RIP-ketju

  • 2 869 411
  • 11 593

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aarne Tanninen, kunnioitettavassa 90 vuoden iässä. R.I.P.

"Täällä Aarne Tanninen, Washington" on varmasti jäänyt meillä kaikilla hieman varttuneemmilla mieleen.

edit: Näemmä on, @kamik oli nopeampi. :)
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kevyet mullat Aarne Tanniselle.

Aarne Tanninen oli silloin takavuosina sama asia kuin uutiset Jenkeistä. Sama juttu kuin Erkki Toivanen ja Lontoo. Se oli sitä yhtenäiskulttuurin aikaa.

Enää tällaisia ei tule.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Mitäs tähän voi sanoa. Legendaarinen ääni poistui. Juuri tuo kuuluisa lausahdus tuli heti mieleen kun uutisen luin.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Kevyet mullat Aarne Tanniselle.

Aarne Tanninen oli silloin takavuosina sama asia kuin uutiset Jenkeistä. Sama juttu kuin Erkki Toivanen ja Lontoo. Se oli sitä yhtenäiskulttuurin aikaa.

Enää tällaisia ei tule.
Toivasen Erkki, laadun merkki. Eikä ole huonolla vitsillä sanottu, vaan piti paikkansa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Toivasen Erkki, laadun merkki. Eikä ole huonolla vitsillä sanottu, vaan piti paikkansa.
Näillä ulkomaan toimittajillahan oli takavuosina todella paljon valtaa. He olivat monille ainoa kanava johonkin vieraaseen maahan. Se mitä he sanoivat ja kirjoittivat, oli lähestulkoon totuus Suomessa. Nykyään tilanne on ihan toinen.

Vaikka olen itse täpärästi suomettumisen ajan lapsi, en muista Tannisen tai Toivasen olleen kovin suomettuneita. Kovia uutismiehiä olivat molemmat. Sellaista arvostan aina ja iänkaiken. Ja tottahan se asuinmaa näkyy kaikessa, mutta ihme olisi, jos ei näkyisi.

Saakelin kovia ukkoja nämä vanhan liiton ulkomaan toimittajat olivat.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Aarne Tanninen oli minulle uusi inspiraation lähde, kun hain lukemaan tiedotusoppia (kykyjeni takia en päässyt).

Lepää rauhassa, herra Tanninen. Washington on hiljentynyt.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näillä ulkomaan toimittajillahan oli takavuosina todella paljon valtaa. He olivat monille ainoa kanava johonkin vieraaseen maahan. Se mitä he sanoivat ja kirjoittivat, oli lähestulkoon totuus Suomessa. Nykyään tilanne on ihan toinen.

Vaikka olen itse täpärästi suomettumisen ajan lapsi, en muista Tannisen tai Toivasen olleen kovin suomettuneita. Kovia uutismiehiä olivat molemmat. Sellaista arvostan aina ja iänkaiken. Ja tottahan se asuinmaa näkyy kaikessa, mutta ihme olisi, jos ei näkyisi.

Saakelin kovia ukkoja nämä vanhan liiton ulkomaan toimittajat olivat.

Tanninen ja Toivanen ovat todennäköisesti aika laajan konsensuksen mukaan nuo kaksi suurinta legendaa. Heidän lisäkseen minulle on jäänyt lapsuudesta vain yksi edes läheisesti samaan kaliiberiin yltävä nimi mieleen: "Yrjö Länsipuro, Moskova". Mutta kyllä hän jää tässä kirjeenvaihtajien legendaarisuudessa silti selkeästi pronssille ainakin minun tuomariäänilläni.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Heidän lisäkseen minulle on jäänyt lapsuudesta vain yksi edes läheisesti samaan kaliiberiin yltävä nimi mieleen: "Yrjö Länsipuro, Moskova". Mutta kyllä hän jää tässä kirjeenvaihtajien legendaarisuudessa silti selkeästi pronssille ainakin minun tuomariäänilläni.
Länsipuro oli toki legendaarinen, muistan hänet toki myös. Mutta kuten kaikki sen ajan eläneet muistavat, ei sieltä kovin kriittistä raporttia koskaan tullut. Mikä ei toki ollut Länsipuron vika.

Vähän sama juttu kuin tilaisi nykyään Markku Kangaspurolta kriittistä raporttia Venäjästä.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Tanninen ja Toivanen ovat todennäköisesti aika laajan konsensuksen mukaan nuo kaksi suurinta legendaa. Heidän lisäkseen minulle on jäänyt lapsuudesta vain yksi edes läheisesti samaan kaliiberiin yltävä nimi mieleen: "Yrjö Länsipuro, Moskova". Mutta kyllä hän jää tässä kirjeenvaihtajien legendaarisuudessa silti selkeästi pronssille ainakin minun tuomariäänilläni.
Ja tästä kun mennään hissillä kellarikerroksiin löytyy Helena Petäistö, Pariisi.

Korjattu kirjoitusvirhe.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Länsipuro oli toki legendaarinen, muistan hänet toki myös. Mutta kuten kaikki sen ajan eläneet muistavat, ei sieltä kovin kriittistä raporttia koskaan tullut. Mikä ei toki ollut Länsipuron vika.

Vähän sama juttu kuin tilaisi nykyään Markku Kangaspurolta kriittistä raporttia Venäjästä.

Näin se toki on. Erityisen hyvin on jäänyt mieleen se, kuinka Breznevin kuolemasta kerrottiin julkisuuteen vasta muutama päivä sen tapahduttua. Länsipuro selosti vakavana syitä, miksi tällainen viive on kuulemma puoluekoneistossa tarpeen, vaikka rivien välistä saattoikin ehkä tunnistaa sen, ettei hänkään tätä selitystä täysin ostanut. En tosin muista alkuperäistä tapahtumaa, koska sen sattuessa olin vasta kahden vanha. Mutta tuo uutislähetys on joskus myöhemmin näytetty arkistokuvina.

Ja tästä kun mennään hissillä kellarikerroksiin löytyy Helena Petäjistö, Pariisi.

Petäistö on oikea kirjoitusasu. Hän tuli toki myös mieleen, mutta tosiaan ei ehkä ihan samoista syistä kuin nuo muut.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Enää tällaisia ei tule.

Eikä tarvitse tullakaan, koska asia on toimittajaa tärkeämpää. Kyllähän joku Mika Hentunen on todella hyvä toimittaja, mutta ei häntä tulla samalla tavalla enää muistamaan, vaikka oli MTV:n kirjeenvaihtajana Yhdysvalloissa syyskuussa 2001.

Ja tästä kun mennään hissillä kellarikerroksiin löytyy Helena Petäjistö, Pariisi.

Tai kun mennään kattohuoneistoon tulee vastaan tässä ketjussa viitisen vuotta sitten mainittu Lieko Zachovalová.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Länsipuro oli toki legendaarinen, muistan hänet toki myös. Mutta kuten kaikki sen ajan eläneet muistavat, ei sieltä kovin kriittistä raporttia koskaan tullut. Mikä ei toki ollut Länsipuron vika.

Vähän sama juttu kuin tilaisi nykyään Markku Kangaspurolta kriittistä raporttia Venäjästä.

Jälkimmäisiä Kangaspuro on toki tehnyt vaikka kuinka, en täysin ymmärrä miten liittyy ketjuun. Venäjä sen sijaan liittyy, sillä Tanninenhan oli jo kauan ennen Yhdysvaltain-vuosiaan nimenomaan Moskovassa pitkähkön aikaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikä tarvitse tullakaan, koska asia on toimittajaa tärkeämpää.
Näin voi sanoa, jos ei oikeasti tiedä, mitä toimittajan työ on. Pitkäaikainen seuraaminen tuo sen taidon, että osaa laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin ja kulttuuriseen kontekstiin. Siinä syntyy näkemys, jota ei voi oikeastaan kukaan opettaa. Tämä pätee ihan kaikkeen toimittajan työhön. Aina löytyy uusia toimittajia, jotka osaavat tottakai raportoida asioista, mutta vaikkapa juuri ulkomaan toimittajilta toivoisi myös näkemyksiä ja kykyä analysointiin. Sellaiset kyvyt syntyvät vain ajan kanssa. Jos tällaisia pitää nykyisistä ulkomaan toimittajista sanoa, niin mielestäni esimerkiksi Annastiina Heikkilä ymmärtää Ranskaa aika hyvin. Hän ei vain raportoi asioista, hän tuo usein esiin myös maan historian ja toisaalta nykyisyyden. Hän myös näkee hyvin monet ranskalaiset ilmiöt.

Pointti oli siis se, että näillä Tannisen ja Toivasen kaltaisilla vanhoilla sotureilla oli valtavan paljon hiljaista tietoa siitä maasta, jossa olivat. Sitä ei mielestäni koskaan pidä väheksyä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät

PokerJoker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
RIP Ray Liotta. Tunnetuin rooli lienee Scorsesen Mafiaveljissä, jossa Liotta näytteli pääosaa. Täytyypä laittaa tuo pyörimään viikonloppuna, omia TOP 10 -leffoja.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Juuri vähän aikaa sitten tuli Mafiaveljet katsottua ja näytti Ray Liotta aika paljon Tuukka Raskilta minun silmääni.

RIP, tuli kyllä puskista.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
RIP Ray Liotta. En olisi olettanut, että lähtee ensimmäisenä Mafiaveljet päänäyttelijöistä.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
RIP Ray Liotta, Legenda
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös