Hän opiskeli insinööriksi – ja vietti puolisen vuotta vaihto-oppilaana Nälkämaan laulun mailla Kainuussa - Suomessa! Se ei ole unohtunut.
Kun hän kuulee, että toimittaja tulee Suomesta, hän laskee suomeksi liki kymmeneen ja väittää, että "mine räkhästän sinye, perkhele".
– Asuin Otanmäellä rautakaivoksen kupeessa. Eikös se ole muutaman sata mailia Napapiiriltä? Otin paljon kuvia myös Turusta ja Helsingistä. Olin Otanmäellä tavattoman rakastunut suomalaiseen tyttöön. Hänellä oli hieno perhe, hänen isänsä kanssa uskalsin keskustella mistä vaan.
– Siellä muuten juotiin viinaa paljon, murjaisee Sutherland valkoharmaan paksun tukkansa alta, vieläkin jotenkin epäuskoisen näköisenä.
Tästä hänelle on jäänyt mieleen hurjia muistoja.
– Asuin kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Olin jotain 19 vanha, enkä juurikaan lutrannut viinan kanssa. Eräänä iltana työkavereita tuli iso joukko asuntooni. Sitten minäkin olin pahimmassa kännissä kuin koskaan. Hoipuin ikkunan ääreen, katselin alas ja ajattelin, että voisin lentää. Onneksi palasin takaisin istumaan pöydän ääreen ja sanoi itselleni että "et voi lentää ja nyt korkki kiinni", Sutherland muistelee.
– Jaahas, tähänkös tämä meidän haastatteluaikamme menikin, hän naurahtaa sitten.