Romanit

  • 1 488 386
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

Tobias

Jäsen
Päivän Hesarissa kerrotaan kokonaisella sivun jutulla siitä, kuinka romanit ovat koko Euroopan vieroksutuin ja syrjityin vähemmistö.

Jälleen kerran ihmettelen tämän jutun tapaa käsitellä asiaa. Syrjinnästä tuodaan monta yksittäistä esimerkkiä eri Eruoopan maista, joissa manneja on syrjitty.

Mutta yhtään ainoaa kertaa jutussa ei pysähdytä pohtimaan, että voisiko millään olla niin, että romanit ovat kenties myös omalla käytöksellään vikuttaneet siihen, että heitä vieroksutaan kaikkialla?

Vituttaa tuollaiset lehtijutut, joissa ei asiaa katsotan edes kahdelta eri kantilta vaan yksioikoisesti todetaan että romaneita syrjitään kaikkialla ja tuodaan yksittäisiä esimerkkejä syrjimistapauksista. On se vittu kumma, että joka puolella yhtä ryhmää vieroksutaan. Mistä se voisi johtua?
 

lakimies

Jäsen
Päivän Hesarissa kerrotaan kokonaisella sivun jutulla siitä, kuinka romanit ovat koko Euroopan vieroksutuin ja syrjityin vähemmistö.

Vituttaa tuollaiset lehtijutut, joissa ei asiaa katsotan edes kahdelta eri kantilta vaan yksioikoisesti todetaan että romaneita syrjitään kaikkialla ja tuodaan yksittäisiä esimerkkejä syrjimistapauksista. On se vittu kumma, että joka puolella yhtä ryhmää vieroksutaan. Mistä se voisi johtua?

Taas yksi esimerkki Hesarin viher-vähemmistö(maahanmuuttajat ym.) linjasta.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Suoraan sanoen laittaisin Mannet pihalle täältä ja suurin osa somaleista myös ja tilalle ahkeraa ja tunnollista aasialaista väkeä.

Ahkeria ja tunnollisia nuo aasialaiset tosiaan ovat. Juuri hiljattainhan kävi muun muassa ilmi, että muutamat heistä olivat pitkään saaneet ahkeroida tunnollisesti hieman yli sadan euron kuukausipalkalla maanmiestensä ravintolassa.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viimeisin mannekokemus on muutaman viikon takaa erään pikkukaupungin Siwasta. Mustalaisakka opetti kärryissä istuvaa pikkulasta puhumaan: "Yksi kalja, otetaan yksi kalja".
 

qhangas

Jäsen
Suosikkijoukkue
I F K
Siirryin autokoulun ihmeelliseen maailmaan. Samalla kurssilla on pari Leiffiä. Jaksavat hölöttää kesken tuntien häiritsevästi lähes koko ajan huomautuksista huolimatta. Tänään tulivat tunnin myöhässä 1,5 tuntia kestävälle tunnille. Hoh hoijaa.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Uudessa PAM-lehdessä oli kuva vartijasta ja kuvan perusteella tyyppi on ainankin puolimanne, joten harvinainen tapaus.
Täytyy sanoa, että paljon pitää koskessa vettä virrata, ennen kuin antaisin kiinteistöni yleisavaimen jollekkin pahvihousulle haltuun...
 

Kalmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, LäKi, KK-V, PaRa, Suomalaiset NHL:ssä
Eilen Rauman Postissa pakettia oli hakemassa naispuolinen romani McLarenin West-takki päällä ja ilmeisesti hänen poikaystävä (poikaystävä ei ainakaan näyttänyt romanilta). Nainen kovaan ääneen ilmoitti tulleensa hakemaan pakettia, ja paketin saatua nousi kovempi meteli: "Emmää tämmösiä tuotteita tilannut! Teidän tarvii antaa mulle se oikea paketti!" Tiskin takana nainen oli vaikeana "no en minä sille voi mitään, jos on teille on tullut väärä tilaus". Älämölö jatkuu, poikaystävä yrittää rauhoitella ja kehottaa soittamaan firmaan väärästä paketista. Turha toivo, meteli jatkuu niin kauan kunnes nainen poistuu Postista, jonka jälkeen tämän poikaystävä valittelee meteliä ennen poistumista.
 

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
Eilen Rauman Postissa pakettia oli hakemassa naispuolinen romani McLarenin West-takki päällä ja ilmeisesti hänen poikaystävä (poikaystävä ei ainakaan näyttänyt romanilta). Nainen kovaan ääneen ilmoitti tulleensa hakemaan pakettia, ja paketin saatua nousi kovempi meteli: "Emmää tämmösiä tuotteita tilannut! Teidän tarvii antaa mulle se oikea paketti!" Tiskin takana nainen oli vaikeana "no en minä sille voi mitään, jos on teille on tullut väärä tilaus". Älämölö jatkuu, poikaystävä yrittää rauhoitella ja kehottaa soittamaan firmaan väärästä paketista. Turha toivo, meteli jatkuu niin kauan kunnes nainen poistuu Postista, jonka jälkeen tämän poikaystävä valittelee meteliä ennen poistumista.

Epäkiitollinen homma poikaystävällä. Sympatiat täysin tälle hepulle.=)
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen junaan mennessä perässä tuli pari mannea, joista toinen kysyi jotain toiselta. Toinen vastasi kysyjälle, että ”en mä tiiä, oon vaan töissä täällä”. Meinasin revetä ja sanoa, että älä puhu paskaa, ettehän te missään töissä käy. Oli kyllä ironisen hauska tilanne.
 
Eilen junaan mennessä perässä tuli pari mannea, joista toinen kysyi jotain toiselta. Toinen vastasi kysyjälle, että ”en mä tiiä, oon vaan töissä täällä”. Meinasin revetä ja sanoa, että älä puhu paskaa, ettehän te missään töissä käy. Oli kyllä ironisen hauska tilanne.
Ehkä tossa olis voinu käyttää sitä vanhaa ohjetta: "älä puhu tommosia, kun et tiedä mitä se tarkoittaa!"

Itse olen "törmännyt" (onneksi vain ilmaisuna) manneihin lähinnä liikenteessä. Villi veikkaus, että ajokorttiprosentti ei tuossa ryhmässä ole järin iso. Tai sitten inssissä päätetään ottaa se pienempi paha ja antaa kortti suosiolla..
 

EspenJokerit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itsekkin olen aspa tehtävissä ja välillä (onneksi harvoin) joudun tekemisiin romaneiden kanssa. Välillä asiat sujuvat ihan rauhallisesti, mutta sitten taas välillä se on suoraa huutoa.

Yksi kerta kun meillä on myymälässä esittelypuhelin, niin romanimamma meni pokkana siihen ja soitti jollekkin tuttavalle?! Kyseli varmaan ravivinkkejä ;)

Seuraavalla kerralla, hän kysyi jo lupaa "Voiko soittaa" :O, mutta lupaa ei silti herunut.
 

TwentyThree

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muutamia vuosi sitten olin löytötavaratoimistossa puolisen vuotta harjoittelussa ja samalla sai mukavasti tutustua romaneihin. Yllättävän monelta oli kännykkä hukassa jonka merkki oli Nokia ja ihan uusi vielä, mallia ei luonnollisesti tiedossa, väriä ei muista jne.
Toinen mikä oli monelta hukassa oli 21 -vaihteinen maastopyörä ja luonnollisesti mallit ja värit ei muistissa.
Reaktio oli luonnollisesti hyvin äänekäs kun ilmoitin että noilla tuntomerkeillä ei yhtään pyörää/kännykkää matkaan lähde.
 

-REDS-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K, ULUVFC #54
No pakkohan

se on tänne laittaa muisto kaukaa menneisyydestä.

Olin junnuna (siinä 13 kesäisenä) kesäduunissa stadilla siivoilemassa. Toinen paikoista joita siivoilin oli Haagan kirjasto ja toinen Liikennepoliisin joku pääpulju hietsussa (jossa oli muuten helvetin mukavia poliiseja duunissa.) No joo, yhtenä päivänä sinne tuli asioita selvittelemään Manne, joka oli ajanut kolarin raitiovaunun kanssa (kummatkin liikkeellä). Manne selitti että " Ihan suoraan ajoin ja se ratikka jotenkin koukkasi etteen..." 2 sekunnin hiljaisuus, jonka jälkeen koko laitos repesi nauramaan samaanaikaan. Päivystäjä pyyhki kyyneliä silmistään ja kysyi "miten se niiltä kiskoilta on nyt sillätavalla sinun päällesi lähtenyt koukkaamaan..."

ps. Mitähän mahdolliselle vakuutusyhtiölle onkaan kirjoitettu?
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Tumma veri taas kiehunut. Espoossa 45-vuotias mies sai surmansa 27-vuotiaan romanin toimesta.

Hyvätahtoinen uhri oli jopa maksellut kolmilapsisen perheen laskuja ja hoitanut myös lapsia paljon. Kaksikolla oli ollut lauantaina käsirysyä ja nyt sitten kostettiin..

Romaniperheen äiti oli pahoillaan tapahtumasta ja ilmoitti, ettei ole missään tekemisissä perheen isän kanssa tulevaisuudessa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ihmeen kauan kestikin ennen kuin ohjelmasta älähdettiin. Ei sillä, lopettaahan se pitäisikin jo pelkästään typeryytensä takia.

Vai että aiheuttaa koulukiusaamista? Kas kun ei työpaikkakiusaamista.
 

Jeffrey

Jäsen
Kerrotaan tännekkin nyt viimesin mannensanomisrepeämiseni:

Tossa huhtikuun lopulla muutama päivä ennen vappua satuin olemaan vantaan myyrmannissa hieman shoppailemassa. No kävelin siellä käytävällä kahden romanitytön perässä kun toinen näistä neitokaisista päästi varsin kuolemattoman lauseen "mitääköhän sitä laettas vappuna piälle". Tuolle tuli hieman naureskeltua.
 

-REDS-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K, ULUVFC #54
No yritä itse tehdä töitä, kun valtio takavarikoi työkalusi.

Legendaarista! ei voi muuta sanoa. Että useampia isoja öljykanistereita ja moottorisahakin lähtenyt hamosessa. Kuka saatanan rasisti on mennyt tarkistamaan? Usot sie etten mitään oo ottanut?(mitä nyt vähän jerry-kannu pilkottaa rintaliivien välistä...)
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Kamuni kertoi taannoisesta tapahtumasta erään hotellin respassa. Sinne oli tullut n. 16-18 ikävuoden korvilla olevat nuori mannetyttö ja -poika. Kiivas keskustelu meni pääpiirteissään näin:

Tyttö oli erittäin kiihtynyt: "Onko täällä näkynyt ylimääräist puhelinta, perkele minun kännykkäni on pöllitty, perkele, ihan hyvä kännykkä!"
jne.

Poika selosti asiaa rauhallisemmin: "...on käynyt niin että hänen puhelimensa on hävinnyt, se on mallia ****** ****, oranssinvärinen, sekä 0-näppäin ja numero 8 toimivat heikosti."

Tyttö: "Sitä ei helvetti kuitenkaa löydy aivan sama mitä täss tekee..."

Poika: "Niin minä jätän tähän yhteystietoni niin voitteko ystävällisesti ilmoittaa minulle jos joku sattuu tuomaan sen tänne, olisin hyvin kiitollinen..."

Tyttö: "Luuletko sinä ett sitä joku palauttaa en minä ainakaa nii hullu ole että palauttasin jos löytäsin kännykän!"
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Eilen oli telkkarissa Unelma Hagert ja Rainer Friman keskustelemassa romaniasioista. Mustalaiseukko tietysti valitti kaikesta, mutta Raikku osoittautui varsin diplomaattiseksi kaveriksi. Hän oli sitä mieltä, että jos vaaditaan oikeuksia, on myös suoritettava velvollisuuksia. Helvetin hyvin sanottu!

Molemmat olivat samaa mieltä siitä, että Manne-TV on perseestä ja Unelman mukaan on jopa aiheuttanut romanilasten kiusaamista kouluissa.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Eilen oli telkkarissa Unelma Hagert ja Rainer Friman keskustelemassa romaniasioista. Mustalaiseukko tietysti valitti kaikesta, mutta Raikku osoittautui varsin diplomaattiseksi kaveriksi. Hän oli sitä mieltä, että jos vaaditaan oikeuksia, on myös suoritettava velvollisuuksia. Helvetin hyvin sanottu!

Molemmat olivat samaa mieltä siitä, että Manne-TV on perseestä ja Unelman mukaan on jopa aiheuttanut romanilasten kiusaamista kouluissa.

Joo Rainerhan vaikutti fiksulta ja asialliselta, mutta hänhän oikeasti on tehnyt duuniakin. Lavaesiintyjän elämä on rankkaa.

Eniten nauratti se kun tämä Unelma kertoi ettö nuoret suhtautuvat parhaiten vähemmistöihin. Tottakai suhtautuu, mutta kyllä se muuttuu kun pääsevät työelämään maksamaan helvetillisiä veroja vaan jotta kaiken maailman päähänpotkitut saavat rauhassa hengailla ostareilla! Siinä vaiheessa yleensä silmät avautuvat!
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Eilen oli telkkarissa Unelma Hagert ja Rainer Friman keskustelemassa romaniasioista. Mustalaiseukko tietysti valitti kaikesta, mutta Raikku osoittautui varsin diplomaattiseksi kaveriksi. Hän oli sitä mieltä, että jos vaaditaan oikeuksia, on myös suoritettava velvollisuuksia. Helvetin hyvin sanottu!

Molemmat olivat samaa mieltä siitä, että Manne-TV on perseestä ja Unelman mukaan on jopa aiheuttanut romanilasten kiusaamista kouluissa.

Juu olipa eilen varsin mielenkiintoinen keskustelu A-studiossa. Rainer puhui asiaa: Ei oikeuksia, ilman velvollisuuksia. Friman myös tunnusti avoimesti että romanien ongelmat ovat heidän itsensä aiheuttamia.

Niin ja milloin mannet olisivat kouluja käyneet?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Raikku osoittautui varsin diplomaattiseksi kaveriksi. Hän oli sitä mieltä, että jos vaaditaan oikeuksia, on myös suoritettava velvollisuuksia. Helvetin hyvin sanottu!

Raikku on ilmeisesti kyllästynyt elämään. Toivottavasti ei tule nahkatakkiiin reikiä...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös