Rinkelinmäki ja HPK:n palvelut

  • 1 358 870
  • 6 884

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kerhon sivuilla tapahtumasta

Aikasta mukava idea, luulisi että hiihtolomaviikolla innokkaita löytyy! Uskoisin, että juuri tälläinen innostaa erityisesti nuorempia kannattajia niin harrastamaan kuin kannattamaan entistä enemmän. Esimerkilliseltä idealta kuulostaa, toteutuksen toivon olevan yhtä loistava, hienoa!

Mukavalta kuullostava tapahtuma kyllä. Jos en ole töissä tuolloin niin tuonnehan se on mentävä. Itseäni en kyllä mene häpäisemään luistimet jalassa, mutta onhan siellä meille ei-luistelevillekin henkilöille ohjelmaa. Ainakin tuo areenakierros, jossa etenkin kurkistus pukukoppiin kiinnostaa. Ja saahan siellä myös kerättyä nimmareita pelipaitaansa (täytyy vaan muistaa, että Karevaaran, Lähteenmäen ja Rullierin nimmarit löytyy jo :D). Eli tarkoittaen sitä että tuonne tapahtumaan pitänee pukeutua niihin fanikamppeisiin... :)

Ja toivottavasti olisi sitten myös niitä hieman nimekkäämpiäkin pelaajia paikalla. Niissä pikkujouluissahan joulun aikaan ei ollut noista enemmän pelaavista paikalla oikeastaan kuin Rullier, joka on osoittautunut nyt lieväksi pettymykseksi ja Karevaara sekä Makkonen ja Syväsalmi piipahtivat. Olin vaan niin vidun jurrissa, että meni Makkosen ja Syväsalmen nimmaripyynnöt ohi...
 
Viimeksi muokattu:

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Kerhon sivuilla tapahtumasta

Aikasta mukava idea, luulisi että hiihtolomaviikolla innokkaita löytyy! Uskoisin, että juuri tälläinen innostaa erityisesti nuorempia kannattajia niin harrastamaan kuin kannattamaan entistä enemmän. Esimerkilliseltä idealta kuulostaa, toteutuksen toivon olevan yhtä loistava, hienoa!

Oli hieno tapahtuma. Viihdyin jopa niin hyvin, että piti käydä kahteen kertaan esittelykierroksellakin. :D

Itse en kyllä luistellut. Olis varmasti ollut entistä mukavampi kokemus tällöin, mutta esittelykierrokset ja nimmarien pyytelyt riitti minulle.

Nyt on mukava taas mennä huomenna huutamaan Kerho voittoon kun on fanipaita täynnä nimmareita! :)

Jaa niin ja sellaiset insidejutut, että Salmen Veksi on kirjoittamassa paraikaa HPK:sta historiikkia. Sinne pohjoispäädyn niihin rappusten seiniin tulee Lelun muotokuva Ottawa-ajoilta, mikä on ollut kauan jo Savolaisen Hanskin huostassa.

Niin ja ei sieltä selostajakopista nyt niin heikot näköalat ole. Ainakin itse näin ihan ok sieltä. No jos ihan reunassa on niin saattaa olla, mutta muuten oli yllättävänkin hyvä näköala siihen palautteeseen nähden.
 

Host

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Heimon Breams ja Suomenniemen Urheilijat
Ihan hienosti nuo Kerhon netti-sivut on hoidettu. Eilisen Saipa pelin linkki vie johonkin HPK-Kalpa pelin juttuun vuodelle 2008? Pelaaja Blogi piti aueta marraskuussa, olihan siellä sentään testi tehty jossain vaiheessa? Mä en ymmärrä että HPK on tehnyt ihan siistit kotisivut, mutta siihen ulkonäköön se sitten jääkin, peliraporttejakaan ei ole päivitetty tammikuun jälkeen. Olis kivaa jos tuolta vois lukea esim. pelaajahaastatteluja, joukkueen kuulumisia, tulevaisuuden näkymiä yms yms. Ei tuollaisten juttujen tekeminen nyt voi niin vaikeaa, vai onko? Sellaisia asioita jotka palvelisivat faneja, nyt ainoita uusia juttuja on pelipäivinä? Itse vierailen sivuilla joka päivä, mutta enemmän Kerhon uutisia voi lukea iltalehden, jatkoaika.comin, yms. sivuilta, mun mielestä väärin, eikös Kerhon kotisivujen pitäis olla se ykköskanava faneille??? Tulipahan taas vuodatettua, mutta mielestäni ihan aiheesta!?
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihan hienosti nuo Kerhon netti-sivut on hoidettu. Eilisen Saipa pelin linkki vie johonkin HPK-Kalpa pelin juttuun vuodelle 2008?...
...Mä en ymmärrä että HPK on tehnyt ihan siistit kotisivut, mutta siihen ulkonäköön se sitten jääkin, peliraporttejakaan ei ole päivitetty tammikuun jälkeen...

Eilen illalla tuo eilisen pelin raportti kyllä oli ihan paikallaan, että en tiedä mikä siihen on yön aikana iskenyt.
Siis mitkä peliraportit ovat tammikuun jälkeen päivittämättä? Jokaisen pelin jälkeenhän sinne tulee tekstiä pari tuntia pelin päättymisestä. Huomattavan paljon ripeämpää toimintaa kuin esim. viime kaudella, silloinhan kaikista peleistä ei edes tekstejä tullut.

Itseäni oikeastaan ainoa hieman nyppivä "virhe" on tuo joukkue-sivulla oleva joukkueen kuva. Olisi kiva kun sen saisi nappaamalla isommaksi kun eihän tuosta tuhrusta mitään selvää saa vaikka äsken kävinkin optikolla.
 
Viimeksi muokattu:

Host

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Heimon Breams ja Suomenniemen Urheilijat
Eilen illalla tuo eilisen pelin raportti kyllä oli ihan paikallaan, että en tiedä mikä siihen on yön aikana iskenyt.
Siis mitkä peliraportit ovat tammikuun jälkeen päivittämättä? Jokaisen pelin jälkeenhän sinne tulee tekstiä pari tuntia pelin päättymisestä. Huomattavan paljon ripeämpää toimintaa kuin esim. viime kaudella, silloinhan kaikista peleistä ei edes tekstejä tullut.

Itseäni oikeastaan ainoa hieman nyppivä "virhe" on tuo joukkue-sivulla oleva joukkueen kuva. Olisi kiva kun sen saisi nappaamalla isommaksi kun eihän tuosta tuhrusta mitään selvää saa vaikka äsken kävinkin optikolla.

Mulla ainakin on ollut tapana ennen peliä käydä katsomassa täältä: http://www.hpk.fi/ottelut/sarjaohjelma.html edellisen kohtaamisen ennakko ja raportti, mutta nyt siellä ei tosiaan ollut mitään tietoja tammikuun jälkeen päivitetty,(viime viikolla tai tämän viikon alussa viimeeks tarkistin) ja kas kummaa nyt siellä sitten tällä viikolla olikin kerralla päivitetty viimeisen puolentoista kuukauden matsit??? Vielä kun sais sinne pelaajablogiin juttuja niin kiva olis?
 

Taklaus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näemmä tämä(kin) asia pystyy jakamaan mielipiteitä. Itse olen ollut tyytyväisempi Kerhon nettisivuihin, kuin vuosiin. Ulkoasu vaati hetken totuttelua, mutta nyt jo miellyttää silmää ihan kivasti. Ja sivujen sisällöllinen uutis/raportti -yms. tarjonta on lisääntynyt räjähdysmäisesti edellisiin kausiin verrattuna. Ennenhän sivuilla saattoi olla uutisten puolesta jopa kuukausien hiljaiselo. Blogia odottelen mielenkiinnolla minäkin ja kyllähän sivuissa muitakin pikku lastentauteja toisinaan esiintyy. Kokonaisuutena kuitenkin on mielestäni menty huimasti eteenpäin.
 

Host

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Heimon Breams ja Suomenniemen Urheilijat
Näemmä tämä(kin) asia pystyy jakamaan mielipiteitä. Itse olen ollut tyytyväisempi Kerhon nettisivuihin, kuin vuosiin. Ulkoasu vaati hetken totuttelua, mutta nyt jo miellyttää silmää ihan kivasti. Ja sivujen sisällöllinen uutis/raportti -yms. tarjonta on lisääntynyt räjähdysmäisesti edellisiin kausiin verrattuna. Ennenhän sivuilla saattoi olla uutisten puolesta jopa kuukausien hiljaiselo. Blogia odottelen mielenkiinnolla minäkin ja kyllähän sivuissa muitakin pikku lastentauteja toisinaan esiintyy. Kokonaisuutena kuitenkin on mielestäni menty huimasti eteenpäin.

Älkää ymmärtäkö väärin ystävät kalliit, kyllä ne sivut on ihan ok, kunhan vaan noi päivitykset olis ajantasalla, ja pidettäis lupaukset(blogi).
Siinä olen samaa mieltä, eteenpäin on menty ja paljon, mutta jäyhä suomalainen kun olen, aina pitää jostain valittaa :)
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Mulla ainakin on ollut tapana ennen peliä käydä katsomassa täältä: http://www.hpk.fi/ottelut/sarjaohjelma.html edellisen kohtaamisen ennakko ja raportti, mutta nyt siellä ei tosiaan ollut mitään tietoja tammikuun jälkeen päivitetty,(viime viikolla tai tämän viikon alussa viimeeks tarkistin) ja kas kummaa nyt siellä sitten tällä viikolla olikin kerralla päivitetty viimeisen puolentoista kuukauden matsit??? Vielä kun sais sinne pelaajablogiin juttuja niin kiva olis?

Joo. Itsekin olen ihmetellyt tuota kuinka huonosti noita ottelutuloksia päivitellään tuonne sinun linkittämällesi sivulle. Hieman parannusta siis kaipais nuo sivut vielä...
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tuli lähetettyä palautetta ja lähinnä positiivista kerhon sivuista ja muutoksista. Kysäisin silloin tuota pelaajablogia ja silloin vastauksena tuli seuraavaa: "Laitan eteenpäin viestiä tuosta
pelaajablogista, sillä tosiaan tarkoitushan olisi että pelaajat sinne
alkaisivat kirjoitella." Eipä ole vielä kuulunut mutta tämä tuskin on sivujen ylläpidon syytä. Voisihan tuonne jotakin pientä tietoa tuosta mahdollisesta tulemisesta tai poistaa koko systeemi.

Muuten kyllä sivut toimii hienosti ja päivittyy melko usein.
 

Svengis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Leijonat, FPS
Mikäköhän noissa "junnulipuissa" B-katsomoon mahtanee olla politiikkana nykyään? Eli tarkoittaako se nimensä mukaisesti seuran junnuille halvemmalla myytävää lippua vai yleensäkin 7-15v katsojan istumapaikkalippua?

Täältä Forssan suunnalta kun ei kovin usein tule pelissä paikanpäällä käytyä ja nyt tarkoitus ensimmäisen kerran ottaa poika mukaan huomiseen Jokerimatsiin.
 

Nuggumatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild
Mielestäni se tarkkoittaa kaikkia "Junnuja" elikkästä ei tartte pelata tiimissä

mutta soita tuonne kerhon toimistoon ja kysy vielä varmistus asiasta...

HPK:n toimisto on avoinna ma-pe kello 9-16.

PL 192
Poltinahontie 9 A
13130 Hämeenlinna
puh. 03 612 2162
 

pleijjeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suosikkijoukkue
Playoff-otteluiden liput

Kyselläämpäs täältä kun ei oikein muutakaan paikkaa kysymykselle löytynyt. Eli milloinka tulee HPK:n playoff-otteluiden irtoliput myyntiin tavallisille katsojille? Entäs löytyykö jostain noiden lippujen hinnat?

Kiitän!
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
www.hpk.fi kertoo totuuden. Maanantaina tulevat myyntiin ja 5-32€ ovat hinnat.

Eilen oli täysi halli ja mielestäni toimi yllättävän hyvin hommat. Tosin viikkopeli, eikä porukka ollut niin innoissaan anniskelupisteillä.
 

Nuggumatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild
Parkkitilukset

http://www.hameensanomat.fi/?article=95861

Mietin että tämä varmaan kuuluu tähän "patria-areenan palveluihin"

Artikkeliin liittyen ongelmana on mielestäni myös järjestyksenvalvojien status, suurin osa tekee hommia vapaaehtoisesti elikkästä ropoja ei taskuun kilahda, mutta pelin pääsee näkemään ilmaiseksi, (jotkut näkee jotkut ei) Eli valvojien kiinnostus/määrä ei riitä ulkoalueille.
Ja kun järjestyksenvalvojia ei ulkoalueille riitä, voi auton laittaa parkkiin minne lystää ja kaaos on valmis. Mutta!! vaikka joskus järkkäreitä riittäisikin järjestelemään autoja ulkoalueille niin pelin käynnistyessä he poistuvat hallitiloihin, joten sen jälkeen tulevat voivat laitella autonsa minne haluavat...

Syyttävä sormi osoittaa Patrian palveluihin ja niille autoilijoille jotka eivät löydä aikaa laittaa autoaan parkkiin vaan se pitää saada mahdollisimman lähelle hallia... (HUOM. jotkut jättävät jopa ravarille)

Itse liikun kävellen peleihin mutta käytän exel-hallien palveluja ja pelipäivinä on hienoa roudailla pelivermeitä tiiriön parkista...

HUH tämmöstä oli sydämellä...
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tuon torstain Jokerit-ottelun jälkeen ruuhka oli kyllä ennennäkemätön. Laskeskeltiin siinä autossa jonottaessa, että jostain syksyn pelistä Tampereelta oltiin suunnilleen samoihin aikoihin kotona. Ei oikein kyllä vetele tämä touhu ja tars tosiaan tehrä jotain.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Tuon torstain Jokerit-ottelun jälkeen ruuhka oli kyllä ennennäkemätön. Laskeskeltiin siinä autossa jonottaessa, että jostain syksyn pelistä Tampereelta oltiin suunnilleen samoihin aikoihin kotona. Ei oikein kyllä vetele tämä touhu ja tars tosiaan tehrä jotain.

Ratkasu olis aika yksinkertanen; hallin asfalttiparkkipaikalta ja tenniskenttien suunnasta tulevat ohjataan suoraan poltsarin liikenneympyrän suuntaan tai risteyksestä suoraan Soraharjunkadulle, harjotushallin viereisestä parkkiksesta liikenne ohjattais Tiiriöön päin. Simple?
 

Chello

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Glasgow Celtic
Vähän huonosti oli ehkä suunniteltu tämä playoff-lippujen myynti tuolla Patria-areenalla. Tasan 9.00 aikaan jonoa oli jo fanikaupan ohi ja se siitä kasvoi ulko-ovelle asti kunnes myynti alkoi 9.15. Eihän tässä muuta, mutta kun kioskilla oli tasan yksi likka myymässä, niin hidastahan se oli. 45 minuuttia jonotin itse.

Liput tuli kuitenkin saatua perjantaille ja tiistaille.
 

nihti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Wild, Krylja
Ratkasu olis aika yksinkertanen; hallin asfalttiparkkipaikalta ja tenniskenttien suunnasta tulevat ohjataan suoraan poltsarin liikenneympyrän suuntaan tai risteyksestä suoraan Soraharjunkadulle, harjotushallin viereisestä parkkiksesta liikenne ohjattais Tiiriöön päin. Simple?

Rinkelinmäen halli on liikenteellisesti niin huonossa paikassa ettei sinne toimivaa liikenneratkaisua saa aikaan mitenkään. Kauriala on asuintalojen aluetta tasa-arvoristeyksineen ja Poltinahon ympyrä on varsinainen pullonkaula. Joka aamu kahdeksan aikaan se on tukossa jo pelkästä työmatkaliikenteestä, jonoa riittää rapamäkeen asti. Pelien jälkeen se on tukossa puolisen tuntia.

Jos pysäköintialueita mietitään niin vielä tällä hetkellähän niitä on todella runsaasti.

Alla on linkki kopterikuvaan hallin eteläpuolisesta alueesta jossa parkkitilaa on parhaiten tarjolla.

http://tinyurl.com/cyj7rg

Miten parkkialueita voisi kehittää:

1. Hyväveli-alue
Jäähallin edessä oleva asfaltoitu parkkialue on varattu sponsoreiden, saunakavereiden ja seuran omien henkilöiden käyttöön.
Arvio: Täällä ei ongelmia olekaan, toimiva ratkaisu. Ilmeisesti myös Hassinen pysäköi täällä.

2. Villi-länsi
HV-alueen vieressä oleva autotallien ympäröimä alue on linja-autojen ja viime hetkellä peliin saapuvien viimeinen oljenkorsi. Autoja on sikinsokin ja viimehetkellä saapuvat blokkaavat kaikki älyttömätkin autonmentävät paikat käyttöönsä tukkien samalla kulkutiet.
Arvio: Tänne tarvitaan järjestys. Busseilla olisi etureunassa hyvä olla oma merkitty alue. Takareunaan muille ajoissa peliin saapuville p-paikkoja niin paljon kuin saadaan järkevästi mahtumaan. Pivotkerhon edustan paikat pitää varata tanssiharrastajille että pystyvät kulkemaan ja pysyvät tyytyväisinä. Kun alue tulee täyteen niin hallin puolelta lippusiima eteen nykyään paikalla palloilevien liikenteenohjaajien toimesta. Väärin pysäköineiltä vähintäänkin rekkarit ylös.
Kasarmialueen kautta tähän sumppuun ei pelien aikaan tarvitse autolla tulla lainkaan.

3. Kurakko
Harjoitusjäähallien, salibandyhallin ja tennishallin alue.
Harrastustoiminta vähintäänkin häiriintyy, kaipaa maansiirtotöitä ja järjestyksen pitoa.
Arvio: toimii pelissä kävijöiden kannalta kohtuullisesti nykyisellään, jos kysytään harjoitushallien käyttäjiltä niin ei toimi. Kestopäällyste ja paremmin suunnitellut pysäköintialueet olisi kiva. Pitäisikö jakaa kahtia niin että pelin jälkeen valtaosalle autoja tältä alueelta poistuminen olisi vain Olympiakadun kautta?

4. Kasarmin alue
Linkissä näkyvän alueen keskellä oleva kasarmirakennuksen ympärystä. Täällä on tilaa, autoja on mutta erittäin vähän. Poispääsy on sitten toinen juttu, vain yksi tie kulkee pois, jonoa riittää. Jos kulku "villistä lännestä" päin estetään niin toimisi paremmin.

5. Käytöstä poistettu kopterikenttä.
Lumityöt tehty huonosti. Tilaa on mutta autoja ei lainkaan. Hallille kävelee muutamassa minuutissa.

Tilanne muuttuu sitten kun Poltsarin aluetta aletaan rakentamaan. Jos nyt ehdotellut kaavaratkaisut toteutetaan siten kuin on suunniteltu niin Patria-areenalle syntyy saman tien todellinen liikenneongelma. Liki puolen miljoonan taloja pystyttävät eivät varmasti salli asuinaluettaan ja puistokatujaan käytettävän läpiajoreittinä saati sitten pysäköintialueena.
Sikäli Hassinen on oikeassa että asiaa pitää suunnitella jo nyt, muuten ollaan kusessa siinä vaiheessa kun rakentaminen alkaa.
 

ditrim

Jäsen
2. Villi-länsi
...........
Kasarmialueen kautta tähän sumppuun ei pelien aikaan tarvitse autolla tulla lainkaan.

Mikä paranee jos Kasarmialueen kautta ei enää pääsisi? Tai oikeastaan ollaan mielummin hiljaa kuin suolataan hallialueen parasta parkkipaikkaa. Kasarmialueen kautta pelistä ajaa kotiin ennenkuin valmentajahaastattelu loppuu, eikä peliin tarvi lähteä mitenkään järkyttävän aikaisin. Parempi parkkipaikka kuin "Hyväveli-alue".
 

nihti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Wild, Krylja
Mikä paranee jos Kasarmialueen kautta ei enää pääsisi? Tai oikeastaan ollaan mielummin hiljaa kuin suolataan hallialueen parasta parkkipaikkaa.

Samaa mieltä että kyseessä on hallialueen paras parkkipaikka.

Ongelmana on se että siinä vaiheessa kun kyseinen alue on aivan täynnä se ei enää toimi. Taidekasarmin pihasta pääsee yhtä nopeasti ellei nopeamminkin pois jos "villistä lännestä" puskevaa jonoa ei ole. Kävelymatka hallilta kasvaa noin minuutin verran.

Ehdotin kasarmialueelle johtavan mäen sulkemista siksi että hallille tulijat eivät kuitenkaan aja siitä takaisin jos alhaalla oleva parkki on täynnä, vaan hakevat väkisin sen typerän parkkipaikan kuten nyt tapahtuu. Ja toiseksi jos mäki on suljettu niin sinne ei tarvita järjestysmiestä. Ulosajo pelin jälkeen on sitten toinen juttu, voihan ne puomit poistaa pelin jälkeen.

Mutta keskustelua yritin avata, pääongelmahan ei ole pysäköinti nyt vaan tulevaisuudessa.
 

Edit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Frölunda
Rinkelinmäen halli on liikenteellisesti niin huonossa paikassa ettei sinne toimivaa liikenneratkaisua saa aikaan mitenkään. Kauriala on asuintalojen aluetta tasa-arvoristeyksineen ja Poltinahon ympyrä on varsinainen pullonkaula. Joka aamu kahdeksan aikaan se on tukossa jo pelkästä työmatkaliikenteestä, jonoa riittää rapamäkeen asti. Pelien jälkeen se on tukossa puolisen tuntia.

No siitä tuskin olisi mitään haittaa, jos immeiset ohjattaisiin eri parkkipaikoilta eri suuntiin, kuten tuossa esitin. Sieltä Tiiriön suunnastakin "jokunen" auto tulee kun yrität puskea hallilta Poltsarin suuntaan ja päinvastoin. Ei välttämättä toimiva ratkaisu pidemmän päälle, mutta varmasti toimiva akuuttiin hätään.

1. Hyväveli-alue
Jäähallin edessä oleva asfaltoitu parkkialue on varattu sponsoreiden, saunakavereiden ja seuran omien henkilöiden käyttöön.
Arvio: Täällä ei ongelmia olekaan, toimiva ratkaisu. Ilmeisesti myös Hassinen pysäköi täällä.

Mikä luokitellaan ongelmaksi? Itse vedin kyseiseen paikkaan parkit aina ennenvanhaan ja odottelin mukavat tovit aina ottelun jälkeen että sieltä pääsi pois, sieltä lähdettäessä kun "joutuu" oikeanpuoleisen liikenteen väistämään ja kun hämäläisiä ollaan, niin usein pidetään oikeuksista kiinni eikä jousteta. Playoff -otteluiden jälkeen odottelu lähenteli puoltatuntia. Nykyään, vaikka parkkikortin HV-alueelle omistankin, niin parkkeeraan aina mainitsemaasi "villiin-länteen", josta pääsen poikkeuksetta sukeltamaan pois, koska lainkuuliaiset ihmiset minua väistävät. Tämä toki vain minun mielipide ja voi olla, että HV-parkista pääsisin nopeastikkin pois jos kiilaan pokerilla autojen eteen jotka minun pitäisi väistää, ei vaan kuulu tapoihini ja toivottavasti ei kuulu monilla muillakaan, sillä ne jos mitkä aiheuttavat sekasortoja muutenkin ahtaissa väylissä.

Lisäys: Eli jotta saisin jonkun hyödyn parkkikortista, niin minun tulisi ilmeisesti sisäistää joitakin isokenkäisten erityisoikeuksia ja lähteä siitä lähtökohdasta, että "minua väistää kaikki, minä en väistä ketään".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös