Vai olin kirjoittanut jotain asiatonta? Täytyy todella ihmetellä sitä, mutta ehkä se kertoo siitä, ettei tässä maassa voi tästä ongelmasta puhua oikeilla nimillä. Minä voisin kirjoittaa pienen kirjan tosiasioista kyseisen ryhmän tekemisistä, joita olen itse päässyt todistamaan, mutta se olisi tietysti liikaa kaikille tämän maan "tasa-arvoa" haluaville ja turha tietysti näillä jutuilla on mässäillä. Silti en mielestäni ole rasisti, enkä sorru myöskään asiattomuuksiin, en minkään ryhmän kanssa, silti se ei poista sitä minusta, että tiedän tietyillä ryhmillä olevan hyvin kevyet moraalikäsitykset. Niin myös valitettavasti osalla alkuperäsiväestöä Suomessa.
Suomalaisessa kulttuurissa on hyvin vaarallista se, kun ei saa missään keskustella eri etnisten ryhmien ongelmista, joita he itse aiheuttavat. Kaikki, jotka ottavat varovastikin asian esille ovat rasisteja. Tällä jos millä aiheutetaan katkeruutta ja lisätään negatiivisiä asenteita näitä ryhmiä kohtaan, hyvin monille syntyy aidosti käsitys ja oikeutettukin, että säännöt ovat erilaiset eri ryhmille. Suomen perustuslaissa puhutaan myös sananvapaudesta, mutta siitäkin voisi olla eri mieltä hiukan. By the way, tunnen muutaman ihan asiallisen ja fiksun romaanihenkilön, rasistina en voisi heidän kanssaan keskustella, joten tuskin sitä siis olen. Työllistän myös noin 15 eri kansallisuutta, eri värisiä, eri kulttuureista tulevia, olen tehnyt kauppaa yritysten kanssa ympäri maailmaa jne., tämä ihan pohjaksi sille, että ennakkoluuloja eri ryhmiä kohtaan ei kovin runsaasti ainakaan ole. Kokemuksia taas on syntynyt jo työn puolesta pitkän uran varrella todella paljon ja siinä ajassa on ehtinyt nähdä ja muodostaa myös käsitys erilaisista ihmisryhmistä. Oma villi ennustukseni on, että romaanien ongelmat eivät tule poistumaan, arvioisin kokemusteni pohjalta, että jopa ongelmien lisääntyvän.