Ymmärrän Dufvan hehkuttaman tiimin hengen. Ymmärrän joukkueen hengen muodostumisen. Ymmärrän kuinka tärkeää se hankalissa tilanteissa on. Ymmärrän psykologisen merkityksen tiimien rakentumisessa ja tiimien selviytymisessä omakohtaisen kokemuksen kautta. Omakohtaista kokemusta on erilaisissa työympäristöissä kun olen toiminut esimiehenä erilaisissa työyhteisöissä ja ympäristöissä (asfalttimiesten komentamisesta, koodaritaiteilijoitten kautta myynnin yksinäisiin puurtajiin). Mutta hengen muodoustus ei saa mennä resurssien edelle. Ne pitää toimia yhdessä ja tasapainossa. Pitää aina muistaa, että henki häviää materialle viimeisillä metreillä, jos materiaa on rajattomasti. Dufvalla on loistavia teemoja ja hän osaa johtaa joukkoa, muodostaa työyhteisöjä ja saada ne toimimaan yhteen, sitä tuskin kukaan kiistää. Materia kuitenkin ei ollut riittävällä tolalla tällä kaudella ja tässä Dufva mielestäni löi liikaa muutaman kortin varaan ja kortit olivat tänä vuonna mustia pekkoja.
Olin erittäin skeptinen Dufvaan yleensäkin kun hän tuli Lukkoon kun tiesin yksityiskohtia miten Jypissä asiat olivat menneet. No nyt Jypistä ulkoistuu myös ehkä se toinen ääripää, "rahan takia". Muutakin viestiä on kyllä taustajoukoilta kuulunut. Ehkä kaikki ongelmat eivät siellä sitten olleetkaan vain Dufvassa ja näyttäisi, että ainakin pelkoni eivät toteutuneetkaan. Ainakin Dufvan toiminta täällä on näyttänyt toisenlaisiakin toteutumisia. Toisaalta näen myös Dufvan oppivana yksilönä, vaikka peluuttaakin ehken pikkuisen vanhahkoa pelimallia. Hän näyttää oppineen matkan varrella tekemistään virheistä ja niitä ei ole taidettu toistaa matkan varrella. Näin ollen näen, että epäonnistumiset tai mustat pekat osataan kääntään tulevalle kaudelle vahvuuksiksi. Toki nytkin osa joukkueesta on poistumassa toisiin ympyröihin, vaikka ilmeisesti ollaan jatkojakin tarjoamassa. Mutta onko kyse rahasta, sopimuksista vai valmentajan ja pelaajan tai pelaajan palettiin sopimattomuudesta? Tähän ei taida tietää kuin lähtevät pelaajat ja Dufva itse.
Realismia kuitenkin tuleville vuosille on Dufvan esille tuoma budjettikuri. Tämä on realismia nyt ja tulevaisuudessa, kunnes Suomeen keksitään uudet "Nokiat" ja Euroopan talous takoo kuumaa rautaa jokaisessa EU maassa. Näin ollen, jos Nemon Keupan komennus toteutuu (ja mitä itselleni suoraan "lähteeltä" on tietoja tihkunut) niin nyt meillä on myös Jyp Akatemia kasassa. Nyt ei tarvitse lähteä kairaamaan timantteja suoraan etulinjasta, vaan ne voidaan testata "akatemiassa", kuten olen ymmärtänyt Dufva Jypin aikoina pystyi tekemään. Toki hirmu tarkkaan Jypin ja Jyp-Akatemian toimintaa ei aikanaan tullut seurattua, joten voin tältä osin mennä metsään. Näen kuitenkin, että tätä kautta saadaan oikea paikka ylläpitää realistisempaa ja laveampaa rosteria. Dufvan pitää nyt kuitenkin luottaa myös tämän "akatemian" tuotoksiin ja antaa myös niille realistinen näyttömahdollisuus, myös tiukassa paikassa. Tässä näenkin ainoa paikka missä hieman Dufvan johtamistapoja tänä päivänä arvostelen. Työryhmän tai tiimin johtaminen tiukassa paikassa. Itse olen ainakin löytänyt monta hiomatonta timanttia eri organisaatioista kun sellainen "tunne" kyseistä työntekijästä on ollut. Tiukasti vain opastaen ja avustaen pahimpaan tuleen ja niin ne timantit ovat sieltä hioutuvat. Toki virheitäkin on tullut ja toisaalta en urheilumaailmassa ole ollut kuin F-junnujen ympyröissä Jotenkin epäilen, että ei se urheilumaailma niin toiselta planeetalta ole kuin ihmisten johtaminen yleensäkin.
Pitkä raapustus näillä promilleilla, eikä ole tarkoitettu kuin hetkelliseksi huonon olon purkaukseksi epäonnistuneesta kaudesta, Edellä luetelluilla ja näytöillä tähän saakka minä kuitenkin uskon vieläkin voimakkaammin, että kirkkain tulee toteutumaan tämän valmentajan valmennuksessa ja hyvin läheisessä tulevaisuudessa. Tämä vuosi meni mielestäni penkin alle, mutta ei kaikki voi olla vain voittomarssia kohti kirkkainta. Voi olla lapsen uskoa ja haihattelua, mutta kuten allekirjoituksessani lukee, niin olen optimisti. Pessimistinä en jaksa, sillä pettymyksiä tulee aina. Itselleni on paljon helpompaa elää tässä synkässä maailmassa ajatellen asioista positiivisesti kunnes mahdollisesti tulee pettymys.