Sähköautoilu

  • 581 079
  • 5 129

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Taksialalla nykyään yksi suurimmista negatiivisen asiakaspalautteen syistä on tuo erilainen jarruttelu. Asiakas tuntee olonsa huonoksi ainakin omasta mielestään ja pitää kuskin ajamista outona sekä epätasaisena.

Tällainen juttu myös löytyi:


 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aiheen vierestä sen verran, että tulee väkisin aina mieleen tuosta sähköauton kaasupolkimen painamisesta se armeijan ajo-opettaja, joka diesel-Pasilla ajettaessa muisti aina täsmällisesti vaatia kaasun sijasta "syöttöä" kun piti sitä poljinta painaa syvemmälle. Olisiko se sähköautossa sitten säätöpoljin?
Tämä aihe nousee aina välillä esille että millä nimellä tuota poljinta pitäisi sähköautossa kutsua, yksi ehdotus taitaa olla voimapoljin, mitään vakiintunutta uutta nimitystä suomeksi ei taida kuitenkaan olla. Englanniksi accelerator käy kaikilla käyttövoimilla. Ainakin Polestar käyttää suomenkielisessä käyttöoppaassa edelleen termiä kaasupoljin.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Muistutuksena kaikille, että sitä jarrupoljinta on syytä välillä käyttää ja kunnolla että ne jarrut oikeasti toimii ja ei levyt happane pilalle. Voisin kuvitella että tuolla yhden polkimen tekniikalla saa sopivasti ajellen etenkin takalevyt ruvelle.

Onko porukalla käsitystä onko Saksassa vielä joku verohelpotus ja/tai sähköautoalennus voimassa? Tässä kun on kuolannut MY25 Ioniq 5:n perään, niin ihmettelen kovasti mobile.de:stä löytyviä hintoja. On meinaan kovin edullisia vekottimie tarjolla termillä "neuvagen". Esittelyautoja taitavat olla, mutta hinnoista on höylätty reilusti pois. Esim tämä auto tai vaikka tämä auto
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko porukalla käsitystä onko Saksassa vielä joku verohelpotus ja/tai sähköautoalennus voimassa? Tässä kun on kuolannut MY25 Ioniq 5:n perään, niin ihmettelen kovasti mobile.de:stä löytyviä hintoja. On meinaan kovin edullisia vekottimie tarjolla termillä "neuvagen". Esittelyautoja taitavat olla, mutta hinnoista on höylätty reilusti pois. Esim tämä auto tai vaikka tämä auto
Esittelyautoissa kannattaa kiinnittää huomiota akun kuntoon. Lähes poikkeuksetta esittelyautojen akut ladataan aina 100% ja varsinkaan NMC akut ei tästä tykkää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Asiakas tuntee olonsa huonoksi ainakin omasta mielestään
Siis, kenen muun mielestä sitten?
Noita nytkyttelijätakseja on taidettu tälläkin palstalla raportoida. Tai ei se tietysti koske vain takseja vaan ketä tahansa joka ei ole ratin ja penkin välissä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Esittelyautoissa kannattaa kiinnittää huomiota akun kuntoon. Lähes poikkeuksetta esittelyautojen akut ladataan aina 100% ja varsinkaan NMC akut ei tästä tykkää.
Onko tuolla nyt niin isoa merkitystä, kun akkutakuuta roimasti jäljellä? Väittäisin, että suuri/suurin osa käyttäjistäkään vähät välittää mistään latausrajoista.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onko tuolla nyt niin isoa merkitystä, kun akkutakuuta roimasti jäljellä? Väittäisin, että suuri/suurin osa käyttäjistäkään vähät välittää mistään latausrajoista.
No ei välttämättä ole. Varsinkaan kun katsoin ilmoituksen ja huomasin, että noilla ei käytännössä ole ajettu ollenkaan.

Väitän, että aika iso osa on valveutuneita noiden latausrajojen suhteen, koska monella merkillä auto itse jo ilmoittaa, mikä on sopiva latausraja.
 

Veijari

Jäsen
Onko tuolla nyt niin isoa merkitystä, kun akkutakuuta roimasti jäljellä? Väittäisin, että suuri/suurin osa käyttäjistäkään vähät välittää mistään latausrajoista.
Joo ja onkohan omilla sormilla ja varpailla laskettavissa ne latauskertojen määrät mitä tuollaisia esittelyautoja on ladattu. Ei mitään vaikutusta akun toimintakuntoon.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joo ja onkohan omilla sormilla ja varpailla laskettavissa ne latauskertojen määrät mitä tuollaisia esittelyautoja on ladattu. Ei mitään vaikutusta akun toimintakuntoon.
Tarkoitin näitä koeajossa olevia autoja. Esim Teslalla saattaa olla auto vuoden ajan ajossa ja käytännössä ladataan joka päivä täyteen ja näiden lisäksi vielä päivällä Teslan nopeilla latureilla. Eli lataussyklejä tulee normaalista poikkeava määrä ja kun aina ladataan täyteen, niin myös akun kapasiteetti kärsii. Eihän vuodessa latauskertoja mitenkään valtavasti tule, mutta kuitenkin enemmän mitä normaali ajossa.

Tässä yksi esimerkki latauksen vaikutuksesta akkuun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tarkoitin näitä koeajossa olevia autoja. Esim Teslalla saattaa olla auto vuoden ajan ajossa ja käytännössä ladataan joka päivä täyteen ja näiden lisäksi vielä päivällä Teslan nopeilla latureilla. Eli lataussyklejä tulee normaalista poikkeava määrä ja kun aina ladataan täyteen, niin myös akun kapasiteetti kärsii. Eihän vuodessa latauskertoja mitenkään valtavasti tule, mutta kuitenkin enemmän mitä normaali ajossa.

Tässä yksi esimerkki latauksen vaikutuksesta akkuun.
Eikös yksi lataussykli tarkoita lataamista 0 prosentista 100 prosenttiin, joten eihän niitä lataussyklejä tule yhtään sen enempää kuin muutenkaan. Vai mitä tarkoitat tuolla normaalista poikkeavalla määrällä? Jos akkua ladataan viisi kertaa 80 prosentista 100 prosenttiin, niin se on yksi lataussykli.

Siinä toki oikeassa, että kun akkua noiden esittelyautojen osalta säilytetään 100 prosentissa niin akku kuluu toki enemmän.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eikös yksi lataussykli tarkoita lataamista 0 prosentista 100 prosenttiin, joten eihän niitä lataussyklejä tule yhtään sen enempää kuin muutenkaan. Vai mitä tarkoitat tuolla normaalista poikkeavalla määrällä? Jos akkua ladataan viisi kertaa 80 prosentista 100 prosenttiin, niin se on yksi lataussykli.
Juu. Ja kun noilla koeajoautoilla lähdetään aamulla 100% ja se palautuu parin tunnin päästä esim. 60% varaustasolla. Seuraava käyttäjän jälkeen akussa on se 30%. Tässä välin se ladataan pikalaturilla takaisin esim. 80% ja auto lähtee jälleen uudelle kierrokselle. Tällä tahdilla lataussyklejä tulee enemmän kuin tavallisella autoilijalla.

Lisätään vielä se, että koeajoautojen kulutus on huomattavan paljon suurempi kuin normaalissa ajossa, koska autoja lämmitetään jatkuvasti käyttäjälle valmiiksi ja ne seisovat lämpimänä huomattavasti pidempiä aikoja kuin normaalisti. Jos katsoo koeajoauton kulutuksia, niin ne on ihan omissa lukemissaan juuri tästä syystä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu. Ja kun noilla koeajoautoilla lähdetään aamulla 100% ja se palautuu parin tunnin päästä esim. 60% varaustasolla. Seuraava käyttäjän jälkeen akussa on se 30%. Tässä välin se ladataan pikalaturilla takaisin esim. 80% ja auto lähtee jälleen uudelle kierrokselle. Tällä tahdilla lataussyklejä tulee enemmän kuin tavallisella autoilijalla.
Eli siis lataussyklien määrä riippuu ihan kulutuksesta ja kilometreistä. Kumpaa esittelyautoilla tulee siis enemmän kuin muilla autoilla? Jos on esittelyauto jota on ajettu 50 000 km keskikulutuksella 20 kwh/100 km ja toinen auto samoilla kilometreillä ja keskikulutuksella, niin se on ihan yhtä paljon lataussyklejä molemmissa.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eli siis lataussyklien määrä riippuu ihan kulutuksesta ja kilometreistä. Kumpaa esittelyautoilla tulee siis enemmän kuin muilla autoilla? Jos on esittelyauto jota on ajettu 50 000 km keskikulutuksella 20 kwh/100 km ja toinen auto samoilla kilometreillä ja keskikulutuksella, niin se on ihan yhtä paljon lataussyklejä molemmissa.
Niin on. Jos esittelyauton kulutus on luokkaa 40kwh/100 km, niin lataussyklejä on myös enemmän, kuten tuossa edellisessä viestissä kerroin. Ainakin Teslan käytössä olleissa autoissa oli aina edellisen 100 kilometrin kulutus luokkaa tuplat normaalista, koska niillä ajetaan kilometrejä vähän suhteessa siihen, miten paljon niitä lämmitetään ja jäähdytetään. Toki olen niitä pääasiassa ajellut vain kylminä päivinä, mutta myös koeajamani Kia Ev6 näytti edelliselle 100 kilometrille vastaavia lukemia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin on. Jos esittelyauton kulutus on luokkaa 40kwh/100 km, niin lataussyklejä on myös enemmän, kuten tuossa edellisessä viestissä kerroin. Ainakin Teslan käytössä olleissa autoissa oli aina edellisen 100 kilometrin kulutus luokkaa tuplat normaalista, koska niillä ajetaan kilometrejä vähän suhteessa siihen, miten paljon niitä lämmitetään ja jäähdytetään. Toki olen niitä pääasiassa ajellut vain kylminä päivinä, mutta myös koeajamani Kia Ev6 näytti edelliselle 100 kilometrille vastaavia lukemia.
Joo en huomannutkaan tuota jälkimmäistä kappaletta kun vastasin. Esittely-tesloilla ajetaan koeajoilla varmasti aika lujaa ja kokeillaan miten kulkee.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Joo en huomannutkaan tuota jälkimmäistä kappaletta kun vastasin. Esittely-tesloilla ajetaan koeajoilla varmasti aika lujaa ja kokeillaan miten kulkee.
Teslan myyjän mukaan myös pysähdytään testailemaan pierutyynystä lähtien kaikkia ominaisuuksia ja tämä myös nostaa kulutusta, kun auto ei liiku. Teslan myyjät ei myöskään mitenkään kehoita ajamaan rauhallisesti, vaan mielellään neuvovat, miten launch kontrollit yms. toimivat.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taksialalla nykyään yksi suurimmista negatiivisen asiakaspalautteen syistä on tuo erilainen jarruttelu. Asiakas tuntee olonsa huonoksi ainakin omasta mielestään ja pitää kuskin ajamista outona sekä epätasaisena.

Tällainen juttu myös löytyi:


Normikuskin pitäisi kyllä oppia voimapolkimen sujuva ja nykimätön käyttö n. yhdellä ajokerralla. Toki tien päällä (ja taksikuskeissa) on nykyään sellaista suharia, ettei mikään yllätys, että joidenkin matkassa kyyti on todella äkkinäistä. Mutta eipä nämä osaa kyllä polttiksellakaan höllätä sitä jarrua yhtään ennen pysähdystä. Todella epämiellyttävää olla tällaisen kyydissä.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Onko porukalla käsitystä onko Saksassa vielä joku verohelpotus ja/tai sähköautoalennus voimassa? Tässä kun on kuolannut MY25 Ioniq 5:n perään, niin ihmettelen kovasti mobile.de:stä löytyviä hintoja. On meinaan kovin edullisia vekottimie tarjolla termillä "neuvagen". Esittelyautoja taitavat olla, mutta hinnoista on höylätty reilusti pois. Esim tämä auto tai vaikka tämä auto
Saksassa lopetettiin hankintatuki vissiinkin joulukuussa 2023 ja tämä on ilmeisesti vaikuttanut sähköautojen myyntiin. Eivät ilmeisesti käy oikein kaupaksi ja seisovat sitten liikkeiden pihalla.

Laita vaikka kuukkeliin hakusanoiksi Sähköautojen myynti Saksassa, niin saat lisätietoja. Tuli sen verran monta IS:n ja IL:n juttua tuolla haulla, että jätän suosiolla linkittämättä.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Normikuskin pitäisi kyllä oppia voimapolkimen sujuva ja nykimätön käyttö n. yhdellä ajokerralla.

Minä en oikein ymmärrä koko yhden polkimen ajoa, siksi en sitä käytäkään ja rullaan mieluummin "vapaalla". En vain ymmärrä miten voisi olla taloudellisempaa ajaa esimerkiksi liikennevaloihin sähköllä ja sitten jarrutusenergia talteenrekuperaatiolla , kuin se, että rullaan valoihin minkä rullaan ja pysäytän jarrulla. Ottaahan se loppujarrutuskin sitten energiaa talteen.

Lisäksi olen vain tottunut rullailemaan ja en näe vaivan arvoiseksi alkaa opettelemaan yhden polkimen ajelua.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Minä en oikein ymmärrä koko yhden polkimen ajoa, siksi en sitä käytäkään ja rullaan mieluummin "vapaalla". En vain ymmärrä miten voisi olla taloudellisempaa ajaa esimerkiksi liikennevaloihin sähköllä ja sitten jarrutusenergia talteenrekuperaatiolla , kuin se, että rullaan valoihin minkä rullaan ja pysäytän jarrulla. Ottaahan se loppujarrutuskin sitten energiaa talteen.

Lisäksi olen vain tottunut rullailemaan ja en näe vaivan arvoiseksi alkaa opettelemaan yhden polkimen ajelua.
Itsellä taas täysin päinvastainen ajatus. Yhden polkimen ajo on ihanin asia autoilussa mihin olen törmännyt. Saatan kyllä ottaa iPedalin pois itsekin alamäessä tai pidemmillä matkoilla, mutta keskustassa rakastan tätä ominaisuutta.

Taloudellisuus ei ole minulla mittarina, vaan ajomukavuus.
 

Bay

Jäsen
Miten tuo yhden polkimen systeemi toimii? En ole sellaista nähnyt enkä oikein tajua kuinka yhdellä polkimella hoidetaan kaasun ja jarrun käyttö. Onko se samanlainen kuin päältäajettavissa ruohonleikkureissa :) ?

EDIT: Jaa, ilmeisesti optionaalinen. Jarrupoljinkin löytyy sentään. En ikinä ostaisi autoa mitä en itse pysty jarrupolkimella pysäyttämään tarvittaessa.

 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten tuo yhden polkimen systeemi toimii? En ole sellaista nähnyt enkä oikein tajua kuinka yhdellä polkimella hoidetaan kaasun ja jarrun käyttö. Onko se samanlainen kuin päältäajettavissa ruohonleikkureissa :) ?
Kuvittele bensa-auton moottorijarrutus vaihtamalla 60 - 100 km/h vauhdista kakkosvaihteelle ilman riskiä kytkimen hajoamisesta. Toki kaasupoljinta voi nostaa vähemmän, jolloin ei hidasta niin voimakkaasti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bay

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Miten tuo yhden polkimen systeemi toimii? En ole sellaista nähnyt enkä oikein tajua kuinka yhdellä polkimella hoidetaan kaasun ja jarrun käyttö. Onko se samanlainen kuin päältäajettavissa ruohonleikkureissa :) ?
Aito yhden polkimen ajo tarkoittaa sitä, että kun lasket autossa kaasupoljinta, niin auto alkaa hidastamaan vauhtia kohtuullisen nopeastikin ja aivan pysähdyksiin asti. Se on ihana.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Bay

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Uusi Enyaq julkaistu, lähinnä ulkonäköön päivityksiä, kuten oli odotettavissa. Muun muassa Elroqin mukainen keulan ilme. Omaan silmään "vanha" keula näyttää silti vielä paremmalta.






 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Uusi Enyaq julkaistu, lähinnä ulkonäköön päivityksiä, kuten oli odotettavissa. Muun muassa Elroqin mukainen keulan ilme. Omaan silmään "vanha" keula näyttää silti vielä paremmalta.







Emme ole vaihtamassa nykyistä Enyaqqia, mutta toi tumman vihreä väri tässä on aikasta hieno! Keulahan tuossa on eri näköinen tosiaan, mutta muuten näyttää tutulta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös