Ole Fartille : Nythän meillä on selvästi vedonlyönnin paikka? Olen edelleen sitä mieltä, että Jokereiden pelaajamateriaali on huomattavasti tasapaksumpi kuin vaikka HIFK:n. Kiinnität luultavasti turhan paljon huomiota siihen, että valitsin verrokiksi HIFK:n, kun oikeasti yritin vilpittömästi spekuloida jokerinippua? Tiedän useankin jokerifanin olevan kanssani samaa mieltä. En tarvitse käyntiä optikolla, olen nähnyt montakin jokeripeliä ja tunnen kovin monta jokerifania, jotka valittavat minulle samaa asiaa. Ihan pyytämättä. He puolestaan ovat kuulleet meikäläisen valituksia huonosta maalivahtipelistämme, jotka loppuivat siihen päivään kuin Baxter tuli. En pidä jokerimateriaalia huonona. Mielestäni jengissänne on pääasiassa hyviä liigapelaajia ja joukkueenne hinta/laatusuhde katsottuna yksittäisten pelaajiean kannalta on hyvä. Tämä ei ole ongelmanne. Se on, että teillä ei ole syvyyttä. Laakkonen - Pikkarainen ja esim Murphy - Karalahti ovat hyökkäyksemme ja pakistomme suhteen akseli, jota teiltä ei löydy. Nytkään ei kannata hirveästi kiinnittää huomiota pelaajien nimiin, yhtä hyvin kelpaavat Petrell - Kuhta ja Saarinen - Laakso. Kaikella kunnioituksella Hirsoa ja varsinkin Ritaa kohtaan: heidän voisi kuvitella pelaavan mestaruutta ottavan joukkueen 2-kentällisessä. Hirson edellä pitäisi olla Murray / Metropolit (jos tämä nimi on helpompi sietää, olin itse Metropolit -fani) ja Ritan edellä pitäisi olla Tibbets / Kuhta. Jos Hirso ja Rita pelaisivat HIFK:n ykkösessä, olisin absoluuttisen samaa mieltä. Rita itsekin on huvittunut asemastaan maalitykkinä, hänen haastattelujensa lukeminen ja äijän tapaaminen auttavat enemmän kuin käynti optikolla.
Mitä tulee scouttaamiseen, niin tarkennan, että tarkoitan ns. kirjoittamattomia kortteja eli liigassamme liki kokonaan neitseellisiä pelaajia. Yleensä nämä ovat enemmän ulkomaalaisia kuin kotimaisia sattuneesta syystä. Otetaan esimerkiksi hankinnat Tuulola ja Murphy. Kumpikaan ei ole scouttausasteikolla mikään huikea suoritus. Erittäin selkeää tiedetään-mitä-saa -tavaraa. Mielestäni nämä ovat ns. hyviä hankintoja. Hyviä scouttauksia ovat Murray, Guolla, Pikkarainen joka olisi voinut olla väsähtänyt ahl-paluumuuttaja. Pikkaraisen tapauksessa HIFK otti normaalia tarkemmin selville hänen nykyisen iskukykynsä. Virmaselle tuntuu kelpaavan, kuten cobol toteaa, kuka tahansa, jota hänelle suositellaan. Niinpä ulkomaalaisosastollanne on ollut aikamoinen Stockmannin ovet -ilmiö. On pörränyt Dageanaisia ja muita toivotaan -miehiä ja paljon nastempaahan olisi, jos olisi löytynyt suoraan profiilipelaajia. Stapleton ei ole kaksinen hankinta joukkueeseen, joka vakavissaan tavoittelisi mestaruutta. Hänen pitäisi olla Hirson edellä selkeästi. Kandee muistaa, että kevätkausi ja varsinkin playoffit ovat eri maailma kuin pitkä runkosarja. HPK huomasi tämän kaudesta toiseen ennen viime kautta, jolloin todellakin panostivat materiaalin monipuolisuuteen. Olen melko varma, ainakin vedonlyöntiin asti, että jokerien Hirso-osasto otetaan tarkasti kiinni pleijareissa ja paikkaajia ei teiltä löydy. Ahonen ja Tibbets ovat liigan sisäisiä siirtoja, molemmat hyviä hankintoja, mutta eivät varsinaista scouttaustaitoa vaativia suorituksia. Kuparista en parhaalla tahdollakaan voi pitää hyvänä hankintana / scouttauksena. Samaa osastoa kuin meille Ruotsista tullut nobody Niskanen. Kumpikin oli toivotaan -kortti, onneksi pääsimme omastamme eroon.
Heitä vaikka yv, jos haluat kehitellä vedonlyönnin? Se säätäminen tuskin kiinnostaa ketään muuta kirjoittajaa ;). Itse pelaajistosta(nne) on ihan mielenkiintoista jatkaa kirjoittelua täällä. Olet liki ensimmäinen jokerifani, jonka näen antavan täyden tunnustuksen omalle materiaalilleen ja jopa Virmaselle. Meikäläisessä on loppupeleissä aivan sama vika oman jengin suhteen. Vaikka kuinka inhosinkin Suhosen ideologiaa, Ciprussia punapaidassa ja muutamia muita yksityiskohtia omassa historiassamme, olen aina ollut oman punapaitajengin puolesta 120% , kun se jäälle luistelee. Näinhän se pitääkin mennä. Luulen, että heittoni nimenomaan HIFK:n suuntaan materiaalivertailussa sai liian suuren huomion sinulla? Olen pitkän linjan kiekkomies, tunnen henkilökohtaisesti useita henkilöitä myös jokeriorganisaatiosta. Niin nykyisestä kuin entisistäkin. Esimerkiksi viime kauden 2-koutsinne Vepu Surenkin on hyvä frendini ja hänen kauttaan avautui intresantti näkökulma jokeriorganisaation huonoihin puoliin. Mielestäni se kiteytyy tähän "HIFK eroaa jokereista siinä, että HIFK on 100% lätkäseura. Siellä kaikki puhuvat kiekosta toimitusjohtajaa ja toimistosihteeriä myöten. Kun menet toimistolle, joudut ehdottomasti spekuloimaan edellisestä ja tulevasta matsista. Jokerit on yritys, jonka johto on suhteellisen irti päivittäisestä jääkiekosta. Jos haluat keskustella itse peleistä tai pelaajista heidän kanssaan, sinun pitää varata suurinpiirtein aika sitä varten. Eikä Harkimolla siinäkään tapauksessa ole sellaista kompetenssia keskustella kuin esimerkiksi Matikaisella, sillä hänellä ei ole kiekkotaustaa." Tämän on sanonut molemmissa organisaatioissa vaikuttanut henkilö, jolla ei silti ollut suuresti kehuja hänet käytännössä hylännyttä HIFK:ta kohtaan. Hän arvosti puhtaana kiekko-organisaationa silti enemmän HIFK:ta, koska organisaation etäisyydet esimerkiksi valmennuksen ja johdon välillä ovat pienemmät kuin ne ovat jokereissa. Otin tylsän vertailun itse lajista; etäisyydet kaukalosta toimistoon voidaan käsittää samoin kuin viisikon etäisyydet kaukalossa.
Odotan mielenkiinnolla kevättä ja toivoisin eniten stadin sisäistä finaalia. Diggaan Sheddeniä edelleen, olen jopa puheväleissä hänenkin kanssaan, enkä revi peliverkkareitani, jos urheilulliset syyt johtavat siihen, että jokerit jättää HIFK:n taakseen sekä runkkarissa että pleijareissa. Nielen tällöin tappioni kuin mies ja kertavitutuksesta toivuttuani nostan hattua Sheddenille. Mutta tällä hetkellä olen sitä mieltä, että jokerien tasapaksu materiaali osoittautuu kompastuskiveksi ja veikkaan muidenkin kuin HIFK:n sijoittuvan jokerien edelle lopullisessa taulukossa, en siis välttämättä runkkareissa. HIFK:n lisäksi väittäisin HPK:n olevan jokereita edellä playoffien jälkeen. Mielestäni jokerit olisi voinut kahdella täsmähankinnalla tehdä joukkueestaan huomattavasti kovemman finaalikandidaatin kuin se on tällaisenaan. Leikitään nimillä: jos jokereihin olisi nyt signattu Banham ja Metropolit tai toinen heistä ja vaikka Davis Schneider, olisi kysymys todellisista vahvistuksista. No, onhan tässä peräti päivän verran aikaa vielä.
edit: Jorelle - vaikka pelaajien Schnabel/ Tibbets keväthinnat olisivatkin tarkalleen nuo , ja aika lähelle ovatkin, ei tässä voida verrata suoraan tämän kokoista fyrkkaa ja noita pelaajia. Rumasti sanoen 50 - 60 tuusaa on pikkurahaa sekä jokereille että HIFKille ja jos 50 tuusan pelaajan kulun saa nipsaistua 20 tuusalla kolmeenkybään, on säästö prosentuaalisesti komea, mutta itse fyrkkana suhteellisen mitäänsanomaton miljoonaluokan seuroilla. Tässä on sama ilmiö kuin jos sinulla olisi oikeasti varaa 200.000e:n autoon ja hankit käytettynä 10.000e:n auton. Jos se osoittautuu aivan paskaksi, ei taloutesi raunioidu kuitenkaan. Jos se on ok, jopa hyvä, hieno homma, mutta taloutesi perusrakenne ei siltikään siitä hirveästi muutu.