Roster Watch 2004-2005

  • 393 535
  • 2 567
Tila
Viestiketju on suljettu.

Tenkanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maaseudun Tulevaisuus
Viestin lähetti tumba17
Tenkanen: Kyse ei ainakaan omalta osaltani ollut missään tapauksessa perinteistä ja pitkäjänteisyydestä, vaan periaatteesta, että miksi jonkun, joka on Jokeripaitaa kantanut aikanaan (vaikka kuinka monta vuotta), niin pitäisi automaattisesti saada avoimet ovet Jokereihin vanhemmallakin iällä. Omastä mielestäni mm. Lind, Martikainen, Varis, jne. ovat todellakin riskihankintoja

///

Itse olen sen verran pitkään noita matseja katsellut, että Jokerihenki ja perinteinen Jokeri-pelityyli (kiekollinen, kova, mutta taidokas peli, ei koohottaminen ja väärät otteet) ovat tärkeitä ja ratkaisevia asioita, ei aitioiden täyttäminen.

Näinhän on. Mutta samalla faneja hiertää tapa jolla Jokereissa on viimeiset vuodet suhtauduttu omassa joukkueessa pelanneisiin miehiin: ellei ihan suoranaisesti nöyryytetä, niin ainakaan ei arvosteta. Ja tämähän koskee SEKÄ vanhoja että nuoria pelaajia.
(Verrataan esim. Pepe Lehtosta ja IFK:ta. Ei äijä pelannut juuri yhtään viimeisinä kausinaan, mutta nosti henkeä ja oli tärkeä linkki IFK-hengen luojana. Eikä heitetty pihalle, vaan nosti pytyn 43-vuotiaana.)

Eli jos Jokereille kelpaa 37-vuotias Juha Virtanen vaihdossa Tommi Santalaan, niin luulisi Lindin Juhan 30-vuotiaana mahtuvan kolmosketjuun?! Ja jos nyt Lindiä ja Lindroosia vertaa, niin onhan siinä nyt pieni ero. Lind kuitenkin pelaa...

Ja tosiasiahan on että Virmanen kuitenkin hankkii jatkossakin 33-vuotiaita pullukoita Lahdesta ja Jypistä, joten en käsitä miten yksi Lind ja yksi Martikainen voisi tuota hommaa pilata.

Niin noista aitioista: aivan samaa mieltä- sano se vielä Hjallikselle! ;)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Tenkanen
Eli jos Jokereille kelpaa 37-vuotias Juha Virtanen vaihdossa Tommi Santalaan, niin luulisi Lindin Juhan 30-vuotiaana mahtuvan kolmosketjuun?


Kyllä. Mutta asia on mielestäni niin, että Jokereissa on siivouksen jälkeenkin hyökkääjiä, jotka voivat jo pelata kolmosessa. Minun puolestani Lind mahtuu tähän joukkoon ilman muuta. Jokereiden ongelma ei kuitenkaan ole ollut useampaan kauteen eikä ole uskoakseni ensi kaudellakaan siinä, että kolmosketjuun ei löydy sopivia pelaajia. Pikemminkin se on ollut siinä, että korkeintaan kolmosketjun kavereista on koitettu tehdä ykkösen pelaajia.

Jotta tämän kierteen saisi poikki, rahaa on käytettävä paljon. Mutta ei määrään, vaan laatuun. Ja kun tämä laatu on kunnossa, sitten mielestäni voidaan katsoa Lindin, Variksen, Martikaisen, Dahlmanin, Ritan, Somervuoren, Ströban, Sulon tai monen muun paluuta sen mukaan, mikä on tilanne. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

Jos sen vaikka näyttäisi näin:

1. Huippumaalintekijä-Huippusentteri-Mäki
2. Valtonen-Metro-Jantunen
3. Dahlman-Filppula-Vertala
4. ? - Pakaslahti - ?

Tuohon 1-ketjuun sopii ex-Jokereista T Santala, ainakin, mutta onko oikeasti saatavilla? Somervuorikin saattaisi sopia, mutta taitaa palata Hämeenlinnaan jne. Dahlman sopisi pikemminkin kolmoseen, jonne on jo ennestään melkoinen tunku ilman Lindiäkin.

Eli jo noilla ketjuilla mm. Koiviston ja Oksan mahduttaminen mukaan tekee tiukkaa Dahlmanin mahdollisen tulon myötä. Jos hankitaan yhä vaan lisää sinänsä hyviä, Jokereiden aiemmissa vaiheissa esiintyneitä hyökkääjiä - joiden resurssit eivät kuitenkaan riitä 1-kenttäään - ollaan nopeasti tilanteessa, jossa yhden tai kahden avainhyökkääjän (Metro tai Jantunen) loukkaantuminen veisi joukkueen mahdollisesti liian suuriin ongelmiin.

Tiivistäen: satsataan nyt kerrankin laatuun. Jokaisella tontilla.


Edit: konkreettinen lista ex-jokereita + ketjuja ja perusteluja
 
Viimeksi muokattu:

J.Rita

Jäsen
Luin äsken Luleån fanisivuilta, että Pakaslahti myös on saanut tarjouksen Kärpiltä ja että Pakaslahti todennäköisesti tekee päätöksensä näiden kahden välillä.

Djurgårdenin Richard Lintneriä ja Jonathan Hedströmiä huhutaan myös Luleån riveihin. Lintneristä Jokerit saisi ihan kohtuullisen ykköspuolustajan. Lintner iski tällä kaudella tehot 18+13 41 ottelussa. Jos pikkuseura Ruotsissa pystyy hankkimaan Lintnerin, niin luulisi Jokereillakin olevan rahkeita kilpailukykyisen tarjouksen jättämiseen. Tämä Lintner-kuvio on siis ihan itse keksitty, mutta hyvä puolustaja on kuitenkin tarjolla ja mahdollisesti vielä kohtuulliseen hintaan. Pitääkö Jortsu slovakeista?
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Viestin lähetti J.Rita
Lintneristä Jokerit saisi ihan kohtuullisen ykköspuolustajan. Lintner iski tällä kaudella tehot 18+13 41 ottelussa.
Muutamista MM-kisoista on jäänyt Lintneristä varsin kaksijakoinen kuva: hyökkäyspäässä todella hyvä, laukaus maailmanluokkaa, mutta puolustajana umpisurkea, ei käytä kokoaan mihinkään hyödylliseen. Ei kiitos täältä, vaikka ylivoima kyllä korjaantuisi samantien.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Teemu Laineelta terveisiä Belgian lämmöstä (+20 astetta).

Oli käynyt lukemassa tätä ketjua ja oli todella otettu Jokerikannattajien reaktioista tuosta hänen ensi kauden seurasta.

Tilanne on se että ensi kauden seuraksi on useita vaihtoehtoja. Teemu haluaa saada jatkossa enemmän vastuuta ja mahdollisuuksia kun tänäkään vuonna niitä ei Jokereissa tullut. Ehkäpä sitten jossakin muualla jos ei Jokereissa.

On tullut sellainen fiilis että Teemu haluaa itse lähteä etsimään muualta lisää peliaikaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti cobol
Kyllä. Mutta asia on mielestäni niin, että Jokereissa on siivouksen jälkeenkin hyökkääjiä, jotka voivat jo pelata kolmosessa. Minun puolestani Lind mahtuu tähän joukkoon ilman muuta. Jokereiden ongelma ei kuitenkaan ole ollut useampaan kauteen eikä ole uskoakseni ensi kaudellakaan siinä, että kolmosketjuun ei löydy sopivia pelaajia

Mun mielestä Lind on ihan hyvää 2-ketjun tasoa, ei huippu maalintekijänä mutta kulmavääntäjänä ja kiekon kaivajana.

Eli tässä vaikkapa mun hahmotelmani miten Lindin voisi sijoittaa tuonne ketjuihin. Ja oletetaan nyt että valitettavasti Teemu Laine (Ruotsi) ja Tomek Valtonen (Detroit, farmi) lähtevät.

"huippu maalintekijä" - Metropolit - Jantunen
Lind - Filppula - Dahlman
Kuusisto - Pakaslahti - Vertala
Mäki - Kuki - Oksa
Piispanen

Vaikkapa noin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Teemulle hyviä lomia Belgiaan, nythän näyttää siltä, että koko valtiojohto (teemu, tarja) on siellä.

Nyt alkaa ihan tosissaan huolestuttamaan tämä Teemun mahdollinen siirtyminen toiseen seuraan. Pidän edelleen Jortikkaa äijänä ja mielestäni hänen ensi kauden teemansa, sitouttaminen pelaajat Jokeri-joukkueeseen on todella kannatettava. Sen sijaan en mitenkään voi ymmärtää sitä, että miksi tällainen sitoutumisen ja taistelun ruumillistuma kuten Teemu voitaisiin päästää pois. Raksamestari hei, otetaan tähän yksinkertainen matemaattinen kaava. Jokeri-sydän + sitoutuminen + taistelu = Teemu Laine #92, Jokerit. Eikös me juuri näitä haeta ?

Asialla on toki toinenkin puolensa. Suon kyllä mielelläni Teemulle mahdollisuuden yrittää muuallakin, jos tämä edesauttaa urakehitystä. Kuten tiedämme, uudet ympyrät saattavat piristää ja mikäänhän ei estä paluuta takaisin !! On kuitenkin muutama seura, joissa en Teemua haluaisi nähdä. Nro 92 Kärppien tai Hpk:n paidassa, niin minä jätän Jokerit - Hpk/Kärpät pelit väliin.
 

Gepardi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti cobol

1. Huippumaalintekijä-Huippusentteri-Mäki
2. Valtonen-Metro-Jantunen
3. Dahlman-Filppula-Vertala
4. ? - Pakaslahti - ?

No juu, sentteriosasto olisi ainakin enemmän kuin kunnossa. Pakaslahti tuskin tyytyisi nelosketjun sentterin rooliin. Näyttäisi kyllä mukavilta ketjuilta nuo. Olen muuten samaa mieltä tuosta Mäestä, että hänelle pitää antaa vastuuta. Sopivien ketjukaverien kanssa jälki voi olla.. no, murhaavaa :)
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Gepardi
Pakaslahti tuskin tyytyisi nelosketjun sentterin rooliin.

Näin uskon itsekin, vaikka nelosen sentteri ja koko ketju saisi tässä esimerkissä Pakan kautta aivan erilaisia tehtäviä ja ulottuvuuksia. Tuo oli toki vain esimerkki. Idea on kuitenkin siinä, että koska Jokerit on viimeistelleet parina viime kautena varsinkin vieraissa todella kehnosti {viime kaudella esimerkiksi Pelicans(!) teki kahdeksan maalia enemmän}, joukkueen peliä on rukattava selvästi enemmän maaleja tekevään suuntaan. Helpoiten se onnistuu käsiä lisämäällä jopa kolmeen ensimmäiseen ketjuun.
 

Renegade

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Diego Padres
Richard Lintner

Paljon miestä tällä kaudella seuranneena ja nähneenä voin sanoa, että siinä olisi loistava pelimies SM-Liigaan. Teki Elitserienissä todella hurjia temppuja kiekon kanssa ja juuri enne joulua paikallinen media hehkutti miehen olevan samaa tasoa "naapurimaan" Marek Zidlickyn kanssa.

Näin ei toki ole, mutta huippuosaaja on kyseessä. Teki kovat tehot Djurgårdenissa ja voin taata että itse näin ainakin 7-8 tilannetta jossa mies ampui tolppaan, ylärimaan tai sitten tyhjässä maalissa mies yritti vielä jalkakikalla kuljettaa kiekko nyyttiin. Showmies vailla vertaa joka toisi väriä tähän SM-Liigan harmaaseen puolustaja-massaan. Kallis hinta toki verottaa, mutta kyllä mieheen kannattaa satsata. Varjopuolena lähes olematon fyysisyys ja puolustushalukkuus, mutta viereen pelaaja a la Kankaanperä, Alanko, Hulkkonen tai Kultanen, niin kovaa jälkeä tulee.

Mies ei jostain ihmeen syystä (lue Niklas Wikegård) saanut jatkopaperia DIF:iin, mikä johtunee osittain yllämainituista syistä.

Loistava pelaaja ja takuuvarmat 25-30 pistettä ylivoimalla.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi käy näin?

Tenkanen kirjoitti ylemmäs tällaisen listan:
"Ja tuosta Strömbergistä vielä. Olihan se heikko viime vuonna, mutta kysynpä samantien että olivatko Burström, Pesonen, Latvala, Tukio, Turunen, Hodson, Sjögren, Sihvonen, Hannus, Sandwith, Nemirovsky, Vostrak, Hannus, Virtanen, Kauppinen, Pekki, Vesa, Duffus, Lavins, Mikkola, Saarinen, Werenka, Cipruss, Heiskanen, Boh, Focht, Nilsson, Tiilikainen, Kauppila, Grönman, Nuutinen, Mettovaara, Stolk, Arvaja ja Nieminen (tästä jää varmaan moni katastrofimunausosto vielä pois)"

Karmaisevaa luettavaa.
Herää kuitenkin kysymys, miksi niin moni näistä pelaajista (jotka ovat onnistuneet muualla) on epäonnistunut juuri Jokereissa?

Mitä vikaa Jokereissa on?

Epäilen, että työilmapiiri Jokeriorganisaatiossa on välillä sietämätön. Kun valmentajana on Summasen tai Jortikan kaltainen yrmy, hyvää palautetta lienee mahdoton odottaa saati saada. Ja pankaa kohdallenne: kuka kestäisi jatkuvaa huutamista, alistamista ja haukkumista omalta pomoltaan?

Selitykseksi ei nyt kelpaa, että onhan Jokerit ammattijoukkue ja ammattilaisilta voi vaatia. Mutta ammattilaisiakin täytyy kohdella kunnioittavasti, edes jossain määrin ihmisarvoisesti.

Arvelen tietäväni, mihin jäljet Jokerien työilmapiirin tutkimuksessa johtaisivat: joukkueen johtoon, valmentajien yläpuolelle.
Hjallis ja Virmanen kyllästyivät 1990-luvun loppupuolella pelaajatähtien (lähinnä Janecky) temppuiluun ja kokivat, että pelaajat haluavat käyttää heitä ja Jokereita vain hyväkseen. Kun menestystä ei tullut, fiilis joukkueen ympärillä viileni rajusti. Hjallis kävi kopissa muutakin kuin hymyilemässä. Valmentajat saivat kenkää. Ja palkatessaan ensin Summasen ja sitten Jortikan, Hjallis uskoi, että nyt on sellaiset valmentajat, jotka pitävät pelaajat kurissa.

Epäilemättä tämä tavoite saavutettiin.

Silti tämä tyly työilmapiiri on johtanut ainoastaan siihen, että Jokereista ei ajattele kovinkaan kauniisti monikaan entinen jokeripelaaja. Että se siitä sitoutumisesta.

Me fanit puolestaan dumaamme herkästi nämä "epäonnistujat". Voisimme kuitenkin kehottaa organisaation johtoa katsomaan peiliin: miksi niin usein käy niin, että juuri Jokereihin tullaan epäonnistumaan? Esimerkiksi Nemirovsky oli loistava Ilveksessä, ei Jokereissa. Pasi Saarinen pelasi hienosti Ilveksessä ja taas HIFK:ssä, Jokereissa hän floppasi pahasti. Ja jurakaudelta tulee mieleen mm. Kimmo Rintanen, jonka Hjallis tiettävästi savusti ulos.

Samaan tylytykseen on hukattu tietysti iso joukko omia junnuja Santalasta ja Hulkkosesta lähtien, seuraavana nyt ilmeisesti Laine.

Enkä malta olla sanomatta, että Aravirta olisi ehkä sittenkin ollut parempi valmentajavalinta kuin Jortikka. Katsokaa HIFK:ta nyt, kateeksi käy! Tuskin ne mestaruutta voittavat, mutta eipä voitettu mekään. Siellä on kuitenkin halli loppuunmyyty, tekemisen meininki ja joukkueen peli muistuttaa kiusallisesti 1990-luvun puolivälin Jokereita...Muistatteko, Aran johdolla oltiin joka kausi finaalissa ja kannateltiin kahdesti Poikaa. Ja Arankin Hjallis onnistui vuosi sitten katkeroittamaan valmentajavalinnallaan ja ennen kaikkea tavalla, jolla sen hoiti.

Että siksi käy näin.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvä ja perusteltu kirjoitus nikolaimakarovilta.

Mä näen kuitenkin asian aika lailla toisella tavalla. Se käsitys joka minulle on joukkueen työskentelyilmapiiristä syntynyt, niin kyllähän fiilis kohtuullisen hyvä on ollut. Ongelmia oli mun käsitykseni mukaan vain lähinnä viime kauden aivan lopussa, kun kritiikki Summasta kohtaan kasvoi. Tällöinkin tosin selkeä enemmistö joukkueesta oli valmentajan takana.

Mitä sitten Hjallikseen ja Masaan tulee, niin vaikea on nähdä heidän ainakaan heikentäneen ilmapiiriä viimeisten vuosien aikana. Hjallishan on siirtynyt toiminnasta enemmän ja enemmän syrjään ja ollut koko lailla näkymätön. Masa taas lienee pelaajien keskuudessa eräs pidetyimmistä ja arvostetuimmista managereista, näin ainakin monet pelaajista ovat kertoneet.

Eiköhän tähän menestyksen kannalta hieman vaisumpaan kauteen löydy pääasialliset syyt muualta. Joukkue on kahden viime kauden aikana ollut enemmän tai vähemmän väärin rakennettu. Jokereihin ei ole saatu/osattu hankkia sellaisia pelaajia, joita olisi tarvittu.

Tosiasia sen sijaan on se, että moni Jokereihin hankituista pelaajista on myös flopannut. En kuitenkaan laittaisi tätäkään ilmapiirin syyksi, vaan näkisin että tässäkin näkyy virheet joukkueen kokoamisessa. Pelaajia on hankittu väärille paikoille ja väärin rooleihin. Tällä kaudella heikosti esiintynyt Turunen käyköön esimerkiksi. Mies on takuulla taitava pelaaja, mutta tarvitsee onnistuakseen paljon jääaikaa ja vapauksia. Näitä ei Metron, Jarnan, Villen ja kumppanien johdosta ole Jokereilla ollut tarjota, joten onnistumisia ei ole tullut. Virheellinen hankinta siis.

Mitä Tenkasen kokoamaan listaan tulee, ei tilanne noin karu ole. Tuosta listasta voisi poimia ainakin puolet pelaajista ja asettaa kyseenalaiseksi ovatko he flopanneet. Tässä muutama esimerkiksi;

- Burström, saatiin juuri se mitä haettiin. Taisteleva nelosen sentteri loukkaantumisten runtelemaan joukkueesen.
- Hannus, nuori kaveri joka ei ole (vielä) missään lyönyt itseään läpi. Ei riittänyt taso vielä tepsiin tai Jokereihin, siirto pelikaaneihin luonteva ja oikea ratkaisu,
- Heiskanen, samaa duunia edelleen kuin Jokereissa. Saatiin aikanaan mitä haluttiin.
- Saarinen, onnistui loppua lukuun ottamatta myös Jokereissa.

jne. Eli ei tuo lista kuuluisi aivan noin paha olla. Toki joukossa on myös täysin käsittämättömiä hankintoja ja suoranaisia floppeja tyyliin; Sandwith, Vostrak, Pekki jne.

Jos tätä jotenkin koettaisi summata, niin ehkä me näemme ongelmat suurempina kuin ne ovatkaan. Tässä on kuitenkin kyse huippu-urheilusta, johon kuuluvat voitot ja tappiot. Jos asiaa katsellaan vaikkapa 10-15 vuoden perspektiivillä, Jokerithan on menestynyt suorastaan loistavasti. Tänä vuonna meni hieman heikommin, ensi vuoden osalta usko on jälleen kova.

Vielä kommentti tuohon cobolin, flintstonen, tumban jne. käymään keskusteluun ensi kauden rosterista. cobolin kaavailu näyttää kyllä hyvältä, mutta lähtisin siitä että se ei välttämättä ole realistinen. Mistä ihmeestä löytyisi rahat niin moneen kovan uokan vahvistukseen ? Tässä mielessä paluumuuttajat tyyliin Lind saattavat olla paljon realistisempia/halvempia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nikolaimakarov kirjoittaa yllä asiaa, vaikka joistakin Tenkasen esille nostamista pelaajista ja heidän epäonnistumisen syistä voi perustellusti olla toistakin mieltä tyyliin Focht, jonka jalka oli edelleen klesana Jokereissa pelatessaan. Samoin on aika yksioikoista pistää ansiot Aralle siitä, että IFK vetää täysiä halleja tämän kauden playoffeissa.

Minä olisin aivan rehellisesti sitä mieltä, että ansio kuuluu Araa enemmän puolittain vahingossa joukkueeseen hankitulle Lundellille, joka torjui IFK:n jatkoon hyvin vaikeasta tilanteesta Ilvestä vastaan. Jos HIFK olisi tuossa tilanteessa pudonnut, naapurissa olisi käynnissä melkoinen pyykinpesu. Pienestä se on siis kiinni...

Mutta nikolaimakarovin peruskysymys on ymmärtääkseni siinä, että mitä vikaa Jokereissa on kun entisiä Jokereiden pelaajia ja muita suomalaishuippuja on vaikea saada joukkueeseen, vaikka palkka, halli, fanit ja valmennusolosuhteet sekä muut edut ovatkin Suomessa sieltä parhaimmasta päästä. Miksi Jokerit ei siis kiinnosta?

Virheitä on tehty Jokereissa kuten muuallakin. Itse olen nostanut usein esille sen ongelman, että Jokerit on koottu kausi toisensa jälkeen Hjalliksen ja viime aikoina enemmän myös Virmasen toimesta. Molemmilla on sata muutakin asiaa, jotka vievät täydellisesti ajan.

Silti vielä kauden 2003/2004 Jokerit oli Hjalliksen ja Virmasen luomus, vaikka Hjallis oli jo varsin kaukana Jokereista eikä omaa muutenkaan joukkueen kokoamiseen vaadittavaa näkemystä ja kokemusta jääkiekosta. Kuten on tullut todettua tämäkin usein, Jokereista puuttuu henkilö (urheilutoimenjohtaja tms), jonka tehtävänä olisi seurata pelaajia koti- ja ulkomailla ja olla keskeisenä henkilönä kasaamassa joukkueita yhdessä valmentajien kanssa. Osin tämänkin takia moni huippupelaaja floppaa Jokereissa, koska hankintaperusteena on liian usein ollut yksittäisen pelaajan pistesaldo ja agentin vaatima huippuhinta.

Miten Jokerit kiinnostaa sitten nyt? Se nähdään käytännössä kun Jokereiden kauden 2004/2005 kokoonpano julkistetaan. NHL/AHL:stä on palaamassa Eurooppaan useita paluumuuttajia ja vielä useampi olisi kiinnostunut palaamaan, jos ehdoista sovitaan sopivaan joukkueeseen.

Jos parhaimpien paluumuuttajien virta Suomeen kävisikin ohi Jokereiden - vaikka Jokerit neuvottelisi heidän kanssaan - tilanne on kyllä kaikkea muuta kuin lupaava.

Edit: kappalejakoa yms.
 
Viimeksi muokattu:

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Viestin lähetti bozik
Nyt alkaa ihan tosissaan huolestuttamaan tämä Teemun mahdollinen siirtyminen toiseen seuraan. Pidän edelleen Jortikkaa äijänä ja mielestäni hänen ensi kauden teemansa, sitouttaminen pelaajat Jokeri-joukkueeseen on todella kannatettava. Sen sijaan en mitenkään voi ymmärtää sitä, että miksi tällainen sitoutumisen ja taistelun ruumillistuma kuten Teemu voitaisiin päästää pois. Raksamestari hei, otetaan tähän yksinkertainen matemaattinen kaava. Jokeri-sydän + sitoutuminen + taistelu = Teemu Laine #92, Jokerit. Eikös me juuri näitä haeta ?

Allekirjoitan Bozikin näkemyksen täysin. Olen itse seurannut Teemun Jokeripelejä paljon ja Teemu on aikuisten oikeasti niitä työmyyriä ja taistelijoita joita Jokerijoukkue tarvitsee.

Koko tämänkin kauden olen odottanut Teemulle paria hyvää peräkkäistä onnistumista, joista menestysputki alkaisi. Potentiaalia on vaikka mihin. Toisaalta, vaikka tehot eivät nykyisestä kasvaisi, niin sekään ei minua haittaa - silti loistava pelaaja.

Teemu jos joku on pelaaja, jonka erinomaisen mielellään näen Jokeripaidassa niin kauan kuin Suomessa pelaa. Jortikka, Masa ja vaikka itse Hjalliskin: HERÄTYS! Ja jolleivat päättävät herrat itse herää tähän tilanteeseen, niin sitten on syytä lienee kannattajien tuoda oma kantansa selvemmin kuuluville.

#92 on syytä löytyä Jokerikopista ensi vuonnakin.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Minä en vaipuisi aivan samanlaiseen synkkyyteen kuin nikolaimakarov. Kieltämättä Aravirta on erinomainen valmentaja, mutta HIFK on Jokerien edellä tällä kaudella lähes yksinomaan siitä syystä, että sen puolustajamateriaali on ihan eri kategoriassa; Söderholm, Karalahti, Kultanen, Benysek, Saarinen, Kurvinen jne. Mitä meillä oli heittää tuolle osastolle loppupeleissä? Kolme A-junnua + Latvala, Kankaanperä ja Järventie. Ei voi puhua samana päivänäkään. Se, että Lundell on varastanut otsikot, johtuu oikeastaan vain siitä, että Kärpillä ei ole asiaa parhaille maalintekopaikoille. Vedot tulevat kaukaa tai ilman maskia. Lundell, kuten moni muukin tekisi, nappaa ne. Lundellin asema korostuu myös siksi, että Stathos floppasi täydellisesti tehden alokasmaisia virheitä. Ilmeisesti kreikkalaisella ei kestä pää tiukassa paikassa.

Minä en tiedä minkälainen työskentelyilmapiiri Jokereissa oikeasti oli tällä kaudella, mutta Jortikka sai joukkueen ainakin taistelemaan aivan hurmiossa viimeisissä (tärkeimmissä) peleissä. Kovin paljosta ei ollut kiinni, ettei Jokerit olisi lähettänyt Kärppiä laulukuoroon, vaikka pelasi todella siipirikkoisella joukkueella. Edes yksi kunnolliseen viivapeliin pystyvä pakki, tyyliin Söderholm, Karalahti, olisi voinut viedä Jokerit jatkoon. Nyt sellaista ei ollut lainkaan.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kovin moni on käynyt Jokereissa floppaamassa. Jatkossa pelaajien hankinnassa on laatuun kiinnitettävä aivan erityistä huomiota. Ja kuunneltava Jortikkaa.
 

Filosofem

Jäsen
Fiksua tekstiä monelta kirjoittajalta. Synkistelemään ei kuitenkaan kannata lähteä, sillä tilanne ei ole oikeasti synkkä. Lainaan tähän Cobolin hyökkäysketjusommitelman, joka on tähän asti nähdyistä omin silmin paras.
Viestin lähetti cobol
1. Huippumaalintekijä-Huippusentteri-Mäki
2. Valtonen-Metro-Jantunen
3. Dahlman-Filppula-Vertala
4. ? - Pakaslahti - ?
Tähän samaan syssyyn ymppään paljonpuhutun Teemu Laineen, joka voitaisiin istuttaa tässä kokoonpanossa Valtosen paikalla, mikäli Tome nyt lähtee alistamaan AHL:ää. Tässä kokoonpanossa ei kannata tuijotella noita ketjunumeroita, sillä erityisesti nelonen vaikuttaa jo pelkästään Pakan nimellä varustettuna erittäin tärkeältä ketjulta. Mikäli Metropolit pysyy meillä, ja saadaan hankittua nuo kaksi kaveria Tomi Mäelle, niin jumalauta. Nimillä spekulointi on typerää, mutta ajatelkaa noille paikoille vaikkapa Rosa/Selänne ja Santala. Erityisen tärkeää on, että myös Filppulalla on taitoa laidoillaan, tosin Vertsin tilalle ottaisin Lindin. Hieno hahmotelma tämä on kuitenkin.

Ajatellaan, että käytetään yksi ulkomaalaispaikka veskaan. Kaksi menee tuonne hyökkäykseen ("Metropolit" ja "Rosa"), joten yksi jää puolustukselle. Tämä tarkoittaa sitä, että Kantee, Kalteva, Lepistö, Helenius, Martikainen tarvitsevat kaverikseen yhden ulkomaalaisen huippunimen (Lintner? Hedin?) ja vielä yhden kotimaisen kovan nimen (Koivisto?). Rumpujen pärinää, olkaa hyvä: nyt meillä olisi myös helvetin kova puolustus, jossa meidän nuorilla jätkillä olisi pareinaan osaavia huippuammattilaisia. Kombinaatio on erinomainen.

En valita yhtään, vaikka Arto Koivisto ei välttämättä mahtuisikaan pelaavaan kokoonpanoon.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti Filosofem
Kombinaatio on erinomainen.

Ja helvetin kallis.

Jokerit satsaa jälleen ensi kaudella pelaajiin sen tutun 2 000 000 euroa. Joten mietitään nyt edes hieman realistiselta pohjalta tuota kokoonpanoa.

Metropolit ja Jantunen tienaavat vanhassa rahassa yli miljoonan, euroissa siis molempien palkka on yli 170 000 egeä. Ja noista vahvistuksista huippusentteri, huippumaalintekijä ja kaksi kappaletta Tom Koivistoja on kaikki lähellä samaa kastia eli melkein miljoonan (170 k€) miehiä. Pakaslahti, Vertala, Järventie, Dahlman ja Kankaanperä ei varmasti ihan ilmaiseksi pelaa. Lisäksi pitäisi hankkia huippumaalivahti, joka myöskin maksanee vähintään reilut sata donitsia. Helanen ja junnut eivät ole kalliita mutta kyllä sinnekin rahaa jonkin verran uppoaa.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
flintstone heitti pahan, pitäähän tässä huomioida rahakin... ;)

Mutta asiaan, juuri tätä minäkin painottaisin, kokoonpanot kyllä näyttävät äärettömän hyviltä, mutta mikähän tulisi tuollaisen joukkueen hinnaksi ? Ensi kauden osalta on vielä huomioitava NHL:n mahdollinen työsulku, tuskin Masa/Hjallis ihan kaikkia rahoja vielä tässä vaiheessa haluavat sitoa ja toisaalta, nuo täällä spekuloidut nimet ovat sellaisia, että saavat takuulla hyvät sopimukset muuallekin. Eli realismia peliin, yksi/kaksi kovaa vavistusta on odotettavissa, muutoin varmasti aika hiljaista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti flintstone
Ja helvetin kallis.

Mutta tuottava, koska katsojamäärien useamman kauden jatkunut lasku saadaan aisoihin. Huomaa flintstone, että Jokerit pääsee hyötymään katsojamääristä myös playoffeissa - kun pysyy mukana, Areenaan mahtuu 13 600 maksavaa - ja ravintola- ja muiden tuotteiden myynnin kasvusta runkosarjassa omassa hallissaan. Jokerit on konserni -:)

Edit:

jos isolla satsauksella päästään SM-liigassa neljän joukkoon, välierät vetävät jo väkeä halliin - jopa yli 10 000 katsojaa. Samalla Jokereiden osuus playoff-potista paranee sekä suurempien katsojamäärien että paremman sijoituksen tuoman paremman prosenttiosuuden myötä. Myös Areenan tuotto paranee, koska pelejä riittää ja väkeä käy.
 
Viimeksi muokattu:

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti cobol
Mutta tuottava, koska katsojamäärien useamman kauden jatkunut lasku saadaan aisoihin. Huomaa flintstone, että Jokerit pääsee hyötymään katsojamääristä myös playoffeissa - kun pysyy mukana, Areenaan mahtuu 13 600 maksavaa - ja ravintola- ja muiden tuotteiden myynnin kasvusta runkosarjassa omassa hallissaan. Jokerit on konserni -:)

En mä pistä pahitteeksi että Jokerit nostaisi ensi kauden pelaajabudjetin 3 000 000 egen hujakoille, jos vain uskovat että rahkeet tuollaiseen riittävät. Ja rahaahan saa tietenkin käyttää niin paljon kuin haluaa, kunhan vain toiminta pysyy kannattavana.

Mutta ilman pelaajabudjetin nostoa yli tuon totutun 2 000 000 egen, ei noin kovia miehistöjä (kuin esimerkiksi sinulla cobol) voida koota, sillä ammattimies osaa kyllä vaatia myös ammattimiehen palkan. Ilmaisia huippumiehiä ei ole saatavilla kuin joskus harvoin junnuista.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti flintstone
.Mutta ilman pelaajabudjetin nostoa yli tuon totutun 2 000 000 egen, ei noin kovia miehistöjä (kuin esimerkiksi sinulla cobol) voida koota, sillä ammattimies osaa kyllä vaatia myös ammattimiehen palkan. Ilmaisia huippumiehiä ei ole saatavilla kuin joskus harvoin junnuista.

Jos julkisesti ilmoitettuun pelaajabudjettiin (todellinen on suurempi, kaikilla joukkueilla) tehdään 25 % korotus eli mentäisiin julkisesti 2 500 000 euroon, sillä saa jo tuo rosteri kasaan. Silloin liikutaan samoissa luvuissa kuin TPS ja HIFK. Tai pikkuisen niiden yli. Mutta pelkästään kasvaneilla lipputuloilla ja Areenan tuotoilla sekä SM-liigan playoff-potin suuremalla prosenttiosuudella saadaan helposti 0.5 miljoonan euron korotus kurottua.

Kannattaa vielä huomata, että jos ensi kaudella kausi katkeaa taas pahasti kesken, sillä on tuhoisia vaikutuksia myös sitä seuraavan kauden kausikorttimyyntiin...
 

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti flintstone
Ja helvetin kallis.
Totta. Laitetaan jätkät kolehti kiertämään.

En ole perillä Jokereiden rahatilanteesta tai pelaajabudjetista (...), mutta kyllähän tuo kokoonpano on silti mahdollinen. Sitä en tiedä, miten paljon persnettoa se aiheuttaisi, mutta mikäli menestystä tulisi, ehkä se olisi jatkoa ajatellen sen arvoista? Cobol puhui kasvavista yleisömääristä, voi olla, että menestys loppujen lopuksi kattaisi kuluja aika hyvin. Onhan tässä luonnollisesti riski olemassa, mikä olisikaan riskitöntä, mutta samalla meidän nuorilla on hyvä mahdollisuus kasvaa huipputekijän mittoihin tähtien rinnalla. Fakta kuitenkin on, että Jokerit elää loppujen lopuksi menestyksestä. Tuo ylläkoottu joukkue olisi vähintäänkin helvetin uskottava tätä tosiasiaa vastaan.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Filosofem
Totta. Laitetaan jätkät kolehti kiertämään.
Tästä tulee pahasti mieleen ajat hamasta menneisyydestä. Voi jessus että sitä silloin pohdittiin keinoja mistä rahaa toiminnan jatkamiseen. Tuli aikanaan itsekin osallistuttua silloiseen "osake-antiin" yhdellä 100 mummonmarkan osakkeella, jonka todellisen arvon jokainen osaa päätellä. Ei kait tässä onneksi vielä näin syvällä uida.

Mutta nostan esiin loistavan lauseen Filosofemilta "Jokerit elää menestyksestä". Sanoisin näin, että tuohon kiteytyy monta asiaa.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti cobol
Jos julkisesti ilmoitettuun pelaajabudjettiin (todellinen on suurempi, kaikilla joukkueilla) tehdään 25 % korotus eli mentäisiin julkisesti 2 500 000 euroon, sillä saa jo tuo rosteri kasaan.

Tehdäänkö arvioita?

- Metropolit 200 000 - 250 000€
- Jantunen 170 000 - 190 000€
- Huippumaalintekijä (Rosa) 170 000 - 190 000€
- Huippusentteri (Kapanen) 130 000 - 150 000€
- Huippupakki (Koivisto) 130 000 - 150 000€
- Huippupakki (Hedin) 140 000 - 170 000€
- Järventie 100 000 - 110 000€
- Pakaslahti 85 000 - 100 000€
- Vertala 80 000 - 100 000€
- Dahlman 35 000 - 50 000€
- Huippumaalivahti (?) 100 000 - 150 000€
- Kankaanperä 35 000 - 45 000€
- Helanen, Filppula, Lepistö, Kuusisto, Oksa, Kantee, Kalteva, Jalkanen, Mäki, ja Koivisto vaikkapa yhteensä n. 150 000€

Ja nämä siis pelaajien palkkoina, työnantajan kustannuksina tuohon saa sitten vielä lisätä jonkun kertoimen (cobol?) niin päästää pelaajan todellisiin kustannuksiin. Kallista lystiä tuo on.
 
Viimeksi muokattu:

J.Rita

Jäsen
Viestin lähetti flintstone
Tehdäänkö arvioita?

- Metropolit 200 000 - 250 000€
- Jantunen 170 000 - 190 000€
- Huippumaalintekijä (Rosa) 170 000 - 190 000€
- Huippusentteri (Kapanen) 130 000 - 150 000€
- Huippupakki (Koivisto) 130 000 - 150 000€
- Huippupakki (Hedin) 140 000 - 170 000€
- Järventie 100 000 - 110 000€
- Pakaslahti 85 000 - 100 000€
- Vertala 80 000 - 100 000€
- Dahlman 35 000 - 50 000€
- Huippumaalivahti (?) 100 000 - 150 000€
- Kankaanperä 35 000 - 45 000€
päästää pelaajan todellisiin kustannuksiin. Kallista lystiä tuo on.

Minä en lähde spekuloimaan summilla, kun en niistä tiedä, mutta uskallan epäillä ettemme millään saa Dahlmanin tai Kankaanperän tasoisia pelaajia spekuloimillasi summilla. Ja jos saadaan, niin isketään heti kiinni.

Maalivahti on lähes poikkeuksetta joukkueen tärkein pelaaja, ja niitä saa suhteellisen edullisesti verrattuna esim. ykkössentteriin. Uskon ja toivon että Jokerit panostaa hyvään ykkösmaalivahdin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös