Mutta miten tuo eroaa siitä että kunnioittaa omia isovanhempiaan (oma perhe) mutta viettää päivät vaikka sitten mummoja potkien?
Ei siinä mitään kunnioitettavaa ole, että kategorisoidaan ihmisiä niin selvästi ja yhä käyttäydytään täysin välinpitämättömästi valtaväestöä kohtaan, iästä välittömättä. Onko sinulla oikeastaan mitään pohjaa sille väitteelle, että suomalainen valtakulttuuri oikeasti suhtautuisi _vieraisiin_ vanhuksiin yhtään sen välinpitämättömämmin kuin romaniyhteisökään.
Niin se erohan on siinä, että kyllä se on ihan kiistaton fakta, että suomessa on yhteisöllisyys pahasti kateissa ja ei vanhuksia kohdella välttämättä edes omassa perheessä kunnioittavasti. Jokaisessa vanhainkodissa esimerkiksi on varmasti vanhuksiaa, joilla on omaisia, muttei kukaan käy, saatika sitten kotona asuvia. Tottahan se on, että pirmitiivikulttuureissa asutaan tiiviimmin, mutta rohkenen väittää, että suurin osa romaniperheistä asuu sillä tavoin, että samassa taloudessa on korkeintaan kaksi sukupolvea.
Niin ja siitä puhumattakaan, kuinka vähän välitetään "naapurin mummoista", ei me niitä käydä potkimassa ja ryöstämässä, mutta eipä meitä kiinnosta ollenkaan jos nähdään taloyhtiön edessä maanantaina ambulanssi ja lipputangossa tiistaina lippu puolitangossa.
En minä mitenkään tarkoittanut sitä, että Romanien tiivis yhteisöllisyys toimisi jonain synninpäästönä niille asioille mitä romanit tekevät. Minun mielestäni yhteisöllisyys on kunnioitettavaa, koska sen puuttuminen aiheuttaa valtaväestössä paljon ongelmia.
Tuodakseni lisää keskusteluun, on mielestäni kyllä huomattavissa paljon sellaisia merkkejä, että romaniväestöstä on tulossa enemmän ja enemmän kunnollisia romaneita, jotka menevät töihin. Niillä romaneilla sitä vasta hankalaa onkin, jotka ovat kahden kulttuurin välissä.