Werner Otto, 102v delasi ennen joulua.
Hänen Otto Versand on maailman toiseksi suurin verkkokauppa Amazonin jälkeen ja ECE kiinteistöfirmansa Euroopan suurin kauppakeskusomistaja ja NYkissäkin omistavat joku 12m sq ft paraatipaikkojen kiinteistöjä. Otto-perhe on Forbesin listalla 21. rikkain $18,7bn omaisuudella, joten pätevä jätkä ns.
Päteväkään jätkä ei saa näitä miljardeja hautaan mukaan, ja turha se on tämänkokoisia omaisuuksia missään makuuttaakaan. Siksi saisi tämän kokoisia kuolinpesiä verottaa selvästi rankemmin, elleivät miljardöörit itse tajua hyväntekeväisyyden iloja. Kaikkein pätevimmät jätkät kuten Bill Gates ovat nimittäin tehneet päätöksen lahjoittaa mahtiomaisuudestaan valtaosan pois pikku hiljaa ja itse valitsemiinsa kohteisiin. Sehän on sinänsä kaikkein järkevintä, sillä siten pääsee itse päättämään mikä asia ansaitsee rahoitusta eivätkä rahat uppoa mihin tahansa.
En ole asiaan perehtynyt, mutta oliko Werner Otto omaisuutensa ihan itse polkaissut kasaan vaiko perinyt sen? Itse tehdyt miljardit kun tekevät henkilöstä paljon pätevämmän kuin mahtisukujen perijöistä ja perijättäristä. Esimerkiksi Euroopan 10 rikkaimmasta naisesta (kaikilla vähintään miljardi tai pari) jokainen oli perijätär. Ylimääräiset rahat vain pois joutavilta kultalusikka suussa syntyneiltä kalkkunoilta - taskurahaa voi jättää vaikka max. sata miljoonaa ja loput taas kiertoon.
RIP-ketjussa ei varmaan ole mainittu Johannes Heestersiä, joka kuoli 108-vuotiaana jouluaattona? Heestersin urasta tarkemmin vaikka
wikipediasta, mutta Heesters oli tunnettu näyttelijä ja laulaja Hollannista, jonka ura kotimaassa oli maailmansodan jälkeen vähän jäissä, koska mies oli laulanut natseille ja esiintynyt ilmeisesti mm. Dachaun keskitysleirillä SS-miesten viihdykkeeksi. Turhaa hurskastelua tuo Heestersin arvostelu tästä asiasta - miehitetyssä maassa sitä olisi voinut itse olla ongelmissa jos ei olisi esiintynyt. Ja yleisöähän se natsiyleisökin oli, monesti kulttuuria arvostavaa ja koulutettua väkeä erityisesti upseerien kohdalla. Onhan sitä synninpäästö annettu Leni Riefenstahlillekin, vaikka Leni oli Aatun suosiossa ja kuvasi propagandafilmejä kuten Tahdon riemuvoiton. Onneksi Heestersin ura jatkui muualla, ja sitä kestikin mukavasti yli 90 vuotta. Siinä on vielä Dannyllakin tekemistä.
Heesters lopetti muuten 106-vuotiaana tupakoinnin, koska halusi elää pidempään vaimonsa kanssa yhdessä. Ei tainnut oikein enää tepsiä, jos on sitä ennen poltellut noin 90 vuotta. Ylipäätään jos on tuossa iässä ja jotain paheita on vielä jäljellä, niin sitten pitäisi vain antaa mennä.