen
Kysymys palstan sähköautojen kehitystä seuraaville jäsenille.

Orastava autokuume iskeytyy päälle ja kysyisinkin että millä aikajänteellä olisi saatavilla minun tarpeisiini sopiva sähköauto.

Vaatimukset.
- Range 600km.
- 7 paikkaa, niin että joka penkille sopii n.180 cm matkustaja.
- Maavara 25 cm.
- 4-veto.
- Vetokyky 2900kg.
- Siedettävä sisämelu. siis Tesla ei käy vaan joku ihan "oikea auto".

Onkohan lähivuosina tulossa markkinoille sähköautoa myös minun tarpeisiini?
Tällä hetkellä katse suuntautuu xc90 T8:siin, mutta myös sähköauto kiinnostaisi.
Volvossa joutuisi kyllä tinkimään vetokyvystä, mutta sen kanssa voisi tulla toimeen.
 

Tuamas

Jäsen
Onkohan lähivuosina tulossa markkinoille sähköautoa myös minun tarpeisiini?
Tällä hetkellä katse suuntautuu xc90 T8:siin, mutta myös sähköauto kiinnostaisi.
Volvossa joutuisi kyllä tinkimään vetokyvystä, mutta sen kanssa voisi tulla toimeen.

Noilla kriteereillä katse suuntautuu vahvasti jenkkilään päin, sieltä on tulossa suunnilleen noihin notuleihin meneviä katumaastureita useammalta valmistajalta (Hummer, Jeep ja Ford taitavat olla ekana ulkona linjastolta).

Ensimmäisenä jenkkien dinosaurusvalmistajien täyssähkömalleista Eurooppaan on tulossa Mustang, joka ei toki osu lainkaan tuohon, mutta osoittaa että sieltä malleja valuu tännekin taas myytäväksi pitkän tauon jälkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös