Voitko antaa esimerkin tällaisesta tilanteesta.
Mä voin yrittää, tosin mulla on vaan yksi esimerkki ja sekin omasta elämästä.
Oltiin baarissa joskus 2000 -luvun puolivälissä. Sieltä ulos tullessa huomattiin pieni myllyntynkä siinä edustalla ja ihan viihteen kannalta jäätiin sitä siihen seurailemaan. Maija kurvaa paikalle, tappelu on tässä kohtaa jo hajonnut ja riitapukarit ovat kadonneet. Noh, kytät ulos autosta, juttelivat tovin jonkun rouvashenkilön kanssa ja lähtivät sitten meidän neljän-viiden hengen porukkaa kohti. Meikäläinen sai yhden sinisen molempiin käsiin ja sitten mentiin. Spontaani huudahdus minulta taisi olla "mitä vittua saatana, emmä oo..." ja pidemmälle en päässyt, kun toinen poliiseista huusi (ja siis nimenomaan huusi), että turpa kiinni tai saat vielä niskoittelusta (tai vastaavasta, ei voi muistaa) sakot kaupan päälle! Siihen kysyin, että minkä vitun kaupan päälle, kun en ole mitään..." En ehtinyt lauseen loppuun, kun yksityistila maijan takakontissa oli kokonaan minun käytössäni.
Kytät hyppäsivät autoon ja oltiin juuri lähdössä, kun baarin poke juoksee auton luo ja ilmeisesti kertoi herroille viranomaisille, että mä olin juuri tullut baarista ulos, eikä mulla ollut osaa eikä arpaa tappelussa. Kuitenkin, kontti auki ja Trenchtown ulos saatesanoilla "hyppääs pois sieltä, erehdyttiin henkilöstä". Ei pahoitteluja, ei selityksiä, ei mitään. On vaan jäänyt mieleen, oli se sen verran absurdi kokemus. Epäilen, että ilman tuon poken väliintuloa koppiyö olisi ollut tosiasia ja varmaan sakotkin, jos olisin esittänyt painokkaasti eriävän mielipiteen ja roikkunut oikeuksissani kiinni. Ja se mut väärin tunnistanut rouvakin oli jo kadonnut johonkin.
Menipä runsaasti ohi ketjun aiheen. No voi olla, että toinen niistä tappelijoista oli romani.