Palaan nyt vielä yhden asian osalta tähän herraan ja hänen tekemisiinsä Raumalla. Ja se asia on kommentointi mediassa.
Minulle jääkiekkoa seuraavana on tärkeää kuulla pelien jälkeen valmentajien mietteet. Että mitä pelistä heidän mielestään jäi käteen. Osa valmentajista osaa tämän kommentoinnin paremmin, osa ei niin hyvin.
Alkuun Risto Dufvan hassuttelut ja värikkäät kommentit olivat ihan hauskoja ja silloin, kun Lukolla kulki hyvin, niitä oli jopa ihan mukava joskus kuunnella. Mutta mitä kauemmin niitä kuunteli, sitä enemmän ne alkoivat ärsyttää itseäni. Ja erityisesti tällä kaudella itselläni meni jotenkin jo yli sietokyvyn. Joukkue pelasi kuuden? ottelun tappioputkessa ja Dufvan kommentit että "Lukon seuraava voitto on joka hetki lähempänä" yms. pisti suorastaan kiehumaan.
Ok, valmentajan tärkein tehtävä ei ole otteluiden julkinen analysointi ja kommentointi, mutta se on osa lajia ja koen sen niin, että se tehdään erityisesti katsojia varten. On varmasti muitakin kannattajia, jotka mielenkiinnolla kuuntelevat valmentajien pelin jälkeisiä analyyseja. Tänään siitä saatiin täydellinen esimerkki, kun HIFK - Jyp -ottelun jälkeen Nelonen Prolla Antti Törmänen rehellisesti ja asianmukaisesti vastasi kaikkiin kysymyksiin ja analysoi loistavasti oman joukkueensa peliä ja hyviä ja huonoja osa-alueita. Sitä oli nautinnollista kuunnella.
Joten, minulla ei tule ikävä Dufvan pelityyliä, eikä myöskään hänen mukahauskoja letkautuksiaan. Varmasti Dufva halutessaan osaisi asiallisesti analysoida otteluita, mutta jotenkin ylimielisen oloisesti hänen täytyy aina päästä haastatteluissa vain ja ainoastaan hassuttelemaan. Minusta se on pahan luokan aliarviointia kannattajia kohtaan. Toivon ja uskon, että Vuoren aikana keskitytään myös tällä puolella itse asiaan ja jätetään turha vitsailu ja viisastelu television komediaohjelmille. Enkä tarkoita että huumoria ei saisi olla, mutta sitä tulisi käyttää tehokeinona eikä itse pääasiana.