Tätä fläppitaulukritisointia hieman ihmettelen. Eikö ole aika luonnollista, että kuvioita ajetaan tässä vaiheessa kautta sisään joukkueeseen. Kyllä se silloin tarkoittaa, että fläppi raahataan ihan kentän laidalle ja asioita käytävä läpi ihan kädestä pitäen.
Jotkut pelaajat omaksuisivat asiat varmasti jo pelkällä "teoriatunnilla", mutta se ei riitä että vain osa tajuaa, kun jokaisen pelaajan panosta kuitenkin tarvitaan.
Toiseksi patapakan hyökkäys on taas täynnä uusia ja juuri edustukseen nousseita kavereita, jotka kuitenkin kantavat joukkueessa tärkeää (vakituisesti pelaava) roolia. Nämä kaverit on saatava mahdollisimman pian vanhojen pelaajien kanssa "pelikirjassa" samalla sivulle, ennenkuin koko joukkueelle kyetään tuomaan hirveästi uusia asioita. Tuskin kertaus tekee hallaa pidempään joukkueessa olleillekaan. Kaukorannan kirjan osalta tämä ei tosin viene kauaa.
Joku mainitsi tilannekovuuden ja voimaluistelun korostamisen harjoituksissa tärkeäksi. Olen vähän eri mieltä.
Pelinomaiseen tilannekovuuteen joukkueella on aikaa tottua vielä n. 5 harjoituspelin ajan, joten en näkisi että siihen tarvii harjoituksissa erityisesti aikaa kuluttaa.
Järjetöntä luisteluakaan en tässä vaiheessa ihan ymmärrä, jos juuri on lopetettu kesäharjoitusjakso, jonka päätarkoituksena lienee ollut pururadan pöllytys ja jerkun lisäys mm. reisiluun ympärille. Kevyempi jakso jaloille maksaa itsensä pitkän kauden aikana takaisin. Hermotusten herättelyä räjähtävään luistelutekemiseen on tietysti viisasta tehdä, mutta ei tällainen harjoitus voi olla kertaluonteisesti pitkäkestoinen. Hyöty häviää.
Näillä perusteilla en näe valmennusjohdon toiminnassa mitään hälyyttävää ongelmaa. Kaikki tämä spekulointi tietysti perustuu palstalle kirjoitettuihin "silminnäkijähavaintoihin".
Itse en ole nähnyt ensimmäistäkään pataharjoitusta. Ainoastaan pitsin räpellyksen.
EDIT: Olen harjoittelun sisällön osalta väärässä mikäli on uskominen linkistä aukeavaa
Jyskylän yliopiston seminaarityötä. Siinä selvästi mainitaan, että varsinainen anaerobinen nopeuskestävyysharjoittelu suoritetaan juuri ennen kilpailukautta. Jakso kestää n. 4-6 viikkoa sisältäen 2-3 harjoitus/viikko. Eli liian löysästikään ei tällä hetkellä sopisi ottaa. No onneksi en ole valmentaja.