Viestin lähetti vlad
Kun en ole asunut ulkomailla niin on hivenen hankala asettua asemaasi, en kuitenkaan usko, että omalla kohdallani kävisi siten, että tuossa tapauksessa ryhtyisin kannattamaan kiihkomielisesti Suomea. vlad.
Nimenomaan. Kun asuu kotimaassa ja kotona, niin nämä ovat asioita, joita ei tietenkään tule punnittua eri näkökulmista. Mutta sitten kun tosiaankin asuu ulkomailla, pidempään, niin lupaan sinulle että ajattelet näitä juttuja todella usein! Ja lupaan että kun Suomen maajoukkue luistelee jäälle niin fiilis on erilainen!
Ajattele esim näitä EHT-turnauksia, joita niin moni Suomessa halveksii. Olen usein ajanut pitkiäkin matkoja katsomaan Suomen pelejä, eikä yleensä ole mitään ongelmia saada matkaseuraa mukaan. Suomen maajoukkueen pelit ovat tärkeitä ulkosuomalaisille. Luulisin.
Itse en ole mikään kiihkomielinen Suomen kannattaja, mutta takerrun kyllä jos alkaa puhumaan paskaa, enkä todennäköisesti tule koskaan heiluttamaan ruotsinlippua, vaikka he voittaisivat mitä.
Toki täällä näkyy joskus sellaisiakin, jotka hehkuttavat - huonolla ruotsinkielellä - Ruotsin maajoukkuetta, mutta, rehellisesti sanottuna, he saavat hieman sääliviä katseita osakseen.
Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Kyllä minäkin voin katsoa kun USA ja Kanada pelaavat jääkiekkoa ja voin vielä päättää senkin kumpaako kannustan. Riippuu ketä pelaajia joukkueissa on ja miten tuttuja he minulle ovat. Samoin kun pari NHL-joukkuetta kohtaa. En ole tosin koskaan ottanut yhtään joukkuetta sydämeeni. En yksinkertaisesti onnistu siinä, sillä minun täytyy saada olla paikan päällä ja pystyä seuraamaan joukkueita kunnolla. En voi vain yhtäkkiä päättää että tätä joukkuetta nyt sitten kannata lopun elämääni ja luen Internetin avulla miten menee.
Olen Frölundan jäsen ja olen käynyt sen matseissa yli 20 vuotta. Siitä huolimatta, en kylpenyt suihkulähteessä muiden hullujen seassa 2003 kun joukkue voitti kultaa. Mutta on ihan kiva seurata jonkun joukkueen toilauksia, varsinkin myötätuulessa. Talvi tuntuu sillä tavoin paljon lyhyemmältä.
Muutamia vuosia sitten alakerrassani asui eräs mies. Hän seurasi tulisena jalkapalloa ja meinasi panna koko kämpän remonttiin kun Manchester United pelasi. Joka kerta kun ManU teki maalin hän huusi kuin laiva! Tapasin hänet kerran aamulla hississä. Kehoitin hakemaan jonkinlaista apua. Mikäs siinä jos tykkää, mutta rajansa kaikella. Oli tosin helppo huomata että mieheltä puuttui jotain korvien välistä...