Ruisrock 2006

  • 16 663
  • 106

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Miguel kirjoitti:
Tribuuttiteltan koosta en sitten ota selvää. Minä tuskin jaksan käyttää kyynärpäitäni hyvän paikan metsästyksessä, joten odotellaan kauhulla, millaisessa sillipurkissa finaalia väijytään.

Turun Sanomien mukaan finaali näkyy myös hevikaraoke-alueella, joten siinä mielessä asia helpottunee?
 

breakin

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
Mites tuolta turun juna tai bussiasemalta pääsee itse ruissaloon? Miten pitkä matka, kauanko kestää kävellen, meneekö paikallisbusseja ja minkähintaisia ovat? Ne festaalibussit keskustasta ruissaloon on kuulemma aina täynnä, näin olen kuullut. Pitääkö porteilla odottaa sisäänpääsyä kauan jos siellä on huomenna noin klo 17? Editors ja Mogwai pitäisi huomenna nähdä, mutta olisi silti ihan kiva päästä itse festivaalialueelle viiden maissa.
 

Veijari

Jäsen
breakin kirjoitti:
Mites tuolta turun juna tai bussiasemalta pääsee itse ruissaloon? Miten pitkä matka, kauanko kestää kävellen, meneekö paikallisbusseja ja minkähintaisia ovat? Ne festaalibussit keskustasta ruissaloon on kuulemma aina täynnä, näin olen kuullut. Pitääkö porteilla odottaa sisäänpääsyä kauan jos siellä on huomenna noin klo 17? Editors ja Mogwai pitäisi huomenna nähdä, mutta olisi silti ihan kiva päästä itse festivaalialueelle viiden maissa.

Juna-asemalta on kivenheitto torille josta lähtee kaikki dösät. Torilta Ruissaloon päin mentäessä juna-asema on kyllä "matkan varrella" joten ehkä kuitenkin kannattaa jäädä siihen aseman edessä olevalle (aseman puoleiselle) pysäkille odottelemaan. Matka rautatieasemalta festarialueelle on noin 4km joten ei ole mahdoton kävelymatkakaan. Bussiasemalta ehkä 1km pidempi.

Dösälipun hinta on turussa 2€. Taksillakin pääsee Ruissaloon, mutta ei perille asti.
 
Viimeksi muokattu:

Cube

Jäsen
Huomenna se sitten alkaa. Hellettä luvattu koko viikonlopuksi, joten kaiken pitäisi olla kunnossa.

Pe: Mogwai
La: Opeth
Su: Tool

Tuo on jo oikeastaan Onnellisuusketjuun kuuluvaa kamaa. Aivan täydellistä.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
breakin kirjoitti:
Pitääkö porteilla odottaa sisäänpääsyä kauan jos siellä on huomenna noin klo 17? Editors ja Mogwai pitäisi huomenna nähdä, mutta olisi silti ihan kiva päästä itse festivaalialueelle viiden maissa.

EDIT: Tänään voi päästä sisään aika nopeasti, ainakin alkuillasta, tuskin kauheata ryysistä on porteilla vielä.

16.30 yritetään Diabloon ehtiä, joten varmaan neljän aikaan viimeistään pitäisi jo tallata sitä puistotietä..
 
Viimeksi muokattu:

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Jos Editorsiin ehtisi tänään. Vielä istutaan viileässä toimistossa, kohta tulikuumassa autossa ja sitten pari päivää aurinkoisessa Ruissalossa.

Muutama must-see, muutama ihan ok, paljon oluella istuskelua.
 
Eipä näköjään sääennusteet petä tällä kertaa. Turussa mitä mahtavin kesäsää ja huomiseksi tulossa vieläkin lämpimämpää. Harmi, etten perinteisesti ollut taaskaan ajoissa liikkeellä ja jäin ilman lauantain lippua. Ei mitään triplahintaa viitsi kuitenkaan maksaa, joten taitaa jäädä pelkästään sunnuntaihin tän vuotiset rokkailut. Jos nyt sinne saa lipun.

edit: Ja vielä pikainen tilannekatsaus. Ovella kuuleman mukaan tarkemmat tarkastukset kuin viime vuosina (niinhän tosin aina sanotaan). Mokoman keikalla 13v. "teinigootit" valloittivat lavan reunustan. :) Rocks.
 

Slite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ne tarkastukset ovat kyllä legendaarisia. Tänään minut passitettiin laukkutarkistuksessa pois jonosta, kun minulla oli laukussa sellainen muutaman kymmenen grammaa painava muovinen polkupyöräpumppu. Kuulemma sellaista voisi käyttää lyömäaseena alueella, ja siksi minun piti mennä viemään se pumppu narikkaan (ja tietysti sitten jonottaa uudestaan).

Tämän muutaman kymmenen grammaa painavan pumpun lisäksi mulla oli laukussa myös 1.5 kg painava muovinen limsapullo. Kummallakohan tuotteella mahtaisi saada suuremman iskuvoiman aikaiseksi, jos niikseen tulee? No, lienee kai turha toivoa että järjestävällä taholla olisi minkäänlaista käsitystä fysiikan alaan liittyvistä lainalaisuuksista.

Lisäksi alueella tuntui monella olevan sellaisia vähän Smackdown-tyyppisiä taitettavia tuoleja, eli en nyt ihan ensi kädeltä uskoisi että tämä nimenomainen polkupyöräpumppu olisi välttämättä juuri se vaarallisin alueella oleva tarvike. Mutta pakko se on kai sitten uskoa, kun suuri ja mahtava keltaliivinen mies näin minulle itte henkilökohtaisesti totesi. Ehkäpä ajan huomenna Ruissaloon poliisilaitoksen kautta, että pääsisin eroon koko laitteesta. Ei tuollaista uhkatekijää uskalla enää kotona pitää, ties vaikka lähtisi ihan lapasesta tuo pumpunkäyttö vielä.
 

Cube

Jäsen
Ju-ma-lau-ta. Mah~ta~waa. Voi hyväinen aika minkä menit tekemään, Mogwai. Tämän maailman paras post-rock-bändi (ja kaikista bändeistä #3 - uudet rankingit saatavilla alkaen nyt!!) tiputti perseelleen ja nosti taivaisiin aivan täysin ja samanaikaisesti. Asetti riman tämän festariviikonlopun suhteen niin korkealle, että jopa itse Toolilla on asian kanssa tekemistä. Ensimmäistä kertaa elämässä piti mennä keikan jälkeen istuskelemaan yksinään Ruissalon nurmille pohdiskelemaan, että mitä tuli juuri nähtyä. Kerrassaan uskomatonta.

Kiitos. Kiitos kiitos kiitos kiitos.

Kiitokset muuten myös Köpille kävelyseurasta :) Ehkä törmätään vielä huomenissakin tai sunnuntaina. On se maailma kieltämättä helvetin pieni mesta. Tai Suomi ainakin.

ps. Mokoma veti hyvän perussetin. Keikan parasta antia oli kuitenkin Tuomo Saikkosen totaalinen repeäminen jonkun kieltämättä aika päällikölle "BUKKAKE?"-lipulle. HAH~HAA.

Huomenna jatketaan Stam1nalla ja muilla. Toivottavasti. Opethiin mennessä nyt varmaan ainakin olen taas pelikunnossa..
 

pygmalion

Jäsen
Ruisrockin järjestävä taho on ilmeisen innovatiivinen organisaatio, siellä kun jaksetaan vuodesta toiseen miettiä uusia keinoja hoitaa järjestelyt perseelleen. Tämän vuoden uutuutena oli mm. sadan metrin jono pyöräsäilytykseen. Älkää kysykö miksi, en jäänyt jonottamaan. Myös yöllinen pikataival täysin valaisemattomalla pyörätiellä pusikon keskellä oli vähintäänkin mielenkiintoinen. Ja sitten oli tietysti ne perinteiset festivaalikansalaisen ongelmat, kulkureitit ja muut jonotukset jne.

Mutta mitäpä tässä marmattamaan, lauantain musiikillinen anti oli melko hieno. Disco Ensemble oli huikea, Flogging Molly vielä vähän huikeampi. New York Dolls ylitti odotukset ja Mew oli kaunista kuultavaa kesäyössä.

Sunnuntaina on kuulemma illalla joku jenkkiläinen tekotaiteellista heviprogea vääntävä pumppu, pitäisiköhän tsekata. Myön minun näköistäni äijää saa tulla rohkeasti puhuttelemaan, hyvällä tuurilla voi saada vaikka oluen. Minä olen se, jolla on bändipaita päällä, ja ehkä Jatkis-lippis.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
pygmalion kirjoitti:
Ruisrockin järjestävä taho on ilmeisen innovatiivinen organisaatio, siellä kun jaksetaan vuodesta toiseen miettiä uusia keinoja hoitaa järjestelyt perseelleen.

Pyggis vei sanat suustani. Juuri selvisin kämpille, vittuuntuneena kuin eläin. Lippujonossa meni jostain kumman syystä melkein tunti ja eikä sitä puistolavan väylää oltu aukaistu, vaikka luvattu.
Pyg, minä tarjoan.
 

Cube

Jäsen
pygmalion kirjoitti:
Sunnuntaina on kuulemma illalla joku jenkkiläinen tekotaiteellista heviprogea vääntävä pumppu, pitäisiköhän tsekata.
En ole varma oletko tosissas, mutta pakko kysyä, että mikä tekee bändistä tekotaiteellisen? Tykkäsit kuitenkin Mew'sta, joka on monella tapaa mielestäni eräänlainen light-versio Toolista.

Toivottavasti screeni käytössä jälleen tänä iltana!
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Opeth oli vitun hyvä. En ole ennen livenä bändiä nähnyt, enkä liikaa kuullutkaan, mutta nyt meni homma uusiksi sen asian osalta. Laulaja veisteli kohtuu hauskoja juttuja välispiikeissä ja homma rullasi hyvin eteenpän. Jossain vaiheessa keikkaa tunnelma muodostui alkoholin, helteen ja yleisön siivittämänä jopa mahtavaksi. Joku kun vielä laittaisi eilisen settilistan tänne, niin olisin iloinen. Deliverance sekoitti yleisöä ehkä parhaiten, sen olen muistavinani.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Eilen sai kyllä kaupungilla jonottaa bussiin numero 8 oikein urakalla, itse olin jonossa hieman ennen kahta, mutta ei ollut toivoakaan päästä kahdelta lähtevään bussiin ja 20 minuuttia myöhemmin tulleeseen bussiinkaan en vielä mahtunut vaan ovi pistettiin kiinni juuri ennen edelläni ollutta pariskuntaa. Seuraavaa bussia saikin sitten odottaa yli puolituntia siihen sitten jo mahduinkin mukaan, bussissa istuessani sain kaverilta viestin, että alueen portilla on tunnin jono, mutta itse pääsin alle puolen tunnin jonotuksella sisään portista. Kassien tarkastus lopetettiin, kun olin kahden metrin päässä tarkastuksesta.

Illan paras esiintyjä ainakin omasta mielestäni ja kuulemistani oli Flogging Molly ja yleisö eli todella hyvin mukana ja bändi otti yleisönsä hyvin. Hanoi veti myös ihan hyvin ja parhaiten mieleen jäi Monroen ongelmat toimimattomien mikkien kanssa ja siitä johtunut vittuilu järjestäjille.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ruisrock onnellisesti takanapäin ja vielä onnellisesti jalatkin ehjänä, vaikka kipeät ne ovat. Perjantaista jäi kyllä ehdottomasti paras fiilis, hyviä bändejä alusta loppuun ja mahtui vielä liikkumaan. Lauantaina ja sunnuntaina tuntui välillä pikkasen ahtaalta, olisiko syytä pienentää väkimäärää 25 000 => 20 000 ensi vuodeksi? Mielipiteitä saa esittää.

P.S. Totesin perjantaina paluumatkalla, että kyllä maailma on pieni. Eräs tähänkin ketjuun kirjoitteleva voinee vahvistaa sen ;)
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On hyvin todennäköistä, että oli meitsin ensimmäinen ja viimeinen Rusirock. Sellaisen takaportin jätän, että jos sinne joku erittäin mielenkiintoinen bändi saapuu, niin yhdeksi päiväksi voisin ajatella meneväni, mutta kolme on jo liikaa. Järjestelyissä oli niin paljon kaikenlaisia pieniä ja isoja puutteita, että se on oikeastaan ainoa syy mielipiteeseeni.

Turun iltaelämä sen sijaan oli hyvinkin positiivinen kokemus ja siitä olisikin voinut nauttia yhden päivän/illan kokonaisuudessaan ja jättää Ruissalo väliin kokonaan, mutta kun on 85 euroa kolmen päivän lipusta maksanut, niin kyllähän siinä jo jonkinlainen paine alueelle menemiseen tulee.

Sitten niihin puutteisiin:

Ruissalo on sen verran kaukana keskustasta, että alueelle lähteminen on jo itsessään projekti. Tähän kun vielä lisätään se seikka, että alueelta poistuttuessaan ei saa palata uudelleen, on tuloksena se, että jos haluat nähdä esim. päivän ensimmäisen ja viimeisen esityksen on sisällä vietettävä aika aivan järkyttävän pitkä. Sisälle ei "saisi" viedä omia viinoja lainkaan. Anniskelualueella 1/2 litran olut 5 eur ja tiukat 6-7 eur klo aamu 12.00 - ilta 02.00 = huhhuh.

Alueelle mentäessä aivan järkyttävät jonot, koska kovimmat turvatarkastukset koskaan ikinä missään vievät niin perkeleesti aikaa ja siitä huolimatta kaikki ne, jotka olivat yhtään mielikuvitusta/ vaivaa nähneet omien viinojen alueelle kuljetusta varten, myös viinat alueelle veivät. Puolitoistatuntia lauantaina joutui odottamaan sisäänpääsyä. Alkoi siinä auringossa pienessä krapulassa seisominen vituttamaan melkoisesti. Jos näitä lapsellisia turvatarkastuksia tosiaan pitää tulevaisuudessa jatkaa, niin onhan sinä perkele peltoa vetää lisää lippu-/tarkastuspisteitä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Meillä kävi sitten hyvä flaksi, kun selvittiin turvatarkastuksesta viidessä minuutissa. Tosin tutkimusaineistoa on ainoastaan su klo 13.30, mikä saattoi olla hyvä aika astua portista läpi. Illan mittaan annisekelualueet kävivät ahtaaksi ja hevikaraoken alueen portillakin oli jossain vaiheessa 200 ihmisen jono. Mutta ei se toisaalta minua haitannut, kun olin kuskina. Oli muuten hyvä veto viedä auto festareiden viralliselle parkkialueelle Turkuhallin viereen. Hinta oli kohtuulliset 5 euroa, mihin sai kaupanpäälle ilmaiset bussikyydit festarialueelle ja takaisin, eikä bussejakaan tarvinnut odotella. Ainakin tämä puoli järjestelyistä saa minulta täydet pisteet.

Hiukan tuli kyllä ikävä sitä aikaa, kun pääesiintyjä soitti rantalavalla.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Mjoo. Ruisrock on edelleen järjestelyiltään paska festari. Jonotus ja tulojen maksimointi vituttaa. Kuin myös liikennejärjestelyt ja niistä johtuva älytön kävely.

Omia suosikkeja festareilla oli vähän ja niistäkin Mew perseili ihan totaalisesti. Nyt olen nähnyt Tanskan ylpeydeltä pari helvetin kovaa keikkaa ja nyt todella heikon.

Disco Ensemble oli kova niin kuin myös Danko Jonesin välispiikit. Editors oli niin tylsä kuin uskalsin odottaa ja Phoenix, vaikka varmasti teki kaikkensa, ei säväyttänyt.

Rahaa meni, lähinnä kaljaan, ihan vitusti. Nyt on krapula.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
mendieta kirjoitti:
Editors oli niin tylsä kuin uskalsin odottaa
Pakko kysyä tähän väliin, että mikä tämä Editors on syvimmältä olemukseltaan? Olen kuullut biisin tai pari ja kiinnostuin kovasti. Kuulosti hyvin paljon Interpolilta, mikä ei ole yhtään huono asia. Jos Editors oli oikeasti tylsä ja Mew perseili (siis miten?), ei harmita enää niin paljon, etten ollut kaikkia kolmea päivää paikalla.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Mewillä taisi kusta tekniikka rankemman puoleisesti. Ja muutenkin oli melko munaton veto.

Kävi muuten la turvatarkastuksessa tuuri. Jonot kasvoivat niin suuriksi että porukkaa päästettiin tarkastamatta sisään että homma edes vähän nopenisi. Turhaan olin piilottanut pullon. Mutta eipä tuo haitannut.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olin perjantaina paikanpäällä ja tuolloin kyllä sisäänpääsy tarkastuksineen hoitui aika mallikkaasti. Tietty yleisöäkin oli vähemmän, mutta kuitenkin.

Tarkastuksesta teki vielä nopeampaa se, että meikäläistä ei edes tarkastettu. Pisti vaan vituttamaan että turhaan olin 1.5l limupulloon jemmannun festivaalijuomat, kun ne olisi kerran taskussakin saanut tuotua..Mutta eipä siinä enää nykyään kauaa kestä kun limupulloon tekee reiän ja ujuttaa viunat sisään ja sulkee tuon aukon, että ihan sama oikeestaan mulle.

Muuten järjestelyt olivat kyllä samaa tasoa mitä aiempinakin vuosina, pimeää hiekkatietä on kiva kävellä tuhannen kännissä ja jos satut kävelemään autotiellä, on joku tarkka järjestysmies heti kiljumassa "pois ajoradalta!!" -huutoaan. Koita siinä nyt saatana kävellä kävelytiellä, jonka kapasiteetti ei riitä tuollaiseen väkimäärään.

Bändeistä en kuullut kuin Sonatan ja Lordin, mutta muuta en oikeastaan lähtenyt edes katsomaan. Väliaika meni mukavasti rannalla "kokista" siemaillen ja neitokaisia ja frouvia katsellen, sekä anniskelualueella omien juomien loppumisen jälkeen.

Ja taas jokavuotinen kommentti, ensivuonna en mene.
 

Veijari

Jäsen
Sunnuntaina tuli vierailtua festareilla. Saavuimme alueelle klo 1200 joten päästiin tarkastuksista yms pullonkauloista jonottelematta läpi. Turvatarkastuksessa ei edes aukaistu meikäläisen selkäreppua. Minulle ei henk.koht. jäänyt mitään valittamisen aihetta festareista - aurinko olisi tosin voinut porottaa vähän hellemmin. Poets Of The Fallin keikan aikana oli pakko siirtyä auringosta kaljateltan varjoon. Amorphis oli taas kerran erittäin vakuuttava, samoin Viikate Kaarlen lennokkaine välispiikkeineen. Me like!

Täällä annetaan aika lailla kritiikkiä järjestelyille - ettei nyt olisi vain syynä Turkuallergia? Varmasti olisi mennyt hermot minullakin mikäli olisi joutunut jonottelemaan siinä helteessä - mutta herää kysymys, kuinka helvetin monta vaksia, tarkastuspistettä, bajamajaa, myyntipistettä ja lisähenkilökuntaa se vaatisi, että 25000 ihmistä pystyttäisiin palvelemaan ilman ainuttakaan jonoa ja vitutuksen kyyneltä? Liikennejärjestelyihin on varmaan poliisilla/kaupungilla oma sanansa sanottavana joten kaikkea on turha viskata festarijärjestäjän piikkiin. Aina se on ollut sama juttu, oli järjestänä sitten Turkulainen tai joku muu (lue Merimaa) ;).
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Leon kirjoitti:
Pakko kysyä tähän väliin, että mikä tämä Editors on syvimmältä olemukseltaan? Olen kuullut biisin tai pari ja kiinnostuin kovasti. Kuulosti hyvin paljon Interpolilta, mikä ei ole yhtään huono asia. Jos Editors oli oikeasti tylsä ja Mew perseili (siis miten?), ei harmita enää niin paljon, etten ollut kaikkia kolmea päivää paikalla.

Editors on tällaista nykyajan slipoverirockia. Interpol, Killers, Brightboy...sitä sarjaa. Ei mielestäni kovinkaan omaperäinen ja kun laulajan ääni on hyvin lähellä Interpolin solistia niin apinointi tuntuu vielä kovemmalta mitä se oikeasti onkaan. Paljon kertoo se, että keikan kovin veto olisi Talking Headsilta lainattu we're on a road to nowhere.

Mewillä tökki tekniikka ja settilista tuntui viisi minuuttia ennen aloitusta koostetulta. Alkuun Special, Zookeeper's Boy mm. ja ennen loppua tuli pitkä pätkä Glass Handed Kitesin slovaribiisejä. Kun screeni ja äänentoisto(?) ei alussa toiminut kunnolla niin koko bändi veti ihan jäihin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Veijari kirjoitti:
Varmasti olisi mennyt hermot minullakin mikäli olisi joutunut jonottelemaan siinä helteessä - mutta herää kysymys, kuinka helvetin monta vaksia, tarkastuspistettä, bajamajaa, myyntipistettä ja lisähenkilökuntaa se vaatisi, että 25000 ihmistä pystyttäisiin palvelemaan ilman ainuttakaan jonoa ja vitutuksen kyyneltä?

No, tota voisivatkin kysellä Provinssin järjestelytoimikunnalta. Ruisrockin paikka on toki sellainen, että ihan helppoa siellä ei ole mitään järjestää. Siltikin voi vain ihmetellä, mikäli mitään parannuksia ei tapahdu.

Tänä vuonna olisi ollut ihan kiinnostavia bändejä tarjolla, mutta ei tuonne kyllä enää viitsi lähteä kuin puolipakolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös