Ruotsin ulkoministeriä puukotettu

  • 27 157
  • 319

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Ahaa

Viestin lähetti amok
Kahvipöydässä skippasin "puukotus -sivut" ja luin Valtran -casen, Wales -pelin raportin ja sarjakuvat.

Olen huono tällaisessa "entäpä jos se olisin ollut minä? Kamalaa, mitähän sukulaiset, nyt kyllä hiljennyn, R.I.P" -jutuissa, kun se ei liippaa läheltä omaa elämää.

Tämä ei mennyt läheltäkään.

Päätit sitten kuitenkin kirjoittaa tähän ketjuun? Helpottiko? Oikeasti, miten vitussa se voi olla niin vaikeaa pysyä poissa tällaisista ketjuista, kun sinulla ja muilla kaltaisillasi paskiaisilla ei kerran ole mitään oikeaa sanottavaa. Etkö osaa purkaa omaa vitututusi meitä tuntevia ihmisiä kohtaan vaikka vitutusketjussa?
 
Viimeksi muokattu:

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Re: Re: Re: Päivän XX:s kuollut

Viestin lähetti ervatsalo

Jepjep, suhteutat asioita, ymmärrän. Sitä vastaan ei pysty rationaalisesti argumentoimaan. Mun pointti oli siinä, että kyynisrealistiseen ajatusmalliisi pitäisi löytyä suhteellisuutta sitten kokonaisvaltaisesti. Kun Tuokko tekee enkeliliikkeitä jäällä Miettisen "polvitaklauksen" jäljiltä, maailmasi järkkyy. Kun mies tappaa puukolla naispuolisen Ruotsin ulkoministerin tyydyt fatalistiseen ja yleisglobaaliin kärsimyksen puntarointiin. Ja mitäpä sitä voivottelemaan, pää pystyyn, kaikki tällainen pitää ymmärtää loogisena seurauksena ja välttämättömyytenä. Aina löytyy karmeampi esimerkki ihmisen typeryyksistä verrattavaksi käsillä olevaan draamaan. Maailma ei muutu paremmaksi, sen myönnän, mutten ymmärrä ihmisen välinpitämättömyyttä siihen.

Toisin sanoen, olen samanaikaisesti helvetin paljon samaa mieltä kuin sinä, mutta kuitenkin kokonaan eri mieltä. Skitsofrenista.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Täällä näytetään väittelevän siitä ,että koskettaako kuolema jossei se osa lähipiiriin.Kyllä tällaset jutut ainakin mua koskettaa aika syvältä ja vetää tosi hiljaseks.Ei tällasessa maassa kuten Ruotsi pitäisi tapahtua mitään tällaista,todellakaan.
Otan osaa naapurikansan suruun.
R.I.P Anna Lindh
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Näin juuri !

Viestin lähetti #77
Täällä näytetään väittelevän siitä ,että koskettaako kuolema jossei se osa lähipiiriin.Kyllä tällaset jutut ainakin mua koskettaa aika syvältä ja vetää tosi hiljaseks.Ei tällasessa maassa kuten Ruotsi pitäisi tapahtua mitään tällaista,todellakaan.
Otan osaa naapurikansan suruun.
R.I.P Anna Lindh

Tämä asia koskee kaikkia pohjoismaisen , avoimen ja turvallisen yhteiskunnan asukkaita !
Syvä osanottoni Anna Lindhin aviomiehelle , lapsille , omaisille ja koko Ruotsin kansalle
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
jerps.

Olisi pitänyt vetää ajatuskulku loppuun asti mallia Ervatsalo ja BlackAdder ettei kukaan pääse kuitteilemaan pelkästään v*ttuilusta.

Tottakai kunnioitan toisen henkilön kuolemaa ja ikävä asia kaikin puolin, ei tällaista pitäisi tapahtua.

Gellner: minua ei v*tuta. Rauhotu.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Ruotsin ulkoministeri Anna Lindh on ollut maansa politiikan valokeilassa jo Sosiaalidemokraattisen puolueen nuorisotoiminnasta lähtien ja veikattiin päämisteri Göran Perssonin seuraajaksi.
Anna Lindh oli todella arvostettu niin Brysselissä kuin Ruotsin hallituksessakin. Lisäksi hän oli kahden lapsen äiti ja vaimo.
En tunne häntä, mutta hänen lähes jokapäiväinen esillä olonsa mediassa saa aikaan tunteen tuttavasta, joka on poistunut väkivaltaisella tavalla, odottamatta.

Seuraan tällä hetkellä reaktioita. Moni itkee avoimesti. Monella on sama tunne kuin minulla - mediassa niin usein esiintynyt Anna Lindh tuntuu tutulta. Hän puhui paljon viime päivinä sunnuntaina tapahtuvan EMU-äänestyksen johdosta. Hän oli lähes jokapäiväinen vieras olohuoneessa.

Mielestäni voimme jätkää kaikki puheet poliisin tehottomuudesta. Missään maassa ei voida salamannopeasti pidättää tungoksessa juoksevaa ihmistä. Kuka voi sanoa että juokseva ihminen on murhaaja? Tieto tälläisistä tapauksista täytyy tulla periaatteessa samalla sekunnilla. Murhaaja taas tarvitsee korkeintaan minuutin kadotakseen tungokseen.

Yleisön reaktiot ovat ihan samanlaiset. Ajattele itse - mitä teet jos joku puukotetaan edessäsi? Takaan että puukottaja on juossut pois ennen kuin heräät ja alat toimia. Miten voit vaatia että muut ovat nopeampia kuin sinä itse?

Toiseksi: pääministeri Olof Palmen murhaa voi käyttää pikkumaisesti piikkinä Ruotsin poliisin tehottomuuteen. Mikä tekee Palmen murhasta erikoisen? Ainoastaan se että hän oli tunnettu ja maan pääministeri. Muuten puhumme murhasta, jonka kaltaisia on miljoonia selvittämättömiä. Vai väittääkö joku että Suomen poliisi on selvittänyt joka ikisen murhan?
Hallituksen jäsenen murhan selvitys antaa varmasti poliisille kaikki mahdolliset resurssit, mutta niistä ei ole mitään hyötyä jos murhaaja on juossut pois paikalta ja kadonnut kuin tuhka tuuleen. Tässä tapauksessa hänen takkinsa ja lippalakkinsa on löydetty, elikkä jos poliisi pidättää jonkun teosta, se pystytään luultavasti todistamaan. Myös teossa käytetty puukko on löytynyt. Kaikki materiaali on analyysissa tällä hetkellä.

Tavaratalojen valvontakameroiden filmejä tutkitaan. Minkään tavaratalon kamerat eivät tosin peitä joka nurkkaa, sillä koko alan kuvaus vaatisi kohtuuttoman paljon kameroita. Lisäksi tavaratalossa on paljon pinta-alaa, jonka kuvaus ei ole mielenkiintoista. Veikkaisin tosin että murhaaja on tarttunut johonkin filmiin ja hänet tullaan varmasti silloin löytämään. Tunnistaminen voi tosin olla vaikeaa, hänellähän oli lippalakki päässä ja jos hän oli seurannut Anna Lindhiä pitkään tarkoituksenaan puukottaa hän tuskin hymyili kameralle. Tavaratalojen kameroiden vinkkelit eivät ole myöskään suunniteltu tälläisiä tapauksia varten, vaan niiden tarkoitus on suojella henkilökuntaa ja ennalta estää varkauksia, elikkä mistään laiminlyönnistä tässä tuskin on kysymys.

Ruotsin poliisi on puhunut paljon hallituksen jäsenien vartioinnista, varsinkin Palmen murhan jälkeen. Ainoastaan pääministerillä ja kuninkaalla on omat henkivartijat aina mukana. Muita hallituksen jäseniä suojellaan tarpeen vaatiessa - elikkä jos kuvassa on mukana uhka. Tästä tullaan varmasti keskustelemaan. Kaksi murhaa on liikaa ja todennäköisesti yksikään hallituksen jäsen ei saa/voi enää liikkua ilman henkivartijoita tulevaisuudessa.

Yksi syy siihen ettei henkivartijoita ole on Ruotsin ainutlaatuinen ja avoin politiikka maailmassa. Asioita ei peitellä muiden EU-maiden tapaan. Maan politiikka perustuu demokratiaan ja vapauteen, joka koskee myös politikoita. Ruotsi on halunnut pitää kiinni näistä arvoista, siksi tämä vapaus politikoille. Anna Lindh asui perheensä kanssa Nyköpingissä ja käytti yleisiä kulkuneuvoja, eikä hänellä ollut koskaan henkivartijoita. Ruotsin hallituksen jäsenet ovat hyväksyneet tämän ja pyöräilevät, kävelevät ja autoilevat työpaikalleen. Myös tästä taisi tulla nyt loppu. Ikävä kyllä, sillä minusta on ollut aina fantastista nähdä miten valtiovarainministeri kävelee työpaikalleen budjettiehdotus kädessään, keskellä kaupunkia.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
viestin lähetti Gellner
Päätit sitten kuitenkin kirjoittaa tähän ketjuun? Helpottiko? Oikeasti, miten vitussa se voi olla niin vaikeaa pysyä poissa tällaisista ketjuista, kun sinulla ja muilla kaltaisillasi paskiaisilla ei kerran ole mitään oikeaa sanottavaa. Etkö osaa purkaa omaa vitututusi meitä tuntevia ihmisiä kohtaan vaikka vitutusketjussa?

Sama kun menisi jonkun hautajaisiin huutelemaan: "Vittuako te täällä itkette, tajuatteko että kuolee niitä ihmisiä koko ajan!"

Itse en ole tähän ketjuun kirjoittanut suruvalittelujani, mutta en voi myöskään käsittää, miten eräät älykääpiöt jaksavat joka kerta tulla näihin kuolemantapausketjuihin ihmettelemään, miksi muita koskettaa kyseiset tapahtumat.

Minuun tämä tapaus ei ole jättänyt juuri jälkeäkään, en henkilökohtaisesti sure tapahtunutta syvästi. Mutta aika helvetin tyhmä saisin olla että tulisin tänne kertomaan muille, onko heidän surunsa aiheellista vai ei. Pitäisitte vaan turpanne kiinni jos ei kiinnosta.

Edit: kirjoitusvirhe
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Re: Päivän XX:s kuollut

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, yksi maailman ihmisistä on kuollut. Tänään luultavasti kuolee vielä joku muukin. Otan osaa kaikkien tänään kuolleiden / kuolevien puolesta.

Minä myös.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Täällä näytetään väittelevän siitä ,että koskettaako kuolema jossei se osa lähipiiriin.Kyllä tällaset jutut ainakin mua koskettaa aika syvältä ja vetää tosi hiljaseks.Ei tällasessa maassa kuten Ruotsi pitäisi tapahtua mitään tällaista,todellakaan.
Otan osaa naapurikansan suruun.
R.I.P Anna Lindh
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
finnishninja, kirjoitit pitkästi ja suurimmaksi osaksi ihan asiaa. Mutta muutamassa asiassa olen kanssasi eri mieltä. Ruotsin poliisia on ihan aiheellista kritisoida tässä(kin) tilanteessa. Miten voi olla mahdollista että murhasta ei annettu valtakunnallista hälytystä, ei edes Tukholman lähistöllä oleville partioille? Ja toiseksi tuo asia minkä jo kirjoitinkin, eli miksi Arlandan lentokentällä ei ollut tehostettua valvontaa ja tarkastuksia muutama tunti murhan jälkeen? Jos murhaaja on päättänyt poistua maasta, on hän siinä onnistunut kenenkään estelemättä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti finnishninja
Mielestäni voimme jätkää kaikki puheet poliisin tehottomuudesta. Missään maassa ei voida salamannopeasti pidättää tungoksessa juoksevaa ihmistä. Kuka voi sanoa että juokseva ihminen on murhaaja? Tieto tälläisistä tapauksista täytyy tulla periaatteessa samalla sekunnilla. Murhaaja taas tarvitsee korkeintaan minuutin kadotakseen tungokseen.

Eli mielestäsi on ihan normaalia että kun Ruotsin ulkoministeriä puukotetaan niin Tukholman ulkopuolella olleille poliisipartioille tulee tieto puukotuksesta (monta tuntia puukotuksen jälkeen) television välityksellä?

Tässä siis tuo Helsingin Sanomien lainaus:
"Aftonbladet-lehden mukaan poliisin sisäinen tiedonkulku kangerteli. Lehti kertoo, että tieto hyökkäyksestä ja siitä, että tekijä on vapaana, ei kulkenut mitään virallista tietä Tukholman kaupungin ulkopuolella olleille partioille. "Saimme tiedon tapahtumasta television uutisista iltakahdeksan aikaan, kun pidimme ruokataukoa", toteaa lehden haastattelema poliisimies."

Ja sikäli mikäli tässä ketjussa Gellnerin kertoma juttu että n. pari tuntia tapahtuman jälkeen Arlandan lentokentällä ei ollut mitään normaalista poikkeaa tarkastusta että puukottaja ei pääse pakenemaan maasta. Niin tässäkin siis mielestäsi on toimittu ripeästi ja tehokkaasti?

PS. Miten Suomen poliisin toiminta liittyy tähän tapaukseen? No joka tapauksessa uutisissa taidettiin mainita että SUPO on ottanut tämän tapauksen takia Suomen satamat ja lentokentät erityistarkkailuun.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Viestin lähetti Gellner
Ja toiseksi tuo asia minkä jo kirjoitinkin, eli miksi Arlandan lentokentällä ei ollut tehostettua valvontaa ja tarkastuksia muutama tunti murhan jälkeen? Jos murhaaja on päättänyt poistua maasta, on hän siinä onnistunut kenenkään estelemättä.

... just kuuntelin autoradiosta matkalla kotiin, kun haastateltiin jotain suomalaista Turvallisuuspoliisin (?) tai vastaavan ylipäälikköä. Hän totesi tähän malliin, että "Suomessakin tehostettiin valvontaa rajoilla ja lentokentillä, mutta ettei tämä turvallisuustason nosto näy tavallisille matkustajille..."

typo: lentokenttä oo:lla ei öö:llä...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Gellner
finnishninja, kirjoitit pitkästi ja suurimmaksi osaksi ihan asiaa. Mutta muutamassa asiassa olen kanssasi eri mieltä. Ruotsin poliisia on ihan aiheellista kritisoida tässä(kin) tilanteessa. Miten voi olla mahdollista että murhasta ei annettu valtakunnallista hälytystä, ei edes Tukholman lähistöllä oleville partioille? Ja toiseksi tuo asia minkä jo kirjoitinkin, eli miksi Arlandan lentokentällä ei ollut tehostettua valvontaa ja tarkastuksia muutama tunti murhan jälkeen? Jos murhaaja on päättänyt poistua maasta, on hän siinä onnistunut kenenkään estelemättä.
Ensimmäiseksi, hälytys on annettu. Toiseksi, poliisi näkee yleensä välittömästi milloin hälytyksestä voi olla jotain hyötyä. Hälytys nostaa valmiutta, mutta 700 000:n asukkaan suur-Tukholmassa ei poliisi voi tehdä muuta kuin pitää silmänsä auki. Poliisi sanookin että kaikki on tehty ohjeiden ja rutiinien mukaan tähän mennessä.

Anna Lindhin murha oli tuskin mikään etukäteen suunniteltu juttu, yksinkertaisesti siitä syystä ettei mitään murhaa voida suunnitella sen mukaa että uhri tulee jonain tiettynä päivänä ostamaan vaatteita NK:n tavaratalosta. Jos murha on sattuman tilaisuudessa tehty, niin murhaajalla on tuskin valmiutta lentää maasta edes samana päivänä, vaan hänen tulee hankkia liput sun muut passit - muutaman tunnin kuluessa ja tämä riittää myös poliisille. Lisäksi, Arlandan henkilökunnan tulee myös tietää mitä tai ketä tarkkailla. Ei hälytyksiä voida antaa ihan tosta vaan.
Anna Lindh oli niin tunnettu henkilö, että Arlandan henkilökunta tarkkaili matkustajia varmasti myös ihan automaattisesti, näinhän se on aina kun jotain tälläistä tapahtuu.

Lentokentällä on paljon kameroita. Jos murhaaja tunnistetaan, hänet löydetään myös melkoisella varmuudella lento-aseman kameroista.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Olen vaihto-opiskelijana täällä Ruotsin maalla ja pidimme ennen luennon aloittamista hiljaisen hetken Anna Lindhin muistolle. Sinällään hirveä tapahtuma, joita ei pitäisi sattua koskaan kenelläkään.

Aika yleinen mielipide keskusteluissa oli se, että puukottaja on joku yksittäinen hullu, joka halusi vain puukottaa jonkun ihmisen. Ei välttämättä niinkään ulkoministeriä tai julkkista. Kunhan vain sattui puukottamaan.

Anna Lindh oli EMU:n kannattaja ja kritisoi joskus voimallisesti USA:n ulkopolitiikkaa. Kuitenkaan en usko, että taustalla oli poliittista motiivia.

"Show must go on!" Sunnuntaina kuitenkin pidetään EMU-vaalit Ruotsissa mutta kampanjointi on lopetettu tämän tapauksen vuoksi. Helppo on kuitenkin ennustaa että Lindhin kuolema saattaa tuoda muutaman prosentin kannatuksen nousun EMU-jäsenyydelle. Jopa niin suuren että JA-puoli voittaa. Mutta sen näkee sitten sunnuntai-iltana...

Menipäs muuten OFF-TOPICiksi...
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Viestin lähetti finnishninja
Yksi syy siihen ettei henkivartijoita ole on Ruotsin ainutlaatuinen ja avoin politiikka maailmassa. Asioita ei peitellä muiden EU-maiden tapaan. Maan politiikka perustuu demokratiaan ja vapauteen, joka koskee myös politikoita. Ruotsi on halunnut pitää kiinni näistä arvoista, siksi tämä vapaus politikoille. Anna Lindh asui perheensä kanssa Nyköpingissä ja käytti yleisiä kulkuneuvoja, eikä hänellä ollut koskaan henkivartijoita. Ruotsin hallituksen jäsenet ovat hyväksyneet tämän ja pyöräilevät, kävelevät ja autoilevat työpaikalleen. Myös tästä taisi tulla nyt loppu. Ikävä kyllä, sillä minusta on ollut aina fantastista nähdä miten valtiovarainministeri kävelee työpaikalleen budjettiehdotus kädessään, keskellä kaupunkia.

Ja-a. Meikäläinen saa päivittäin väistellä suomalaisia poliitikkoja ja ministereitä, jotka kulkevat Kruunuhaassa ilman henkivartijaa. Varsinkin Enestam on yleinen näky kadulla sekä kulman pizzeriassakin joskus ja aina yksin.
Gellner kiteytti hyvin Ruotsin poliisin virheet tässäkin tapauksessa ja Palmen murhasta ja poliisin mokista on siellä Ruotsissa puhuttu aivan tarpeeksi, joten sen ottaminen poliisin tehokkuutta ja toimintaa puolustavana esimerkkinä on lähinnä surkuhupaisaa. Ninja on liian lähellä tapahtumia, jotta voisi suhtautua tähän tapaukseen ja Ruotsin poliisin toimintaan objektiivisesti.
Silti olen varma, että murhaaja jää kiinni.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti flintstone
Eli mielestäsi on ihan normaalia että kun Ruotsin ulkoministeriä puukotetaan niin Tukholman ulkopuolella olleille poliisipartioille tulee tieto puukotuksesta (monta tuntia puukotuksen jälkeen) television välityksellä?

Tässä siis tuo Helsingin Sanomien lainaus:
"Aftonbladet-lehden
Tukholman poliisi sai tietää asiasta välittömästi.
Toiseksi, mikä on hälytys? Kun palokunta on liikkeellä niin sireenit soivat. Kaikki tietävät että jossain palaa - todennäköisesti. Kun taas poliisin siniset valot vilkkuvat, kukaan ei tiedä mitä on tapahtunut. Mitä hyötyä on antaa poliisille hälytys vain hälytyksen takia? Hälytys täytyy antaa silloin kun:
- Poliisi tietää mitä etsiä
- Poliisi tietää ketä etsiä
Ja mielellään vielä mistä etsiä.

Itse valmius tulee automaattisesti. Tulokset sensijaan edellyttävät jotain vihjeitä. Niitä ei yleensä alkuvaiheessa ole.

LISÄYS: en kommentoi Aftobladetin kirjoittamia juttuja. Sen lehden tarinoihin ei ole pystynyt ennenkään luottamaan.
 

Kyynis

Jäsen
Brewer:

"Tämä asia koskee kaikkia pohjoismaisen , avoimen ja turvallisen yhteiskunnan asukkaita !"

Eli pohjoismaissa voidaan murhata/tappaa hatusta vedettynä 500 ihmistä ja sen ei pitäisi koskettaa kaikkia pohjoismaisia ihmisiä.

Kertokaa nyt mikä tekee tästä kuolemasta niin erillaisen verrattuna muihin? Vastaukseksi ei kelpaa koska hän oli ministeri.

Kärjistetään vielä lisää. Nyt, kun kaikille päättävässä asemassa oleville hankitaan turvamiehet niin pohjoismaat ovat turvallisia elään eikä enään kukaan joudu kokemaan vastaavaa tragediaa.

Minkä takia uutinen oikeasti pysäytti sinut? Koska jos kyseessä olisi ollut joku esim. joku muu ruotsalainen ministeri niin meistä suurin osa ei tietäisi vieläkään kuka oli Anna Lindh?

Hämmennys?
Pelko?
Turvattomuus?
Suru Anna Lindhin läheisiä kohtaan vaikka hän olisi ollut työtön?
Maailman pahuuden osuminen lähelle?
Se, että tapahtuma kosketti Ruotsin hallitusta?

Näihin asioihin reakoidaan ottamalla osaa mutta uskallatko kertoa mitä oikeasti tunnet?

Itse reagoin hämmästymällä, joka muuttui kyynisyydeksi. Maailma raaka paikka elää ja koska tunteeni on rajalliset niin en kanna murheita kuin läheisimpieni ihmisten asioista. Kenellekkään en toivo pahaa mutta en voi sanoa, että jonkun tuntemattoman kuolema koskettaisi minua sydämestä.

(edit. Muija olisi voinut hermostua, kun sydämeen mahtuikin kaksi ämmää )
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti PeteX
Ninja on liian lähellä tapahtumia, jotta voisi suhtautua tähän tapaukseen ja Ruotsin poliisin toimintaan objektiivisesti.
Voisiko asiaa auttaa jos käännän tämän sanomalla: olen niin lähellä että voin kuunnella ja lukea näitä juttuja monelta eri kannalta? Tiedät itsekin miten giganttinen materiaali Palmen murhasta kerääntyi. Asian ympärillä toimi paljon ihmisiä joista moni antoi todella hyviä lausuntoja, lausuntoja jotka saivat monen asianhaaran täysin eri valoon.

TARKENNAN: elikkä, Ruotsin media on käsitellyt Palmen murhaa tasaisin välein, joka kantilta. Mukana on ollut paljon avainasemassa olevia henkilöitä, jotka ovat kirjoittaneet jopa kirjoja tapauksesta. Jos seuraa itse tapausta hieman laajemmin, huomaa nopeasti miten helppoa on tuomita toisten toiminta ja miten helppoa on vetää esiin mitä itse kuvittelee ja mitä itse olisi tehnyt - kun saa rauhassa miettiä ja sanoa mielipiteensä muutaman vuoden kuluttua. Eri asia kun pitäisi olla salamannopea keskiyöllä. Jopa normaali ylösnousu on kova urakkka keskiverto-opiskelijalle, mitä sitten pääministerin murha juuri kun on nukahtanut?
 
Viimeksi muokattu:

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti teemu_s

Aika yleinen mielipide keskusteluissa oli se, että puukottaja on joku yksittäinen hullu, joka halusi vain puukottaa jonkun ihmisen. Ei välttämättä niinkään ulkoministeriä tai julkkista. Kunhan vain sattui puukottamaan.

Anna Lindh oli EMU:n kannattaja ja kritisoi joskus voimallisesti USA:n ulkopolitiikkaa. Kuitenkaan en usko, että taustalla oli poliittista motiivia.


Minä uskon että kyseessä on nimenomaan poliittinen murha. En jaksa uskoa sattumaan, vaikka onhan sekin mahdollista. Lindhillä oli sen verran vahvoja mielipiteitä, joten on hyvinkin mahdollista että joku sekopää päättä murhata hänet.
Tiedä sitten onko totta vai ei mutta jommassa kummassa iltapäivälehdessä oli juttua että joku mies näki murhaajan tuntomerkkeihin sopivan henkilön potkimassa ja repimässä "hysteerisenä" Lindhin kuvaa vain noin tuntia ennen murhaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kannattaa muistaa, että vaikka nyt fyysisesti kuoli puukotukseen "vain" yksi ihminen, niin kuitenkin tässä hyökättiin Ruotsin ulkoministeriön kimppuun ja samalla koko Ruotsin kansan kimppuun, ainakin symbolisella tasolla. Ulkoministeri edustaa ulkoministeriötä (ja tietenkin Ruotsia) ja on omalla tavallaan instituutio itse. Tätä painotti mm. Esko Aho olleessaan pääministeri ja halutessaan haastattelussa (hyvät, pahat ja rumat), että Esko Ahoa saa sinutella, mutta Pääministeri Esko Aho tulisi teititellä. Got the point?

Lindhin puukotuksen jälkeen on varmasti maailmassa puukotettu monta ihmistä kuoliaaksi. Vaikka ihmisarvoltaan joku Washingtonin slummeissa puukotettu onneton on silmissäni saman arvoinen kuin Anna Lindh, niin monilta muilta "arvoilta" Ruotsin ulkoministeri on "arvokkaampi", koska edustaa kuitenkin instituutiota ja samalla Ruotsin valtiota. Uskon että, Lindhin ystäviä ja sukulaisia lukuunottamatta, suurin osa surevista suree sitä, että on hyökätty röyhkeästi (= erittäin julkisesti) vapaata demokratiaa liputtavan instituution ja valtion kimppuun kuin jonkun yksittäisen ihmisen kimppuun. Tuskinpa 99,5% Ruotsin kansalaisista tunsi millään tavalla henkilökohtaisesti Lindhiä

Anteeksi sekava teksti, mutta toivottavasti punainen lanka viestistäni jollekin löytyi. Vedin nyt sanan "arvo" mukaan tähän ja se on sen verran häilyvä käsite, että heikoilla jäillä saatan olla...

Edit: Ai niin ja RIP Anna Lindh
 
Viimeksi muokattu:

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti Gellner

Tiedä sitten onko totta vai ei mutta jommassa kummassa iltapäivälehdessä oli juttua että joku mies näki murhaajan tuntomerkkeihin sopivan henkilön potkimassa ja repimässä "hysteerisenä" Lindhin kuvaa vain noin tuntia ennen murhaa.
Nää on sitä jälkivirtaa. Nyt alkoi irtonumeroiden myynti... Varmasti jo muutama on myös tunnustanut murhan, niinhän yleensä aina kun joku tunnettu henkilö tapetaan. Lisäksi alkavat salaliittoteoriat, eikä edes oikean murhaajan pidätys vaimenna. Mutta, sellaisiahan me olemme, sensaationnälkäisiä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti finnishninja
Tukholman poliisi sai tietää asiasta välittömästi.

Niin varmasti saikin mutta se tieto ei kulkeutunut esimerkiksi tuonne Tukholman ulkopuolella partioiville poliiseille vaan he saivat tiedon useita tunteja tapauksen jälkeen ja silloinkin vasta TV:n välityksellä. Kyllä tossa tiedonkulussa jotain taisi olla pahasti pielessä, ei se auta mitään jos johto tietää mitä tapahtui mutta kentällä ei ole mitään tietoa mistään tavallisuudesta poikkeavasta.

Ihmeellistä että et pysty tässäkään tapauksessa näkemään mitään huonoa ruotsalaisten (poliisin) toiminnassa vaan tälläkin kertaa se Ruotsalainen kansankoti on paras ja sen erinomaisuutta pitää tässäkin tapauksessa silmät kiiluen julistaa.
 
Viimeksi muokattu:

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Viestin lähetti Gellner
Minä uskon että kyseessä on nimenomaan poliittinen murha. En jaksa uskoa sattumaan, vaikka onhan sekin mahdollista. Lindhillä oli sen verran vahvoja mielipiteitä, joten on hyvinkin mahdollista että joku sekopää päättä murhata hänet.
Tiedä sitten onko totta vai ei mutta jommassa kummassa iltapäivälehdessä oli juttua että joku mies näki murhaajan tuntomerkkeihin sopivan henkilön potkimassa ja repimässä "hysteerisenä" Lindhin kuvaa vain noin tuntia ennen murhaa.

Aivan saletisti poliittinen murha ja nimenomaan murha. Ei kukaan iske ensin nyrkillä ja sitten kolmea kertaa puukolla sattumalta ulkoministeriä NK:n tavaratalon vaateosastolla.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti punaiset_lasit
Uskon että, Lindhin ystäviä ja sukulaisia lukuunottamatta, suurin osa surevista suree sitä, että on hyökätty röyhkeästi (= erittäin julkisesti) vapaata demokratiaa liputtavan instituution ja valtion kimppuun kuin jonkun yksittäisen ihmisen kimppuun. Tuskinpa 99,5% Ruotsin kansalaisista tunsi millään tavalla henkilökohtaisesti Lindhiä
Asiaa. Anna Lindhiä surraan todellisesti. Älä unohda että hän on ollut viime viikot lähes jokapäivä televisiossa ja hänestä on tullut todella tuttu Ruotsin kansalle. Mutta totta puhut, yleinen mielipide on että Ruotsi muuttui astetta kylmemmäksi Palmen murhan jälkeen. Anna Lindhin puukotus tuskin auttaa asiaa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti flintstone
Niin varmasti saikin mutta se tieto ei kulkeutunut esimerkiksi tuonne Tukholman ulkopuolella partioiville poliiseille vaan he saivat tiedon useita tunteja tapauksen jälkeen ja silloinkin vasta TV:n välityksellä. Kyllä tossa tiedonkulussa jotain taisi olla pahasti pielessä, ei se auta mitään jos johto tietää mitä tapahtui mutta kentällä ei ole mitään tietoa mistään tavallisuudesta poikkeavasta.

Ihmeellistä että et pysty tässäkään tapauksessa näkemään mitään huonoa ruotsalaisten (poliisin) toiminnassa vaan tälläkin kertaa se Ruotsalainen kansankoti on paras ja sen erinomaisuutta pitää tässäkin tapauksessa silmät kiiluen julistaa.
1. En ole julistanut Ruotsin kansankodin erinomaisuutta, vaan sinä sanot näin itse.
2. Yllä oleva perustuu poliisin omiin lausuntoihin. He eivät informoi yksittäisiä tapauksia informatiivisesti, vaan silloin kun on aihetta, elikkä silloin kun on toimittava. Epävirallinen tiedonkulku tosin kiertää, samalla tavalla kuin jokaisessa muussakin työpaikassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös