Urama voisi olla hemmetin hyvä veto esim. Lukon A-junnujen koutsina tai sitten junioritoiminnan valmennuspäällikkönä tms. Varmasti tekee työnsä antaumuksellisesti ja on kiekkotietämykseltään pätevä, mutta jotenkin sellainen vipinä minulla on, että päävalmentajana ei taida bollsit riittää. Tai jos vaikka riittääkin, niin silti hänen valmennustoiminta ei tue riittävästi joukkueen menestystä, vaan ehkä enempikin yksilöiden kehittymistä.
Lukon tapauksessa pitää pystyä siihen, että kykenee ajamaan organisaatiolle omaa näkemystään ja viemään visiotaan yhtä vahvasti läpi, mitä vaikka RD on tehnyt.
Lukon touhu on RD:n aikana mennyt hitosti eteenpäin. Aluksi karsastin hitosti nykyistä toimintamallia, jossa joukkue haalitaan papparaisia täyteen ja omien junnujen kehittäminen on toissijaista (näin raflaavasti sanottuna), mutta nyt minulla on alkanut mieli muuttua ihan toisiin ajatuksiin. Jos mietitään Lukkoa, niin junioripohja on todella pieni, rahaa on ja menestyspaine jatkuva. Miksi näissä olosuhteissa pitää rakentaa yksilöitä, kun voi keskittyä rakentamaan joukkuetta? Junioreihin satsattu työ on aika riskialtista. Jos onnistuu hyvin, niin rahaliigat korjaa hedelmät hyvin nopeasti. Aika harvassa on sellaiset tapaukset, joissa organisaation oma junnu kehittyy sellaiselle tasolle, että kykenee antamaan joukkueelle vastaavan panoksen, mitä tällä kaudella vaikkapa Vahalahdelta saatiin. Ja huomasiko kukaan tällä kaudella taistelutahdossa eroa omien ja muualta tulleiden välillä? Vuosia täälläkin on hoettu sitä, että nimenomaan omilla junnuilla on Lukko-sydän ja muualta tulee kallispalkkaisia palkkasotureita. Tällä kaudella ei tullut. Ei ollut joukkueessa yhtään sellaista. Kiitos RD:n.
Minulle on ihan fine, että Lukko muuttaa strategiaansa siten, että luodaan kokeneille pelaajille optimaalinen ympäristö tehdä ammattiaan. Ei vedetä pitkin vuotta lyijyliiveissä portaita verenmaku suussa tai luistella edestakaisin siniviivoja, vaan annetaan pelaajille ammattilaisen vastuu. Minulle mestaruus olisi yhtä täydellinen vahalahdilla ja sipiläisillä, kuin se olisi anttiraannoilla ja eeroeloilla.