Vopista ja muusta
En millään voi uskoa, että pääsyynä olisi tämä ikävä tapahtuma, jos Vopia todella oltaisiin kärräämässä pois. Itse taisin jo Ärrä Cupin aikaan ottaa esille (ainakin pöytäkeskusteluissa jos en täällä) sen, että Vopin peli on muuttunut. Voihan se olla niinkin, että Vopi olisi ollut masentunut koko syksyn ja tämän takia peli kärsisi, mutta en kyllä ymmärrä miten tilanne olisi nyt helpottunut. Ei, en usko siitä olevan kyse. Kyse on yhdyssanasta, aivotärähdys. Ja tämä ei ole korjattavissa, joten en usko pelityylin enää palaavan siihen entiseen. Kultaiset ajat ovat ohi.
Vopilla on edelleen hyviä ominaisuuksia, mutta ovatko ne sellaisia joihin kannattaa upottaa rajallinen ulkomaalaispaikka. Siis järkipohjalta, tunteet nyt sivuun.
Se toinen suoritusvarma kenttä uupuu, muuten ei pitkälle mennä. Itse uskoin kesällä ja liigan kynnyksellä, että nuorista olisi siihen, mutta kas, erehdyin. Se ketju pitää ostaa ulkopuolelta. Omista kasvateista saadaan kaksi viimeistä kenttää hyvällä säkällä. Luttinen, Holma, Järvinen, Fagerstedt, Vihko ja joku.
Mielestäni joukkue kaipaa nyt selkeää sniperia (Banham?), pelintekijää (Holden?) ja voimahyökkääjää. Halinallemaailmassa yhden saisi omista riveistä, mutta kaksi muuta pitää hankkia muualta, lähinnä Pohjois-Amerikka oli mielessä.
En itse näe Toporowskya varsinaisena ratkaisuna ongelmaan, joskaan en ihan toivottomanakaan tapauksena pidä. Sentteriksi pitäisi saada joku nokkela, nopea ja tekninen kaveri. Olisiko Anders Burström sellainen? Eli jos hieman leikitään ajatusleikkiä kakkosella: Topo-Burström-Vihko/Laine.
Tai sitten hankitaan veroedulla ne kaksi veret seisauttavaa kaveria Jenkkilästä, käy sekin. Hieman vain arveluttaa tuo Penan osumaprosentti. Pitäisi olla jo ennestään tuttuja kavereita, kuten Bednar ja Banham tai muuten vaan kovia, tyyliin Josh Holden ja Theoren Fleury (tähän hymiöitä ihan hemmetisti).
EDIT: Selkeämpi lause.