Sähköautoilu

  • 498 819
  • 4 586

444

Jäsen
Enyaqista ainakin itse sain 6-7 prosentin alennuksen. En tiedä onko tällainen edelleen saatavilla kun vaan pyytää sähköpostilla tarjouksia ympäri Suomen ja näkee vähän vaivaa. Mahtuisiko sitten budjettiin? Hinnathan tuolla ovat kyllä nousseet kuukausittain... Alkaa olla Skoda kohta premium luokassa hintojen puolesta.

Enyaqiin mahtuu helposti koppa ja rattaat vierekkäin vaikka meillä on isot Emmaljungat.
Isot (ja vanhat) Emmat on täälläkin. Uusista Enyaqeista varmaan saisikin neuvoteltua jotain rabattia, mutta koska kaikkimullehetinyt, niin käytettyjä olen enemmän kuikuilemassa. Optimistinen ajatukseni on, että autoa vaihtamalla kuukausikulu ei nousisi ihan älyttömästi, ja siksi tuo keinotekoinen budjetti tuohon on tällätty. Sanomatta on selvää, että kilometrit muuttuvat halvemmiksi ja verotus pienenee, mutta esim. vakuutukset ovat vielä katsomaton kortti. Kuukausierä puolestaan nousee, sekin on selviö, kun päivittää 17k€ auton yli tuplahintaiseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Isot (ja vanhat) Emmat on täälläkin. Uusista Enyaqeista varmaan saisikin neuvoteltua jotain rabattia, mutta koska kaikkimullehetinyt, niin käytettyjä olen enemmän kuikuilemassa. Optimistinen ajatukseni on, että autoa vaihtamalla kuukausikulu ei nousisi ihan älyttömästi, ja siksi tuo keinotekoinen budjetti tuohon on tällätty. Sanomatta on selvää, että kilometrit muuttuvat halvemmiksi ja verotus pienenee, mutta esim. vakuutukset ovat vielä katsomaton kortti. Kuukausierä puolestaan nousee, sekin on selviö, kun päivittää 17k€ auton yli tuplahintaiseen.
Jees. Ymmärrän täysin. Meillä jäi täyskaskon pysäköinti- ja lasiturvalla hinnaksi liikennevakuutuksen kanssa 900 euroa vuodessa täysillä bonareilla. Ihan ok mielestäni noin kalliiseen autoon. Tämä vertailuksi.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aiempaan pohdiskeluuni liittyen, että vaihtaisin sähköautoilun maailmaan alkuvuodesta, joskin tietyllä maksimibudjetilla. Enyaq menee jonkin verran siitä yli, mutta melko identtinen ID.4 pysyisi raameissa. Samoin esim. e-Niro. Onko näistä jollain henkilökohtaista kokemusta? Tuo volkkarin takaloosterin tilavuus vaikuttaa numeroiden valossa hyvältä, mutta itseäni askarruttaa kontin malli. Eli mahtuuko sinne vierekkäin lastenrattaat ja koppa? Nykyisessä pasuunassa tämä onnistuu, samoin sedan-mallisessa E-mersussa. Kuvien perusteella tuo ID.4:n kontti vain on arveluttavan kapea, mikä mahdollisesti syö tämän melko olennaisen tarpeen mahdottomaksi.
E-Niro on polttispohjalle rakennettu sähkökonversio. Enyaq ja ID.4 taas sähköautoiksi alusta alkaen suunniteltuja ja siten myös tilavampia. Toki ovat muutenkin isompia kuin e-Niro. Jos siis pelkäät ettei id4 kontti riitä niin ei varmasti ainakaan Niron kontti riitä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei kai ABC mitenkään niin kallis ole? HPC-lataus taitaa olla 0,30s/kWh? Itse saanut ABC-latauksen Kempowereista aina maksimit, mitä auto ottaa vastaan.
ABC hinnat alkavat olla aika yleisesti pikalatauksessa 35c/kWh ja 22kW latureilta 25c/kWh.
Hitaita ne kyllä ovat erityisesti ruuhkatilanteessa kun esim 4 Max 150kW hpc kahvaa jaetaan kaapista jonka kokonaisteho on esim 200kW.
Jep, juuri näin. ABC:n kiinteä 35snt/kWh hinta on toki turvallinen jos auto ei pysty lataamaan kovinkaan nopeasti (esim max latausteho 80kW tms). Lisäksi ne missä voisi potentiaalisesti ladata ja ovat hyvällä paikalla (esim. ABC Heinola), ovat usein täynnä tai lähes täynnä, jolloin teho laskee kuormanjaon myötä. Varmaan osasyy ruuhkaisuuteen löytyy näiden kombosta, eli moni lataa siellä hitaasti ja pitkään. ABC:n käyttämät Kempowerin laturit sinällään ovat minusta hyviä, harmi vain kun latauskentän kokonaisteho on pienehkö, jolloin tehot tippuu. Joten kun muualta saa päälle 10snt halvemmalla ja nopeammin niin valinta on helppo.

K-Lataus on tässä mielessä tehnyt pikalaturinsa paremmin ajatellen nopeammin lataavia autoja, koska niissä useassa teho riittää ja on minuuttihinta, ja sitä kautta pääsee halvoille hinnoille. Toki joissain pisteissä on laturin tehot jaettu, joten siinäkin on parempi olla yksinään lataamassa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
ABC hinnat alkavat olla aika yleisesti pikalatauksessa 35c/kWh ja 22kW latureilta 25c/kWh.
Hitaita ne kyllä ovat erityisesti ruuhkatilanteessa kun esim 4 Max 150kW hpc kahvaa jaetaan kaapista jonka kokonaisteho on esim 200kW.

Ainoastaan 150 kW maksaa ABC:lla 35 snt / kWh, kaikki 100 kW ja alle pikalataukset 30 snt / kWh.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mersun meininki on kiehtonut itseäni jo jonkin aikaa, ja tämä voipi olla hyvinkin varteenotettava seuraaja Teslalleni. Nuo EQE-mallien hinnat karkaavat järkevillä varusteilla ja tehoilla liian korkeiksi, eikä mikään AMG yli 30 kWh:n kulutuksella per satanen kiinnosta.

Ehkäpä C-sarjalainen sporttiversiona pysähtyisi jonnekin uuden Model 3 Performancen hintaan.

 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan ok paketti, tosin tuo spa2-rakenne tarkoittanee takalattian kardaanitunnelia? Tekee yllättävän paljon ahtaammaksi takapenkin menoa.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Huomiseen mennessä kun päättäisi niin ensi syksyksi saisi sähkö Mesen. Kiikarissa karvalakki EQA. Juuri ja juuri budjetin rajoissa (vähän kun venyttää). Mitään erikoisempaa tuskin on tarjolla kuin nykyisessä hybridi CLAssa mutta täyssähköisyys kiehtoo. Saman katon alta saisi tietysti Opeliakin aika paljon halvemmalla mutta joku raja näissä. Ainoa mikä vähän pykii vastaan on tuo perusrakenne, joka siis polttikselle suunniteltu. Koeajolla kävin tietysti tehokkaammalla nelivetoversiolla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ajelin eilen Lidliin kauppaan illalla joskus vähän ennen kahdeksaa ja ajattelin laittaa auton ilmaiseen lataukseen reissun ajaksi. Latauspaikalla arviolta 70-vuotias hyvin voiva pariskunta jossain mersun sähköautossa istui autossa nauttien ilmaisesta sähköstä ainakin koko kauppareissuni ajan.

Noh, en mä kyllä itse jaksaisi iltaani viettää ja odotella Lidlin parkkipaikalla, jotta autooni tulisi sähköä 20 kilowatin tuntinopeudella. Ei siinä kummoisillekaan tuntiliksoille pääse… mutta meitä on kaikenlaisia kitupiikkejä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Minusta tuo on aika selvää, että jos jossain tarjotaan jotain ilmaiseksi ja varsinkin jos tällä hetkellä tarjotaan sähköä ilmaiseksi, niin ei ole mitään asiaa päästä tuollaiseen lataamaan vaan on aina varattuna. Näin tulee olemaan jatkossakin vielä sen ajan kunnes se lataus maksaa edes jotain. Ihan vaikka pari senttiä per kwh riittäisi jo siihen, että vähentäisi väärinkäyttöä. Mutta valitettavasti ilmainen on aina ilmainen ja ihmiset villiintyy siitä. Ilmaisia ämpäreitä jne..
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta tuo on aika selvää, että jos jossain tarjotaan jotain ilmaiseksi ja varsinkin jos tällä hetkellä tarjotaan sähköä ilmaiseksi, niin ei ole mitään asiaa päästä tuollaiseen lataamaan vaan on aina varattuna. Näin tulee olemaan jatkossakin vielä sen ajan kunnes se lataus maksaa edes jotain. Ihan vaikka pari senttiä per kwh riittäisi jo siihen, että vähentäisi väärinkäyttöä. Mutta valitettavasti ilmainen on aina ilmainen ja ihmiset villiintyy siitä. Ilmaisia ämpäreitä jne..
Ilman muuta näin. En mä siltikään jaksaisi autossa istua parkkipaikalla torstai-iltana kello 20:00 muutaman euron takia. Onhan tuo nyt huvittavaa. Varsinkin kun alla on jokin varmaankin 100 000 euron auto, mitä tuskinpa ovat eläkeläiset ostaneet rahoituksella.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Varsinkin kun alla on jokin varmaankin 100 000 euron auto, mitä tuskinpa ovat eläkeläiset ostaneet rahoituksella.
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Joillekin ihmisille tuo autossa istuminen voi olla mukavaa ajanvietettä ja en kyllä jaksa ihmisiä syyllistää siitä, että käyttävät ilmaista palvelua. Jos Lidlille on tärkeää arvo tuo ilmainen lataus, voisi maksuttomuuden kytkeä vaikka kaupasta saatavaan alennukseen lataushintaa vasten.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ilman muuta näin. En mä siltikään jaksaisi autossa istua parkkipaikalla torstai-iltana kello 20:00 muutaman euron takia. Onhan tuo nyt huvittavaa. Varsinkin kun alla on jokin varmaankin 100 000 euron auto, mitä tuskinpa ovat eläkeläiset ostaneet rahoituksella.
Niin tästä päästään taas siihen, että miksi sitten vaikkapa tokmannin ovella jonotetaan 3 tuntia, että saisi sen muutaman euroa maksavan ämpärin ilmaiseksi. Tuskin nämä ämpärien tai ilmaisen sähkön jonottajat kaikki mitään köyhiä ovat, vaan perkeleen pihejä, mitä suurin osa ihmisistä tuntuu olevan tulotasosta riippumatta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Joillekin ihmisille tuo autossa istuminen voi olla mukavaa ajanvietettä ja en kyllä jaksa ihmisiä syyllistää siitä, että käyttävät ilmaista palvelua. Jos Lidlille on tärkeää arvo tuo ilmainen lataus, voisi maksuttomuuden kytkeä vaikka kaupasta saatavaan alennukseen lataushintaa vasten.
Ehkä kirjoitin epäselvästi, mutta en mä syyllistä heitä mistään. Eiväthän he mitään kiellettyä kuitenkaan tee. Naureskelen vain tuolle saituruudelle. Itsekin olen "tarkan markan mies", mutta viihdyn kyllä aika paljon paremmin kotona kuin Lidlin parkkipaikalla ja olen siitä valmis sen muutaman euron maksamaankin.

Lidlille tuo on varmaan vaan toimiva markkinointikikka. Eipä taida muut toimijat tarjota vastaavaa palvelua ilmaiseksi.

@smugu
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin tästä päästään taas siihen, että miksi sitten vaikkapa tokmannin ovella jonotetaan 3 tuntia, että saisi sen muutaman euroa maksavan ämpärin ilmaiseksi. Tuskin nämä ämpärien tai ilmaisen sähkön jonottajat kaikki mitään köyhiä ovat, vaan perkeleen pihejä, mitä suurin osa ihmisistä tuntuu olevan tulotasosta riippumatta.
Hullun lailla säästäminen ja piheily on kivaa erityisesti silloin, kun sitä ei ole pakko tehdä. Hauskuus katoaa, kun on oikeasti pakko laskea jokainen roposensa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ehkä kirjoitin epäselvästi, mutta en mä syyllistä heitä mistään. Eiväthän he mitään kiellettyä kuitenkaan tee. Naureskelen vain tuolle saituruudelle. Itsekin olen "tarkan markan mies", mutta viihdyn kyllä aika paljon paremmin kotona kuin Lidlin parkkipaikalla ja olen siitä valmis sen muutaman euron maksamaankin.

Lidlille tuo on varmaan vaan toimiva markkinointikikka. Eipä taida muut toimijat tarjota vastaavaa palvelua ilmaiseksi.

@smugu
Kyllä mä ymmärrän mitä tarkoitat, mutta jos nyt ihan ajatuksella menet Suomalaisen ihmisen pään sisälle niin et ihmettele enää yhtään. Me ollaan vähän outoa kansaa monellakin tapaa ja tämä on vain yksi kevyt osoitus siitä. Tällä hetkellä jopa todella ymmärrettävä sellainen. Eihän tavan kansalainen osaa edes laskea omaa sähkönkulutustaan tai sen hintaa ja siihen päälle kun uutisissa sanotaan, että sähkö on kallista ja samaan aikaan lidl tarjoaa sitä ilmaiseksi niin alkaa autossa istuminen kännykkää näpräillen maistua.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä mä ymmärrän mitä tarkoitat, mutta jos nyt ihan ajatuksella menet Suomalaisen ihmisen pään sisälle niin et ihmettele enää yhtään. Me ollaan vähän outoa kansaa monellakin tapaa ja tämä on vain yksi kevyt osoitus siitä. Tällä hetkellä jopa todella ymmärrettävä sellainen. Eihän tavan kansalainen osaa edes laskea omaa sähkönkulutustaan tai sen hintaa ja siihen päälle kun uutisissa sanotaan, että sähkö on kallista ja samaan aikaan lidl tarjoaa sitä ilmaiseksi niin alkaa autossa istuminen kännykkää näpräillen maistua.
Näinhän se kyllä on. Tokihan sitä eläkeläisilläkin on tuhottomasti aikaa harrastaa ja tehdä vaikka mitä. Varmaankin se Lidlin parkkipaikalla istuminen on hyvää vaihtelua television edessä istumiselle.

Erinomainen pointti myös @Patarouva tuossa yllä. Heh.
 

444

Jäsen
Ilman muuta näin. En mä siltikään jaksaisi autossa istua parkkipaikalla torstai-iltana kello 20:00 muutaman euron takia. Onhan tuo nyt huvittavaa. Varsinkin kun alla on jokin varmaankin 100 000 euron auto, mitä tuskinpa ovat eläkeläiset ostaneet rahoituksella.
Menee samaan kategoriaan kuin Shellin yöpesut eli klo 22.00 eteenpäin kaikki pesut -50%. Yksi auto kerrallaan, jokaisella kestää 10-15 min riippuen valitusta pesusta. Toistuvasti noissa näkee >4 autoa jonossa. Eli kun säästää 10-15€ niin kannattaa jonottaa toisinaan toista tuntia. Ja auto on tietenkin käynnissä koko ajan, koska muuten tulee kuuma / kylmä. Ihan järkijättöistä touhua. Jos halvalla haluaa päästä eikä painepesurin hankinta tule kyseeseen, niin itsepalvelupesulassa ne enimmät paskat saa hinkattua pois 5-10€ hintaan ihan itse. Ja nopeampaakin on kuin odottamalla. Mutta toki joutuisi itse tekemään ja oma aika ei maksa odottaessa mitään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lidlille tuo on varmaan vaan toimiva markkinointikikka. Eipä taida muut toimijat tarjota vastaavaa palvelua ilmaiseksi.
Sanotaanko niin, että jos pörssisähkö maksaa sen 1€/kWh tai tulisi niitä sähköpulakatkoja, niin se että samaan aikaan tarjoaa hyvätuloisille ilmaista sähköä voi osoittautua aika nopeasti haitalliseksi markkinointikikaksi.

Itsekin muistan kyllä että aikanaan kun eräs toinenkin kauppaliike tarjosi ilmaisen ekan etanalataustunnin tms, niin joka aamu sama harmaa Tesla oli ottamassa omansa. Siinä ei ollut omalle unelle paljon arvoa laskettu.
 

Blue F

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Ajelin eilen Lidliin kauppaan illalla joskus vähän ennen kahdeksaa ja ajattelin laittaa auton ilmaiseen lataukseen reissun ajaksi. Latauspaikalla arviolta 70-vuotias hyvin voiva pariskunta jossain mersun sähköautossa istui autossa nauttien ilmaisesta sähköstä ainakin koko kauppareissuni ajan.

Noh, en mä kyllä itse jaksaisi iltaani viettää ja odotella Lidlin parkkipaikalla, jotta autooni tulisi sähköä 20 kilowatin tuntinopeudella. Ei siinä kummoisillekaan tuntiliksoille pääse… mutta meitä on kaikenlaisia kitupiikkejä.
Niin todennäköisesti Toivo ja Terttu siellä Mesen lämmössä vain tutkailivat uutukaisista puhelimistaan päivän pörssikursseja ja rahastotiliensä tuoreita kasvukursseja, hymy huulilla, ilman kiireen häivää, samalla kun peltilehmään valui nykypäivän puhdasta kultaa, (ilmaista) sähköä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viime viikolla tuli ekaa kertaa sentry tarpeeseen, kun kadunvarsiparkissa edellä ollut pakitti kevyesti keulaan. Hälytys tuli kännyyn/kelloon, mutta kun ehdin raflasta paikalle, vilkkui vain valot ja tyhjä paikka edessä todisti syyllisen livistäneen.

Tsekkasin videon ja siinähän se pakittelija näkyi. Oli käynyt vilkaisemassa jälkiä, mutta ei sellaisia mielestään havainnut, ja poistui paikalta ilman ilmoitusta. No, selvitin oman vakuutusyhtiön kautta rekisteröidyn auton vakuutusyhtiön, yhteys sinne ja kerroin, että liikkuvaa kuvaa löytyy xxx-rekkarin omistajan tötöilystä.

Syyllinen myönsi tapauksen ja ensi viikolla tarkastus. Auto on ajokunnossa, ainoa selkeä jälki on lievästi vääntynyt rekisterikilpi, mutta koska on päässyt vääntymään, oli painetta ehtinyt puskuriin jonkin verran tulla. Siksi en lähde arpomaan tarkastusta, tuolla on sen verran tekniikkaa keulassa, ettei kiinnosta puolen vuoden päästä selitellä Teslan huollolle omaa tyhmyyttään.

Niin, että jos ei omassa autossa ole neljään suuntaan valvontaa, kannattaa ajaa levottomilla seuduilla Teslan viereen ja toivoa, että sillä on sentry päällä.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Porttiteoria toimi ainakin omalla kohdalla, ensi kesänä tapahtuu siirtyminen lataushybridistä täyssähköön. Paikallinen Volvokauppa otti itse yhteyttä ja teki sen verran miellyttävän tarjouksen, että ensi kesänä pikkaisen reilu kaksi vuotta vanha XC40 plugin vaihtuu C40 twin engineen.

Henkilöliisarin kk-fee laskee jonkun verran ja yhden harharetken jälkeen autossa on taas neliveto. Viime talvi oli aika raju ensimmäiseksi pitkään aikaan etuvedolla.

Eilen kävin tuota 400 heppaista voimalinjaa testaamassa ja kyllähän se sai hymyn isosti huulille. Loppukesästä kävin Cupra Bornin kokeilemassa, mutta oli tämä vielä aste pidemmälle.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@Tpip Onnea valinnasta. Itsekin olen miettinyt riittääkö etuveto itselleni, kun Polestar etuvetona on tilauksessa. Jotenkin saanut perusteltua tämän sillä, että tähänkin asti lähes kaikki autot olleet etuvetoja ja yhtään nelivetoa ei ole vielä ollut niin sitä ei ehkä sitten osaa edes kaivata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös