Sähköautoilu

  • 497 495
  • 4 586

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Tässä on kyllä idea, mikä on luotu Suomen periferia-olosuhteisiin.


"Voimakone" sähköautoon. Yksinkertaisesti siis täyssähkö, mutta wankel-kone lataa akkua ajaessa. Tai sitten ei lataa, saat päättää itse. Ei tarvi latauspisteitä ollenkaan, jos sellaisessa paikassa ollaan. 50L bensatankillisella pääsee näemmä 5000 kilsaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä on kyllä idea, mikä on luotu Suomen periferia-olosuhteisiin.


"Voimakone" sähköautoon. Yksinkertaisesti siis täyssähkö, mutta wankel-kone lataa akkua ajaessa. Tai sitten ei lataa, saat päättää itse. Ei tarvi latauspisteitä ollenkaan, jos sellaisessa paikassa ollaan. 50L bensatankillisella pääsee näemmä 5000 kilsaa.

Ei tuo mikään täyssähkö ole, vaan ihan yksinkertaisesti lataushybridi, toki varsin suurella akulla hybridiksi. Wankel-moottorin tuomisessa on sama idea kuin vaikkapa Mitsun Atkinson-kiertoisessa, tuodaan hybridiin sopivampi polttis. Ampera/Wolt/Outlander-hengessä sähköautopuoli edellä rakennettu PHEV.

Ajaahan moni tankillisella vaikka millä PHEVeillä tuhansia kilometrejä, jos pyöritään pelkän akun rangen puitteissa. Itse taisin Mitsulla joskus ajaa reilut 4000 km 45 l tankilla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko jotain dataa, että kuinka paljon sähköautoista kärähtää moottoreita? Mutulla heittäisin, että murto-osa siitä mitä polttiksista ”kärähtää” niitä perinteisiä moottoreita. Tuo sähkömoottorien kestävyys on yksi viimeisistä asioista, mistä tarvitsee sähköautoilijan olla huolestunut.
En ole kuullut että olisi mennyt laajemmin, mutta naapuri kertoi, että Ioniq 5:sen etumoottoreissa on ollut jotain sivuääntä ja takuuseen niitä vaihtaneet. Mutta tosiaan sähkömoottori on pitkän kehityksen tulos ja ollut iät ja ajat kovassakin käytössä muualla, joten ei yllätä, että aika toimivia ovat olleet sähköautoissakin. Toki isomman otoksen pidemmän aikavälin dataa on vielä niukasti, mutta ei tässä yöunia tarvitse menettää. Jätetään valvomiset dieselkuskien hoidettavaksi: EGR, DPF, turbo(t), suuttimet, pa-pumput, jakopäät etc. to name a few!! ;)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jätetään valvomiset dieselkuskien hoidettavaksi: EGR, DPF, turbo(t), suuttimet, pa-pumput, jakopäät etc. to name a few!! ;)
Ja diesel-kuskitkin on jättäneet valvomiset bensa-autoilijoille; onhan diesel kuitenkin energiatehokkaampi ja pitkäikäisempi kuin bensamoottori.
 

mikulii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät #24
Oliskos täällä kellään mielipidettä asiaan, kun olen miettinyt tuommosta VW Passat GTE plugaria ja tässä pallottelen satsatakko enemmän uudempaan vai vähän vanhempaan malliin. Käytännössä erona on akkukapasiteetti (13kWh vs 10kWh) ja pienet ulkonäölliset seikat. Onko tossa akussa niin paljon eroa, että kannattaa noin 5k maksaa siitä enemmän, kun muuten varustetaso ja kilsat on aikalailla samat. Vajaa 10tkm ja jotku nahkapenkit ois erona tuon kalliimman hyväksi.
 

444

Jäsen
Oliskos täällä kellään mielipidettä asiaan, kun olen miettinyt tuommosta VW Passat GTE plugaria ja tässä pallottelen satsatakko enemmän uudempaan vai vähän vanhempaan malliin. Käytännössä erona on akkukapasiteetti (13kWh vs 10kWh) ja pienet ulkonäölliset seikat. Onko tossa akussa niin paljon eroa, että kannattaa noin 5k maksaa siitä enemmän, kun muuten varustetaso ja kilsat on aikalailla samat. Vajaa 10tkm ja jotku nahkapenkit ois erona tuon kalliimman hyväksi.
Jos ja kun plugaria olet hankkimassa, niin kannattaa miettiä se käyttötarkoitus aika tarkasti. Eli minkälaisia päiväsiirtymiä latausten välissä tulee. Tuo on marginaalisesti isompi kuin oma Seat Leon Sports Tourer, joten bensaa kuluu sillä ajettaessa oletettavasti samanlaisen marginaalin verran enemmän. Omassani sitä kuluu maantiellä piirun vajaa kutosen verran (100 km/h vauhdissa), yhdistetty kulutus vähän isompi etenkin kylmällä koneella ja lyhyillä siirtymillä. Omassa n. 12kWh akku, jolla on talvipakkasilla päässyt lämpimästä lähtiessä n. 45 km siirtymän, kylmällä lähdettäessä jää reiluun 35 kilometriin pelkällä sähköllä. 3kWh ero ei nyt mikään mahdottoman suuri ole, mutta jos siirtymäsi latausten välillä on esim. 40 km luokkaa, niin bensasteluksihan se menee.
Autonahan Pasuuna on oikein hyvä vaihtoehto, vaikka tuo akku aika hyvin tilaa kontista haukkaakin. Maantiellä menee kuin juna. Varustelutaso kannattaa tsekata läpi, koska etenkin suomiautoissa on helposti jäänyt kivoja lisävarusteita ruksimatta. Ja jos uudempia katselet, niin Octavia / Leon ST eivät ole merkittävästi pienempiä, Superb sitten samaa kokoluokkaa. Niitä ei sitten tosin saa kuin parin vuoden ikäisinä.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Nykyautoissa on kaikkia sähköhärpäkkeitä valittavana tai valmiina ns pelukopallinen. Toiset ihan hyviä ja ajoa / mukavuutta edistäviä. Toiset taas ei vaan saavat ns hulluuden partaalle.

Nyt uudessa Toyotan sähköautossa on ns veemäinen bugi, joka ei tokene millään asetuksella: Autot | Toyotan sähköautosta valkeni bugi, joka voi ajaa kuskin hulluuden partaalle .

Auto tarkkailee kuljettajan ajoasentoa niin agressiivisesti, että pään kääntö hetkeksi saa aikaan piippaus-paappaus äänet ja tiukat komennot. Lienee uuden karheutta ja Japanissa keksitään tähän ratkaisu.
 

444

Jäsen
Tuossa ajamassani Leonissa (ei pidä sekoittaa nimimerkkiin @Leon ) on yksi todella vittumainen piirre noiden sähköhäristimien osalta. Kaistavahti. Periaatteessa ajatuksen tasolla ihan kiva, jos on tarpeen lähetellä tekstiviestejä ja katsella leffoja ajaessa. Tai nukahdella. Käytännön toteutus on sitten sellainen, että rämppään sen valikoista aina ensimmäisenä pois päältä. Käytännössä se pakottaa ajamaan maanteillä keskellä uraa eikä mahdollista yhtään sivummassa ajamista alkamatta huutaa ja vispata rattia kuin heikkopäinen. Tämä luonnollisesti tehostuu, jos asfaltti ei ole täysin lumeton, kun jokainen perkeleen polanne tulkitaan tiemerkinnäksi ja taas sheikataan kuin James Bondin vodka martinia konsanaan. Noita hilavitkuttimia on kuitenkin ollut autoissa jo toistakymmentä vuotta (hiha-arvio), niin eikö niitä voisi esim. toteuttaa fiksusti tai jättää kokonaan pois?
Täytyy tutkia, josko jollain obd-lukijalla saisi koodattua sen pois.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Juup, Peugeot 3008 hybrid ja kaistavahti saa välillä kaistapäiseksi. Etenkin kun se välillä tulkitsee polanteen tai muuten vaan jääraidan kaistamerkinnäksi. Ja tosiaan urissa ajelu lisääntyy noiden vekottimien kanssa pahentaen tilannetta.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Juup, Peugeot 3008 hybrid ja kaistavahti saa välillä kaistapäiseksi. Etenkin kun se välillä tulkitsee polanteen tai muuten vaan jääraidan kaistamerkinnäksi. Ja tosiaan urissa ajelu lisääntyy noiden vekottimien kanssa pahentaen tilannetta.
Näissä autojen kaikenlaisissa vahdeissa ja avustajissa on se ongelma, ettei niissä ole otettu huomioon sellaista asiaa että joissain maissa on talvi. Kuten meillä Suomessa.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Näissä autojen kaikenlaisissa vahdeissa ja avustajissa on se ongelma, ettei niissä ole otettu huomioon sellaista asiaa että joissain maissa on talvi. Kuten meillä Suomessa.
Mulla Ioniq5 teki koeajossa hirveää venkoilua ratilla, mutta päivityksissä asian saatu ainakin Hyundailla nyt jo varsin miellyttäväksi.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Jumankekka. Jos Tesla vielä pariin otteeseen tiputtaa hintojaan, täytyy pukea ostohousut jalkaan. Olisihan se aika käheä kaupunkiautoksi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Jumankekka. Jos Tesla vielä pariin otteeseen tiputtaa hintojaan, täytyy pukea ostohousut jalkaan. Olisihan se aika käheä kaupunkiautoksi.
Kannattaa ruveta jo sovittelemaan jalkaan, jos tesla kiinnostaa. Olisi aika epätodennäköistä, että ainakaan ihan hetkeen olisi lisää alennuksia tiedossa. Voi jopa olla että hetken päästä mennään hetkellisesti takaisin sinne toiseen suuntaan jos (ja kun?) keväällä alkaa taas sähköautojen kauppa vilkastumaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kannattaa ruveta jo sovittelemaan jalkaan, jos tesla kiinnostaa. Olisi aika epätodennäköistä, että ainakaan ihan hetkeen olisi lisää alennuksia tiedossa. Voi jopa olla että hetken päästä mennään hetkellisesti takaisin sinne toiseen suuntaan jos (ja kun?) keväällä alkaa taas sähköautojen kauppa vilkastumaan.
Todennäköisesti nousee. Hintojen laskulla saadaan liikettä käytettyihin, ja ilmeisesti Model 3 saa faceliftin, jolloin nouseekin taas hinnat.
 

Vatso

Jäsen
Toisaalta löytyy myös sellaisia arvioita, että kun Model 3 saa tuon päivityksen ja uuden tehostetun valmistusprosessin, tarkoittaa tuo halvempia valmistuskustannuksia ja Tesla pystyy laskemaan Model 3 hintaa katteiden pysyessä edelleen samalla tasolla.

Teslan tavoite on kasvattaa myyntiä 50% vuodessa ja 50k tai enemmän maksavien autojen markkinat ovat maailmallakin kuitenkin aika pienet. Jossain vaiheessa alkaa tulemaan raja vastaan maksukykyisten asiakkaiden kanssa kilpailun muutenkin kiristyessä tuossa hintaluokassa, jolloin hinnanlaskulla saadaan ajettua kilpailijat ahtaalle omien katteiden sen salliessa.

Model 3 maksaa tällä hetkellä käytännössä saman kuin Model Y ja olettaisin, että tuo tilanne ei ole optimaalinen Teslalle. Tämän perusteella veikkaan, että joko Model 3 hinta tulee laskemaan edelleen tai sitten Model Y hinta nousemaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@Vatso Toisaalta spekuloidaan myös Model 3:n alle tulevasta kansanautosta, mikä lie mallinimi onkaan. Toki kuluttajana olisi parasta, että Y pysyisi about näissä hinnoissa max, kolmonen olisi sen 40k€ ja "kakkonen" kolmekymppiä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Niin, mitäs sen Model kolmosen piti alunperin maksaa. Taisi olla aika paljon alle nykyisen hinnan. Mutta toisaalta Elon sedän suusta tuli monia muitakin löysiä lupauksia.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä hullujen päivien tarjous taisi olla liian hyvä.

Hullut päivät Peugeot

Olihan se liian hyvä ja puuttuvia autoja tuskin koskaan Suomeen tulee. Pösö tarjosi jo 2000€ tilauksen perujille ja veikkaan, että joutuvat maksamaan vielä enemmän jatkossa.

Model Y on toki houkuttelevan hintainen, mutta 50k auto ilman parkkisensoreita? Ei sitten mitään järkeä maassa, jossa kamera on sohjossa puolet vuodesta ja auto vielä tuollainen iso möhkö.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Noniinno. Kia EV6 tilattu alunperin 11/21 eikä vielä mitään tietoa valmistuksesta. On toki sähköauto nytkin, mutta mieluusti senkin ottaisi vastaan. Erikoinen on markkina.
 

hege

Jäsen
@DAF , meillä tilattiin maaliskuussa -22 ja myyjän ennustus oli että menisi tuotantoon viikolla 6 tai sitten ei... tieto joulukuun alussa ja ensimmäinen sellainen todellinen arvaus, aikaisemmin myyjä vain siirsi toimituskuukautta eteenpäin vähän kerrallaan.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
No nyt on vihdoinkin uudet polestaritkin tilattavissa. Odotettavasti vajaavetoiset muuttuivat takavedoiksi ja hinta ainakin alkaen mallissa nousi 4400€. Samoin rahoituksen korko nousi syksyn 2,5% -> 4,3%.

Hieman pelkäsin tätä julkistusta kaiken mylläkän (tesla) jälkeen, mutta eipä tässä juuri ole syytä nykyistä tilausta lähteä peruuttamaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
No nyt on vihdoinkin uudet polestaritkin tilattavissa. Odotettavasti vajaavetoiset muuttuivat takavedoiksi ja hinta ainakin alkaen mallissa nousi 4400€.
On Longe Range Dual Motorin hintakin noussut. Speksailin vastaavan kuin oma ja sille hintaa nyt reilu 76 tonnia. Siinä on nousua melkein kymppitonni parin vuoden aikana. Mutta ihan hieno on tuo uusi keula ja takamoottorissa pikkaisen enemmän tehoa. Merkittävin muutos kuitenkin isompi akku, ja jos/kun jotain kulutussäästöä on saatu uudenlaisella moottorien käytöllä, niin parantunut range kyllä pitäisi tuntua arkiajossa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Polestar 2 tilauksessa ja tulossa helmi-maaliskuun tienoilla. Kävin ajamassa pollen kolmatta kertaa ja vähän se keskikonsoli edelleen ärsytti. Silti niin vähän, että voisin sen ehkä antaa anteeksi. Tulin kuitenkin ajatelleeksi, että tesla model y:ssä ei ainakaan ensimmäisen koeajon perusteella tullut vastaan oikein mitään mikä ärsyttää ja istuma-asento oli hyvä.

Molemmissa autoissa siis puolensa ja nyt olenkin todella vaikean päätöksen edessä, että peruisinko tuon polestarin tilauksen ja tilaisin y:n, minkä saisi myös parissa kuukaudessa.

Rahoituskin näyttäisi aika samaa kuukausierää kummalekkin autolle, vaikka teslassa todellinen korko polestaria 2,5% suurempi onkin. Vaikeita päätöksiä!

Bonuskysymys: Voikohan korvamerkityn hankintatukirahan siirrettyä tilaukselta toiselle?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös