Sähköautoilu

  • 497 291
  • 4 586

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muakin rupesi kiinnostamaan tuo laskukaava. Mulle sähkö maksaa 14,3c/kWh, siirron ja veron kanssa n. 22c/kWh. Ja tämä sentään on Carunan alueella eli siirto on moneen muuhun nähden kallis.
Mitä pienempi kulutus, sitä kalliimpaa siirto tietysti on per kWh. Jos menee vain 1kWh, niin siirtohan maksaa sen 26€/kWh. Siinä on kalleinkin pörssisähkö halpaa. Tuolla 400kWh:llä pääsee aika liki tuota hinnan tuplaantumista 0,16€/kWh -> 0,33€/kWh, Carunan siirtohinnoilla.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä pienempi kulutus, sitä kalliimpaa siirto tietysti on per kWh. Jos menee vain 1kWh, niin siirtohan maksaa sen 26€/kWh. Siinä on kalleinkin pörssisähkö halpaa. Tuolla 400kWh:llä pääsee aika liki tuota hinnan tuplaantumista 0,16€/kWh -> 0,33€/kWh, Carunan siirtohinnoilla.
Tosin kai se siirron perusmaksu pitää maksaa joka tapauksessa, on sähköautoa tai ei.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tosin kai se siirron perusmaksu pitää maksaa joka tapauksessa, on sähköautoa tai ei.
No juu, mutta tietysti jos on joutunut sähköliittymän ottamaan vain uutta Teslaansa varten niin sittenhän se perusmaksu on autoilukuluksi laskettava (kuten edellä totesinkin). Tai jos olisi sähköliittymästä luopunut ilman uutta Teslaa.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä pienempi kulutus, sitä kalliimpaa siirto tietysti on per kWh. Jos menee vain 1kWh, niin siirtohan maksaa sen 26€/kWh. Siinä on kalleinkin pörssisähkö halpaa. Tuolla 400kWh:llä pääsee aika liki tuota hinnan tuplaantumista 0,16€/kWh -> 0,33€/kWh, Carunan siirtohinnoilla.
Kyllä. Viime vuonna tuli tauluun +27tkm, lataukset näistä oikeastaan 99% kotona. Loppu prosentti Lidlin pistokkeista (20min) kauppareissujen aikana, jos ei Yango seissyt suklaapatukan kanssa siinä.

Rehellisesti voin sanoa omasta kokemuksestani, että jos rahatilanne on tiukka ja miettii säästämistä vähänkin - ei sähköautoa kannata ostaa jos et aja yli 30tkm vuodessa. Etenkin jos rahoitusta sotkettu kuvioihin olemattomalla käsirahalla, puhumattakaan venytetystä viimeistä erästä.
Halvemmalla minä hybridillä edelleen pääsisin 27tkm matkan. Suhteutettuna halvempaan hankintahintaan ja edullisempaan rahoitukseen.

Tällä hetkellä jos joutuisin sähkösopimukseni päivittämään ja maksamaan keskiarvon 0,34/kwh + muut, niin harkitsisin kyllä siirtymistä takaisin hybridiin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kyllä. Viime vuonna tuli tauluun +27tkm, lataukset näistä oikeastaan 99% kotona. Loppu prosentti Lidlin pistokkeista (20min) kauppareissujen aikana, jos ei Yango seissyt suklaapatukan kanssa siinä.

Rehellisesti voin sanoa omasta kokemuksestani, että jos rahatilanne on tiukka ja miettii säästämistä vähänkin - ei sähköautoa kannata ostaa jos et aja yli 30tkm vuodessa. Etenkin jos rahoitusta sotkettu kuvioihin olemattomalla käsirahalla, puhumattakaan venytetystä viimeistä erästä.
Halvemmalla minä hybridillä edelleen pääsisin 27tkm matkan. Suhteutettuna halvempaan hankintahintaan ja edullisempaan rahoitukseen.

Tällä hetkellä jos joutuisin sähkösopimukseni päivittämään ja maksamaan keskiarvon 0,34/kwh + muut, niin harkitsisin kyllä siirtymistä takaisin hybridiin.
Nää on kyllä pahoja. Omilla kilometreillä (15-20tkm/vuosi) en ole saanut exceliä vielä mitenkään päin näyttämään vihreää. Siltikin auto on tilauksessa vaikka tummaa on punainen mitä laskelmat näyttää. Olen kyllä sen laskenut, että sähköauton myötä kilometrit varmasti tulee kasvamaan kun on aivan toisenlainen vapaus liikkua nykyiseen polttikseen verrattuna. Sähköautolla tulen varmasti ajelemaan paljon kilometrejä ihan ”turhaan”.
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen välillä huomannut kans katselevani sähköautoja "sillä silmällä" ja varmaankin seuraava auto tulee sähköllä liikkumaan. Käytetyistä ei ainakaan ole pulaa, meinaan nettiautossa 950 Teslaa myynnissä. Niitä on vissiin tuotu tänne euroopasta ihan huolella vai onko kaikki laittaneet vehkeet myyntiin kun kuulleet että niistä saa uuden hinnan?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen välillä huomannut kans katselevani sähköautoja "sillä silmällä" ja varmaankin seuraava auto tulee sähköllä liikkumaan. Käytetyistä ei ainakaan ole pulaa, meinaan nettiautossa 950 Teslaa myynnissä. Niitä on vissiin tuotu tänne euroopasta ihan huolella vai onko kaikki laittaneet vehkeet myyntiin kun kuulleet että niistä saa uuden hinnan?
Varmasti monet yrittävät tehdä rahaa ja varmasti myös kallistunut sähkökin vaikuttaa. Eiköhän ne sähköautojen "hullut päivät" loppuneet kun komponenttipulakin alkanut helpottaa. Eli kun vielä hetki sitten oli selvästi myyjän markkinat, niin varmasti kohta ovat jo markkinat normalisoituneet. Esimerkiksi Skoda Enyaqeja oli vielä hetki sitten Nettiautossa yleensä jotain 20 myynnissä, niin nyt luku on 120.

Eli tervettä kehitystä, vaikka toki olisi ollut hauska nähdä kun omankin auton arvo olisi vain kohonnut. Koholla se toki on edelleen. Halvin Enyaq 80x näytti eilen olevan 69 000 euroa Nettiautossa kun itse maksoin hyvillä varusteilla 57 000. Sen verran hyvä fiilis autosta, että en ole myyntiin laittamassa!
 

Larbatchov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä ne sieltä hitaasti mutta varmasti tulee normikuluttajien ulottuville. Ei tollanen määrä myynnissä olevia voi olla vaikuttamatta hintaan kun mennään kohti loppuvuotta. Siellä alkaa menemään kuitenkin takuita umpeen, ja ne on sitten taas "vuoden vanhempiakin" joulun jälkeen ni luulis että liikkeet haluaa keventää varastoja.

Toisaalta kaikki valittaa että diesel ei kelpaa kenellekään. Kyllä mulle oikealla hinnalla kelpaisi hyvinkin, mut ne maksaa yhtä paljon tai jopa enemmän kun hybridit ni eipä tarvii ihmetellä ettei liiku.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen välillä huomannut kans katselevani sähköautoja "sillä silmällä" ja varmaankin seuraava auto tulee sähköllä liikkumaan. Käytetyistä ei ainakaan ole pulaa, meinaan nettiautossa 950 Teslaa myynnissä. Niitä on vissiin tuotu tänne euroopasta ihan huolella vai onko kaikki laittaneet vehkeet myyntiin kun kuulleet että niistä saa uuden hinnan?
Joo, Teslojen suhteen reikäpäisin voitontekoikkuna oli toukokuusta heinäkuun loppuun, ja koski sekin selkeimmin tuen kanssa hankittuja pari vuotta vanhoja sr plussia. Alkuvuodesta ei kysyntä ollut aivan niin kovaa vielä, kiihtyi kevääksi ja kesällä sitten jälkipoltoissa parhaimmat diilit ainakin muutamien seuraamieni ryhmien perusteella. Keväällä sai aika nopeasti tehdä päätöksen, jos halusi Teslan heti ajoon, ja niissä tunnelmissa pumpattiin markkinat täyteen tuonti-Tesloja. Hinnat alkoivat tasaantua vasta loppukesästä ja nyt tosiaan voisi kuvitella, että talvella tekee huomattavasti paremman diilin kuin kesällä, varsinkin jos ilman vaihtoautoa lähtee ostelemaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oiskohan käynyt niin, että unisimmatkin autokauppiasveljet ja -siskot ovat viimeinkin alkaneet roudaamaan sähköautoja maahan? Koska myytävänä olevien määrät ovat moninkertaistuneet kevään lukemista. Käytännössä 3-10x vähän automallista riippuen. Eli alkaa olemaan markkina tukossa, ja mitenkä paljon on sitten ostajia enää kun alkuvuonna innokkaimmat oli liikkeellä, tai ainakin ne jotka säikähti bensa/diesel-hintoja. Nyt ei ole tarjolla vastaavaa sykäystä, koska sähkö kallistuu, polttoaineet halpenee (silti sähköllä ajo halpaa), muutkin kulut nousevat elämässä ja sähköautojen hinnatkin pienessä nousussa vielä tai eivät ainakaan ole laskeneet pahemmin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Sähköautojen hankintakustannuksen ollessa suurempi, myös korkojen nousu ohjaa kuluttajia ostamaan edullisempia vaihtoehtoja. Siihen päälle sähkön hinnan räjähdys ja yleinen epävarmuus, niin on selvä että toistaiseksi kauppaa tehdään vähemmän.

Toisaalta sitten inflaatio pitää huolen siitä, että uusien hinnat ei ihan heti ole laskemassa.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sähköautojen hankintakustannuksen ollessa suurempi, myös korkojen nousu ohjaa kuluttajia ostamaan edullisempia vaihtoehtoja. Siihen päälle sähkön hinnan räjähdys ja yleinen epävarmuus, niin on selvä että toistaiseksi kauppaa tehdään vähemmän.

Toisaalta sitten inflaatio pitää huolen siitä, että uusien hinnat ei ihan heti ole laskemassa.
Kyllähän jos on vähäänkään taipuvaisuutta säästämiseen, niin tällä hetkellä sähköauton hankintaa ei pysty oikeasti kyllä mitenkään järkevästi perustelemaan. Ennemmin siinä mennään sitten imago syistä.
Sähköautojen hintatason tippuessa pikkuhiljaa alemmas alkaa ne hyödytkin enenevissä määrin kuoriutua esiin, mutta tämä tarkottaisi esim. käytettyjen Teslojen tai muiden perhekäyttöön soveltuvien sähköautojen hinnan painumista sinne +-30k€ hintaluokkaan. Tällöin rahoitukset laskeutuisivat käsikädessä polttomoottoriautojen tasolle.
Sähköautoilu on tällä hetkellä "edullista" suuren pääoman siihen sijoittavalle, jolle ajoneuvon hankintahinta ei paina yleisissä käyttökustannuksissa lainkaan.

Itse lukeudun myös tähän kuoppaan missä sähköautoilu on tavallaan imago kysymys, kuten aikaisemmin kirjoitin niin säästöä en tällä tee yhtään ajamalla roikka-autolla.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Kyllähän jos on vähäänkään taipuvaisuutta säästämiseen, niin tällä hetkellä sähköauton hankintaa ei pysty oikeasti kyllä mitenkään järkevästi perustelemaan. Ennemmin siinä mennään sitten imago syistä.
Sähköautojen hintatason tippuessa pikkuhiljaa alemmas alkaa ne hyödytkin enenevissä määrin kuoriutua esiin, mutta tämä tarkottaisi esim. käytettyjen Teslojen tai muiden perhekäyttöön soveltuvien sähköautojen hinnan painumista sinne +-30k€ hintaluokkaan. Tällöin rahoitukset laskeutuisivat käsikädessä polttomoottoriautojen tasolle.
Sähköautoilu on tällä hetkellä "edullista" suuren pääoman siihen sijoittavalle, jolle ajoneuvon hankintahinta ei paina yleisissä käyttökustannuksissa lainkaan.

Itse lukeudun myös tähän kuoppaan missä sähköautoilu on tavallaan imago kysymys, kuten aikaisemmin kirjoitin niin säästöä en tällä tee yhtään ajamalla roikka-autolla.
Kyllähän sähköautot on edelleen paljon ajavilla edullisempia kuin polttisvastaavat.

Mielestäni asiassa unohtuu helposti pari juttua:
1) Sähkö on tällä hetkellä ja varmasti vielä tulevan talven kallista, mutta laskenee todennäköisesti sitten nopeasti. Euroopassa on sota käynnissä, mutta energiainvestointeihin satsataan nyt merkittävästi. Parin vuoden jänteellä sähkö varmasti tippuu vähintään 10-20snt tasoille. + Vaihtoehtona on ladata öisin halvoilla tunneilla. Enkä laskisi jotain sähkönsiirron perusmaksua mukaan vertailuun. Vihreän siirtymän myötä polttoaineissa on todennäköisesti nousun vaaraa.

2) Usein vertaillaan esimerkiksi Teslaa johonkin vanhaan rouskuun ja ihmetellään kun ei saadakkaan säästöä.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllähän sähköautot on edelleen paljon ajavilla edullisempia kuin polttisvastaavat.

Mielestäni asiassa unohtuu helposti pari juttua:
1) Sähkö on tällä hetkellä ja varmasti vielä tulevan talven kallista, mutta laskenee todennäköisesti sitten nopeasti. Euroopassa on sota käynnissä, mutta energiainvestointeihin satsataan nyt merkittävästi. Parin vuoden jänteellä sähkö varmasti tippuu vähintään 10-20snt tasoille. + Vaihtoehtona on ladata öisin halvoilla tunneilla. Enkä laskisi jotain sähkönsiirron perusmaksua mukaan vertailuun. Vihreän siirtymän myötä polttoaineissa on todennäköisesti nousun vaaraa.

2) Usein vertaillaan esimerkiksi Teslaa johonkin vanhaan rouskuun ja ihmetellään kun ei saadakkaan säästöä.
Puhut ihan asiaa. Tein oman vertailun Teslani osalta perheemme kakkosautona toimivaan hybridi aurikseen ja tässä tapauksessa kulut ovat Teslassa kaksinkertaiset, toki rahoitus tässä suurin erotteleva tekijä. Polttomoottori tai hybridin hankintahinnan noustessa sinne +30k€ kaventuu ero huomattavasti ja siitä ylöspäin meneekin jo rahoitusten tasoittuessa kulut Teslan hyväksi. Sama toistuu myös jos sähköauton hankintahinta (rahoitus) olisi halvempi mitä Teslassa n. 50k€.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse en näe sähköautoilussa tärkeimpänä imagoasiaa. Enemmänkin kiinnostaa:
- moderni auto hyödyllisillä toiminnoilla
- ajo tuntuma ja ajamisen vaivattomuus, tehot jne.
- ajon ja käytön helppous
- ajamisen ja käytön edullisuus
- sitten vasta imago ja ympäristö asiat. Onhan se kiva kun kotona tallista on lähtenyt sellainen "polttiksen tuoksu", joten siellä on kiva puuhailla muutakin.

Mutta varmaan monelle nuo asiat ovat eri järjestyksessä ja muitakin syitä voi olla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tällä hetkellä näyttäisi menevän itselläni pikaisen laskun mukaan samaan vuosikulut kuin 30k€ kaasu-Octavialla. Huotokuluja ei Teslalla ollenkaan, mutta vakuutus hiukan kalliimpi (yhtä kallis reaalisesti, mutta Octaviaan olisi saanut kilpailutettua halvemman).

Edellinen siis 20000 km vähän alle puoleen vuoteen ajettuna. Vaakakupissa painaa tässä vaiheessa myös imagoarvot, mutta olen tykännyt myös ajaa tuolla sähkärillä mieluummin. Suorituskyky ja käyttöliittymä ovat juttuja, joita kukin painottaa eri tavoin, joten ne pitää myös yksilöllisesti päättää. Itse ajan nuo kilometrini mieluummin mukavasti kuin pakotettuna.

Jotta varsinaisesti säästäisin, pitäisi ajaa 50tkm vuoteen ja silloinkin puhuttaisiin satasista. Jollain alle 50 k€:n pihillä sähköautolla säästöä tulisi jo huomattavasti enemmän, mutta toisaalta Teslan latausverkko ja suorituskyky jäisivät silloin pois.

Ensimmäisen maailman ongelmia.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kyllähän jos on vähäänkään taipuvaisuutta säästämiseen, niin tällä hetkellä sähköauton hankintaa ei pysty oikeasti kyllä mitenkään järkevästi perustelemaan. Ennemmin siinä mennään sitten imago syistä.

Tästä tosin on yksi merkittävä poikkeus, eli työsuhdeautoilu. Siinä täyssähköjä tuetaan nyt niin merkittävällä määräaikaisella lisäalella, että valinta on täysin no-brainer. Tämän jälkeen tietysti kunkin pitää laskea, onko työsuhdeauto itsessään kannattava, se vaihtelee ajotarpeen mukaan. Mallin sisällä vain polttis ei ainakaan vuoteen 2025 kannata mitenkään.

Noin muutenhan sähköautolla ajetaan kuitenkin lähinnä siksi, että se on hiljaista, mukavaa ja helppoa vrt. dinot.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Täällä varmasti tyrmätään tämäkin laskelma. Ei ole sähköautoilu halvempaa.

Viestintuojaa älkää ampuko.
 

Tuamas

Jäsen

Täällä varmasti tyrmätään tämäkin laskelma. Ei ole sähköautoilu halvempaa.

Viestintuojaa älkää ampuko.

Mitäs sitä tyrmäämään, tonnin vanha diesel-rousku ilman arvonalenemaa on suurimmalla osalla käyttäjäryhmistä halvempi ratkaisu, kuin viidenkymmenen tonnin uusi auto, ihan sama kuinka paljon kalliimmat käyttövoima-, huolto- ja verokustannukset vanhassa rouskussa on.

Sähköauto on juuri tällä hetkellä se fiksuin ratkaisu suurimmalle osalle siitä porukasta, jolla on joko omaan tai työnantajan piikkiin sauma hankkia uusi auto.

Alempien käyttökulujen sekä verottajan suoman lisäedun ansiosta isossa osassa tapauksista sähköauto on tällä hetkellä se järkevin vaihtoehto tälle käyttäjäryhmälle. Muiden osalta vielä vaatii tiettyjä muuttujia, jotta numeroilla voi perustella täyssähkön.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk

Täällä varmasti tyrmätään tämäkin laskelma. Ei ole sähköautoilu halvempaa.

Viestintuojaa älkää ampuko.
Luin nopeasti, mutta ymmärsinkö oikein, että tuossa jutussa dieselille ei laskettu autoon mitään kiinteää kuukausikulua? Sähköautolle oli muistettu laskea 400€/kk leasing maksua, mutta diesel auto oli ”ilmainen”. Eli oli vertailtu käyttökuluja toisiinsa, mutta unohdettu että se diesel autokin maksaa?

Edit. Ei kai siihen tarvita edes laskinta jos verrataan uutta sähköautoa johonkin muutaman tonnin vanhaan dieseliin, että se vanha nokivasara tulee halvemmaksi. Huono vertailu se vaan on.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Luin nopeasti, mutta ymmärsinkö oikein, että tuossa jutussa dieselille ei laskettu autoon mitään kiinteää kuukausikulua? Sähköautolle oli muistettu laskea 400€/kk leasing maksua, mutta diesel auto oli ”ilmainen”. Eli oli vertailtu käyt

Minä luin kolme kertaa jutun, kun en uskonut lukemaani. Samaan loppupäätelmään tulin kuin sinäkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos vaihtaa 200 000 euron bensa-Ferrarin 50 000 euron Enyaqqiin, niin sähköautoilussa säästää pelkästään pääomakuluissa 150 000 euroa.

Uskotteko kotona? Näin sinäkin voit sähköautoilulla säästää 150 000 euroa.
 

Tuamas

Jäsen
Minä luin kolme kertaa jutun, kun en uskonut lukemaani. Samaan loppupäätelmään tulin kuin sinäkin.

Kyllä, siinä tehtiin sellainen komia laskelma jossa verrattiin tonnin ruoskaa uuteen autoon ja lopulta todettiin, että se tonnin ruoska oli edullisempi.

4 800 € etumatkalla Volvo saavutti peräti 239 € vuotuisen hintaedun (kun käytettiin nykyisiä bensanhintoja).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös