Perustelkaapa nyt nollalinjan kannattajat miksi? Itse olen sellainen vitun insinööri joka lähtee aina pragmaattisen kautta, eli vaaralliset asiat on syytä kieltää mutta ei muuta. Päihtyneenä ei saa missään nimessä ajaa, silloin onnettomuusriski nousee sata- tai tuhatkertaiseksi ja nämä pitää saada ehdottomasti liikenteestä pois. Useammassakin tutkimuksessa on todettu, että pieni määrä alkoholia ei vaikuta ajokykyä heikentävästi. Itse asiassa yhden oluen jälkeen saadaan kognitiivisissä testeissä parempia tuloksia kuin täysin selvinpäin. Eli nämä "yhden tuopin jälkeen alkaa tikka osumaan" ja "Ballmer peak" -efektit on todistettu myös tieteellisesti. Tuo 0.8 promillea mikä on viinimaissa rajana alkaa tosin olla jo aika korkea, meidän 0.5 promillea vastaa paremmin omaa kokemusta turvallisesta.
Ainut perustelu jonka voisin ymmärtää on tämä liukkaan pinnan vaara. Kun saa kerran yhden ottaa niin sitten sama, vaikka vetäisi sen viisi eikä sillä ole enää niin tarkkaa. Kuitenkin jos puhutaan tavallisesta ihmisestä eikä mistään alkoholiongelmaisesta niin jokainen kyllä ymmärtää tämän rajan.
Jos mennään terassille yhdelle niin otan sen yhden tuopin ja jos hyvin syömään niin nautin ruuan kanssa lasin tai kaksi punaviiniä ilman mitään omantunnon tuskia. Nyt uuden tieliikennelain ehdotuksen mukaan poliisille annetaan mahdollisuus keskeyttää ajo tuota pienemmilläkin lukemilla jos on "perusteltua olettaa ajokyvyn olevan heikentynyt" (tai jokin vastaava sanamuoto). Käytännössä tuo jättää vittumaiselle poliisille avoimen valtakirjan jättää kenet tahansa tien poskeen ilman muita perusteluja jos viisari vähänkin värähtää. Saa nähdä, kuinka tuota pykälää lähdetään käyttämään.