Kotikoneella on lista kaikista tähän mennessä bongatuista, en pidä siis mitään vihkoa mukanani koko aikaa.
No kyllä se tuolla menetelmällä aika raskasta onkin, jos kirjasit kaikki rekisterikilvet jonnekin koneelle ylös. Vai mitä tarkoitat listalla? Minulle riitti vain se, että bongasin rekisterit järjestyksessä. En pitänyt mitään kirjaa automerkeistä tai koko rekkarista.
Aloittaessani oli netissä vielä pystyssä
www.turunseudunrekisterikilpinumerotarkkailijoidenklubi.com-sivusto, jonne bongatut numerot, siis vain numerot, voi syöttää, jolloin järjestelmä laski bongausvauhdin ja kilven 999 todennäköisen löytymisajankohdan sillä vauhdilla. Sivusto on aikanaan tehty jonain opinnäytetyönä, joten ymmärrän hyvin, ettei sen laatija ollut halukas maksamaan sivuston olemassa olosta proverbiaaliseen maailman tappiin asti. Duunasin sitten omalle koneelle taulukkolaskentaohjelmalla simppelin seurantajärjestelmän, mutta etsittävä numero pysyi kyllä mielessä ilman sitäkin. Jos joskus epäröin etsinkö vaikkapa numeroa 734 vai 735, niin päätin etsiä sen pienemmän numeron, vaikka se sitten tulisi bongattua kahteen kertaan.
Olen kokenut, että tämä harrastus jollain tavalla kehittää omaa moraalia. Eteen tuli usein tilanteita, joissa olisi voinut valita helpomman tien. Jos vastaan tuli rekisterinumero, joka näytti etsimältäni, mutta en ollut aivan varma, olisi ollut tietysti helpompaa todeta, että kyllä se varmaan oli, ja hyväksyä se bongatuksi tai jos etsittyä numeroa seuraava numero tulee vastaan juuri ennen sitä etsittyä, kiusaus hyväksyä myös se ensin nähty bongatuksi oli korkea. Huijaaminen olisi kuitenkin täydellisen hölmöä, sillä ketä siinä oikein huijaisi muuta kuin itseään? Kukaan muu ei ole kiinnostunut typerästä rekkaribongauksestasi. Jos alkaisi huijata yksittäisen rekkarin bongaamisessa, mitä järkeä on jatkaa koko touhua ollenkaan?
Onhan tuo rekkaribongaus aika älyvapaata touhua, mutta nyt, kun kaikki numerot on bongattu, niin kyllä minä tunnen ihan aitoa ylpeyttä siitä, että jaksoin suorittaa homman loppuun asti. Olen muuten aika lyhytjännitteinen ja nopeasti kyllästyvä ihminen, joten siinäkin mielessä tällaisen urakan taisteleminen maaliin asti on ollut palkitseva kokemus.