Ruotsi-Tsekki, Globen 7.9-2004

  • 21 061
  • 158

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Viestin lähetti finnishninja
Tässä on muuten tähän mennessä Ruotsiin värvätyt pelaajat. Päättäkää itse onko kyse yli-ikäisistä...

Ei ehkä yli-ikäisiä, mutta pääosin tavallisia rivimiehiä. Onko Ruotsissa pulaa rivimiehistä, kun niitä tarvii ulkomailta asti raahata?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti BitterX
mutta en pitäisi siitä, että naapurimaasta lappaa vähintään kentällinen (karrikoidusti sanottuna) tähtiä ja melkeintähtiä joka jengiin. Lisäys
Enkä minä. Muistaakseni Malmössa on ollut joskus kolme suomalaista hyökkääjää yhtä aikaa samassa ketjussa, muuten 3 ulkomaalaista yleensä sopii hyvin joukkueeseen, varsinkin jos heillä on antaa jotain jokkueelleen.

Mistä löysit nuo luvut?
Täältä. Luvut ovat viime kaudelta.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Viestin lähetti finnishninja
Enkä minä. Muistaakseni Malmössa on ollut joskus kolme suomalaista hyökkääjää yhtä aikaa samassa ketjussa, muuten 3 ulkomaalaista yleensä sopii hyvin joukkueeseen, varsinkin jos heillä on antaa jotain jokkueelleen.


Täältä. Luvut ovat viime kaudelta.

Ruotsissahan EU-pelaajia saa olla niin paljon kuin vain haluaa ottaa. Onko uusia rajoituksia (herrasmiessopimukset?) tullut, nyt kun Tsekki ja Slovakiakin (+Latvia) ovat EU:ssa? Jos ei, homma voi niinsanotusti karata käsistä.

Tuossa ulkomaalaisten pistepörssissähän (SM-liiga) kaikki kauden aikana pelanneet ovat mukana. En tiedä, onko antamasi Elitserienin luku samaan aikaan pelaavien / pelanneiden määrä vai koko kauden aikana pelanneiden määrä. Jos antamasi luku tarkoittaa samaan aikaan Elitserienissä pelanneita, on ero SM-liigaan melkoinen...
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti BitterX
Jos taas tuo Elitserienin luku pitää paikkansa, on lukumääräinen ero jo merkittävä.
Lukumäärää voi tuijottaa lukuna, tietenkin. Se on tosin vaihdellut paljon kauden aikana, niin Suomessa kuin Ruotsissakin. Lisäksi pelaajia on istunut penkillä ja ollut loukkaantunut, mutta kun nämä pelaajat ripotellaan koko maahan, niin ero ei tunnut mitenkään dramaattiselta.
mutta jo yksikin ulkomaalainen enemmän vie paikan esimerkiksi ylivoimakoostumuksessa yhdeltä omalta kaverilta... Silläkin on jo merkitystä.
Periaatteessa joo, käytännössä ei. Ylivoima pelataan usein veteraanien voimin. Heidän ollessa kyseessä sillä ei ole niinkään merkitystä. Frölundassa ylivoima-ässät ovat Jonas Johnsson, Niklas Andersson ja Tomi Kallio. Ylivoima ei myöskään suoranaisesti riistä keneltäkään pelipaikkaa, tosin saattaa pidentää penkillä istumista parilla minuutilla.
mutta tämä "valmis" ulkomaalaispelaaja vie peliaikaa siltä, joka tarvitsee luottoa tullakseen "valmiiksi" pelaajaksi.
Tietenkin, mutta myös tämän valmiin ulkomaalaispelaajan on saatava pelata jossakin. Olisi ikävää jos koko sarja koostuisi vain kotimaisista pelaajista (minun henkilökohtainen mielipide). Myös ulkomaalaiset pelaajat haluavat liikkua ja mennä eteenpäin elämässään, niin meidän kuin heidänkin pelaajat.

Muistanet miten Saksassa oli asiat muutama vuosi sitten? Heillä oli vaikeuksia koota maajoukkue, sillä Del-liigassa parveili niin paljon ulkomaalaisia pelaajia. Siitä huolimatta he pitivät tässä muutama päivä sitten Suomea hetken hiilillä Sturmin ja Kölzigin voimin:-))) Ei jääkiekkoilijoiden liikkuminen ole välttämättä pahasta. Joku sanoi: mitä olisi suomalainen jääkiekkoilu ilman tsekkejä!
Tätähän se Hardykin koitti tuoda esiin siinä taannoisessa suomalaispelaajaryöpytyksessään.
Kyllä vain, yleinen mielipide Ruotsissa on että täällä on liikaa suomalaisia jääkiekkoilijoita. Varsinkin he, joita tämä koskettaa jotenkin negatiivisesti valittavat tasaisin välein.
Hardy haluaisi tietenkin nähdä vain ruotsalaisia nuoria, mahdollisimman paljon Elitserienissä. Myös ne joukkueet, joilla ei ole varaa ulkomaalaisiin pelaajahankintoihin kritisoivat systeemiä, kun taas esim. Malmössa ja Linköpingissä se on ihan luonnollista että joka vuosi tulee yksi-kaksi uutta suomalaista. Näin muuten myös Frölundassa.

Taze:

Onko Ruotsissa pulaa rivimiehistä
Ruotsissa on pulaa myös rivimiehistä, samalla tavalla kuin Suomessakin.

Lisäksi: ruotsalaiset ovat kovasti urheilevaa porukkaa. Jääkiekko ei vedä enää nuoria samalla tavalla kuin ennen. Katsojia homma kiinnostaa lähes yhtä paljon kuin ennenkin, mutta nuoria ei. Onko silloin paras ratkaisu alkaa laskemaan sarjan tasoa vähentämällä ulkomaalaisia pelaajia, jotka usein nostavat tasoa hyvillä esityksillä?
Muistan kun Tomi Kallio laskeutui. Valmentaja Conny Evensson kertoi seuraavana päivänä: Ensimmäisen 15:sta minuutin jälkeen minulle oli täysin selvää miten korkeluokkainen pelaaja Kallio on (Kallio muuten teki ratkaisevan maalin kun Frölundasta tuli Ruotsinmestari).
Jonas Johnsson kertoi vauhdin nousseen välittömästi harjoituksissa kun Kallio tuli mukaan.

Ulkomaalaisista pelaajista on enemmän hyötyä kuin haittaa, niin kauan kun heillä on antaa jotain joukkueelleen.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti BitterX
Ruotsissahan EU-pelaajia saa olla niin paljon kuin vain haluaa ottaa. Onko uusia rajoituksia (herrasmiessopimukset?) tullut, nyt kun Tsekki ja Slovakiakin (+Latvia) ovat EU:ssa?
Ei. Tässä noudatetaan maalaisjärkeä, elikkä tasapainoillaan tarpeen, varojen ja yleisön vaatimuksien mukaan.
onko antamasi Elitserienin luku samaan aikaan pelaavien / pelanneiden määrä vai koko kauden aikana pelanneiden määrä.
Lukema tarkoittaa pelaajia, jotka ovat olleet jossain vaiheessa Elitserienissä. Mukana ovat myös pelaajat, joita värvättiin viime tingassa. Myös pelaajat, joita karsimaan joutuneet hankkivat ovat mukana, Leksand ainakin hankki pelaajan pari ennen karsintasarjan alkua. Malmön hankinnoista en ole varma.

Ero on 10 pelaajaa. En kutsu sitä melkoiseksi. Jotkut haluaisivat nähdä enemmän pelaajia, varsinkin kanadalaisia ja jenkkejä. Suomalaisiin porukka on hieman väsähtänyt, joten ei Hardy nyt aivan metsässä ollut kun hän antoi ymmärtää ettei Suomi-poika ole välttämättä niin suosittu Elitserienissä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Viestin lähetti finnishninja
Ylivoima ei myöskään suoranaisesti riistä keneltäkään pelipaikkaa, tosin saattaa pidentää penkillä istumista parilla minuutilla.


Mutta ei myöskään tule sitä ylivoima-aikaa, joka olisi myös tärkeää.

Tietenkin, mutta myös tämän valmiin ulkomaalaispelaajan on saatava pelata jossakin. Olisi ikävää jos koko sarja koostuisi vain kotimaisista pelaajista (minun henkilökohtainen mielipide).

Olen samaa mieltä. Mutta haluan nähdä kotoisessa liigassa myös paljon kotimaisia tähtiä. Monessa joukkueessa Ruotsissakin näin varmasti on, mutta näkemykseni mukaan on myös niitä joukkueita, jossa ulkomaalaiset ovat kokonaan varastaneet pääroolin.

Muistanet miten Saksassa oli asiat muutama vuosi sitten? Heillä oli vaikeuksia koota maajoukkue, sillä Del-liigassa parveili niin paljon ulkomaalaisia pelaajia.

Hyvinkin. Kiekkomaailman kannalta olisi toivottavaa, että Ruotsissa ei sorruta ulkomaalaispelaajien kanssa liioitteluun nyt, kun Tsekki ja Slovakiakin ovat mukana Bosman-alueessa.


Ei jääkiekkoilijoiden liikkuminen ole välttämättä pahasta.

Missään nimessä ei ole. Olen itsekin liikkuvaa tyyppiä ja asun ulkomailla. Jos pelaisin lätkää huipputasolla, haluaisin varmasti hakea kokemuksia ulkomailta.

Kyllä vain, yleinen mielipide Ruotsissa on että täällä on liikaa suomalaisia jääkiekkoilijoita. Varsinkin he, joita tämä koskettaa jotenkin negatiivisesti valittavat tasaisin välein.
Hardy haluaisi tietenkin nähdä vain ruotsalaisia nuoria, mahdollisimman paljon Elitserienissä. Myös ne joukkueet, joilla ei ole varaa ulkomaalaisiin pelaajahankintoihin kritisoivat systeemiä, kun taas esim. Malmössa ja Linköpingissä se on ihan luonnollista että joka vuosi tulee yksi-kaksi uutta suomalaista. Näin muuten myös Frölundassa.

Ei savua ilman tulta. Näitäkin mielipiteitä sopisi Ruotsin liiton ja Elitserienin kuunnella. Syyt, miksi olen tätä mieltä, ovat jo tulleet varmasti selviksi =)

Katsojia homma kiinnostaa lähes yhtä paljon kuin ennenkin, mutta nuoria ei. Onko silloin paras ratkaisu alkaa laskemaan sarjan tasoa vähentämällä ulkomaalaisia pelaajia, jotka usein nostavat tasoa hyvillä esityksillä?

Tämä on semmoinen asia, mistä minä en paljoa tiedä. En siis ala sinun tietämystäsi asiasta kiistämään.

Mutta semmoinen tuli mieleen, että eikö nuoria voisi kiinnostaa jääkiekko enemmän, jos pääosassa olisi enemmän "omia poikia"?

(Kallio muuten teki ratkaisevan maalin kun Frölundasta tuli Ruotsinmestari).

Muistan. Katselin televisiosta =)


***

Suomessa saa usein lukea urheilulehdistöstä valitusvirttä siitä, että kovan luokan pelaajia lipuu jatkuvana virtana Ruotsiin ja siten kotimaisen liigan taso laskee. Olen kuitenkin yhä sitä mieltä, että Suomen ja Ruotsin liigojen taso on pysynyt tästä virrasta huolimatta suurin piirtein samana koko ajan - tai kehitys on ollut samanlaista. Tasoerot liigojen välillä ovat minimaalisen pieniä. SM-liigajoukkueet ovat siis toipuneet siitä, että pelaajia lähtee ulkomaille. Osasyynä tähän on se, että uudet kotimaiset nimet ovat ansiokkaasti ottaneet lähtijöiden paikat joukkueissa. On toivottavaa, että sama tilanne vallitsee Ruotsissa. Minun silmiini tilanne näyttää kuitenkin siltä, että lähteneitä korvataan aktiivisemmin ulkomaalaisilla pelaajilla.
 
Viimeksi muokattu:

nuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vancouver Canucks, Abbotsford Canucks, Ilves
Kysymyksiä Ninjalle:

Noista ruotsin tulevaisuuden pelaajista; Oletko seurannut Johan Franssonin, Niklas Nordgrenin, Robert Nilssonin, Joakim Lindströmin, Alexander Edlerin tai Nicklas Danielssonin pelejä? Fransson antoi erittäin positiivisen kuvan itsestään Tampere Cupissa tänä vuonna Luleån paidassa. Seuraava Luleån nuori huippupakki? Edler ja Danielsson? Eivät kuulu huippulupauksiin, mutta kiinnostavat muuten.

Entä onko tietoa, pelaako David Ytfield/Jansson enää missään? Hockeydb ei sitä ainakaan kerro. Ihmettelin tätä kun muistelin hänen juniorivuosiaan. Hän oli mielestäni lahjakas fyysinen pakki ja taisi voittaa tulokaskaudellaan tulokaspalkinnon. Tämän jälkeen kaveri epäonnistui Jypissa ja sitten... Taitaa olla jo lopettanut, vaikka ikää ei olekaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti BitterX
Monessa joukkueessa Ruotsissakin näin varmasti on, mutta näkemykseni mukaan on myös niitä joukkueita, jossa ulkomaalaiset ovat kokonaan varastaneet pääroolin.
Kyllä vain. Mutta taas toisaalta, monelle joukkueella se toinen vaihto-ehto olisi taistella pysyäkseen sarjassa. Jos sponsori sensijaan aukaisee lompakkonsa ja toivoo että kokoonpanoon lisätään pari ulkomaalaista ässää, niin tilanne saattaakin olla kokonaan toinen. Ruotsissa tästä hyvänä esimerkkinä Linköping, joka ei olisi mitään ilman rahan voimalla hankittuja pelaajia ja sijoittaminen jatkuu. Linköpingin voimamiehet eivät lepää ennen kuin mestaruus on siellä. Uusi hallikin valmistui juuri ja avajaisottelu pelattiin viime viikolla.
Olen itsekin liikkuvaa tyyppiä ja asun ulkomailla.
Henkilökohtaisesti soisin kaikille jääkeikkoilijoille vapauden liikkua miten he haluavat, samalla tavalla kuin sinulle ja itsellenikin. Totta kai, sen jälkeen näkisimme joukkueita, joissa olisi paljon ulkomaalaisia, mutta entäs taala-liigassa? Eihän sieltäkään ole pelaajat vähissä, vaikka niin pelättiinkiin kun venäläiset aloittivat invaasionsa.
Mutta semmoinen tuli mieleen, että eikö nuoria voisi kiinnostaa jääkiekko enemmän, jos pääosassa olisi enemmän "omia poikia"?
Asia oli ennen näin, kyllä. Mutta tänä päivänä, kun media kantaa Lemiuxin ja Hullin olohuoneeseen tai näytölle, niin näyttää pikemminkin siltä että jääkiekko tarvitsee ihan eri miehiä esikuviksi. Eräs pikkujässikkä luetteli minulle lähes kaikki tunnetut NHL-pelaajat + monta muuta Pohjois-Amerikassa heiluvaa, mutta Suomalaiset ja Ruotsalaiset saivat vain maininnan. Sundin, Selänne, Forsberg.. Hänen silmänsä alkoivat hehkua kun alettiin puhumaan kanadalaista ja amerikkalaisista. Suomalaiset ja ruotsalaiset eivät yksinkertaisesti ole enää niin Rock'n Roll...
Muistan. Katselin televisiosta =)
Olin paikalla:-)
Olen kuitenkin yhä sitä mieltä, että Suomen ja Ruotsin liigojen taso on pysynyt tästä virrasta huolimatta suurin piirtein samana koko ajan - tai kehitys on ollut samanlaista. Tasoerot liigojen välillä ovat minimaalisen pieniä.
Samaa mieltä. Uskosin tosin että Suomen jääkiekko, siis suomalaiset ovat kuroneet Ruotsin etumatkan umpeen. Tilanne aika tasan siis.
Minun silmiini tilanne näyttää kuitenkin siltä, että lähteneitä korvataan aktiivisemmin ulkomaalaisilla pelaajilla.
Minusta taas on hieman rauhoituttu. Enää ei hankita pelaajia pelkästään faksin avulla, vaan homma hoidetaan tarkemmin. Yhä useampi joukkue alkaa painottamaan omien kasvattien päästämistä pelaamaan. Jos hankitaan pelaajia, heidän tulee olla myös hyviä, muussa tapauksessa on annettava mahdollisuus juniorille.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Viestin lähetti nuckhead
Entä onko tietoa, pelaako David Ytfield/Jansson enää missään? Hockeydb ei sitä ainakaan kerro. Ihmettelin tätä kun muistelin hänen juniorivuosiaan. Hän oli mielestäni lahjakas fyysinen pakki ja taisi voittaa tulokaskaudellaan tulokaspalkinnon. Tämän jälkeen kaveri epäonnistui Jypissa ja sitten... Taitaa olla jo lopettanut, vaikka ikää ei olekaan.
Kas.. panit merkille Ytfeldtin! Hänhän pelasi myös muutaman matsin Frölundassa ja yleinen mielipide oli että hänet olisi pitänyt sitoa joukkueeseen. Olin tästä ihan samaa mieltä, mielestäni hän oli lupaava pelaaja. Muistaakseni hänellä on paljon ongelmia loukkaantumisien (selkä?) kanssa. Jostain syystä hän ei saanut peli-aikaa Linköpingissä, mutta pelaa raporttien mukaan todella hyvin Allsvenskanissa.

1997-98 Leksands IF Elitserien 10 0 0 0 2
1998-99 Leksands IF Elitserien 43 0 5 5 69
1999-00 Leksands IF Elitserien 50 3 9 12 72
2000-01 JYP Jyväskylä SM-Liiga 11 0 4 4 26
Frölunda Elitserien 14 0 2 2 12
2001-02 Linköpings HC Elitserien 8 0 0 0 4
2002-03 Linköpings HC Elitserien 0 - - - -
2002-03 Nyköping Allsv N 15 5 6 11 30

Robert Nilssonin
Roberg "Kentan poika" Nilssonille povattiin loistavaa tulevaisuutta, mutta jostain syystä homma meni politiikaksi. Robert löysi itsensä penkiltä ja alkoi katselemaan itselleen uutta työnantajaa. Sen jälkeen homma oli täysin seis Leksandissa, ottivat nokkiinsa. Robert olisi halunnut pelata Djurgårdenissa, mutta Espen Knutsenin hankinta ylitti jo muutenkin heidän ekonoomisen kipurajansa, joten he olivat pakotettuja antamaan kylmää kättä. Robert suunnisti Sveitsiin, Fribourgiin, mutta tulee pelaamaan Djurgårdenissa ensi kaudella.

Muut mainitsemasi pelaajat ovat sen verran tuntemattomia minulle, etten voi oikein sanoa mitään. Matsin parin perusteella on vaikea saada selvää käsitystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös