Sähköautoilu

  • 497 654
  • 4 586

Sammy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viime aikoina huomattavasti lisääntynyt ilmiö on se, että satasen alueella 70-80 km/h vauhtia köröttelevä sähköauto aiheuttaa valtavat jonot ja vaarallisia ohitustilanteita. Älkää hyvät ihmiset ostako sähköautoa, jos ajatte noin hiljaa säästäen akkua? Mitään muuta selitystä tähän liikenteen vaarantamiseen tuskin on.

Samaa mieltä, ja tuo tulee varmasti lisääntymään sähköautojen yleistyessä.
Toki on se yksi urpojen ryhmä, joka ajaa tuota alinopeutta riippumatta auton "polttoaineesta".
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viime aikoina huomattavasti lisääntynyt ilmiö on se, että satasen alueella 70-80 km/h vauhtia köröttelevä sähköauto aiheuttaa valtavat jonot ja vaarallisia ohitustilanteita. Älkää hyvät ihmiset ostako sähköautoa, jos ajatte noin hiljaa säästäen akkua? Mitään muuta selitystä tähän liikenteen vaarantamiseen tuskin on.
Jos kuorma-auto tai rekka ajaa 80 km/h, niin onko sekin liikenteen vaarantamista?

En minäkään pidä alinopeudella ajavista, mutta eiköhän vaaratilanteita aiheuta ne ketkä eivät osaa ohittaa.
 
Jos kuorma-auto tai rekka ajaa 80 km/h, niin onko sekin liikenteen vaarantamista?

En minäkään pidä alinopeudella ajavista, mutta eiköhän vaaratilanteita aiheuta ne ketkä eivät osaa ohittaa.
Nää on hieman saman tason huuteluja kuin talviset ”takalasia jos ei kykene putsaamaan, niin vaarantaa liikenteen ja kortti veks”. Meanwhile huomattavassa osassa ajoneuvoja edes ole koko takaikkunaa/mahdollisuutta katsoa siitä…
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On kyllä käytettyjen täys-sähköjen markkinat "sekaisin" laitoin kokeeksi tuon mun Citroen eC4:n Autovex palveluun ja niinhän siinä kävi että painoin "hyväksy tarjous" nappia.

Auto oli mulla vuoden jona aikana ajoin noin 33tkm, toi on esittelyauto jossa oli 3tkm mittarissa ja 3kk ikää kun sen ostin eli hinta oli kivasti pudonnut uuteen vastaavaan.

Nyt 12kk ajelujen jälkeen paras tarjous oli vain 500€ vähemmän kuin maksoin vuosi sitten.

Toki auton tarvitsen myös jatkossa ja Teslasta on jo alustavasti kauppa sovittu, onhan noidenkin hinnat nousseet viimeisen puolen vuoden aikana eli varmaan aika plusmiinus nolla tilanne kuitenkin jos rahasta puhutaan.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jos kuorma-auto tai rekka ajaa 80 km/h, niin onko sekin liikenteen vaarantamista?

En minäkään pidä alinopeudella ajavista, mutta eiköhän vaaratilanteita aiheuta ne ketkä eivät osaa ohittaa.

Tällaisessa huutelussa oletuksena ilmeisesti on, että se sähköauto ei myöskään saa ajaa tai pääse lujempaa kuin 90 km/h?

Välillä ei vain pääse ohi jatkuvan vastaantulevan liikenteen takia. Tällöin sen hidastelijan rooli on kovin korostunut.

Itse ostan sähköauton siviiliautoksi siinä vaiheessa, kun 60-150k ajetulla yksilöllä pääsee yhdellä latauksella 500-1000 km. Lisäksi tällaisen käytettynä ostamiseen pitää sisältyä myös myyjän ja maahantuojan vastuu vioista, eikä kauppaa tehdä "ostaja on vastuussa kaikista vioista " periaatteella. Hinta tällaiselle autolle 10-25 000 €. Montako vuotta joutuu odottamaan?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällaisessa huutelussa oletuksena ilmeisesti on, että se sähköauto ei myöskään saa ajaa tai pääse lujempaa kuin 90 km/h?

Välillä ei vain pääse ohi jatkuvan vastaantulevan liikenteen takia. Tällöin sen hidastelijan rooli on kovin korostunut.

Itse ostan sähköauton siviiliautoksi siinä vaiheessa, kun 60-150k ajetulla yksilöllä pääsee yhdellä latauksella 500-1000 km. Lisäksi tällaisen käytettynä ostamiseen pitää sisältyä myös myyjän ja maahantuojan vastuu vioista, eikä kauppaa tehdä "ostaja on vastuussa kaikista vioista " periaatteella. Hinta tällaiselle autolle 10-25 000 €. Montako vuotta joutuu odottamaan?
Onko 80 km/h sähköauton ohittaminen jotenkin hankalampaa kuin 80 km/h kulkevan rekan? Jos ei, niin miten se ohitettava on vain toisessa tapauksessa vastuussa jos joku turakki ei osaa ohittaa turvallisesti? Kyllä se ohittaja on vastuussa, että ohittaa turvallisesti. Jos koet ohituksesi turvallisuuden olevan ohitettavan vastuulla suosittelen ajamista vain taajamissa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Onko 80 km/h sähköauton ohittaminen jotenkin hankalampaa kuin 80 km/h kulkevan rekan? Jos ei, niin miten se ohitettava on vain toisessa tapauksessa vastuussa jos joku turakki ei osaa ohittaa turvallisesti? Kyllä se ohittaja on vastuussa, että ohittaa turvallisesti. Jos koet ohituksesi turvallisuuden olevan ohitettavan vastuulla suosittelen ajamista vain taajamissa.

Se, että sähköauton ohittaminen on helpompaa kuin rekan ei tee omassa ajatusmaailmassani sähköautolla alinopeutta ajamisesta yhtään sen järkevämpää. Mutta, se siitä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se, että sähköauton ohittaminen on helpompaa kuin rekan ei tee omassa ajatusmaailmassani sähköautolla alinopeutta ajamisesta yhtään sen järkevämpää. Mutta, se siitä.
Ei se järkevämpää ole, vaan toki päinvastoin. Kuten kirjoitin, kyllä minuakin alinopeutta ajavat ärsyttävät. Otin kantaa vain tuohon vaaratilanteisiin. Mutta tosiaan se siitä.

Jos ja kun bensan hinta kasvaa entisestään, niin kyllähän ne sähköautot yhtäkkiä kelpaavatkin vaikka Lapin reissun kahta tai kolmea taukoa pitäisikin kasvattaa 20 minuutista 40 minuuttiin.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakkohan se on aika piankin tärpätä, jos sähköautoista oikeasti halutaan yhteiskuntakelpoisia koko kansan autoja. Tai sitten nämä "vihreän siirtymän" annetut tavoitevuodet ovat aika turhia.
Jos auton hankintahintaa ei oteta huomioon niin kaikki muut ominaisuudet on jo kohdallaan suurimmassa osassa täys-sähköistä, siis jos puhutaan kansan enemmistöstä ja keskimääräisestä autoilijasta.

Mitä tulee kiesin hankintahintaan + sähköautoilun kokonaiskustannuksiin niin suosittelen vierailemaan youtubessa ja katsomaan Harri Salon yhteenvedon 2,5vuoden ja 97000km taipaleesta Model kolmosella.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
suurimmassa osassa täys-sähköistä,
500-1000 km todellista kantamaa ei kyllä suurimmassa osassa sähköautoja ole. Eikä ihan hetkeen tulekaan, kun ei ole mitään järkeä myydä tuollaista kapasiteettia valtaosalle ihmisistä, jotka eivät sitä tarvitse kuin kerran pari vuodessa.

Puhumattakaan siitä, että tämä kapasiteetti saataisiin alle 25k autoihin.

Pakkohan se on aika piankin tärpätä, jos sähköautoista oikeasti halutaan yhteiskuntakelpoisia koko kansan autoja. Tai sitten nämä "vihreän siirtymän" annetut tavoitevuodet ovat aika turhia.
Vihreä siirtymä tulee käskettynä ylhäältä päin, polttomoottoriautot kieltäen.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos auton hankintahintaa ei oteta huomioon niin kaikki muut ominaisuudet on jo kohdallaan suurimmassa osassa täys-sähköistä, siis jos puhutaan kansan enemmistöstä ja keskimääräisestä autoilijasta.
Itse olen laskenut, että vielä ei omalla kohdallani kannata sähköautoon vaihtaa. Oma velaton kottero kuluttaa 5,2 litraa/100km ja kilometrejä kertyy vuosittain 10 000. Huoltoihin menee 300-600 euroa/vuosi. Jos bensan hinta nousee 3€/litra, niin kulut silti ovat max. 2000€/vuosi + vakuutukset. Sillä ei maksa kalliimman sähköauton osamaksuja kuin max. 6kk, vakuutuksista puhumattakaan. Eikä se sähkökään toki ihan ilmaista ole.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Itse olen laskenut, että vielä ei omalla kohdallani kannata sähköautoon vaihtaa. Oma velaton kottero kuluttaa 5,2 litraa/100km ja kilometrejä kertyy vuosittain 10 000. Huoltoihin menee 300-600 euroa/vuosi. Jos bensan hinta nousee 3€/litra, niin kulut silti ovat max. 2000€/vuosi + vakuutukset. Sillä ei maksa kalliimman sähköauton osamaksuja kuin max. 6kk, vakuutuksista puhumattakaan. Eikä se sähkökään toki ihan ilmaista ole.

Jos sulla on velaton auto, niin kulut tulevat kaiken järjen mukaan joka tapauksessa nousemaan jossain vaiheessa, kun uutta autoa hankit, ellet toki saa vaihdettua velatonta autoa päikseen johonkin toiseen, uudempaan autoon. Tai ellet sitten aja hamaan loppuun asti tuolla velattomalla autolla.

Jossain vaiheessa myös oletettavasti tulee eteen se tilanne, että on tarve isommalle konerempalle ja siinä vaiheessa hypätäänkin jo nelinumeroisiin summiin huoltojen osalta.

Jos sulla nyt on velaton auto, joka vielä käy ja kukkuu kuin unelma, niin eihän sun mitään järkeä olekaan ostaa uutta tai vähän käytettyä sähköautoa ja kasvattaa autoilun kustannuksia omalla kohdallasi merkittävästi. Mutta siinä vaiheessa kun alat uutta autoa pohtimaan, kannattaa laskea tosiaan kaikki kokonaiskustannukset yhteen.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos sulla on velaton auto, niin kulut tulevat kaiken järjen mukaan joka tapauksessa nousemaan jossain vaiheessa, kun uutta autoa hankit, ellet toki saa vaihdettua velatonta autoa päikseen johonkin toiseen, uudempaan autoon. Tai ellet sitten aja hamaan loppuun asti tuolla velattomalla autolla.

Jossain vaiheessa myös oletettavasti tulee eteen se tilanne, että on tarve isommalle konerempalle ja siinä vaiheessa hypätäänkin jo nelinumeroisiin summiin huoltojen osalta.

Jos sulla nyt on velaton auto, joka vielä käy ja kukkuu kuin unelma, niin eihän sun mitään järkeä olekaan ostaa uutta tai vähän käytettyä sähköautoa ja kasvattaa autoilun kustannuksia omalla kohdallasi merkittävästi. Mutta siinä vaiheessa kun alat uutta autoa pohtimaan, kannattaa laskea tosiaan kaikki kokonaiskustannukset yhteen.
Siksipä tässä odotellaankin sähköautoa jonka hakintahinnassa olisi jokin tolkku. No kiirehän minulla ei ole. Koko ajan nuo vekottimet kehittyy.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Jos auton hankintahintaa ei oteta huomioon niin kaikki muut ominaisuudet on jo kohdallaan suurimmassa osassa täys-sähköistä, siis jos puhutaan kansan enemmistöstä ja keskimääräisestä autoilijasta.

Mitä tulee kiesin hankintahintaan + sähköautoilun kokonaiskustannuksiin niin suosittelen vierailemaan youtubessa ja katsomaan Harri Salon yhteenvedon 2,5vuoden ja 97000km taipaleesta Model kolmosella.

Mikä käytetty sähköauto antaa 500-1000 km kantaman? Työelämässä olen ollut ihan tarpeeksi tekemisissä esimerkiksi Teslojen kanssa ja se ei ainakaan vaatimuksia täytä. Kyseessä on laadultaan ja varsinkin maahantuojan huolloltaan huono auto, joten oma sähköauto tulee sitten joskus olemaan tämän hetkisen käyttökokemuksen mukaan joku muu merkki.

Ja maailmaa pelastava ihminen ostaa sähköautonsa aikaisintaan noin 50 000 km kohdalla käytettynä: Volvo laski: Sähköauton valmistuksen päästöt 70 prosenttia suuremmat kuin vastaavalla polttomoottoriautolla
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä käytetty sähköauto antaa 500-1000 km kantaman? Työelämässä olen ollut ihan tarpeeksi tekemisissä esimerkiksi Teslojen kanssa ja se ei ainakaan vaatimuksia täytä. Kyseessä on laadultaan ja varsinkin maahantuojan huolloltaan huono auto, joten oma sähköauto tulee sitten joskus olemaan tämän hetkisen käyttökokemuksen mukaan joku muu merkki.

Ja maailmaa pelastava ihminen ostaa sähköautonsa aikaisintaan noin 50 000 km kohdalla käytettynä: Volvo laski: Sähköauton valmistuksen päästöt 70 prosenttia suuremmat kuin vastaavalla polttomoottoriautolla

Jos luit tuon mun viestin huolella niin huomasit varmaan tämän lauseen: siis jos puhutaan kansan enemmistöstä ja keskimääräisestä autoilijasta.

Jos 200-300km range ei riitä sinulle niin uskon sen, mutta se riittää suurimalle osalle autoilijoista 98% ajotapahtumista ja niihin loppuihin kahteen prosenttiin on olemassa julkiset latausasemat.

Missä kohtaa mä olen puhunut maailman pelastamisesta? Ei se pelastu tavaraa ostamalla, mun motiivi ajaa sähköautolla on kustannukset ja ylivoimaisen käytännöllinen voimalinja. Se on vaan harmi että niitä 50000km ajettuja sähköautoja ei markkinoille tule jos joku ei niitä autoja uutena osta.

Ja mitä tuohon videoon tulee niin siinä nyt sattuu aiheena olemaan Tesla, voisihan se olla vaikka Nissan Leaf tai Hyundai Ioniq, en mä Teslaa tarkoituksella mainostanut vaikka sellaista olen hankkimassa.
 
Viimeksi muokattu:

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos 200-300km range ei riitä sinulle niin uskon sen, mutta se riittää suurimalle osalle autoilijoista 98% ajotapahtumista ja niihin loppuihin kahteen prosenttiin on olemassa julkiset latausasema.
Näinhän se on. Jos nykyään tarvitsee oikeasti päästä se 500-1000 kilometriä yhtä matkaa, ei sähköautot ole vielä vaihtoehto ilman isoa setelitukkoa. 500 kilometrin matkalla ainakin minun täytyy vähintään kaksi kertaa pysähtyä kahville ja WC:ssä käymään ja lataukset onnistuu siinä sivussa. Joten riittää se 300 kilometriä helposti, vaikka pidempiä reissuja teenkin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei tuollaista akkukokoa kannata juurikaan kehittää, kun tarve on setämiesten jalanpolkemisesta huolimatta liki olematon. Tiheä suurteholatausten verkko on kuolleen painon roudaamista olennaisempi.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tuollaista akkukokoa kannata juurikaan kehittää, kun tarve on setämiesten jalanpolkemisesta huolimatta liki olematon. Tiheä suurteholatausten verkko on kuolleen painon roudaamista olennaisempi.
Tätä mä oon yrittänyt monelle selittää... tärkeämpää on nopea lataus ja energiatehokkuus kuin jäätävän kokoinen akku. Mieluummin 50kWh akku joka latautuu vaikka 400kW teholla kuin 100kWh akku joka latautuu 100kW teholla. Latausinfrassa on tietty vielä tekemistä noiden suurtehovehkeiden kanssa, mutta kyllä ne sieltä tulee kun isoja tehoja hyödyntävää kalustoa alkaa tulemaan valmistajien tuubista.
 
Niillekin joille se bensiini on itseisarvo, niin tässä on ainakin 20 vuotta aikaa päästellä polttomoottorivehkeillä.
Mun veikkaus on, että vaikka 20v päästä on todennäköisesti jo tarjolla useitakin autoja joilla päästään lataamatta vähintään sen ”yleisesti” vaaditun 1000km, mutta edes silloin ne ei tule takuulla olemaan mitenkään ”edullisia”. Nykyiset 400-500km ranget ehkä saavuttavatkin jonkun 30k hintatason Nykyisen 40-60k sijaan, mutta 1000km ja 20k ei tule kyllä varmaati toteutumaan.

Range/hintakitisijät tulevat näin ollen kitisemään elämänsä loppuun asti tätä samaa problematiikkaa, jos autobudjetti on alle 20k ja rangevaatimus päälle 500 kelissä kuin kelissä.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Niillekin joille se bensiini on itseisarvo, niin tässä on ainakin 20 vuotta aikaa päästellä polttomoottorivehkeillä.

Varmasti ainakin 30 vuotta, mutta voisin veikata, että joku käyttövoimaveron tapainen lyödään myös bensa-autoille jossain vaiheessa, jos ei muuten siirtymä vauhditu. Jos ajokilometrin hinta alkaa olla kymmenkertainen sähköön verrattuna, niin eiköhän sähköautot ala kiinnostamaan kaikkia vastustajia. Mielestäni tämä kehityssuunta poliittisilla päätöksillä on aika varma.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
muutamia viikkoja Tesla S ajettuna.
Käytännössä pari pidempää reissua ja perheen kans yksi lomareissu.

Todella hyvin päässyt lataamaan, akun kantama on n. 450 km minun ajotyylillä. ( en jaksa säästellä vaan posottelen aivan kuin ennenkin) Erikoisena on tää toisten Tesla kuskien moikkailu.

Auto on hyvä ja yli 400 hevosvoimaa nelivedolla tekee kyllä huikean kokonaisuuden.
Sähköautoilun helppous on minut yllättänyt..
Ihme ennakkoluuloja sitä on tossakin asiassa ollut.

Muita kuluja mitä tullut alkuinvestointeihin.
Pääsulakkeen vaihdoin omassa omakotitalossa 25 > 35 ja se maksoi 990 euroa. kuukausimaksu nousi myös 5 eurolla kuukaudessa ja itse latausasema 600 euroa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös