Minulta löytyy positiivinen kokemus, joka liittyy kaupantekoon. Lyhyesti oli sellainen tapaus 90-luvulla että minulla kovassa käytössä ollut vanha auto oli tarkoitus myydä pois ja oli jo katsottuna toinen hiukan uudempi tilalle. Nooh, kukaan tuttu ei ollut kiinnostunut em. autostani joten sen ajan hengessä laitoin siitä ilmoituksen Keltaiseen Pörssiin. Pian lehden ilmestyttyä (lanka)puhelin jo soikin kotona ja siellä minua joku mies kyseli auton merkeissä. Menin luuriin ja herra kertoi asuvansa noin 150 km päässä ja oli tarvis saada sukulaispojalle ensimmäinen auto kun hän oli justiin kortin saanut. En kiinnittänyt enempää huomiota soittajaan vaan sovimme seuraavalle päivälle tapaamisen. Kun sovittu aika tuli, kurvasi pihaan aika komea mersu jossa oli 2 romanimiestä. Ensin ajattelin että voi vittu nyt on ongelmia luvassa. No, miehet esittäytyivät ja alkoivat tutkia itse autoa. Tehtiin pieni koelenkkikin yhdessä. Vähän he kyselivät auton kunnosta niitä näitä ja tuntuivat loppujen lopuksi olevan yhä kiinnostuneita. Siinä sitten hiukan hermona kaivelin auton papereita esiin ja samalla vanhempi mies lompakkoaan. Hintapyyntöni oli 1800 markkaa ja siinä oli rutkasti tinkivaraakin koska olisin tonniin tyytynyt, sillä samaisen tonnin siitä olin maksanut itse paljon aikaisemmin. Tosin olin laitellut autoa jonkin verran. Mies siinä sitten tokaisi, että "sovitaanko 1500 markkaa niin tehdään kaupat"? Minä muka mietin sekunnin kaksi ennen kuin sanoin että okei, olkoon niin. Sain 15 kpl satasen seteleitä käteen ja tehtiin paperit ja luovarit ihan kuten kuuluukin. Ihan mielenkiinnosta kysyin muutamaa kuukautta myöhemmin ARK:lta tuon myymäni auton tietoja ja yllätyksekseni koko auto oli poistettu rekisteristä vain kuukautta sen jälkeen kun olin sen näille miehille myynyt. Melkein tuli suru heidän puolestaan, että oliko auto levinnyt käsiin niinkin pian? Sitä en koskaan saanut tietää, ei kuulunut enää autosta eikä miehistä mitään. Vaikka monia negatiivisia kokemuksia on romaneista ollut minulla, niin kyllä tämä kuitenkin oli mainitsemisen arvoinen positiivinen kokemus. Selvästikin heissä on näitä hyvää väkeä olevia myöskin. Tosin näiden herrojen hyvä käytöskin puhui puolestaan jo ensivaikutelmana eikä se ollut mitään feikkaamista.