Rekkaribongausketju

  • 207 735
  • 1 764

Aina Pata

Jäsen
Kun tuo siistit rekkarit ketju alkaa menemään bongailulinjalle, niin ajattelin avata oman ketjun bongaajille.

Oma bongailu alkoi mainion tv-sarjan Irtiottoja pohjalta. Joku saattaa muistaa taksikuskien (Jari Pehkonen-Janne Virtanen) jutut rekkaribongailusta Virtasen istuessa vankilassa.

Aloituspäiväksi mulle tuli 20.12.2003. Ensimmäisen vuoden saldo oli 25 bongausta. Toisen vuoden kuluttua olin numeron 45 kohdalla. Nyt kun kolmas vuosi alkaa täyttymään haeskelen numeroa 74.

Pisin aika etten yhtään bongausta ole saanut on 3,5 kuukautta. Vaikka harrastus onkin halpa niin sinä se myös pysyy, en kyllä montaa ylimääräistä kilometriä tule ajamaan (tod.näk. noin kilometri on tullut ylimääräistä ajettua tähän mennessä)

Bast kirjoitti:
Pakko tunnustaa, että itsekin bongailen rekkareita. Kaksi vuotta sitten aloitin ja nyt on haussa 74. Tässä vaiheessa numeroita löyyy aika kitsaasti, mutta eiköhän satasen rikkoutuessa vauhti nopeudu merkittävästi. Näitä kaksinumeroisia kun on huomattavasti vähemmän kuin kolminumeroisia. Kuten eläkeläinen tuossa jo totesikin, yksi löytynyt rekkari voi pelastaa päivän. Kyydissä oleva emäntä tai kaverit joskus ihmettelevät, kun meikäläinen puhkeaa äkkiarvaamatta hillittömiin riemunkiljahduksiin tai puhkeaa melkeinpä liikutuksesta kyyneliin, kun kauan etsitty rekisterinumero löytyy. Jaa, että kahelia? Elämän ilot ovat pieninä palasina maailmalla ja minä kokoan niitä yksi rekisterinumero kerrallaan talteen.

Samoissa ollaan, mutta taidat kyllä voittaa kun isommassa paikassa asustelet. Halvat on huvit, mutta näillä mennään.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen itse tällä hetkellä etsimässä numeroa 2.

Ja matka jatkuu...
 

scholl

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
Olen itse tällä hetkellä etsimässä numeroa 2.

Ja matka jatkuu...

Tämä on niin sairas harrastus, että mietin, että pitäisi kokeilla. Ongelmana on vain se, että entä jos käykin niin, ettei sitten enää keskitykään itse automallien bongaamiseen samalla intensiteetillä kuin ennen, vaan kilpien kyttäämiseen tulee jonkinlainen pakkomielle.

Millä muuten pysyy laskut sekoamatta? Paatteko johonkin ruutuvihkoon jokaisen bongatun rekisteritunnuksen tyyliin ABC-1, XYZ-2... ?
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikös ton voisi aloittaa käännetyssä järjestyksessä, jolloin ne vaikeat tulis vasta siellä lopussa, jo kokeneena bongaajana, ja alku olisi jatkuvaa riemunkiljuntaa...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
scholl kirjoitti:
Millä muuten pysyy laskut sekoamatta? Paatteko johonkin ruutuvihkoon jokaisen bongatun rekisteritunnuksen tyyliin ABC-1, XYZ-2... ?
No ensinnäkin minua ei kiinnosta autot ja automallit, ei sitten yhtään. Autot itsessään on minulle se yksi maailman mielenkiinnottomimmista asioista, ihan ok apuväline liikkumiseen, mutta siinä se. Tämän "bongausharrastuksen", joka ei ole edes mikään vakava harrastus, opin isosiskoltani, joka on sen verran paljon liikenteessä ja muuten, että näkee autoja joka hetki. Sitten taas toisakseen, en jaksa kiinnittää mitään huomiota niihin kirjaimiin, pelkkä numero riittää. Ikä ja terveys menisi, jos pitäisi kirjaimetkin vielä ottaa järjestyksessään huomioon... veikkaan, että harva olisi ekaa pidemmälle päässyt.

Niin, eikä tämä tosiaan ole mikään vakava harrastus, joskus vaan kadulla käppäillessä katselen niitä numeroita rekisterikilvissä ja jos sattuu oikea numero kohdalle, niin jee.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ted Raikas kirjoitti:
Olen itse tällä hetkellä etsimässä numeroa 2.

Ja matka jatkuu...

Sama laulu. Perjantaina TV2:n Puskuri-ohjelmassa oli juttu turkulaisista rekkaribongareista. Lauantaina perhe Mäkinen ajoi lomalta takas Hgiin ja tuijotti koko matkan vastaantulevia autoja. Pirkkalan ABC:n kohdalla saapui palkinto vastaan (NYL-1).

Työn vuoksi saan kiertää paljon Itä-Suomea joten nyt on ajomatkoiksi muutakin tekemistä kun yksinään turiseminen. Ai kun on hianoo!
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Eli tähänkin ketjuun: Harrastus aloitettu juhannuksena 2004. Nyt haussa 97.
999:n aion vetää.Kohtahan alkaa homma helpottua.
Aloitin myös 999 :stä taaksepäin,mutta siinä menin sekasin alle vuodessa ja lopetin.
Hauska harrastus tosiaan,paitsi silloin kun haussa numero x ja x+1 tulee vastaan kahden kuukauden aikana y kertaa(y=todella monta).Kun x on lopulta bongattu,niin x+1: t on ajettu piiloihin ja niiden paikan liikenteessä ovat ottaneet x+2:t.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
On tämä tosiaan niin järjetön juttu, että voisin ilmottautua mukaan tästä päivästä lähtien. Menen kohta lähikauppaan, siinä ei montaa autoa ehdi nähdä, mutta jokusen kuitenkin. Jännittävää.
 

Koirapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jutta Grahnin mies, Else-Maj Pontoppidan.
Vakavasti harkitsin eilen ja vähän tänäänkin, näin heti kättelyssä numeron 1. Kakkonen asuu ihan lähistöllä, kolmostakin olen bongannut.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
pernaveikko kirjoitti:
Menen kohta lähikauppaan, siinä ei montaa autoa ehdi nähdä, mutta jokusen kuitenkin. Jännittävää.

HUH! OSUMA! Olen ollut bongarina joitakin minuutteja ja 2 olisi siis etsinnässä. Aika uskomatonta, kiitos ROT-1 kuski.
 

Menace

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Heki, sympatiat Tapparalle
Laitatteko koko rekisterinumeron muistiin vai toimiiko homma ihan rehellisyysperiaatteella? Itseäänhän siinä pettää jos valehtelee kaverille.

Täällä etsitään numero 3sta. 2nen on naapurilla ja yhdellä lahtelaisella mäkihyppääjällä on 1nen.

Ei perävaunuja eikä moottoripyöriä!
 

Wrighter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Buffalo Sabres
mäkine kirjoitti:
Sama laulu. Perjantaina TV2:n Puskuri-ohjelmassa oli juttu turkulaisista rekkaribongareista. Lauantaina perhe Mäkinen ajoi lomalta takas Hgiin ja tuijotti koko matkan vastaantulevia autoja. Pirkkalan ABC:n kohdalla saapui palkinto vastaan (NYL-1).

Työn vuoksi saan kiertää paljon Itä-Suomea joten nyt on ajomatkoiksi muutakin tekemistä kun yksinään turiseminen. Ai kun on hianoo!


Tätähän harrastettiin jo nuorempana Luvialla. En muista olitko itse mukana, mutta silloin pääsin luvuille 6-8. En muista mihin silloin jäin ja nyt alkoi alusta. PAX-1 näkyi jo Jazzeilla ja ARL-1 myös. Kakkonen hakusessa. Sulla on kyllä pientä etua tuon työn puolesta!
 

Rademoottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan tippumuspelit
Minä luin tästä harrastuksesta pari vuotta sitten paikallisesta sanomalehdestä (Etelä-Suomen Sanomat). Siinä oli juttu kahdesta miehestä jotka harrastivat autojen rekisterinumeroiden "keräilyä".

Itse aloitin heinäkuussa v.2004 nähtyäni kadunvarressa pysäköitynä olleen sinisen kuorma-auton jossa oli rekisterinä TA- 1.

Sitten TOM- 2 löytyi mustasta BMW:stä Helsingissä.
Numero 3 oli hauska tapaus: Kehä III: lla ajoi sininen avo-BMW eli korimalli Z3, osuvasti rekisterinäkin oli ZET- 3. Niin se alkoi ja loppua ei näy...
Aikaa on kulunut ja nyt on hakusessa pahuksen numero 42.

Minä olen laittanut tähän asti kaikki "keräämäni" rekisteritunnukset kännykän muistiin mutta nyt laitan vain sen viimeksi löydetyn ja poistan edellisen.
Näin on pakko tehdä koska muuten unohdan että mikäs se etsitty numero olikaan...

Tässä vielä linkki sille alkuperäiselle rekisteribongaajien harrastesivuille:
http://users.utu.fi/patlil/kilpitarkkailu/index.php?sivu=etusivu
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Aloitin bongauksen joskus syyskuun alussa 2005 ja nyt on haussa 24. Välillä rekkareita bongaa lähes päivittäin, toisaalta tulee pitkiä kuivia kausia. Tyttöystävä aloitti bongauksen noin kolme kuukautta sitten ja on myös hakemassa 24:ä.

Hyvinkäältä kuulemma löytyy paljon näitä kaksinumeroisia. Helsingissä niitä tuntuu olevan Maunulassa, Pakilassa ja Paloheinässä. Ainakin siellä päin liikkuessa näkee paljon, tosin aina vääriä numeroita. Mutta yllättävän paljon niitä yksi- ja kaksinumeroisia on, kun niihin kiinnittää huomiota. Ja yllättävän usein kaksinumeroisen rekkarin kirjaimet alkaa J:llä.
 

scholl

Jäsen
Ted Raikas kirjoitti:
No ensinnäkin minua ei kiinnosta autot ja automallit, ei sitten yhtään. Autot itsessään on minulle se yksi maailman mielenkiinnottomimmista asioista, ihan ok apuväline liikkumiseen, mutta siinä se. Tämän "bongausharrastuksen", joka ei ole edes mikään vakava harrastus, opin isosiskoltani, joka on sen verran paljon liikenteessä ja muuten, että näkee autoja joka hetki. Sitten taas toisakseen, en jaksa kiinnittää mitään huomiota niihin kirjaimiin, pelkkä numero riittää. Ikä ja terveys menisi, jos pitäisi kirjaimetkin vielä ottaa järjestyksessään huomioon... veikkaan, että harva olisi ekaa pidemmälle päässyt.

en tarkoittanut tuota siinä mielessä, vaan millä dokumentoit sen, missä menet?
Siis jos näet nyt vaikka numeron 32 niin muutaman viikonpäästä saatat jo miettiä, että oliko se 32 vai 33 minkä näit. Eli näin ollen kirjoitatko muistiin nähdyn rekisterinumeron? En toki oleta, että kirjaimilla on mitään muuta merkitystä siinä kuin tuo em. arkistointitunnus.
 

scholl

Jäsen
Ruutuässä kirjoitti:
Hyvinkäältä kuulemma löytyy paljon näitä kaksinumeroisia. Helsingissä niitä tuntuu olevan Maunulassa, Pakilassa ja Paloheinässä. Ainakin siellä päin liikkuessa näkee paljon, tosin aina vääriä numeroita. Mutta yllättävän paljon niitä yksi- ja kaksinumeroisia on, kun niihin kiinnittää huomiota. Ja yllättävän usein kaksinumeroisen rekkarin kirjaimet alkaa J:llä.

Niin tai N:llä. Kaikki jenkkiautot olivat aikoinaan N:llä alkavia. Kirjaimia 2-3 ja numeroita sitten 1-3. J taidettiin ottaa käyttöön, kun loppui N:t. Tuo bongailu olisi ollut huomattavasti helpompaa 1-99 numeroissa 80- ja 90-luvuilla, koska tuolloin lyhytnumeroisia jenkkiautoja tuotiin paljon ja sen lisäksi muistan ainakin seuraavissa autoissa olleen aina lyhyet kilvet: Nissan Vanette, Alfa 156 (ei uusimmat, mutta about ehkä -> 04), jotkut 90-l Mazdat (Neo, Familia, Mio), Land Roverit jne. Nykyään ne vanhat autot ovat jossain landella, joten kantakaupungin uusien autojen autokanta ei tuo bongauksia kovin usein, ellei kyse ole erikoiskilvestä.

edit. Land Roverit lisätty
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
scholl kirjoitti:
millä dokumentoit sen, missä menet?

Kännykkä on lähes aina mukana, eiköhän se siihen ole järkevintä laittaa. Tein myös Excel-taulukon mihin laitoin päivämäärän. Voi olla, että myöhemmin ei aina tule noita päivämääriä lisättyä, mutta ainakin jos jonkinlaista tilastoa pitäisi edistymisestä.

Kirjaimet voi unohtaa arkistointitunnuksena, koska numero riittää, mutta äkkiäkös senkin siihen kännykkään voi kirjailla.
 

Rocco

Jäsen
Itse en ole rekkareita bongaillut koskaan, mutta aikoinaan bongasin sekä edellisen että seuraavan rekkarin mitä meidän autossa oli. Meidän rekkari oli (kirjaimet muutettu) ABC-751, joten löysin ABC-750 ja ABC-752:n. Tuo -750 taisi olla musta VW Golf ja -752 Mazda 626.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
scholl kirjoitti:
Siis jos näet nyt vaikka numeron 32 niin muutaman viikonpäästä saatat jo miettiä, että oliko se 32 vai 33 minkä näit. Eli näin ollen kirjoitatko muistiin nähdyn rekisterinumeron?
Luotan tässä asiassa vain muistiini, että, tiedän mihin numeroon jäin. Tällä hetkellä tosiaan helppoa, kun saalistan vielä sitä kakkosta (älköön kukaan ymmärtäkö tuota kaksimielisesti). =)

Vinkkejä numero kakkosen löytymiselle otetaan vastaan!
 
Olen joskus harrastanut tätäkin lajia, vuosia sitten. Kesken jäi enkä edes muista mihin asti pääsin. Jokaisella lajilla on varjopuolensa. Vastaantulevien rekkojen ajovalojen väliin tuijottelu voi pitkällä aikavälillä muuttua haitalliseksi.
 

scholl

Jäsen
Kokeilin tätä puuhaa nyt kun kävin lounaalla. Tuli vastaan 1, 3, 4, 1, 2 sekä noin kymmenkunta kaksinumeroista kilpeä. Valitettavasti olen siis nyt numerossa 2, koska se 3 tuli vastaan liian nopeasti. Nelosen tietäisin, mistä tästä lähikaduilta löytyy ja femma olisi omasta perheestä.
 

Aina Pata

Jäsen
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Aloitin myös 999 :stä taaksepäin,mutta siinä menin sekasin alle vuodessa ja lopetin.
Hauska harrastus tosiaan,paitsi silloin kun haussa numero x ja x+1 tulee vastaan kahden kuukauden aikana y kertaa(y=todella monta).Kun x on lopulta bongattu,niin x+1: t on ajettu piiloihin ja niiden paikan liikenteessä ovat ottaneet x+2:t.
Itsekin aloitin myös ylhäältä alaspäin, mutta kun tänä alkuvuonna alkoi rekkareitä näkymään hyvin, niin laitoin tuon jäähylle.

Myös tuon lopun jutustasi voi kyllä allekirjoittaa. Edellinen pahempi numero oli 68, jota kuukauden hain. Sitten 2 päivän aikana 4 kappaletta.

Töistä palaillessa vastaan tuli 74 eli pykälällä pääsin eteenpäin. Jotenkin vaan on sellainen tunne, että tämä väli 75-79 on paha. 80-99 numeroita tuntuu tulevan kyllä todella paljon vastaan.
 

Kgz

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia
Itse olen nyt aika tarkalleen vuoden bongaillut rekkareita ja seuraava etsintä numero olisi 33, mitä ei ole tullut vastaan ei sitten millään.

Ehkä pitää ottaa Time-out tossa etsinnässä niin voisi löytyä se oikea numero. Kun sen etsittävän numeron löytää niin niitä numeroita tulee perätkäisissä autoissa vastaan kolme tai useampi.

On se hieno tunne kun oikea numero tulee kohdalle. Vastaan tulijat voi kyllä vähän ihmetellä kun tuulettelen aina autossa kun oikea osuu kohdalle..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös