Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 564 308
  • 3 878

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsehän olin Vantaalla juoksemassa puolikkaan ja tavoitteena suunnilleen kesän ennätysjuoksun toisinto eli 1:28 alitus. Kolmen kilsan kohdalla tuntui jo siltä, että eipä tule hyvin menemään, mutta sinne 11 kilsaan asti sinnittelin tavoitevauhtia, mutta sitten oli pakko antaa periksi. Tuloksena huonoin puolikkaan aika miesmuistiin ja toka kierroshan tuossa kesti 6 minuuttia ekaa kauemmin, joten todella hiljaa tuli loppu tultua.

Mutta nyt sitten pari viikkoa lepoa erityisesti kipuilevan akilleksen rauhoittamiseksi ja sitten vaan kohti ensi kesää. Päivän piristys saatiin, kun 4-v kundi kotona totesi, että "isä, sä taisit nolata ittes."

Vantaan maraton on kyllä järjestelyjen puolesta Suomen ykköstapahtuma. Kaikki toimi ja fiilis oli mahtava. Oli myös kiva käydä seuraamassa maratonia pari kierrosta siinä Punalatvantien hornankattilassa ennen omaa suoritusta.
 

Fordél

Jäsen
Päivän piristys saatiin, kun 4-v kundi kotona totesi, että "isä, sä taisit nolata ittes."

Tää oli aivan loistava heitto. Kyllä on kaverilla silmää, kun jo ton ikäisenä osaa kiteyttää noin hyvin iskän suorituksen perimmäisen olemuksen.

No mutta nyt ei muuta kuin lepoa koneistolle ja kohti ensi kautta!

Allekirjoittaneella on kautta jäljellä vielä tovi. Vielä vähän treenausta ja yksi kisa, minkä jälkeen tämä pitkä kausi on paketissa. Joulukuu on pyhitetty levolle ja chillailulle. Tammikuussa alkaa treenaus kohti tulevaa kautta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kävin myös Vantaalla juoksemassa elämäni huonoimman puolimaratonin. Melkoista raahustamista, kun kaksi viikkoa oli maratonista; keli oli kuin morsian ja järjestelyt loistavat kuten joka vuosi, mutta ukko ei ollut palautunut. Nyt alkaa juoksukausi olla paketissa; lapun kanssa ajattelin vielä käydä Hakunilan uudenvuodenjuoksun (joka muuten on aivan mainio tapahtuma!) ja erinäisiä suunnistuksia, mutta ensi vuoteen uusin kujein. Pitänee päättää joku kevään maraton ja alkaa suunnitelmallinen treeni.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Onko täällä näkemyksiä siitä mikä olisi hyvä maraton juosta keväällä? Ensimmäinen kriteeri olisi nopea reitti (lisäksi toivottavasti kohtuu tason juoksijoita mukana) ja toisena helpot ja kohtuullisen hintaiset kulkuyhteydet. Suomessa kevätmaratoneja on hieman huonosti (ainakaan nopeilla reiteillä) joten pitää varmaankin lähteä ulkomaille.

Hampuri tällä hetkellä tuntuu parhaalta, mutta voisi muitakin harkita. Lontoon maratonille ilmoittautuminen on aika erikoisesti järjestetty joten sinne ei taida enää mahtua mukaan.
 

Fordél

Jäsen
Onko täällä näkemyksiä siitä mikä olisi hyvä maraton juosta keväällä? Ensimmäinen kriteeri olisi nopea reitti (lisäksi toivottavasti kohtuu tason juoksijoita mukana) ja toisena helpot ja kohtuullisen hintaiset kulkuyhteydet. Suomessa kevätmaratoneja on hieman huonosti (ainakaan nopeilla reiteillä) joten pitää varmaankin lähteä ulkomaille.

Hampuri tällä hetkellä tuntuu parhaalta, mutta voisi muitakin harkita. Lontoon maratonille ilmoittautuminen on aika erikoisesti järjestetty joten sinne ei taida enää mahtua mukaan.

Jep, tsekkaappa tämä AIMS World running -sivuston listaus niin sieltä pitäisi löytyä vaikka mitä mahdollisuuksia huhti-toukokuulle 2014. Ulkomaisista voisi nostaa esille ainakin Wienin, Rotterdamin, Düsseldorfin, Hampurin ja Riikan. Noihin matkustamisen ei pitäisi olla järin kallista ja reitti on vähintään ok. Käsittääkseni ainakin neljässä ensiksi mainittussa voi sanoa olevan nopea reitti eikä Riikassakaan taida olla mikään hidas.

Lisäksi voi heittää tähän myös Tukholman, joka juostaan toukokuun lopussa. No reitti ei ole ihan nopeimmasta päästä, mutta sitäkin hienompi.

Suomessakin olisi jotain ihan ok kisoja, kuten Uusi Lahti -juoksu, Oulun Terwamaraton ja Yyteri maraton. Tosin esim. Lahdessa joutuu juoksemaan neljä kertaa saman lenkin ja voi tulla jossain vaiheessa vähän yksinäistä. Sen puoleen ulkomaantapahtumat olisivat varmasti parempia.

Itsellänikin on ollut sama pohdinta työnalla. Olen niin ikään arponut ulkomaiden ja Suomen välillä. Ulkomailta olen miettinyt noista lähinnä Hampurin maratonia. Siihen kun voisi siellä yhdistää mm. futismatsia ja mukavan kaupunkiloman. Taidan kuitenkin kallistua kotimaiseen vaihtoehtoon ja keväällä juoksemisen sijaan venytän varmaan ekan maran kesäkuun alkupuolelle Forssaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep, tsekkaappa tämä AIMS World running -sivuston listaus niin sieltä pitäisi löytyä vaikka mitä mahdollisuuksia huhti-toukokuulle 2014. Ulkomaisista voisi nostaa esille ainakin Wienin, Rotterdamin, Düsseldorfin, Hampurin ja Riikan. Noihin matkustamisen ei pitäisi olla järin kallista ja reitti on vähintään ok. Käsittääkseni ainakin neljässä ensiksi mainittussa voi sanoa olevan nopea reitti eikä Riikassakaan taida olla mikään hidas.

Hampurista ja Rotterdamista on kuultu paljon hyvää. Riian maratonin olen itse juossut ja aika kotikutoinen tapahtuma oli. Pieni kisa, aika syrjäisesti kulkeva reitti ja keliriski todella kuumasta on jo siihen aikaan todellinen. En erityisesti suosittele.
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Taidan kuitenkin kallistua kotimaiseen vaihtoehtoon ja keväällä juoksemisen sijaan venytän varmaan ekan maran kesäkuun alkupuolelle Forssaan.
Mulle jäi ainakin vähän huono fiilis tuosta suositusta Forssan kisasta viime vuonna. Jotenkin tosi ankea reitti. Sellaista tylsää asfalttia edestakaisin. Forssassa sinällään on hyvinkin kauniita maisemia, mutta niitä pääsee näkemään korkeintaan alkuverryttelyn aikana. Ja sää oli silloin todella painostava kesäsää, jossa oli ihan mahdotonta haaveilla minkäänlaisista ennätyksistä. Ei kiva.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös Tuusulanjärven maraton huhtikuun lopulla ole ihan kehuttu tapahtuma? Juoksijoita näyttää olleen viime keväänä kokonaisella reilusti yli sata ja puolikkaan yli 300. Reittikin taitaa olla vanhaa perinnemaisemaa, mitä se nyt sitten ikinä tarkoittakaan.
 

Fordél

Jäsen
Mulle jäi ainakin vähän huono fiilis tuosta suositusta Forssan kisasta viime vuonna. Jotenkin tosi ankea reitti. Sellaista tylsää asfalttia edestakaisin. Forssassa sinällään on hyvinkin kauniita maisemia, mutta niitä pääsee näkemään korkeintaan alkuverryttelyn aikana. Ja sää oli silloin todella painostava kesäsää, jossa oli ihan mahdotonta haaveilla minkäänlaisista ennätyksistä. Ei kiva.

Jep, reitin ankeuden olen jo tiedostanut. Tosin vastapainona ankealle reitille saa sen, ettei tarvitse juosta kasapäin tiukkoja mutkia, kuten joillain reiteillä Samoin tiedostan säähän liittyvät riskit, kun kyse on kesäkuun maratonista. Siksi vähän hankasinkin tuota vastaan ja koitin etsiä parempaa vaihtoehtoa. No jos ei kevään ulkomaanmatkaan saa yhdistettyä maratonia niin kahta kertaa en viitsi ulkomaille lähteä kuukauden sisällä. Tällöin se on kait juostava kotimaassa, jolloin vaihtoehtoja ei ole tosiaan kovin montaa. No täytyy vielä tätä asiaa pohtia kunhan ensin saa tämän vuoden juoksut pulkkaan.

Eikös Tuusulanjärven maraton huhtikuun lopulla ole ihan kehuttu tapahtuma? Juoksijoita näyttää olleen viime keväänä kokonaisella reilusti yli sata ja puolikkaan yli 300. Reittikin taitaa olla vanhaa perinnemaisemaa, mitä se nyt sitten ikinä tarkoittakaan.

Onhan se kehuttu, mutta käsittääkseni reitti ei ole nopea. Löytyy mäkiä, hiekkatietä ja tuulta.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko&Boca Juniors&Carolina Panthers
Tulevana vkonloppuna pitäisi käydä tempasemassa Kankaanpään maraton. Onkos jollain jotain kokemuksia sieltä, mites homma on toiminut noin niinkuin järjestelyjen puolesta?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tulevana vkonloppuna pitäisi käydä tempasemassa Kankaanpään maraton. Onkos jollain jotain kokemuksia sieltä, mites homma on toiminut noin niinkuin järjestelyjen puolesta?

Kankaanpäätähän on kehuttu melko nopeaksi reitiksi ja muutenkin hyvin järjestetyksi, joten varmasti hyvä valinta.

Oma kausi 2013 meni aikalailla perseelleen. Välivuosi. Treenit ehkä överiks loppuvuodesta 2012 ja sitten probleemia. Ehkä se motivaatiokin loppui kesällä, kun luovutti tuon Turku-Hämeenlinna-juoksun suhteen. Mutta jotain hämminkiä ilmeisesti selässä on vieläkin, kun säteilee takareiteen ja välillä akillekseenkin asti. Olen vaan niin laiska, etten vieläkään ole päässyt oikein kunnon urheilulääkärille. Keväällä ramppasin yksityisellä fyssarilla ja siitä ei ollut oikeastaan mitään hyötyä.

No jos kolmena viimeisempänä helmikuun päätösvkloppuna olen ollut Esport Arenalla kiertämässä kehää 24h, niin ensi vuonna ollaan samaan aikaan Englannissa katsomassa futista ja pubikierroksella poikaporukalla. Ei huonompi tuokaan. Olen aina sanonut, että penkkiurheilu on toisinaan myös kova laji.

Mutta kyllä mä joskus sen alle 3h maratonilla vielä juoksen (lupasin itselleni kun aloitin hölkkäilemään 3-4v sitten). Ehkä ensi vuonna tehdään oikein kunnon yritys täsmätreeneillä/valmistautumisilla, jos vaan saa paikat kuntoon.
 

Fordél

Jäsen
Olipahan mukava aloitus sunnuntaipäivälle. Heräsin 7.30 (ilman kelloa), kevyt aamupala ja vähän odottelua, jonka jälkeen pitkälle lenkille. Ensin metsään ja sen kautta takas ihmisten ilmoille. Monipuolisesti niin pururataa, hiekkatietä kuin asfalttia. Sää oli aivan loistava. Kuulas keli, muutamas aste plussaa ja lenkin mittaan aurinko alkoi mukavasti lämmittää. Plakkariin kertyi 25,5km ja kuten oli tarkoitus, hyvin rauhalliseen tahtiin. Keskivauhti oli 7 minsaa per kilsa eli yhteensä tuli hölköteltyä kolme tuntia. Keskisyke oli 124.

Hyvä päätös muutenkin mukavasti sujuneelle juoksuviikolle. Nyt ruokaa koneeseen ja palautumaan. Loppupäivän voi ottaa rennosti.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
En jaksa alkaa käymään koko ketjua läpi ja en siis tiedä onko asiaa täällä jo käsitelty mutta olisiko täällä sellaisia aktiiviharrastajia jotka osaisivat antaa vinkkiä hyvistä nastattomista ja suhteellisen kevyistä juoksukengistä syksyn ja talven keleihin? Nastattomista siksi että kenkää olisi tarkoitus käyttää myös pyöräillessä että juostessa. Ja tiedän että askellus on hyvin yksilöllistä ja aina kannattaa ennen ostopäätöstä kokeilla kenkiä.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
En jaksa alkaa käymään koko ketjua läpi ja en siis tiedä onko asiaa täällä jo käsitelty mutta olisiko täällä sellaisia aktiiviharrastajia jotka osaisivat antaa vinkkiä hyvistä nastattomista ja suhteellisen kevyistä juoksukengistä syksyn ja talven keleihin? Nastattomista siksi että kenkää olisi tarkoitus käyttää myös pyöräillessä että juostessa. Ja tiedän että askellus on hyvin yksilöllistä ja aina kannattaa ennen ostopäätöstä kokeilla kenkiä.

No minä ostaisin ihan normaalit lenkkarit. En tiedä mitä kysymykselläsi haet? Vedenpitävyyttä? Pohjan pitävyyttä (vähän niin kuin nastarenkaiden sijasta kitkarenkaat)? Lämpimyyttä? Jotain muuta?

Itse ainakin juoksen ihan normaalilenkkareissa niin pitkään kun tiet eivät ole jäässä. Sitten jos ovat jäässä, käytän nastareita, mutta heti kun lumi tulee tilalle, takaisin lenkkarit jalkaan. Nastareiden käyttö rajoittuu siis muutamaan lenkkiin jäisimmillä keleillä. Goretex-Asicset mulla oli, mutta en osta toiste (olivat käsittämättömän jäykät ja kovat, vaikka piti olla pinnoitetta lukuunottamatta samat kuin normilenkkarini). Joo, kengän kärki pitää vettä, mutta nilkasta hörppää ihan samalla tavalla kuin normaali. Kylmyyden takia ei tarvitse kenkää vaihtaa, eihän jalalla juostessa kylmä ole.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No minä ostaisin ihan normaalit lenkkarit. En tiedä mitä kysymykselläsi haet? Vedenpitävyyttä? Pohjan pitävyyttä (vähän niin kuin nastarenkaiden sijasta kitkarenkaat)? Lämpimyyttä? Jotain muuta?

No vedenpitävyyttä lähinnä, ainakin täällä päin Etelä-Suomea on tiet olleet märät jo ties kuinka pitkään, nykyisistä normi kesätossuista (Merrellin paljasjalkatossuista) tulee vesi läpi ja märät jalat on nopeasti kylmät, varsinkin pyöräillessä. Mitkään kumisaappaat noiden kenkien ei tarvitse olla mutta ihan jokainen roiske ei saisi myöskään heti kastella jalkoja. Kun vetää useamman tunnin lenkkejä niin siinä kerkeää märät varpaat kohmeeseen näissä syksyn keleissä. Eli juuri näitä kokemuksia Gore-Tex ja vastaavista kengistä halusin kuulla.
 

calvin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maailman myrkyllisin jääkiekkojoukkue
No vedenpitävyyttä lähinnä, ainakin täällä päin Etelä-Suomea on tiet olleet märät jo ties kuinka pitkään, nykyisistä normi kesätossuista (Merrellin paljasjalkatossuista) tulee vesi läpi ja märät jalat on nopeasti kylmät, varsinkin pyöräillessä. Mitkään kumisaappaat noiden kenkien ei tarvitse olla mutta ihan jokainen roiske ei saisi myöskään heti kastella jalkoja. Kun vetää useamman tunnin lenkkejä niin siinä kerkeää märät varpaat kohmeeseen näissä syksyn keleissä. Eli juuri näitä kokemuksia Gore-Tex ja vastaavista kengistä halusin kuulla.

Jos jalkojen kastuminen on ongelma niin onhan niitä vedenpitäviä sukkiakin olemassa. Goretex-kengistä on vähän samanlaisia kokemuksia Alajarven Urhollakin, eli liian jäykkiä juoksemiseen. Ostin talvijuoksenteluun kesällä Sarvan D'vil-nastarit, jotka ainakin sunnuntain kokeilulla toimivat täydellisesti lumisilla ja jäisillä pätkillä, ja jalat pysyi normi juoksusukilla lämpöisinä.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Eli juuri näitä kokemuksia Gore-Tex ja vastaavista kengistä halusin kuulla.

Ok. No sitten tajuan. Mulla oli tosiaan (tai on ne vieläkin käyttämättömänä) Asics GT-2160 tms. mallista goretexit. Nilkasta olivat ihan yhtä matalat kuin normilenkkarit, joten kun nilkkaan roiskui vettä, sukka oli saman tien märkä. Ylhäältäpäin tulevalta sadevedeltä gore-päällyste tietenkin suojasi hyvin, mutta lätäköihin astuessa se vesi roiskuu useimmiten nilkasta sisään, eli ei auttanut siinäkään. Pinnoite on paksu, jäykistää kenkää huomattavasti ja kun niitä käytetään yleensä kylmemmillä säillä, ota kokoa normaalia isommat. Tai ainakin harkitse ottavasi.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla on maastolenkkarit, omaa sukua gore-texit. Pohjakuviointi pitää auratulla tiellä talvella. Mulle ihan toimiva ratkaisu.
 

Fordél

Jäsen
Jos jalkojen kastuminen on ongelma niin onhan niitä vedenpitäviä sukkiakin olemassa.

Onhan niitä, mutta itse hankkisin suosiolla Goretex-kengät. Märkä kenkä (vaikkakin vedenpitävällä sukalla) ei ole kuitenkaan mikään mukava asia, pahimmillaan esim. aika raskas kapistus.

Goretex-kengistä on vähän samanlaisia kokemuksia Alajarven Urhollakin, eli liian jäykkiä juoksemiseen.

Omaan täysin erilaiset kokemukset Goretex-kenkien soveltuvuudesta juoksuun. Itse tykkään semmosista keskitason kiertolöysistä kengistä. Mielummin kenkä saa olla löysä kuin jäykkä. Syyskeleille ja talveksi ostamani Asicsin Gel Trail Laharit ovat yhdet parhaimmat kenkäni juoksuun ja nimenomaan kengän löysyyden takia. Mukautuvat hyvin polkujen epätasaisuuksiin ja niissä on hyvä pito. Muutaman kerran kunnolla vesilätäkköönkin astuessa kenkä on pysynyt kuivana. Goretexin myötä kenkä on myös mukavan lämmin talvijuoksussa.

Eli itse suosittelisin flintsonelle, että kävisit testaamassa eri valmistajien (kuten Nike, Asics) goretex-kenkiä. Kengistä löytyy sekä jäykkiä (kuten Alajärven Urhon mainitsema Asicisin GT-2000 -sarja) mutta myös löysempiä malleja. Laajasta valikoista löytyy varmasti kuitenkin sulle sopivat tohvelit, joilla voi sekä juosta että pyöräillä läpi syksyn ja talven.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kiitoksia vain kaikille vastanneille, tuota halusin tietääkin että onko ne goretex-kengät sellaisia että niitä kannattaa käyttää ja että ne myös soveltuvat muuhunkin kuin vain siihen että toimivat vähän paremman näköisinä kumisaappaina. Pitänee siis lähteä (kauppa-)kiertueelle ja tsekata tarjontaa ja ennen kaikkea kokeilla löytää se sopiva malli omaan jalkaan ja käyttötarkoitukseen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sen verran unohdin mainita, että jos on leveä räpylä, kannatta tsekata vaikka 4Runnersista (@Kamppi) Mizunon maastokenkä.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilisellä lenkillä oli merkkitapahtuma, nimittäin hitain juoksemani yksittäinen kilometri sitten sen kun joskus olen alkanut kilometrejäni GPS:llä kellottamaan. Varmasti on hitaammin esim. jossain futisjengin yhteishölköttelyllä aikanaan menty, mutta ei ns. normilenkillä kertaakaan.

Vieläkään ei aika valunut yli 6 minuutin, mutta hilkulla oli eli lenkki alkoi 5.59 kilometriajalla ja siltä se kyllä tuntuikin jalkojen ollessa lähtiessä kimmoisat kuin rautatolpat.

Snadisti tuosta kilometrien myötä kertakaikkiaan voimattomat ja rasittuneet jalat vertyivät parempaan kulkuun, mutta loppulenkkikin meni siellä 5.35-5.45 ajoissa ja kaikkiaan oli hitain 10 kilometrin lenkki siis miesmuistiin. Teki tietenkin hyvää juosta tuollainen oikeasti rauhallinen palauttava lenkki ilman pienintäkään yritystä lähteä kiristämään vauhtia alle tuon lönköttelytahdin, kun syy tuohon kankeuteen oli koivissa tuntuneet rankat viime päivät lenkkeineen ja kyykkyineen ja vielä aika vähän on tullut syötyäkin eli kenties energiatasokin oli aika alhaalla.

Muuten on tullut juostua taas ihan hyvin ja monipuolisesti, eli sellaista 3-4 lenkkiä viikossa keskimäärin välillä nopeampaa kymppiä ja välillä normivauhtista 10-14 kilometriä. Vähän polttelisi huomenna juosta huomenna aamulla puolimaratonin verran, mutta katsotaan nyt mikä on aikataulu ja muutenkin fiilis heti herätyksen jälkeen. Viime viikonloppuna tuo puolikas oli parin kuukauden tauon jälkeen tarkoituksena, mutta päätin jättää väliin kun pe-la -yönä taisin nukkua 3 tuntia ja ajattelin vähän lyhyemmän lenkin olevan terveellisempi vaihtoehto saatuun lepoon nähden.

Mukavaa on kuitenkin taas juosta, syksyn pimeys on jotenkin omalla tavallaan todella nastaa lenkkeilyaikaa. Oma fiiliksensä siinä vaan on, kun laittaa kamat päälle ja kähtee säkkipimeään ulkoilmaan työntämään eli siinä ehkä korostuu nimenomaan se omissa oloissaan oleminen verrattuna kesän auringonpaisteeseen ja jatkuvassa ns. valokeilassa olemiseen.

Lenkille vaan!
 

scholl

Jäsen
Mukavaa on kuitenkin taas juosta, syksyn pimeys on jotenkin omalla tavallaan todella nastaa lenkkeilyaikaa.

tosi nastaa jos sattuu satamaan ja tulee kipeäksi. Tein kolme vkoa sitten la ja seuraavana ti lenkit sateella sillä seurauksena, että tulin kipeäksi, eikä yskä ja nuha ole vieläkään pois. En ole aivan varma kuinka paljon sairastelu ja parin viikon treenaamattomuus vaikutti kuntoon ja kuinka paljon se vaikuttaa, etten juuri yskimisen takia saa unta, vaan nukahdan vasta joskus 2-5 välillä, mutta todella nihkeätä on nyt juosta, kun jalat ovat ihan vetelät ja tuntuu, ettei ole oma kroppa ollenkaan. Siinä mielessä jatkossa pyrin minimoimaan ulkolenkit, jos ja kun siinä on tuollainen mahdollisuus sairastua.

Mä aloitin alkuviikosta taudin jälkeen hyvin varovasti juosten 8km hitaasti matolla. 2km jälkeen olin jo ihan hyytynyt. Ennen tautia yli 20km lenkkejä matolla, jossa osa esim. 3.45min/km ja saatoin mennä vielä sen jälkeen ryhmäliikuntaan, eikä tuntunut missään. No nyt alkuviikosta sumeni silmissä ja jalat olivat ihan hyytelöä ja oli oikeasti mietittävä kuinka voisin selviytyä lenkistä. Pikkuhiljaa olo on vähän parantunut. Eilen tein jo 20km + 30min ryhmäliikunnan. Toki vieläkin oli sellainen voimaton olo, enkä voinut juosta kovinkaan reippaasti, vaan aikaa meni joku 1.40 siihen lenkkiin ja sellaisen perushitaan lenkkivauhti oli selvästi alhaisempi kuin normaalisti. Lopussa sitten vähän kompensoin juoksemalla jonkun aikaa pikkaisen nopeampaa, mutta en toki kovaa.

Prostituutioketjussa verrattiin golfia ja juoksemista. Jos miettii, että golf vie aikaa 40min matka, 4h golf, ehkä 1h safka jne. ja sitten vielä 40min matka niin eilen lähdin salille 18.10 (en katsonut kelloa monelta sinne tulin), vaihdoin kamat, juoksin n. 1.40, pidin 10min tauon, jolloin vaihdoin paidan, kävin juomassa jne., sitten 30min ryhmäliikunta, tämän jälkeen sauna ja peseytyminen rauhallisesti, pukeutuminen ja 21.10 olin valmis lähtemään salilta himaan. Eli aika lyhyessä ajassa ehti paljon vrt. golf.

Kyllähän se ottaa päähän, kun ei ole sellainen olo, että kroppa olisi kondiksessa. Silloin kun on hyvä kondis kuten vielä 3 vkoa sitten, urheilusta voi nauttia. Nyt on nautinto kaukana.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kellään hyviä vinkkejä päkiäjuoksuun siirtymisestä?

Tuli tänään ostettua Nike Free 5.0 kengät kun aikaisemmin käytössä on ollut kovasti tuettuja pronaatiota korjaavia kenkiä. Äsken tuli käytyä lenkillä ja jo kilometrin jälkeen alkoi toisen jalan ulkopuolen jalkapohjaa särkeä ihan homona. Toki se oli odotettavissakin kun aikaisemmin tullut juostua perinteistä kantapää edellä askellusta käyttäen ja nyt askelsin ensimmäistä kertaa päkiät edellä. Ilmeisesti ne jalat tuohon tottuvat kun vain tarpeeksi paljon treenaa (ja antaa lepoa).
 
Suosikkijoukkue
Sini-puna-valkoinen, Kupittaan ylpeys!
Ilmeisesti ne jalat tuohon tottuvat kun vain tarpeeksi paljon treenaa (ja antaa lepoa).
Eipä tuossa auta muu kuin lähteä tosi rauhallisesti matkaan. Itse juoksin omilla Fivefingerseilläni ekan lenkin joskus heinäkuussa, ja aika pahasti se noin 20 minuutin hölköttely sai pohkeet jumiin. Siitä sitten paljasjalkajuoksua 1-2 kertaa viikossa, pikku hiljaa matkaa kasvattaen. Juoksin paljon radalla ja hiekkatiellä. Pari viikkoa sitten meni jo 10 km asfaltilla ilman mitään erityisempiä jälkiseuraamuksia. Kovaa en niillä tossuilla osaa vielä juosta, mutta jalat kuitenkin kestää sitä rasitusta jo ihan kivasti.

Tekniikkavinkkejä en osaa antaa, kun olen itsekin vielä vähän peura ajovaloissa päkiäjuoksijana. Uskon silti, että päkiäjuoksussa on sekä oma juoksutulevaisuuteni että yleisestikin kuntojuoksun tulevaisuus. Minimalismi ja luonnollisuus ovat muutenkin trendikkäitä juttuja, ja ihan syystä. Meitä ihmisiä koko ajan huijataan sillä, että muka tarvitsemme jotain paskaa, jota emme oikeasti tarvitse. Niin kuin vaimennetut, kanta-askellukseen ohjaavat juoksukengät.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös