Roni Hirvonen HIFK:ssa

  • 91 934
  • 355

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nuoren ja ilmeisen lahjakkaan pelaajan kohdalla on myös niin, että jos kehityskäyrä pysähtyy eikä heikkouksia saada parannettua, on usein vikaa myös valmennuksessa. Muutenkin tuntuu, että sen lisäksi, että Peltosen koutsaus ei saa jengiä lentoon, eivät nuoret pelaajat mitään uutta säkenöintiä saa otteisiinsa. Nämä muutamat väläyttelijät (lähinnä Salin ja Seppälä, varauksin Kaskimäki ja Halttunen) vetävät lähinnä Peltosesta huolimatta hyvin, mutta mitään uutta heidän pelaamiseensa ei ole tässä valmennuksessa nähdäkseni tullut.

Toisaalta, näillä nuorilla on käytössään myös kehitysvalmentajan tittelillä oleva Kimmo Kuhta. Mä en ehkä laittaisi nuorten säkenöimättömyyttäkään Peltosen piikkiin, enkä kehtaisi väittää, että Jesee Seppälä pärjää Ville Peltosesta huolimatta. Nämä jutut ovat liian korkealentoisia. Voisihan sitä samaan hengenvetoon väittää, että Salin ja Seppälä pärjäävät juuri Peltosen ansioista. Eiköhän se pärjääminen ja säkenöinti ole monen tekijän summa. Halttunen ja Kaskimäki ovat kärsineet loukkaantumisista ja kuitenkin tosi nuoria kumpikin. Ei ole ihan maailman suurin ihme, etteivät säkenöi Liigassa vielä. Onnistumiset auttaisivat myös.

Entäpä, jos Hirvonen on ollut "liian hyvä liian aikaisin"? Entäpä, jos hänen parhaat paukkunsa onkin nyt jo käytetty? Enkä väitä, että niin oikeasti on, mutta ihan samalla tavalla, kun jotkut kehittyvät vasta myöhemmin parhaimmalle tasolleen, toiset kehittyvät aikaisin. Ehkä jopa liiankin aikaisin. Maailma on täynnä NHL:n ekan kierroksen varauksia, joista ei tullut odotusarvoihin nähden juuri mitään.

Hirvosen kohdalla noita täysin turhia jäähyjä ja mailalla hakkaamista ja pelaamista on niin paljon, että niistä on varmasti huomautettu jo nätisti ja vähemmän nätisti jo ajat sitten. Ja silti niitä vain tulee. Miksi? Eikö hän oikeasti osaa muuta ja se tulee niin selkärangasta, ettei muka voi itselleen mitään? Vai, kun vauhti ei riitä, pää ei kestä ja otetaan muut aseet käyttöön? Vai eikö vain välitä? Mun mielestä noi jäähyt on usein niin turhia, että ne on jo aika kusipäisiäkin, että alan melkein kallistua tuohon vikaan vaihtoehtoon, eli että ei vain välitä. Ylimielistä.

Mulle kaikkein suurin ihmettelyn aihe on kuitenkin Hirvosen luistelu. Eivätkö todellakaan ole aikaisemmin huomanneet puutteita siinä? Mun on tosi vaikea uskoa siihen, koska isänsä on kuitenkin entinen ammattipelaaja itse ja sitä luulisi, että luistelu on ihan ensimmäisiä asioita, minkä merkitys ymmärrettäisiin. Onko kuviteltu, että surkea luistelu paranee itsestään, kunhan vain luistelee enemmän? Ehkä. Mutta, entäpä, jos sitä luistelua onkin yritetty parantaa jo monta vuotta, mutta tuon parempaan ei pystytä? Noh, toivotaan, että Hirvonen tekee Lundellit ja saa yhden kesän aikana parannettua luisteluaan tosi paljon. Lähtötasoltaan Anton on toki jo niin paljon parempi kuin Roni, että ei varmaan ihan yksi tai kaksikaan kesää riitä Hirvoselle. Että duunia riittää kyllä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta, näillä nuorilla on käytössään myös kehitysvalmentajan tittelillä oleva Kimmo Kuhta. Mä en ehkä laittaisi nuorten säkenöimättömyyttäkään Peltosen piikkiin, enkä kehtaisi väittää, että Jesee Seppälä pärjää Ville Peltosesta huolimatta. Nämä jutut ovat liian korkealentoisia. Voisihan sitä samaan hengenvetoon väittää, että Salin ja Seppälä pärjäävät juuri Peltosen ansioista. Eiköhän se pärjääminen ja säkenöinti ole monen tekijän summa. Halttunen ja Kaskimäki ovat kärsineet loukkaantumisista ja kuitenkin tosi nuoria kumpikin. Ei ole ihan maailman suurin ihme, etteivät säkenöi Liigassa vielä. Onnistumiset auttaisivat myös.

Entäpä, jos Hirvonen on ollut "liian hyvä liian aikaisin"? Entäpä, jos hänen parhaat paukkunsa onkin nyt jo käytetty? Enkä väitä, että niin oikeasti on, mutta ihan samalla tavalla, kun jotkut kehittyvät vasta myöhemmin parhaimmalle tasolleen, toiset kehittyvät aikaisin. Ehkä jopa liiankin aikaisin. Maailma on täynnä NHL:n ekan kierroksen varauksia, joista ei tullut odotusarvoihin nähden juuri mitään.

Hirvosen kohdalla noita täysin turhia jäähyjä ja mailalla hakkaamista ja pelaamista on niin paljon, että niistä on varmasti huomautettu jo nätisti ja vähemmän nätisti jo ajat sitten. Ja silti niitä vain tulee. Miksi? Eikö hän oikeasti osaa muuta ja se tulee niin selkärangasta, ettei muka voi itselleen mitään? Vai, kun vauhti ei riitä, pää ei kestä ja otetaan muut aseet käyttöön? Vai eikö vain välitä? Mun mielestä noi jäähyt on usein niin turhia, että ne on jo aika kusipäisiäkin, että alan melkein kallistua tuohon vikaan vaihtoehtoon, eli että ei vain välitä. Ylimielistä.

Mulle kaikkein suurin ihmettelyn aihe on kuitenkin Hirvosen luistelu. Eivätkö todellakaan ole aikaisemmin huomanneet puutteita siinä? Mun on tosi vaikea uskoa siihen, koska isänsä on kuitenkin entinen ammattipelaaja itse ja sitä luulisi, että luistelu on ihan ensimmäisiä asioita, minkä merkitys ymmärrettäisiin. Onko kuviteltu, että surkea luistelu paranee itsestään, kunhan vain luistelee enemmän? Ehkä. Mutta, entäpä, jos sitä luistelua onkin yritetty parantaa jo monta vuotta, mutta tuon parempaan ei pystytä? Noh, toivotaan, että Hirvonen tekee Lundellit ja saa yhden kesän aikana parannettua luisteluaan tosi paljon. Lähtötasoltaan Anton on toki jo niin paljon parempi kuin Roni, että ei varmaan ihan yksi tai kaksikaan kesää riitä Hirvoselle. Että duunia riittää kyllä.
Olin jo kirjoittamassa valmennuksesta. Ostan kuitenkin tämän. Silti: joukkue on huonompi kuin yksilöt. Pelkästään yv osoittaa sen -> valmennus alisuorittaa suuresti kirjekurssiedustajan rinnalla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toisaalta, näillä nuorilla on käytössään myös kehitysvalmentajan tittelillä oleva Kimmo Kuhta. Mä en ehkä laittaisi nuorten säkenöimättömyyttäkään Peltosen piikkiin, enkä kehtaisi väittää, että Jesee Seppälä pärjää Ville Peltosesta huolimatta. Nämä jutut ovat liian korkealentoisia. Voisihan sitä samaan hengenvetoon väittää, että Salin ja Seppälä pärjäävät juuri Peltosen ansioista. Eiköhän se pärjääminen ja säkenöinti ole monen tekijän summa. Halttunen ja Kaskimäki ovat kärsineet loukkaantumisista ja kuitenkin tosi nuoria kumpikin. Ei ole ihan maailman suurin ihme, etteivät säkenöi Liigassa vielä. Onnistumiset auttaisivat myös.

Entäpä, jos Hirvonen on ollut "liian hyvä liian aikaisin"? Entäpä, jos hänen parhaat paukkunsa onkin nyt jo käytetty? Enkä väitä, että niin oikeasti on, mutta ihan samalla tavalla, kun jotkut kehittyvät vasta myöhemmin parhaimmalle tasolleen, toiset kehittyvät aikaisin. Ehkä jopa liiankin aikaisin. Maailma on täynnä NHL:n ekan kierroksen varauksia, joista ei tullut odotusarvoihin nähden juuri mitään.

Hirvosen kohdalla noita täysin turhia jäähyjä ja mailalla hakkaamista ja pelaamista on niin paljon, että niistä on varmasti huomautettu jo nätisti ja vähemmän nätisti jo ajat sitten. Ja silti niitä vain tulee. Miksi? Eikö hän oikeasti osaa muuta ja se tulee niin selkärangasta, ettei muka voi itselleen mitään? Vai, kun vauhti ei riitä, pää ei kestä ja otetaan muut aseet käyttöön? Vai eikö vain välitä? Mun mielestä noi jäähyt on usein niin turhia, että ne on jo aika kusipäisiäkin, että alan melkein kallistua tuohon vikaan vaihtoehtoon, eli että ei vain välitä. Ylimielistä.

Mulle kaikkein suurin ihmettelyn aihe on kuitenkin Hirvosen luistelu. Eivätkö todellakaan ole aikaisemmin huomanneet puutteita siinä? Mun on tosi vaikea uskoa siihen, koska isänsä on kuitenkin entinen ammattipelaaja itse ja sitä luulisi, että luistelu on ihan ensimmäisiä asioita, minkä merkitys ymmärrettäisiin. Onko kuviteltu, että surkea luistelu paranee itsestään, kunhan vain luistelee enemmän? Ehkä. Mutta, entäpä, jos sitä luistelua onkin yritetty parantaa jo monta vuotta, mutta tuon parempaan ei pystytä? Noh, toivotaan, että Hirvonen tekee Lundellit ja saa yhden kesän aikana parannettua luisteluaan tosi paljon. Lähtötasoltaan Anton on toki jo niin paljon parempi kuin Roni, että ei varmaan ihan yksi tai kaksikaan kesää riitä Hirvoselle. Että duunia riittää kyllä.

Samaa mieltä monesta asiasta, eikä junnujen kehityksestä kaikki asiat edes suoraan siirry peliin. Ja tietysti on junnujenkin vaikea säkenöidä, jos koko ryhmä alisuorittaa. Se on kuitenkin minusta selvää, että valmennuskaan ei isosti auta siinä, että junnujenkaan kehitysstepit näkyisivät jäällä. Kysehän junnujenkaan osalta ole pelkästään yksilöominaisuuksista, joita valmennus laittaa kuntoon, vaan laajemmasta kysymyksestä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on kuitenkin minusta selvää, että valmennuskaan ei isosti auta siinä, että junnujenkaan kehitysstepit näkyisivät jäällä. Kysehän junnujenkaan osalta ole pelkästään yksilöominaisuuksista, joita valmennus laittaa kuntoon, vaan laajemmasta kysymyksestä.

Ihan ilman provoa kysyn, että miten tämä "valmennuskaan ei isosti auta siinä, että junnujenkaan kehitysstepit näkyisivät jäällä" käy ilmi? Miten valmennuksen pitäisi toimia paremmin?

(Tätä keskustelua voi muuten ehkä jatkaa jossain muussa ketjussa, kun se ei enää liity varsinaisesti Roni Hirvoseen?)
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan ilman provoa kysyn, että miten tämä "valmennuskaan ei isosti auta siinä, että junnujenkaan kehitysstepit näkyisivät jäällä" käy ilmi? Miten valmennuksen pitäisi toimia paremmin?

(Tätä keskustelua voi muuten ehkä jatkaa jossain muussa ketjussa, kun se ei enää liity varsinaisesti Roni Hirvoseen?)

Minä tietysti fanina näen vaim sen, mitä peleissä jäällä tapahtuu ja sen, miltä sarjataulukko näyttää. Koko jengin suoritus, kuten tiedetään, on vahvasti alle odotetun. Minusta joukkueessa on paljon sekä hyviä varttuneempia että erittäin lahjakkaita junnuja, mukaan lukien Roni Hirvonen. Koska tästä touhusta ei oikein tunnu valmista tulevan, vaan koko porukka alisuorittaa sekä kollektiivina että yksilöinä, olen tullut siihen tulokseen, että vika on lähinnä valmennuksessa. Kaikki tämä päättely ilman minkäänlaista pätevyyttä jääkiekon valmennuksesta, ainoastaan kiekkodiggarin horjumattomalla itseluottamuksella sanottuna. Tämän parempaan en nyt pysty.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Synyster

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan ilman provoa kysyn, että miten tämä "valmennuskaan ei isosti auta siinä, että junnujenkaan kehitysstepit näkyisivät jäällä" käy ilmi? Miten valmennuksen pitäisi toimia paremmin?

(Tätä keskustelua voi muuten ehkä jatkaa jossain muussa ketjussa, kun se ei enää liity varsinaisesti Roni Hirvoseen?)

Joukkue tarvitsee pelillisen rungon, jotta kiekolliset nuoret pääsevät pelaamaan vahvuuksillaan, ja kasvamaan rooliin siinä samalla. Minusta parhaiten tätä ongelmaa kuvaa tämän kauden nuorisosta Kaskimäki. Halttunen ja Salin puhtaasti kiekollisina pelaajina selviytyvät tuolla joten kuten, mutta pelitapapelaaja Kaskimäki on täysin yössä.
 

Vilja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä tietysti fanina näen vaim sen, mitä peleissä jäällä tapahtuu ja sen, miltä sarjataulukko näyttää. Koko jengin suoritus, kuten tiedetään, on vahvasti alle odotetun. Minusta joukkueessa on paljon sekä hyviä varttuneempia että erittäin lahjakkaita junnuja, mukaan lukien Roni Hirvonen. Koska tästä touhusta ei oikein tunnu valmista tulevan, vaan koko porukka alisuorittaa sekä kollektiivina että yksilöinä, olen tullut siihen tulokseen, että vika on lähinnä valmennuksessa. Kaikki tämä päättely ilman minkäänlaista pätevyyttä jääkiekon valmennuksesta, ainoastaan kiekkodiggarin horjumattomalla itseluottamuksella sanottuna. Tämän parempaan en nyt pysty.
Juuri näin! Ois kiva ymmärtää, mitä esim. Pelsuissa tehdään oikein kun rimpuilevat sarjan kärjessä aika ”nimettömällä” nipulla ja useimpien pelaajien kehityskäyrät yläviistoon.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Juuri näin! Ois kiva ymmärtää, mitä esim. Pelsuissa tehdään oikein kun rimpuilevat sarjan kärjessä aika ”nimettömällä” nipulla ja useimpien pelaajien kehityskäyrät yläviistoon.
Siellä on osaava valmentaja ja UTJ. Meillä molemmat TET-miehiä ja rekrytointi perustui nepotismiin.
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Yhdyn muihin, että tässä on tämän kauden suurin pettymys. Ei viime kausikaan kovin onnistunut ollut, mutta playoffit antoi toivetta paremmasta. Selvästi potentiaalia on nähty kun on varattu Torontoon jo toisella kierroksella, mutta tuo luistelu ei vain näytä kehittyvän. Aivan varmasti sen kanssa on tehty kovastikin töitä, mutta ei se vain kaikilla lähde siitäkään huolimatta. Ilman hyvää luistelua on todella vaikea pärjätä. Hirvosella on kaikki muut avut nähdäkseni, mutta nopeus ei vain riitä.
 

Vilja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Änärissä veivaa muuan MG, jonka luistelu ja fysiikka noin Hirvisen tasolla (fysiikka tosin varmaan himpun parempi) kohtuullisella menestyksellä. Näiden kahden ero kuitenkin massiivinen peliälyn ja asenteen kohdalla.

Peliäly ja luojan luomat fyysiset kapasiteetit ovat ne osa-alueet, joita käytännössä on mahdoton merkittävästi parantaa, joten Hirvosen tulevaisuuden NHL-pelaajana näyttää vähintäänkin haastavalta.
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Änärissä veivaa muuan MG, jonka luistelu ja fysiikka noin Hirvisen tasolla (fysiikka tosin varmaan himpun parempi) kohtuullisella menestyksellä. Näiden kahden ero kuitenkin massiivinen peliälyn ja asenteen kohdalla.

Peliäly ja luojan luomat fyysiset kapasiteetit ovat ne osa-alueet, joita käytännössä on mahdoton merkittävästi parantaa, joten Hirvosen tulevaisuuden NHL-pelaajana näyttää vähintäänkin haastavalta.
Mikellä oli heikko luistelu Minnesotaan lähdettäessä, mut sai jumpattua sen ekoilla kesinä ihan ok tasolle.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä tietysti fanina näen vaim sen, mitä peleissä jäällä tapahtuu ja sen, miltä sarjataulukko näyttää. Koko jengin suoritus, kuten tiedetään, on vahvasti alle odotetun. Minusta joukkueessa on paljon sekä hyviä varttuneempia että erittäin lahjakkaita junnuja, mukaan lukien Roni Hirvonen. Koska tästä touhusta ei oikein tunnu valmista tulevan, vaan koko porukka alisuorittaa sekä kollektiivina että yksilöinä, olen tullut siihen tulokseen, että vika on lähinnä valmennuksessa. Kaikki tämä päättely ilman minkäänlaista pätevyyttä jääkiekon valmennuksesta, ainoastaan kiekkodiggarin horjumattomalla itseluottamuksella sanottuna. Tämän parempaan en nyt pysty.

Tästä osittain samaa mieltä. Valmennuksen tehtävä on keittää sellaiset keitot ja kiisselit, että joukkue pystyy niitä ohjeita toteuttamaan ja suorittamaan kentällä parhaalla mahdollisella tavalla.

Sitten on se toinenkin puoli, mikä itseäni ihmetyttää ehkä eniten, eli miten voi pelaajien perustekeminen olla aivan liian usein niin kovin onnettomalla tasolla? Onko kyse väsymyksestä? Treenataanko liikaa? Treenataanko asioita, jotka ovat liian vaikeita joukkueelle ja niiden sisäistäminen kuluttaa niin paljon aivokapasiteettia, että lopputulos on se, että kukaan ei oikein näytä osaavaan mitään? Onko harjoitellut asiat pitkällä tähtäimellä pelaajien omaksi parhaaksi, mutta niiden sisäistämisessä menee niin pitkään, että niistä ei ole mitään hyötyä tässä ja nyt? Ja kun tulosta ei tule nyt, pelaajat turhautuvat ja itseluottamus tippuu liikaa, jolloin mailasta puristetaan ja kaikkihan sen tietää, miten siinä käy. Onko joukkueessa pelaajia, joiden fokus on jossain muualla kuin tämän hetken HIFK:ssa? Tämän kysymyksen voisi esittää erityisesti Roni Hirvoselle. Onko hänellä itsellään liian isot paineet suorittaa sillä tasolla, että tulosta on pakko tulla kentällä ja kun sitä ei tule, hän turhautuu ja menee lukkoon ja tuloksena on niitä tyhmiä jäähyjä? Olisiko Hirvonen itse mieluummin jo jossain muualla? Voisi kuvitella, että Hirvosella on kuitenkin kaikki tarvittava tuki, mitä pelaaja voi vain toivoa, kun Toronto on kuitenkin kuviossa mukana säännöllisesti.

Valmennuksella on ehdottomasti suuri vastuu. Mutta silti mua ihmetyttää, että me kaikki olemme kuitenkin tälläkin kaudella nähneet HIFK:n pelaavan hyvää lätkää ihan kärkiseuroja vastaan. Siis ihan oikeasti hyvää lätkää, ei mitään posisiiven toiveunia. Tätä vain on tapahtunut liian harvoin. Aina voi todeta, että kyllä se sokea kanakin jyvän löytää, mutta se ei mielestäni ole lainkaan sopiva vertaus tähän asiaan. Miten on mahdollista, että pelaajat osaavat joskus pelata aivan erinomaisesti, mutta usein taas eivät osaa? Tämä on mulle jossain määrin joko-tai-asia: joko valmennus osaa kertoa pelaajille, miten tulee pelata tai sitten se ei osaa. Pelaajien vastuulla taas on olla valmiina pelaamaan korkealla tasolla jokaisessa pelissä. Mun mielestäni pitäisi katsoa sitä, mistä se johtuu tai minkä seurausta se on, kun joukkue pelaa huonosti. Ja mun mielestäni lähes aina kysymys on siitä, että tilanteita pelataan yksinkertaisesti väärin, syötöt ovat huonoja, jne. HIFK:n ongelma on myös tehottomuus, jonka takia paska kertautuu ja virheistä tulee liian kalliita. Tämä on kuin ikiliikkuja, koska kaikki vaikuttaa kaikkeen. HIFK:n pitää löytää pelaamiseensa enemmän rentoutta ja sitä taas tulee voittamalla. Ei tarvitsisi edes pelata kauhean hyvin, kunhan niitä pisteitä tulisi enemmän ja pää pysyisi helpommin pinnalla. Mutta ei se niinkään voi mennä, että joinain päivinä pelaajat osaavat tehdä sovitut asiat kentällä ja joinain toisina päivinä eivät osaa.

Eivät pelaajat ole mitään muovailuvahaa, jotka valmennus muotoilee ennen peliä tiettyyn asentoon ja ne sitten suorittaa, kuten valmennus on käskenyt. Jokainen pelaaja pelaa jokaisen tilanteen kentällä itse ja tekee järjettömän määrän erilaisia ratkaisuja. Henkilökohtaisesti koen, että HIFK:n yksi suurimmista ongelmista joukkuepelaamisessa on pelaajien tekemisen laadun vaihtelu. Kun olen omin silmin todistanut satoja surkeita syöttöjä ja vääriä valintoja kentällä, jotka eivät edes joka kerta ole samankaltaisissa tilanteissa samoja, jolloin kyse ei voi olla puhtaasti pelitavallisista asioista, mä en pysty kaikkea paskaa kaatamaan kuitenkaan valmennuksen syyksi. Ei tarvita kuin yksi pelaaja, jonka fokus ei ole oikeassa paikassa tai pelaa jonkun tilanteen löysästi, koko kentän peli näyttää surkealta.

Mitä nuoremmasta pelaajasta on kyse, sitä suurempi merkitys valmennuksella on. Tai näin mä sen koen. Mitä kokeneempia pelaajia, sitä vähemmän valmennuksella pitäisi olla merkitystä, koska kilsoja, suorittamista, eri valmentajia ja pelitaktiikoita on niin paljon, että sen kokemuksen kautta pitäisi tietää, miten tulee eri tilanteissa pelata. Mä en esim. koe, että Peltonen on mikään varsinainen pelikirjavalmentaja, vaan pelaajat saavat itse päättää aika paljon, miten pelaavat. Ehkä se on se suurin ongelma? Mutta se on myös nykyaikaa. Jos katsotaan vaikka Melartin pelaamista, taso vaihtelee todella paljon. Välillä huikeaa suorittamista, välillä hän on ihan paska ja se johtuu siitä, että perustekeminen on onnettomalla tasolla.

Olisi myös ihan tosi paljon helpompaa toteuttaa pelitapaa, jos syötöt menisivät kohteeseen. Miten voi pelata mitään ennaltasuunniteltuja juttuja, jos et saa kiekkoa ketjukaverille? Olisi tosi paljon helpompaa voittaa pelejä, jos paikoista tehtäisiin maaleja. Olisi tosi paljon helpompaa yrittää nousta voittoon tai tasoihin, jos joku ei ottaisi vikalla femmalla jotain tyhmää ja täysin turhaa jäähyä. Toisaalta, pelaajiakin olisi saattanut jeesata, ettei jokaiseen peliin aina olisi muutettu kokoonpanoja. Siitä ollaan nyt onneksi vähän jo päästy ja hyvänä puolena on se, että nyt on moni pelaaja pelannut varmaan kaikkien kanssa yhdessä. Mutta ei ideaalitilanne kuitenkaan.

Nämä ovat oikeasti vaikeita asioita, koska ei ole olemassa vain yhtä ja oikeaa vastausta tai vaihtoehtoa. Mun mielestäni kaikki ovat vastuullisia: Salmelainen, Peltonen + muu valmennus ja pelaajat.

Joten eipä tässä kai auta oikein muu kuin todeta, että KAIKILLE KENKÄÄ!
 

Incognito

Jäsen
Änärissä veivaa muuan MG, jonka luistelu ja fysiikka noin Hirvisen tasolla (fysiikka tosin varmaan himpun parempi) kohtuullisella menestyksellä. Näiden kahden ero kuitenkin massiivinen peliälyn ja asenteen kohdalla.

Peliäly ja luojan luomat fyysiset kapasiteetit ovat ne osa-alueet, joita käytännössä on mahdoton merkittävästi parantaa, joten Hirvosen tulevaisuuden NHL-pelaajana näyttää vähintäänkin haastavalta.

Sanotaan tähän omaa mielipidettä nyt sen verran, että MG:n luistelu oli mielestäni jo HIFK-vuosina Hirvosen nykytasoa parempaa. Viimeisissä nuorten MM-kisoissa aloin hänen kohdallaan miettimään, että riittääkö MG:llä taso sittenkään NHL:ään. Silloin taisi U20 maajoukkuetta valmentaa Raimo Helminen, joka oli tuolloin vielä kokemattomampi, kuin Ville Peltonen nyt. KJ:n ääriorganisoidusta pelitapalätkästä Raipen katastrofikiekkoon ja luistelun merkitys kasvoi monta pykälää nuorten kisojen luistelulätkässä. Ei MG nuorten kisoissa huono ollut, mutta ei lähellekään mitään dominointia. MG:llä meni rapakon takana ensimmäinen vuosi käytännössä kokonaan farmissa ja seuraavana kesänä jumppasi luisteluaan älyttömästi. MG:llä luistelu oli kuitenkin Liigatasolla jo parempaa kärkitasoa, kun taas Hirvosella selkeä heikkous. Iso pettymys, että sitä ei olla saatu jumpattua yhtään eteenpäin viime kaudesta. Oma veikkaus on, että ei kauhean montaa NHL-peliä tule saamaan vyölleen. Hirvonen taas oli kesän nuorten MM-kisoissa kohtalaisen hyvä ja luistelun puutteet eivät siellä samalla tavalla hypänneet esille. Syy: Antti Pennanen ja pelitapa.

Joukkue tarvitsee pelillisen rungon, jotta kiekolliset nuoret pääsevät pelaamaan vahvuuksillaan, ja kasvamaan rooliin siinä samalla. Minusta parhaiten tätä ongelmaa kuvaa tämän kauden nuorisosta Kaskimäki. Halttunen ja Salin puhtaasti kiekollisina pelaajina selviytyvät tuolla joten kuten, mutta pelitapapelaaja Kaskimäki on täysin yössä.

Tässä oli mielestäni onnistuneesti tuotu ongelmaa esille. Salin pystyy vetämään hyvin vastoillaan vähän samaan tapaan, kuin Heiskanen. Halttunen olisi tehnyt jo monta maalia tällä kaudella, jos valmentajanamme olisi esim. Antti Pennanen. Hirvonenkin suorittaisi ihan eri tavalla, mutta hänen kohdallaan nostan rimaa korkeammalle, koska hänen pitäisi käytännössä ensi kaudella olla NHL-pelaaja. Sellaisten pelaajien pitäisi täällä dominoida, vaikka penkin takana olisivat Alpo Suhonen ja Pasi Sormunen.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
On Toronton valot kaukana näillä esityksillä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Aivan käsittämättömän kuriton. Eka jäähyyn niin ja näin antoi nahdollisuuden viheltää. Toinen osastoa mitä sä touhuun. Kuriton kaveri ja saa veren kiehumaan.
Joo ei tarvii näköjään pelata hyvin kun pelipaikka sinetöity aina vaan.
 

Nashpre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK:n sairastupa, HIFK, Liverpool FC
Kypärätemppu!

Harmi vaan että jäähyistä.
Pitäskö jonkun valmennusjohdosta keskustella asiasta Ronin kanssa...
 

WPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK , Chicago Blackhawks, Leeds United
Uskomaton pelle tämä ”lupaus”. Kusee huolella joukkueensa muroihin.
 

Nashpre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK:n sairastupa, HIFK, Liverpool FC
Oispa sentteri niin Jääskä pääsis laitaan ja Hirvonen katsomoon ainakin siksi aikaa kun oppii kurinalaisuutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös