Ja jonkinlaista osaamista psyykkisesta tuesta olisi myös paikallaan. Maahanmuuttajaperheissä myös vaadittaisiin jonkinlaista kielitaitoa tai tulkkipalveluita. Plus kaikki muut syyt minkä takia tuo käyttäjän
@TosiFani ehdotus kuulostaa aika hullunkuriselta. Eikä siinä, varmasti suurin osa lapsiperheistä ottaisi kunnan palkkaamaan ilmaisen kodinhoitajan hoitamaan lapsia kouluun aamulla.
Tämä on vain yksi esimerkki käytännön toimista, joilla lapsia ja nuoria voisi tukea.
Täytyy muistaa, että vuonna 2022 valtion verotulot kasvoivat taas, 7,7%:a, 5,8 miljardia euroa eli kyllä Suomi pystyy edelleen hyvinvointipalvelut tuottamaan. Kassassa on joka vuosi enemmän rahaa, mutta samaan aikaan jakajien määrää kasvatetaan. Kysymys on poliittisten päättäjien arvovalinnoista, mihin käytettävissä olevia rahoja käytetään.
Syrjäytyviä oppilaita haetaan kouluun tänä päivänäkin esim. kuraattorin, koulunkäynti ohjaajan tai jopa rehtorin toimesta. Näin oppilas saadaan kouluun, jossa viranomaisilla on häneen yhteys, pystytään tarkkailemaan hänen hyvinvointiaan ja saadaan pidettyä hänet opintojen parissa. Kodinhoitajia on ollut aikaisemmin paljonkin, esim. kipeän lapsen hoitoon on ollut mahdollista saada kodinhoitaja, jotta vanhemmat ovat päässeet töihin.
Olen urani aikana nähnyt monia syrjäytyneitä lapsia, jotka olisi ollut mahdollista pelastaa hyvällä avopuolen tuella. Esimerkiksi reppanoita vanhempia, jotka eivät pysty patistamaan lapsiaan kouluun tai lievästi alkoholisoituneita vanhempia, jotka kuitenkin yrittävät parhaansa ja rakastavat lapsiaan. Jos tämän tyyppiset lapset/ nuoret jäävät ilman tukea, he helposti käyttävät tilannetta hyväkseen ja jäävät kotiin, hakeutuvat vääriin porukoihin jne. Näissä tilanteissa kierre olisi mahdollista katkaista aika kevyillä tukitoimilla ja säästää näin rahaa.
Toinen ryhmä johon olen viime aikoina huomiota, ovat oppilaat, joiden pitäisi päästä psykologin testeihin, mutta jonot ovat älyttömän pitkiä. Opiskelussa on haasteita, palaute on päivästä toiseen negatiivista, mikä helposti johtaa siihen, että oppilas alkaa käytäytymään palautteen mukaisesti ja hetken päästä käsissä onkin käytöshäiriöinen oppilas, jolla voi olla myös keskittymishäiriö tai oppimisvaikeuksia.