Sähköautoilu

  • 584 117
  • 5 207

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Aito yhden polkimen ajo tarkoittaa sitä, että kun lasket autossa kaasupoljinta, niin auto alkaa hidastamaan vauhtia kohtuullisen nopeastikin ja aivan pysähdyksiin asti. Se on ihana.
Lasket --> nostat?
Eli laskemalla poljinta painat sitä alas ja nostamalla päästät sitä ylös.

Oli joskus sijaisautona muistaakseni Leaf tai vastaava pikkuauto ja siinä yllätti tuo yhden polkimen ajo. Onnistuin siinä sen reilut 10 km ajelemaan kaupungilla, kunnes autoa palauttaessa erehdyksissä painoin jarrua. Melkein täydellinen suoritus siis silloin sähköautoneitsyelle ja nopeasti siihen pääsi sisään.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Emme ole vaihtamassa nykyistä Enyaqqia, mutta toi tumman vihreä väri tässä on aikasta hieno! Keulahan tuossa on eri näköinen tosiaan, mutta muuten näyttää tutulta.

Ja tuohon tulee myös Elroqin tavoin mahdollisuus pysäköidä auto etänä MySkodan avulla. Tällaiselle tech-henkiselle olisi ollut hieno ominaisuus tuohon tässä kuussa saapuvaan autoon myös, mutta mennään nyt 4v ilman tuota, mutta hienommalla keulalla :D
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Yhden polkimen ajoa voisi myös kuvailla sillä, että polkimen nollakohta siirtyy syvemmälle kohti lattiaa. Kun perinteisestihän se nollakaasun kohta on siinä missä poljin lepää käyttämättömänä. Täten sähköautossa tuo lepopaikka on itseasiassa moottorijarrulla ja siitä kun painaa niin moottorijarru vähenee kunnes lopulta edelleen painaessa alkaa tulemaan kiihdytyksen puoli ja auto alkaa kiihtymään. Eli kun normiauton kaasupolkimen skaala on 0 - 100, OPD-sähköautossa tyyliin (-30) - 0 - 100.

Mutta tuo nollakohta ei ole staattinen aina samassa vaan siihen vaikuttaa auton nopeus, ylä/alamäki, polkimen painalluksen nopeuden muutos ja "intensiteetti" jolla muutos tehdään (kumpaan suuntaan tahansa). Mutta on tuo nopeasti omaksuttavissa oleva ja intuitiivinen käyttää oikeastaan heti. Ainakin mitä olen ajattanut muutamaan henkilöä ekaa kertaa sähköautolla niin jokainen on käytännössä jo pihatiellä tajunnut miten tuo toimii ja osaa säännöstellä kaasua ja moottorijarrua heti.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on vähintäänkin ärsyttävää ja välillä aiheuttaa ketjureaktiona liikenteesen nykivyyttä, kun jossain kehäteillä menee näitä tesloja ja vastaavia jarruvalot vilkkuen.

Vielä joku aika sitten rattimiehen tunnisti siitä, että tykkäsi ajaa kolmella polkimella. Nykyään monelle kaksikin poljinta on liikaa. En tiedä kun en ole kokeillut, mutta kai se on joidenkin mielestä kivempi ajaa autoksi puettua ruohonleikkuria, jossa käytetään yhtä poljista, voimakkaan aktiivista kaistavahtia ja adaptiivista vakkaria.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Emme ole vaihtamassa nykyistä Enyaqqia, mutta toi tumman vihreä väri tässä on aikasta hieno! Keulahan tuossa on eri näköinen tosiaan, mutta muuten näyttää tutulta.
Tästä hyvä aasinsilta noihin autojen väreihin. onneksi ollaan tulossa taas rikkaampien palettien äärelle. Mä en ole oikein sulattanut niitä haaleita ja harmaita sävyjä. Pahimmillaan pohjamaalin -harmaa tai ruskea. Kyllä ennen oli paremmin, ainakin värit.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä hyvä aasinsilta noihin autojen väreihin. onneksi ollaan tulossa taas rikkaampien palettien äärelle. Mä en ole oikein sulattanut niitä haaleita ja harmaita sävyjä. Pahimmillaan pohjamaalin -harmaa tai ruskea. Kyllä ennen oli paremmin, ainakin värit.
Jep. Samaa mieltä. Tästä oli aikaisemmin keskustelua. Moni volkkarin sähköauto tuntuu olevan tuollainen armeijan harmaa, ja se on kyllä ankea väri mielestäni. Musta on toki aina musta!
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ihanaa muutosvastarintaa taas tätä yhden polkimen ajoa kohtaan! Toivottavasti tämä ketju ei kokonaan muutu iltapäivälehtien kommenttiosiota vastaavaksi.

Onhan se nyt helpompi ajaa autolla, missä ei tarvitse kuin yhdellä polkimella säätää sitä vauhtia. Ei se ole mikään rattimiehen merkki jos osaa käyttää jotain kolmea poljinta :D

ja tästä on myös sähköautoilijoita ihan turha valistaa, kuinka paljon parempi on ajaa autoa mikä rullaa vapaasti. Kaikilla sähköautoilijoilla ja yhden polkimen ajoa käyttävillä on kyllä kokemusta dinoautoilla ajelemisesta, missä saa vähintään kahta poljinta käyttää.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihanaa muutosvastarintaa taas tätä yhden polkimen ajoa kohtaan! Toivottavasti tämä ketju ei kokonaan muutu iltapäivälehtien kommenttiosiota vastaavaksi.

Onhan se nyt helpompi ajaa autolla, missä ei tarvitse kuin yhdellä polkimella säätää sitä vauhtia. Ei se ole mikään rattimiehen merkki jos osaa käyttää jotain kolmea poljinta :D

ja tästä on myös sähköautoilijoita ihan turha valistaa, kuinka paljon parempi on ajaa autoa mikä rullaa vapaasti. Kaikilla sähköautoilijoilla ja yhden polkimen ajoa käyttävillä on kyllä kokemusta dinoautoilla ajelemisesta, missä saa vähintään kahta poljinta käyttää.

Jep osa on erehtynyt ketjusta, nuo höpinät kolmesta polkimesta ja ruohonleikkurista sopii ”junttimaisinta mitä tiedät”-ketjuun tai jos ”olen änkyrä”-ketju löytyy niin sinne myös.

Ja ei se jarruvalo heti vilku vaikka sitä poljinta nostaa.

Ja joku höpisi taksikuskeista, niin ei näiden tämän päivän taksikuskien kohdalla tilannetta muuta se poljin, samanlaista nykivää kyytiä se on bensa-autollakin. Lähi-idän pojilla on vaan niin pirunmoinen kiire.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Vielä joku aika sitten rattimiehen tunnisti siitä, että tykkäsi ajaa kolmella polkimella. Nykyään monelle kaksikin poljinta on liikaa. En tiedä kun en ole kokeillut, mutta kai se on joidenkin mielestä kivempi ajaa autoksi puettua ruohonleikkuria, jossa käytetään yhtä poljista, voimakkaan aktiivista kaistavahtia ja adaptiivista vakkaria.

En gång en bensinbil, alltid en bensinbil.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uskoisin että autoilijat keskimäärin pitävät rullaavaa autoa mukavampana kuin moottorijarruttavaa. Parasta tietysti jos tämän pystyy autossa valitsemaan/säätämään.

Itse toivoisin että se hidastuvuus olisi säädetty niin, että jarruvalo ei vilkkuisi hölmöissä kohdissa. Se ei varmaan ole taloudellista vaan, ja aiheuttaa takana ajavalle epämukavuutta.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihanaa muutosvastarintaa taas tätä yhden polkimen ajoa kohtaan! Toivottavasti tämä ketju ei kokonaan muutu iltapäivälehtien kommenttiosiota vastaavaksi.

Onhan se nyt helpompi ajaa autolla, missä ei tarvitse kuin yhdellä polkimella säätää sitä vauhtia.
Autolla ajaminen on helppoa joka tapauksessa ja kaikille autoilussa oleellisin asia ei ole se, mikä on mahdollisesti vielä helpompaa.
Ja ei se jarruvalo heti vilku vaikka sitä poljinta nostaa.
En tiedä miksi sitten monen alinopeutta ajavan teslan/sähkö-nissanin jarruvalot vilkuttavat koko ajan ikään kuin morsettaisivat sillä jarruvalolla. Voi toki olla että ne kuskit sitten oikeasti taputtavat jalallaan sitä jarrupoljinta, mutta ihan niin hönöinä en heitä ole sentään pitänyt.

En gång en bensinbil, alltid en bensinbil.
En aja bensiiniautolla, enkä diesel.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja ei se jarruvalo heti vilku vaikka sitä poljinta nostaa.

Aika vikkelään se kuitenkin vilkkuu. Ajoin joskus maantiellä auton perässä (en muista merkkiä) jossa jarruvalo vilkkui ihan jatkuvasti tavallisessa jonossa joka ajoi suhteellisen tasaista nopeutta ilman mitään erityistä pumppaamista. Kohtuullisen ärsyttävää ja sen auton jarruvaloista ei pystynyt päättelemään hidastaako jono oikeasti esim. kääntyvän auton takia vai vilkkuuko jarruvalo ihan muuten vaan. En tiedä oliko adaptiivinen vakkari vai vaan rennon letkeä nilkka ja tiukka asetus autossa.

Talvikelillä pitää sitten vielä olla varovainen sen polkimen kanssa. Kukaan ei liukkaalla painele kovin varomattomasti jarrua mutta polkimen nosto voikin yllättää, ainakin kokemattoman sähköautoilijan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika vikkelään se kuitenkin vilkkuu. Ajoin joskus maantiellä auton perässä (en muista merkkiä) jossa jarruvalo vilkkui ihan jatkuvasti tavallisessa jonossa joka ajoi suhteellisen tasaista nopeutta ilman mitään erityistä pumppaamista. Kohtuullisen ärsyttävää ja sen auton jarruvaloista ei pystynyt päättelemään hidastaako jono oikeasti esim. kääntyvän auton takia vai vilkkuuko jarruvalo ihan muuten vaan. En tiedä oliko adaptiivinen vakkari vai vaan rennon letkeä nilkka ja tiukka asetus autossa.

Talvikelillä pitää sitten vielä olla varovainen sen polkimen kanssa. Kukaan ei liukkaalla painele kovin varomattomasti jarrua mutta polkimen nosto voikin yllättää, ainakin kokemattoman sähköautoilijan.

Niin ikävä kyllä autoilijoita on aika monenlaisia. Mutta jos osaa ennakoida (mitä tosin aika harva nykyään tuntuu osaavan tai sitten ei kännykän tuijottamisen aikana pystytä tekemään) niin ei ne jarruvalot vilku turhaan. Toinen mikä vaikuttaa on turvaväli, mutta menee tuohon samaan kastiin ennakoinnin kanssa.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Talvikelillä pitää sitten vielä olla varovainen sen polkimen kanssa. Kukaan ei liukkaalla painele kovin varomattomasti jarrua mutta polkimen nosto voikin yllättää, ainakin kokemattoman sähköautoilijan.
Mikä tässä siis on ongelma? Se, että kokematon sähköautoilija nostaa liukkaalla poljinta ja vauhti hidastuu? Vai se, että joku perässä ajaa niin lähellä, ettei kerkeä jarruttaa kun edellä oleva kokematon sähköautoilija hidastaa vauhtia?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä tässä siis on ongelma? Se, että kokematon sähköautoilija nostaa liukkaalla poljinta ja vauhti hidastuu? Vai se, että joku perässä ajaa niin lähellä, ettei kerkeä jarruttaa kun edellä oleva kokematon sähköautoilija hidastaa vauhtia?

Mä veikkaan, että tässä viitattiin siihen kuinka paljon herkemmin se auto voi lähteä lapasesta kokemattomalla kuskilla jalkaa kaasulta nostaessa, kun auto alkaa jarruttamaan automaattisesti. Varsinkin jos voimakkaasti nostaa jalan pois.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mä veikkaan, että tässä viitattiin siihen kuinka paljon herkemmin se auto voi lähteä lapasesta kokemattomalla kuskilla jalkaa kaasulta nostaessa, kun auto alkaa jarruttamaan automaattisesti. Varsinkin jos voimakkaasti nostaa jalan pois.

Nimenomaan tämä. Ei se kitka lisäänny yhtään siihen jarrulla jarruttamiseen verrattuna. Jos pito alkaa hävitä niin polttiksessa voi painaa kytkimen pohjaan ja nostaa jalan kaasulta. Jos sähkärissä nostaa vanhaan tapaan jalan polkimelta kun alkaa luistamaan niin ollaankin pöpelikön puolella.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nimenomaan tämä. Ei se kitka lisäänny yhtään siihen jarrulla jarruttamiseen verrattuna. Jos pito alkaa hävitä niin polttiksessa voi painaa kytkimen pohjaan ja nostaa jalan kaasulta. Jos sähkärissä nostaa vanhaan tapaan jalan polkimelta kun alkaa luistamaan niin ollaankin pöpelikön puolella.

Mä veikkaan, että tässä viitattiin siihen kuinka paljon herkemmin se auto voi lähteä lapasesta kokemattomalla kuskilla jalkaa kaasulta nostaessa, kun auto alkaa jarruttamaan automaattisesti. Varsinkin jos voimakkaasti nostaa jalan pois.
Miten te saatte tuommoisen sähköauton lähtemään lapasesta? Olen yrittänyt vaikka millä keinoin saada noita eri merkkien sähköautoja lähtemään luisuun, mutta omat kädet ei ole siihen riittänyt. Nuo ajoavustimet tulee niin herkästi peliin, että en ole millään saanut autoa pyörähtämään. Pikkusen voi perä luistaa, mutta luistonesto suoristaa välittömästi.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten te saatte tuommoisen sähköauton lähtemään lapasesta? Olen yrittänyt vaikka millä keinoin saada noita eri merkkien sähköautoja lähtemään luisuun, mutta omat kädet ei ole siihen riittänyt. Nuo ajoavustimet tulee niin herkästi peliin, että en ole millään saanut autoa pyörähtämään. Pikkusen voi perä luistaa, mutta luistonesto suoristaa välittömästi.
Jokaisen auton saa pyörähtämään pöpelikköön, jos on todella liukasta ja vauhti liian kova tai kuski tekee virheen. Voi mennä kokeilemaan liukkaan kelin ajoradalle.

Varsin vaarallinen ajatusmalli, jos ajattelee, että ajoavustimet aina korjaa mahdolliset virheet olosuhteissa kuin olosuhteissa. Valitettavasti tuolla liikenteessä näkee paljon autoilijoita, jotka eivät yhtään sopeuta ajamistaan olosuhteisiin. Tämä ei nyt liity mitenkään erityisesti sähköautoihin.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten te saatte tuommoisen sähköauton lähtemään lapasesta? Olen yrittänyt vaikka millä keinoin saada noita eri merkkien sähköautoja lähtemään luisuun, mutta omat kädet ei ole siihen riittänyt.
Tuplaa vauhti ja tule raportoimaan sitten?
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jokaisen auton saa pyörähtämään pöpelikköön, jos on todella liukasta ja vauhti liian kova tai kuski tekee virheen. Voi mennä kokeilemaan liukkaan kelin ajoradalle.
No tietysti jokaisen auton saa ojaan ajettua. Tietysti sekin on nykyautoilla jo vaikeampaa, kun nuo avustimet tahtovat senkin estää.

Kuinka monesti olet käynyt liukkaan kelin radalla näillä uusilla autoilla?

Tuplaa vauhti ja tule raportoimaan sitten?
Kuinka kovaa pitää mennä?

Kokemusta on mm. Kuusamon jääradalla ilman luistonestoa ja luistoneston kanssa. Helposti lähtevät kyllä puskemaan, mutta edelleenkään ei ole helppoa saada lähtemään käsistä.

Jokainen täällä nyt sen ymmärtää, että mutkaan ei voi ajaa liian kovaa, koska silloin se auto ei käänny, mutta en ole saanut jalkaa nostamalla autoa pyörähtämään.
 

rpeez

Jäsen
Uskoisin että autoilijat keskimäärin pitävät rullaavaa autoa mukavampana kuin moottorijarruttavaa. Parasta tietysti jos tämän pystyy autossa valitsemaan/säätämään.
Tähän rullaavuuteen päädyin minäkin. ID.4ssäni on kaksi modea, normaali D ja sitten B, jossa "moottorijarrutus" on voimakas. Ei ihan yhden polkimen ajamista mutta ei kaukanakaan.

Suuri syy käyttää D:tä on nimenomaan tunne että auto liikkuu herkemmin, tuolla B:llä ajo on kuin olisi 50 hevosvoimaa vähemmän. Vaikea sanoa mistä se johtuu, mutta meno on helposti tahmean tuntuista. Ehkä jotain mikrokaasunnostoja tasanopeudella, jotka heijastuu heti regeninä.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Varsin vaarallinen ajatusmalli, jos ajattelee, että ajoavustimet aina korjaa mahdolliset virheet olosuhteissa kuin olosuhteissa.
Kuten sanoit niin tämä ei liity sähköautoiluun. Väite oli, että sähköauto lähtee kokemattoman kuskin käsissä lapasesta jos nostaa kaasun liian reippaasti.

Minä olen ajanut radalla noilla sen verran monta tuntia, ettei oikein uppoa nuo typerät väitteet. Edelleen enemmän tykkään polttomoottoriautoista radalla, mutta kyllä noilla sähkövehkeilläkin pystyy ajamaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös