Sähköautoilu

  • 583 127
  • 5 177

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten te saatte tuommoisen sähköauton lähtemään lapasesta? Olen yrittänyt vaikka millä keinoin saada noita eri merkkien sähköautoja lähtemään luisuun, mutta omat kädet ei ole siihen riittänyt. Nuo ajoavustimet tulee niin herkästi peliin, että en ole millään saanut autoa pyörähtämään. Pikkusen voi perä luistaa, mutta luistonesto suoristaa välittömästi.

Emmä tai edes vaimo olla ajettu yhtään kolaria sähköautolla, mutta emmä ihmettele jos jollakin käy huonosti. Tuollainen pakkasen jäädyttämä tie, olemattomat turvavälit ja ruuhkainen kehä 1 ei paljoa vaadi (sähkö) autoa tuntemattomalta, että saa kolarin aikaiseksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: VT

rpeez

Jäsen
Kuten sanoit niin tämä ei liity sähköautoiluun. Väite oli, että sähköauto lähtee kokemattoman kuskin käsissä lapasesta jos nostaa kaasun liian reippaasti.
Muistelen tubettaja pajamies HP:n valittaneen aika voimallisesti Model Y:n käytöstä pelkän auton takapään suorittamissa regenerointilanteissa liukkaalla hidastessa, auton käytös taisi rauhoittua kun laittoi pakko nelivedon päälle tjsp. Pitänee kaivella videoita jos tarvii todisteita.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muistelen tubettaja pajamies HP:n valittaneen aika voimallisesti Model Y:n käytöstä pelkän auton takapään suorittamissa regenerointilanteissa liukkaalla hidastessa, auton käytös taisi rauhoittua kun laittoi pakko nelivedon päälle tjsp. Pitänee kaivella videoita jos tarvii todisteita.
Se on totta, että esimerkiksi Teslan Model 3 ja Y on levottomia jos nostaa reilusti kaasun ylös, mutta se on vielä kaukana siitä, että saisit sen pyörähtämään.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Emmä tai edes vaimo olla ajettu yhtään kolaria sähköautolla, mutta emmä ihmettele jos jollakin käy huonosti. Tuollainen pakkasen jäädyttämä tie, olemattomat turvavälit ja ruuhkainen kehä 1 ei paljoa vaadi (sähkö) autoa tuntemattomalta, että saa kolarin aikaiseksi.
Tämä on totta, mutta tuo ei liity millään tavalla käyttövoimaan. Siitä oli kyse. Moni haluaa nähdä käyttövoimassa ongelman, mutta todellisuudessa ihan samat ongelmat on dieselin tai bensan suhteen. Vanhoissa autoissa ei ole ajoavustimet samalla tasolla ja ne aiheuttaa kokemattomilla kuskeilla ongelmia. Sähköinen voimalinja sitä ei tee.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jarruvalojen syttyminen perustuu EU-direktiivin mukaiseen hidastuvuuteen, eikä kyllä liity käyttövoimaan mitenkään. Toki jos esim. jonon nopeus soutaa ja on adaptiivinen vakionopeudensäädin päällä periaatteessa valot ”vilkkuvat” tuolloin jokaisella jonossa. En tosin ymmärrä, mikä ongelma tässä on.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jarruvalojen syttyminen perustuu EU-direktiivin mukaiseen hidastuvuuteen, eikä kyllä liity käyttövoimaan mitenkään.
Onko muita kuin sähkö/hybridiautoja joissa valo voi syttyä pelkästään sillä että jalan nostaa kaasulta?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko muita kuin sähkö/hybridiautoja joissa valo voi syttyä pelkästään sillä että jalan nostaa kaasulta?

Riippuu paikasta ja moottorijarrutuksen voimakkuudesta, eli mm. siitä, millä vaihteella auto on. Jokaisen (uuden, jostain vuodesta alkaen mitä en nyt muista) auton valojen pitää direktiivin mukaan toimia periaatteessa noin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jarruvalojen syttyminen perustuu EU-direktiivin mukaiseen hidastuvuuteen, eikä kyllä liity käyttövoimaan mitenkään.
Ja siis onhan direktiivissä regenin hidastuvuudelle ja jarruvalon syttymiselle oma taulukkonsa ja arvonsa? Ilmeisesti muulle kuin regen-hidastuvuudelle on samanmoinen taulukko ja arvot?

Mutta siis onhan se liian tiukalle säädetyn regenin aiheuttama jarruvalon syttyminen takana ajavan kannalta lähes yhtä epämiellyttävä kun täysin satunnaisesti/viallisesti vilkkuva jarruvalo. Ja voisi sen kuvitella olevan matkustajillekin sitä nytkytaksittelua.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Lasket --> nostat?
Eli laskemalla poljinta painat sitä alas ja nostamalla päästät sitä ylös.

Oli joskus sijaisautona muistaakseni Leaf tai vastaava pikkuauto ja siinä yllätti tuo yhden polkimen ajo. Onnistuin siinä sen reilut 10 km ajelemaan kaupungilla, kunnes autoa palauttaessa erehdyksissä painoin jarrua. Melkein täydellinen suoritus siis silloin sähköautoneitsyelle ja nopeasti siihen pääsi sisään.
No toki fyysisesti siinä nostetaan. Oma mieli taisi mennä vauhdin laskemisessa. Leaf on juuri näitä autoja, joissa iPedal pysäyttää auton kokonaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko muita kuin sähkö/hybridiautoja joissa valo voi syttyä pelkästään sillä että jalan nostaa kaasulta?
Mulla on ihan perus diesel vm. 2011 ja jarruvalo syttyy esim. vakkari päällä jyrkässä alamäessä kun vakkari estää vauhdin nousemisen yli asetetun nopeuden... Ekan kerran huomasin sen kun alamäessä muutin vakkarin asetuksen 100->80km/h, mutta tarpeeksi hyvässä mäessä ei tarvitse edes muuttaa vakkarin asetusta...
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tämä on totta, mutta tuo ei liity millään tavalla käyttövoimaan. Siitä oli kyse. Moni haluaa nähdä käyttövoimassa ongelman, mutta todellisuudessa ihan samat ongelmat on dieselin tai bensan suhteen. Vanhoissa autoissa ei ole ajoavustimet samalla tasolla ja ne aiheuttaa kokemattomilla kuskeilla ongelmia. Sähköinen voimalinja sitä ei tee.

Kyllä se vaan regen on aika epämiellyttävä erittäin liukkaalla kelillä ja monet kytkevät sen pois päältä, kun menee tarpeeksi liukkaaksi. Tämä korostuu varsinkin takavetoisissa autoissa. Erittäin mielenkiintoinen tunne, kun huonossa kelissä vakkarin käyttämät tutkat menevät tukkoon, veto räpsähtää pois päältä ja takapää ottaa maksimiregenit varoittamatta. Eikä siinä, avustimet autossa toimivat, mutta tunne on epämiellyttävä.

Ehdottomasti sähköauton huonoja puolia ja liittyy 100% käyttövoimaan.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä se vaan regen on aika epämiellyttävä erittäin liukkaalla kelillä ja monet kytkevät sen pois päältä, kun menee tarpeeksi liukkaaksi.
Moni haluaa toistaa sitä, että se on epämiellyttävä ja levoton jne. Kyse on kokoajan ollut siitä, että onko se regen vaarallinen.

Siihen en osaa sanoa moniko kytkee sen pois, mutta esimerkiksi Teslassa sitä ei saa pois. Tietysti kolmannen osapuolen laitteilla se on mahdollista, mutta niitä on hyvin vähän käytössä.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Ei se kyllä ole jos ei nosta äkisti sitä voimapoljinta ylös eikä käytä adaptiivista vakkaria huonossa kelissä.

Kiitos tiedosta, itse en tee kumpaakaan - enää.

Siltikin varsin monet kytkevät sen pois päältä, kun seuraa esim. FB:n sähköautoryhmiä. Kokonaisuutena hieman ongelmallisia ominaisuuksia ja varmasti monilla iäkkäämmillä henkilöillä on vaikeuksia päästä sinuiksi näiden hommien kanssa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kokonaisuutena hieman ongelmallisia ominaisuuksia ja varmasti monilla iäkkäämmillä henkilöillä on vaikeuksia päästä sinuiksi näiden hommien kanssa.
Tavallaan samaa mieltä. Varmasti varsinkin iäkkäämmillä kuskeilla on tässä totuttelemista niiden autojen kanssa, missä tuota ei saa säädettyä (esim. Tesla). Vaikka itse tykkäänkin one pedal drivesta, niin olen silti sitä mieltä, että tuo regenin taso tulisi olla säädettävissä kaikissa autoissa kuskille mieluisalle levelille, tai vaikka kokonaan pois päältä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä se vaan regen on aika epämiellyttävä erittäin liukkaalla kelillä ja monet kytkevät sen pois päältä, kun menee tarpeeksi liukkaaksi. Tämä korostuu varsinkin takavetoisissa autoissa. Erittäin mielenkiintoinen tunne, kun huonossa kelissä vakkarin käyttämät tutkat menevät tukkoon, veto räpsähtää pois päältä ja takapää ottaa maksimiregenit varoittamatta. Eikä siinä, avustimet autossa toimivat, mutta tunne on epämiellyttävä.

Ehdottomasti sähköauton huonoja puolia ja liittyy 100% käyttövoimaan.
Tämä olisi korjattavissa hyvin yksinkertaisella koodinpätkällä. Ei vaadittaisi muuta kuin se, että yhden polkimen ajo olisi automaattisesti poissa käytöstä jos vakkari käytössä ja kytkeytyisi takaisin vasta kun manuaalisesti käytetään voimapoljinta. Ehkä lisäehtona voisi vielä olla vaikka alle +5 lämpötila.
Ja adaptiivista vakkaria kyllä käytän aina kun se toimii JA en aja liukkaalla mutkaisella tiellä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toki jos esim. jonon nopeus soutaa ja on adaptiivinen vakionopeudensäädin päällä periaatteessa valot ”vilkkuvat” tuolloin jokaisella jonossa. En tosin ymmärrä, mikä ongelma tässä on.
No ne kyllä vilkkuvat herkästi vaikka jonon nopeus ei havaittavasti soutaisikaan ja sitten jos takana tulevat reagoivat tähän liian voimakkaasti jarruttaen, niin kyllä se nyt vaan on häiritsevää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vähästä kyllä sitten häiriytyy, jos siitä, että auton valoilla annetaan merkki nopeuden hidastumisesta. Voi varmaan niinkin olla.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Vähästä kyllä sitten häiriytyy, jos siitä, että auton valoilla annetaan merkki nopeuden hidastumisesta. Voi varmaan niinkin olla.

Mitä nyt edellä olevia viestejä luin, niin joissakin tapauksissa valot vilkuttavat jopa vakkarin kanssa ajettaessa. Ainakaan minulle ei jäänyt käsitystä, että kyseessä olisi ollut mikään adaptiivisen vakkarin hidastaminen edellä ajavan auton mukaan, vaan ihan vakkarin pitäessä nopeuden vakiona. Onhan jarruvalojen palaminen tuollaisessa tilanteessa aivan päin helvettiä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitä nyt edellä olevia viestejä luin, niin joissakin tapauksissa valot vilkuttavat jopa vakkarin kanssa ajettaessa. Ainakaan minulle ei jäänyt käsitystä, että kyseessä olisi ollut mikään adaptiivisen vakkarin hidastaminen edellä ajavan auton mukaan, vaan ihan vakkarin pitäessä nopeuden vakiona. Onhan jarruvalojen palaminen tuollaisessa tilanteessa aivan päin helvettiä.

Eivät ne (ehjänä) vilku, jollei nopeus muutu. Kuten todettua, valojen toiminta on säädetty hidastuvuuden perusteella direktiivillä, eikä tämä riipu merkistä tai edes käyttövoimasta. Jos tämä tapahtuu muutoin, ajoneuvo on rikki.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eivät ne (ehjänä) vilku, jollei nopeus muutu. Kuten todettua, valojen toiminta on säädetty hidastuvuuden perusteella direktiivillä, eikä tämä riipu merkistä tai edes käyttövoimasta. Jos tämä tapahtuu muutoin, ajoneuvo on rikki.

No sepä onkin sille perässä ajavalle oleellinen tieto, että valot ovatkin rikki... Niistähän ei ollut sopivaista häiriintyä. Kyllähän se nimenomaan häiritsee, jos edellä jarruvalot syttyvät ilman syytä, mikä tosiaan on sen ajoneuvon hidastuminen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No sepä onkin sille perässä ajavalle oleellinen tieto, että valot ovatkin rikki... Niistähän ei ollut sopivaista häiriintyä. Kyllähän se nimenomaan häiritsee, jos edellä jarruvalot syttyvät ilman syytä, mikä tosiaan on sen ajoneuvon hidastuminen.

Niin, silloin ajoneuvo on rikki ja se pitää viedä korjaamoon - tästä myös tavalla tai toisella on hyvä ajoneuvon omistajalle ilmoittaa (mm. Teslassa valojen toiminnan näkee hyvin helposti myös kuljettajana, varmaan joissain muissakin autoissa).

En nyt ole tällaista ilmiötä koskaan itse ollut todistamassa, mutta kaipa sellainen sitten jossain on ollut. Vaikea kuvitella, että olisi jokin laajamittainen vika. Jos auton nopeus sen sijaan hidastuu tietyllä kertoimella, jarruvalojen kuuluukin syttyä. Direktiivi tuolla:
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
No sepä onkin sille perässä ajavalle oleellinen tieto, että valot ovatkin rikki... Niistähän ei ollut sopivaista häiriintyä. Kyllähän se nimenomaan häiritsee, jos edellä jarruvalot syttyvät ilman syytä, mikä tosiaan on sen ajoneuvon hidastuminen.
Tämäkin kuulostaa, että väkisin yritetään saada ongelma sähköautoihin. Vähän on semmoinen kutina, että noita rikkinäisiä valoja ei kovin monen kohdalle ole liikenteessä tullut. Ja se direktiivin mukainen jarruvalojen syttyminen nyt vain on tätä päivää ja jos siitä häiriintyy, niin todennäköisesti parempi vaihtoehto on vain pysyä pois liikenteestä.

Hyvin paljon sitä kokoajan tulee vastaan asioita, mistä ei ole itse ymmärtänyt koskaan ärsyyntyä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös