Rattijuopumus

• 161 780
  • 77

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Asian vierestä, mut oon pohtinut et mites nää drägerin "suukappaleet" jotka ainakin poliisi uusii joka käytön jälkeen, tuleekos nää kovin kalliiksi? (toki oletan et harvemmin keskivertokäyttäjä puhaltaa täyttä settiä yhdessä viikonlopussa, ellei tavoitteena ole sitten skaba "kuka puhaltaa illan kovimmat lukemat tauluun")
Poliisi vaihtaa ne pelkästään hygieniasyistä. Omassa käytössä voi hönkiä samaan suulakkeeseen vaikka koko laitteen eliniän. No jos on bakteerikammoisia kavereita, niin niitä varten voi olla muutama uus varalla, mutta en ole koskaan törmännyt, että kukaan olis halunnu vaihtaa sitä. Jotain euron luokkaa kappale ne taitaa olla.

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Perustelkaapa nyt nollalinjan kannattajat miksi? Itse olen sellainen vitun insinööri joka lähtee aina pragmaattisen kautta, eli vaaralliset asiat on syytä kieltää mutta ei muuta. Päihtyneenä ei saa missään nimessä ajaa, silloin onnettomuusriski nousee sata- tai tuhatkertaiseksi ja nämä pitää saada ehdottomasti liikenteestä pois. Useammassakin tutkimuksessa on todettu, että pieni määrä alkoholia ei vaikuta ajokykyä heikentävästi. Itse asiassa yhden oluen jälkeen saadaan kognitiivisissä testeissä parempia tuloksia kuin täysin selvinpäin. Eli nämä "yhden tuopin jälkeen alkaa tikka osumaan" ja "Ballmer peak" -efektit on todistettu myös tieteellisesti. Tuo 0.8 promillea mikä on viinimaissa rajana alkaa tosin olla jo aika korkea, meidän 0.5 promillea vastaa paremmin omaa kokemusta turvallisesta.

Ainut perustelu jonka voisin ymmärtää on tämä liukkaan pinnan vaara. Kun saa kerran yhden ottaa niin sitten sama, vaikka vetäisi sen viisi eikä sillä ole enää niin tarkkaa. Kuitenkin jos puhutaan tavallisesta ihmisestä eikä mistään alkoholiongelmaisesta niin jokainen kyllä ymmärtää tämän rajan.

Jos mennään terassille yhdelle niin otan sen yhden tuopin ja jos hyvin syömään niin nautin ruuan kanssa lasin tai kaksi punaviiniä ilman mitään omantunnon tuskia. Nyt uuden tieliikennelain ehdotuksen mukaan poliisille annetaan mahdollisuus keskeyttää ajo tuota pienemmilläkin lukemilla jos on "perusteltua olettaa ajokyvyn olevan heikentynyt" (tai jokin vastaava sanamuoto). Käytännössä tuo jättää vittumaiselle poliisille avoimen valtakirjan jättää kenet tahansa tien poskeen ilman muita perusteluja jos viisari vähänkin värähtää. Saa nähdä, kuinka tuota pykälää lähdetään käyttämään.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Mielestäni sopiva rangaistus rattijuopumuksesta olisi ensimmäisellä kerralla 1 vuosi vankilassa (oikeasti istuttava), toisella kerralla 10 vuotta ja kolmannesta kuolemantuomio. Ei, en vitsaile. Tuttavapiirissäni (onneksi ei todellakaan läheisiä) on pari henkilöä, jotka ovat ratista kärynneet ja toinen näistä jopa aiheutti toiminnallaan henkilövahinkoja. Kumpaankin ali-ihmiseen katkaisin välit heti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy