Ratkasu olis aika yksinkertanen; hallin asfalttiparkkipaikalta ja tenniskenttien suunnasta tulevat ohjataan suoraan poltsarin liikenneympyrän suuntaan tai risteyksestä suoraan Soraharjunkadulle, harjotushallin viereisestä parkkiksesta liikenne ohjattais Tiiriöön päin. Simple?
Rinkelinmäen halli on liikenteellisesti niin huonossa paikassa ettei sinne toimivaa liikenneratkaisua saa aikaan mitenkään. Kauriala on asuintalojen aluetta tasa-arvoristeyksineen ja Poltinahon ympyrä on varsinainen pullonkaula. Joka aamu kahdeksan aikaan se on tukossa jo pelkästä työmatkaliikenteestä, jonoa riittää rapamäkeen asti. Pelien jälkeen se on tukossa puolisen tuntia.
Jos pysäköintialueita mietitään niin vielä tällä hetkellähän niitä on todella runsaasti.
Alla on linkki kopterikuvaan hallin eteläpuolisesta alueesta jossa parkkitilaa on parhaiten tarjolla.
http://tinyurl.com/cyj7rg
Miten parkkialueita voisi kehittää:
1. Hyväveli-alue
Jäähallin edessä oleva asfaltoitu parkkialue on varattu sponsoreiden, saunakavereiden ja seuran omien henkilöiden käyttöön.
Arvio: Täällä ei ongelmia olekaan, toimiva ratkaisu. Ilmeisesti myös Hassinen pysäköi täällä.
2. Villi-länsi
HV-alueen vieressä oleva autotallien ympäröimä alue on linja-autojen ja viime hetkellä peliin saapuvien viimeinen oljenkorsi. Autoja on sikinsokin ja viimehetkellä saapuvat blokkaavat kaikki älyttömätkin autonmentävät paikat käyttöönsä tukkien samalla kulkutiet.
Arvio: Tänne tarvitaan järjestys. Busseilla olisi etureunassa hyvä olla oma merkitty alue. Takareunaan muille ajoissa peliin saapuville p-paikkoja niin paljon kuin saadaan järkevästi mahtumaan. Pivotkerhon edustan paikat pitää varata tanssiharrastajille että pystyvät kulkemaan ja pysyvät tyytyväisinä. Kun alue tulee täyteen niin hallin puolelta lippusiima eteen nykyään paikalla palloilevien liikenteenohjaajien toimesta. Väärin pysäköineiltä vähintäänkin rekkarit ylös.
Kasarmialueen kautta tähän sumppuun ei pelien aikaan tarvitse autolla tulla lainkaan.
3. Kurakko
Harjoitusjäähallien, salibandyhallin ja tennishallin alue.
Harrastustoiminta vähintäänkin häiriintyy, kaipaa maansiirtotöitä ja järjestyksen pitoa.
Arvio: toimii pelissä kävijöiden kannalta kohtuullisesti nykyisellään, jos kysytään harjoitushallien käyttäjiltä niin ei toimi. Kestopäällyste ja paremmin suunnitellut pysäköintialueet olisi kiva. Pitäisikö jakaa kahtia niin että pelin jälkeen valtaosalle autoja tältä alueelta poistuminen olisi vain Olympiakadun kautta?
4. Kasarmin alue
Linkissä näkyvän alueen keskellä oleva kasarmirakennuksen ympärystä. Täällä on tilaa, autoja on mutta erittäin vähän. Poispääsy on sitten toinen juttu, vain yksi tie kulkee pois, jonoa riittää. Jos kulku "villistä lännestä" päin estetään niin toimisi paremmin.
5. Käytöstä poistettu kopterikenttä.
Lumityöt tehty huonosti. Tilaa on mutta autoja ei lainkaan. Hallille kävelee muutamassa minuutissa.
Tilanne muuttuu sitten kun Poltsarin aluetta aletaan rakentamaan. Jos nyt ehdotellut kaavaratkaisut toteutetaan siten kuin on suunniteltu niin Patria-areenalle syntyy saman tien todellinen liikenneongelma. Liki puolen miljoonan taloja pystyttävät eivät varmasti salli asuinaluettaan ja puistokatujaan käytettävän läpiajoreittinä saati sitten pysäköintialueena.
Sikäli Hassinen on oikeassa että asiaa pitää suunnitella jo nyt, muuten ollaan kusessa siinä vaiheessa kun rakentaminen alkaa.