Romanit

  • 1 480 940
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Oulussa tuo summa on Jyväskylän tapaan 400 euroa joka toinen vuosi. Imatran 350 euroa on siis sikäli selvä hintakuoppa. Näyttävät nyt vaativan Imatralla melkoisen selvää tasokorotusta, kun pitäisi 1300 euroa vuodessa saaha lisärahaa tuohon hommaan.

Juttelin kerran entisen työni vuoksi erään romaninaisille noita perinneasuja tekevän ihmisen kanssa ja kysyin, että tehdäänkös niihin kaikkiin sinne hameen alle semmoiset mukavat ylimääräiset isot taskut, jotta sinne mahtuu sitten vaikkapa kaupan hyllyltä moottorisaha mukavasti jemmaan. Vastaukseksi sain hymyn ja yhden sanan: "ammattisalaisuus".
 

Setit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals
Taas saa kysyä että miksi tätä "ryhmä rämää" syytetään kaikesta... Kaksi nuorta kaveria sulloo HAMMASTAHNAA povareihinsa supermarketissa. Ihan ok että hygieniasta pidetään huolta, mutta ei nyt perkele voi olla niin köyhää ettei niitäkin voisi ostaa, kun kahdesta maasta elatusapuja kerätään... Farkkudiisselimersulla pihaan kumminkin ajettiin..
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

... ja nyt enää lasketaan minuutteja koska moderaattorit muokkaavat viestiäsi.

Kova on ilmeisesti oikeustoimien pelko, kun tässä ketjussa on muokkaus- ja poistoprosentti ihan toista luokkaa kuin missään muussa keskustelussa.

Palstatermein sananvapaus, missä pelaa?
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... ja nyt enää lasketaan minuutteja koska moderaattorit muokkaavat viestiäsi...

Samaa ihmettelen minäkin. Esim. ultrarin viesti mikä minulle paukahti myös sähköpostiin ei ollut todellakaan asiaton. Taidan siis olla rasisti, kun en ole samaa mieltä mustalaisten ja somaleiden kanssa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Miten on mahdollista että yhdelle kansanryhmälle myönnetään VUOSITTAIN 400€ kansallispukua varten? Siis mitä vittua?

Annetaanko se raha suoraan käteen vai kuittia vastaan? Kuka valvoo kuka niitä tekee ja millä hinnalla?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Annetaanko se raha suoraan käteen vai kuittia vastaan? Kuka valvoo kuka niitä tekee ja millä hinnalla?

Tuosta jutusta päätellen, kyllä se ihan lapaan käteisellä maksetaan. Tai no, tilille, mutta kuitenkin. Jutussa mainitaan, että toimeentulotukiasiakkaana olevalle tuo tuki maksetaan ja vaikea on kuvitella, että mitään maksusitoumuksia kirjoiteltaisiin tuollaista asiaa varten. Eikä varmaan huudella kuittien perään. Tämä toki vain arvauksena.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Romaninaiset keräävät adressia että saisivat lisää rahaa hameisiinsa Imatralla.

Vai että kaupungit tukee tämmöistä toimintaa. Hyvä tietää. Mitäköhän ite keksisi että saisi samanlaista avustusta.

Imatralaisen romaninaisen logiikkaa:

Hän saa kansallispuvun hankintaan 350 euroa joka toinen vuosi kun vastaavaan aikaan Jyväskylässä saa 800 euroa samaan tarkoitukseen. Imatralaisen romaninaisen logiikalla tämä eriarvoinen asema korjataan sillä, että hän saa joka vuosi 1300 euroa puvun hankintaan. Kun saa enemmän kuin kukaan muu, niin tasa-arvo toteutuu.

Valkoinen mies ei tätä logiikkaa tajua, mutta pääasia on se, että imatralainen mustalaisnainen sen ymmärtää.

Itse olen sitä mieltä, että kunnat eivät missään nimessä saisi tukea sentin sentillä näitä rikoksentekovälineitä.
 

Torspo82

Jäsen
Imatralaisen romaninaisen logiikkaa:

Hän saa kansallispuvun hankintaan 350 euroa joka toinen vuosi kun vastaavaan aikaan Jyväskylässä saa 800 euroa samaan tarkoitukseen. Imatralaisen romaninaisen logiikalla tämä eriarvoinen asema korjataan sillä, että hän saa joka vuosi 1300 euroa puvun hankintaan. Kun saa enemmän kuin kukaan muu, niin tasa-arvo toteutuu.

Valkoinen mies ei tätä logiikkaa tajua, mutta pääasia on se, että imatralainen mustalaisnainen sen ymmärtää.

Itse olen sitä mieltä, että kunnat eivät missään nimessä saisi tukea sentin sentillä näitä rikoksentekovälineitä.
Niin ja kysehän oli vielä vuotuisesta lisäyksestä, eli sen sijaan että saisi 350 € kahdessa vuodessa tulisikin saada 2950 €. Tasa-arvohan taitaa olla aivan tuntematon käsite romanikulttuurissa, joten ei ole ihme, ettei sen käyttö nytkään mennyt ihan putkeen.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Ja sitten ihmetellään vielä miksi moni on "rasisti"!!? Kyllähän tällainen laittaa veren kiertämään. Kyllä vaan joillakin "ryhmillä" on sellaisia etuoikeuksia mitä ei tavallisella kaduntallaajalla ei ole.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Niin ja kysehän oli vielä vuotuisesta lisäyksestä, eli sen sijaan että saisi 350 € kahdessa vuodessa tulisikin saada 2950 €. Tasa-arvohan taitaa olla aivan tuntematon käsite romanikulttuurissa, joten ei ole ihme, ettei sen käyttö nytkään mennyt ihan putkeen.
Edellä esitetyissä laskelmissa ei ole otettu huomioon Homeliten kiinnitysremmejä, ne tuskin ovat mukana ihan lestinheittäjämallin hameessa.

Kyllä tuo hameavustus on kuulemma ihan käytäntö maan sosiaalitoimistoissa laajemminkin. Tiedustelin asiaa alalla toimivalta henkilöltä joka on ollut töissä useammassakin kunnassa. Rahasummat vaihtelevat.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Olen kuullut tosta hameavustuksesta ennekin ja luulin että nyt Laakamatoa kusetetaan. Miksi helvetissä tollaisia maksetaan? Jos kerran itse haluaa pitää erikoismallin vaatekappaletta niin miksi se otetaan minunkin verorahoista?

Laakamato aloittaa torttutukan kasvattamisen ja laittaa Elvis-rintanapin nahkatakkiin, marssii sossuun ja alkaa itkemään kun -69 Challenger Hemillä on NIIIIN kallis ettei mulla ole varaa. Tukekaa saatana vai oletteko te jotain rasisteja? Se on mun kulttuuria ja mun täytyy, nyyh nyyh, saada sellainen! Isot pojat esson baarissa nauraa mun Kiaa ja minä en pääse porukkaan. Nyyh itku ja ..tun iso kyynel.

Tasa-arvoa ei ole.

E: Ja varmistin tutulta sossulta. Kuulemma kolmen vuoden välein korvataan hameen tekemisestä aiheutuvat menot. Voi onni ja autuus. Nerous nousee mun aivoihin niin että hikipisaroina valuu yli. Ei ole todellista kuinka ihanaa. Taidan lähteä juoksemaan kukkaniityille alasti onneani koko maailmalle esittäen. Hei maailma, minä olen Laakamato ja haluan halata sinua!
 
Viimeksi muokattu:

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Sen verran pitää antaa manneille, ehkä ensimmäisen kerran elämässäni, tunnustusta, että kyllä itse helposti maksaisin valtion kassasta sen ~400 euroa/naamari/vuosi, jos jatkoaikalaisetkin kävelisivät tuolla hinnalla kansallispuvussa 24/7/365, kuten nuo mustalaisnaiset tuntuvat tekevän...
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Vai olin kirjoittanut jotain asiatonta? Täytyy todella ihmetellä sitä, mutta ehkä se kertoo siitä, ettei tässä maassa voi tästä ongelmasta puhua oikeilla nimillä. Minä voisin kirjoittaa pienen kirjan tosiasioista kyseisen ryhmän tekemisistä, joita olen itse päässyt todistamaan, mutta se olisi tietysti liikaa kaikille tämän maan "tasa-arvoa" haluaville ja turha tietysti näillä jutuilla on mässäillä. Silti en mielestäni ole rasisti, enkä sorru myöskään asiattomuuksiin, en minkään ryhmän kanssa, silti se ei poista sitä minusta, että tiedän tietyillä ryhmillä olevan hyvin kevyet moraalikäsitykset. Niin myös valitettavasti osalla alkuperäsiväestöä Suomessa.

Suomalaisessa kulttuurissa on hyvin vaarallista se, kun ei saa missään keskustella eri etnisten ryhmien ongelmista, joita he itse aiheuttavat. Kaikki, jotka ottavat varovastikin asian esille ovat rasisteja. Tällä jos millä aiheutetaan katkeruutta ja lisätään negatiivisiä asenteita näitä ryhmiä kohtaan, hyvin monille syntyy aidosti käsitys ja oikeutettukin, että säännöt ovat erilaiset eri ryhmille. Suomen perustuslaissa puhutaan myös sananvapaudesta, mutta siitäkin voisi olla eri mieltä hiukan. By the way, tunnen muutaman ihan asiallisen ja fiksun romaanihenkilön, rasistina en voisi heidän kanssaan keskustella, joten tuskin sitä siis olen. Työllistän myös noin 15 eri kansallisuutta, eri värisiä, eri kulttuureista tulevia, olen tehnyt kauppaa yritysten kanssa ympäri maailmaa jne., tämä ihan pohjaksi sille, että ennakkoluuloja eri ryhmiä kohtaan ei kovin runsaasti ainakaan ole. Kokemuksia taas on syntynyt jo työn puolesta pitkän uran varrella todella paljon ja siinä ajassa on ehtinyt nähdä ja muodostaa myös käsitys erilaisista ihmisryhmistä. Oma villi ennustukseni on, että romaanien ongelmat eivät tule poistumaan, arvioisin kokemusteni pohjalta, että jopa ongelmien lisääntyvän.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen kuullut tosta hameavustuksesta ennekin ja luulin että nyt Laakamatoa kusetetaan. Miksi helvetissä tollaisia maksetaan? Jos kerran itse haluaa pitää erikoismallin vaatekappaletta niin miksi se otetaan minunkin verorahoista?
Tiedustelin lähipiirin sosiaalityöntekijältä, ja hänen kertomansa mukaan hameraha perustuu lakiin. Kyse ei ole myöskään harkinnanvaraisesta tuesta, eli uusi hame järjestyy ilman eri jankkaamista, mikäli hakijan tulot ovat sillä tasolla että tukiin on ylipäätään edellytyksiä.

Kuinka paljon fyrkkaa hameen hankintaan sitten myönnetään, se riippuu jossain määrin kunnasta. Tuo 400 euroa on kuulemma suht tavanomainen summa, se pätee myös omassa asuinkunnassani. Pääsääntöisesti sosiaalitoimisto ei maksa summaa hameen saajalle käteen, vaan tilaus hoidetaan maksusitoumuksella.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Eiköhän se ole aika karu totuus, että 99% romaneista pilaa muiden maineen.

Itse en ole saanut kuin yhden huonon kokemuksen romaneista ja se tapahtui kasiluokalla, kun pyörästäni oli koulupäivän aikana pöllitty ventiini.

No, iskä lähti sitten hakemaan tätä venttiiniä ja minä jäin vahtimaan pyörää. Ja kappas vain, paikalle ilmestyy 12-V pikkumanne haistattelemaan kavereidensa kanssa, jotka olivat kuitenkin valkolaisia. Seuraavaksi hän kysyy, mitä minä siinä odotan ja kerron tilanteen. Arvatkaapa mitä pikkumanne seuraavaksi ehdottaa? Hän esittää tarjouksen, että hän voisi varastaa mulle samanlaisen pyörän muutamassa päivässä ja myydä sen minulle. Tässäpä meillä monikulttuurinen moniosaaja!

Sen minkä nuorena oppii, vanhana taitaa...

Ja en ole rasisti. Minua jurppii suunnattomasti, että jos kritisoit heti jotain etnistä ryhmää, niin KukkaHattuTädit RY ryntää paikalle julistamaan sinua rasistiksi.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Parempi puolisko kertoi kuinka hevosmiehet pääsee parkkitalossa pysäköinnistään ilmaiseksi. No, temppuun tarvitaan kaksi autoa. Olkoon ne autot 1 ja 2. Auto 1 on ajettu parkkihalliin normaalisti, saa käydä ihan rauhassa laittamassa ravilaput vetämään ja katsastamassa kauppojen valikoimia. Soitetaan Leifille että auto 2 voi saapua halliin. Siinähän on se että sisään tullessa saatu lippu on vartin voimassa niin, että sillä pääsee ilmaiseksi ulos jos mieluisaa parkkipaikkaa hissin vierestä ei löydy. Auto 2 ajaa ulos vartin sisään, ihan vanavedessä aiemmin paikalle tullut 1. Auto 1 ajaa auton 2 perässä ihan tappituntumalla, puskuri puskurissa, täten puomi ei tajua laskeutua autojen välissä ja näin olemme pysäköineet ilmaiseksi. Samaa temppua saanee käyttää vapaasti jos kehtaa.
 

Bolt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Laser
JepJep


No ei se ole ihme et toi hame maksaa maltaita, ku kattoo niit lisävarusteita mitä sieltä hameen alta löytyykään! Olen toiminut vartijana jo N. 6 vuotta erillaisissa paikoissa ympäri suomea.. Sama ongelma joka puolella. Muutama "valkoinen lammas" löytyy myös mut suurimmaksi osaksi ne on niitä näppäreitä! joitaina kertoja on romaninainen jäänyt haaviin. Hameen alta paljastui kymmeniä taskuja ja erinlaisia koukkuja mihin voi kaikenlaista kivaa ripustella.. Ja Jos jossain ei sattunut kameravalvontaa olemaan Ja jos niitä lähti seuraamaan niin sehä ei sopinut ollenkaa heti kun asia huomattiin niin kauhee valittaminen päälle...
Helpottipas ku sai vähä tilittää...
 

Oates

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Olin paikallisessa kebab-pizzeriassa jokin aika sitten ainoaana asiakkaana ja juuri saanut tilauksen tehtyä. Odottelin, että kortinlukija hyväksyy Electronilla suorittamani maksun. Sillä sekunnilla kaksi parikymppistä romanimiestä saapuu nahkatakeissaan ja suorissa housuissaan ovesta sisään ja marssivat suoraan myyntitiskin vieressä olevaa vessaa kohti.

Kebabbilan myyjä huutaa saman tien heille "pitää ensin kysyä lupa", johon pojat vastaavat vain jotain tyyliin "me tilataan kohta". Tästä turkkilainen kiehahtaa aivan totaalisesti ja alkaa sanaharkka. Olen osapuolten välissä, Electron vielä lukijassa ja mietin mihin suuntaan pakenen, kun he käyvät toistensa ryysyihin. Todella epätodellinen olo. Lopulta toinen romanipojista sanoo marttyyrina "Antaa olla, ei me mitään tilata, jos ei saa vessassa käydä" ja molemmat lampsivat ovesta ulos. Seurauksena vaivaantunutta hiljaisuutta myyjän alkaessa tehdä kebabia valmiiksi.

Hetken kuluttua myyjä tuo kebabin ja sanoo aika sanatarkasti: "Minä en yhtään pidä noista mustalaisista. Ne tulevat vessaan kiillottamaan kenkänsä, kastelevat vessan lattian, varastavat vessapaperit eivätkä tilaa mitään. Ja jos huomautan siitä heille, he alkavat huutaa rasistiksi."

:)
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Joopa joo

aina kun näitä näkee niin ollaan varastettu jotain, parkkeerattu auto sakkopaikalle ja mamma istuu odottamassa, tai jotain muuta hässäkkää. Odotan vielä innolla ensimmäistä positiivista kokemusta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Täytyykin käydä huomenna sossusta kysymässä kun tässä työttömämä olen, että saisinko mäkin vähän avustusta kun pitäisi ostaa vaatteita ja autonkin tarttisi kohta tankata =)
Olettekos muuten kiinnittäneet huomiota kun nämä romanit ovat autolla liikenteessä. Turvavyö on perin vieras käsite heille ja yleensä se oma muksu on siinä etupenkillä sylissä tai sitten seisoo takapenkillä siinä etupenkkien välissä
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Katsoin tänään ensimmäistä kertaa Manne-ohjelman, jossa Santtu on näköjään pääosassa. Täytyy kyllä ihmetellä, että äijä on yleensä hengissä. Nuorempana tuli asuttua samoilla kulmilla ja kaverin meno oli silloin kohtuullisen vauhdikasta. Ohjelmassa vilahti myös sen broidi Hara. Suht kova parivaljakko aikoinaan.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Katsoin tänään ensimmäistä kertaa Manne-ohjelman, jossa Santtu on näköjään pääosassa. Täytyy kyllä ihmetellä, että äijä on yleensä hengissä. Nuorempana tuli asuttua samoilla kulmilla ja kaverin meno oli silloin kohtuullisen vauhdikasta. Ohjelmassa vilahti myös sen broidi Hara. Suht kova parivaljakko aikoinaan.

Itse katsoin kyseisestä ohjelmasta ekan jakson (Oli New Yorkissa) ja tykkäsin. Tuli ajoittain mieleen Borat. Hyvää settiä heitti. Täytyy sanoa että pokkaa löytyy. harmi vaan että noita ohjelmia en löytänyt yle areenasta tai youtubesta kokonaisina. Ikinä ei muista katsoa tai laittaa tallentumaan boksiin.
 

Lodnikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa
Myin mannelle auton, sain jopa rahatkin siitä heti käteen. Hintaa kotterolla oli 1500€, vasta leimattu ja huollettu ajopeli. Alle 1500€ en sitä olisi myynyt kenellekään. Manne ajoi 400km katsomaan autoa pääkaupunkiseudulle, koko perheen kanssa tietenkin. Autoa katseltiin, kuunneltiin ja koeajokin suoritettiin. Sitten alkoi vikalistan teko, ruostetta tuossa, tuo vuotaa, tuo ei toimi jne. Sanoin selvästi että auto on tuossa kunnossa 1500€, ei penniäkään vähempää. Sitten äijä sanoi, että olin valehdellut hänelle puhelimessa, että autossa ei ole ruostetta ja minun tulisi joko antaa autosta alennusta 400€ korjauksia varten tai korvata 800km ajomatka. (Tarkistin muuten paikkakunnan, mistä tulivat, Kouvolasta...)
Tästä kieltäydyin, koska en ollut valehdellut mistään auton yksityiskohdasta. Aikansa väiteltyäni sanoin nauhoittaneeni puhelun todisteeksi (kusetusta) ja että se voidaan kuunnella saman tien, muuttui mannella ääni kellossa. Äijä kaiveli 1500€ lompakosta (oikeata rahaa), allekirjoitti luovarin ja vei auton mennessään. Rehellisyys maan perii...
Näiltä sankareilta en ole eläissäni mitään ostanut, mutta kyllä niille myydä voi kaikkea, pysyy vaan tiukkana :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös