Vaikka sinä et näe Loiria tuossa joukossa, niin minä kyllä näen. Ja vieläpä niin, että Loiri on koko kansalle jotain, jollekin enemmän ja jollekin vähemmän. Loiri on sitä vieläpä monella eri tasolla. Minulle esimerkiksi henkilökohtaisesti Tove Jansson merkitsee hyvin vähän ja Minna Canth ei juuri mitään. Jansson varmaan vielä enemmän koko kansaan liittyen, mutta Canth sitten ei oikeastaan yhtään mitään, ainakaan minulle. Ottamatta mitään pois heidän saavutuksistaan.Suomalaisista taiteilijoista oman liputuspäivänsä ovat tähän mennessä saaneet Alvar ja Aino Aalto (suositeltu liputus), J.L.Runeberg, Minna Canth, Eino Leino, Tove Jansson (suositeltu liputus), Aleksis Kivi ja Jean Sibelius. En ikäväkseni pysty näkemään Loiria sentään ihan tuossa joukossa.
Toki olisi hienoa jos perustettaisiin vaikka suomalaisen teatterin ja näyttämötaiteen päivä mutta en ole varma olisiko Loiri tuossakaan kategoriassa juuri se henkilö jonka mukaan liputuspäivä pitäisi nimetä.
Mutta viime kädessähän tämän ratkaisee aika, se näyttää onko Loirin työ niin merkittävää että hän ansaitsisi noin kanonisoidun paikan suomalaisen taiteen historiassa. Taiteilijan historiallinen ja kulttuurillinen merkitys on tässä se ratkaiseva kriteeri. Sellaista ei kukaan pysty arvioimaan päivä taiteilijan kuoleman jälkeen.
R.I.P. Vesku ja voimia omaisille.
Eli pitää miettiä mikä kansallinen merkitys henkilöllä on ollut, niin se on ollut valtava, mutta onko se riittävä liputukseen niin siihenkin vaikuttaa moni asia. Jos asiasta päättää joku Tarja Halosen asettamaa tekotaiteenyhdistys, niin silloin liputuspäivää ei tule. Jos asiaa voidaan katsoa laajemmin ja ymmärtää, että nauru ja muut tunteet joita Loiri niin monella tasolla välitti, on tärkeä asia kansakunnallemme, niin sitten liputuspäivä voisi olla mahdollinen.