No perkele. Viimeisimpänä katsoin The Phantom of the Operan kolmisen kuukautta sitten, joka oli kaikesta huolimatta ihan viihdyttävä ja tuttuun Schumacherin tapaan hyvin visuaalisesti tyylikäs lähes ylenpalttisuuteen saakka. Butlerilla ei kyllä ollut riittävää särmää ja oli liian nuorennäköinen, mutta Emmy Rossum ihastutti kuin Anne Hathaway Les Miserablesissa. Ja voi voi kun oli kaunista mm. hautausmaalla.
Schumacherilla on myös yllättävän monipuolinen filmografia, mikä tavallaan kertoo hänen olleen rohkea elokuvantekijä ja paljon muutakin kuin juuri tuollaisen Oopperan kummituksen tapaisten ison budjetin visuaalisten, mutta hieman kylmäksi jättävien elokuvien ohjaaja.
The Lost Boys on tosiaan 80-luvun klassikko, jossa Schumacherin tunnetuimmat vahvuudet ovat parhaimmillaan, eli loistava tunnelma, visuaalit (vaatetusta ja lavastusta myöten) ja musiikin käyttö. Elokuva on myös niin 80-lukuisen henkinenkin, että oksat pois. Phoneboothia, tai Rankkaa päivääkään tarvitsee tuskin kehua. Phonebooth oli varmaankin eräänlainen haistattelu/todistus kriitikoille, sillä se on aika epä-schumacherilainen elokuva muistaakseni. Varmaan jotain 12 vuotta sitten viimeksi katsonut.
Sen sijaan kyllä minä myös diggasin hyvin paljon 8MM-elokuvasta ainakin kymmenen vuotta sitten. Siihen kylkeen vielä A Time to Kill ja The Client. Noin puolet herran leffoista on vielä katsomatta; St. Elmos Fire, Flatliners, Number 23 ja Flawless esimerkiksi.
Batman Foreveriinkin Schumacherin oli vissiin määrä keventää tunnelmaa ihan studion/tuottajien aloitteesta, ja sen hän teki. Ja vaikka nyt sattuisi olemaan Batman-puristi, niin silloinkin on pakko myöntää leffan ainakin näyttävän aika hyvältä esim. Gothamin nojatessa saksalaiseen ekspressionismiin. Muistaakseni tuo Batmobiilikin löytyy parhaimmasta päästä äänestyksissä ja kuinka siistiä, että sillä pystyi ajamaan seinää pitkin. Sen sijaan se Schumacherin toinen Batman-elokuva on kyllä aika kammotus, vaikka jos sen pystyy katsomaan camppina, niin elokuva saattaa olla viihdyttävä.
Ei siitä ole kuin puolisen vuotta, kun luin jonkun ihan hemmetin hyvän jutun Schumacherista ja hänen tyylistään ohjaajana, mutta enhän minä sitä enää löydä.