Täytynee tähän väliin sanoa, että se joukkue sm-liigasta, joka tulee Scottin haaskalle, saa minun loppuelämän vihat päälle...
Minusta taas on kohtuutonta, että kaveri mokaa kerran ja sen takia osa haluaa jopa evätä häneltä mahdollisuuden harjoittaa ammattiaan. Ja jos tälle linjalle lähdetään, niin mihin vedetään raja? Jos pelaaja syyllistyy pahoinpitelyyn, niin potkut? Jos pelaaja ajaa ylinopeutta, potkut? Tuo Venäjältä Suomeen litran enemmän votkaa kuin laki sallii, potkut? Lataa netistä piraattisivustola mp3-kappaleen, potkut?
Rattijuopumus on vakava rikos ja yhteiskunta rankaisee siitä asiaankuuluvalla tavalla. Silti tuntuu kauhealta tämä roviollapolttamisasenne, mikä joillakin kirjoittajilla on. Nämä "potkut ilman keskustelua ja ei asiaa muuallekaan kiekkoa pelaamaan" on karuja mielipiteitä siksi, että nämä rangaistukset ovat paljon kovempia kuin ne, mitä oikeuslaitokselta on luvassa.
Kovasti täällä kritisoidaan SaiPan johtoa. Itse painottaisin Koikkalaisen puheesta, että SaiPalla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin näyttää ovea.
Tottakai oli muitakin vaihtoehtoja. On näitä rattijuopumustapauksia ollut kiekossa muitakin, eikä niistäkään yleensä ole seurannut potkuja. Mälkiäkään ei saanut automaattisesti potkuja, vaikka hänellä taisi olla joku varoituskin alla, vaan hänenkin kanssaan keskusteltiin ja sen päätteeksi Mälkiä päätti erota itse (sopparia oli jäljellä vain pari kuukautta ja oli tiedossa, ettei kuitenkaan tulisi jatkamaan sen päätyttyä).
Barneylla oli moitteeton historia ja ennen käryä kaverin kanssa käsittääkseni pikemminkin mietittiin jatkosopparin tekoa.
Oletan tämän perusteella, että sopimuksessa oli selvästi auki kirjoitettu rikokset pelaajan vapaa-ajalla ja siitä seuraavat sanktiot. Nämä asiat lienevät myös sponsoreiden tiedossa, jossa SaiPa lupaa olla hankkimatta negatiivistä julkisuutta yhteistyökumppaneilleen.
Vitutuksen kohteeni tällä hetkellä siis on Scott Barney, joka vähät välitti sopimuksestaan rakastamani seuran kanssa. Oletan hänen tienneen, että teko on niin kova, että siitä seuraa automaattisesti potkut.
Jos olettamukseni tästä on väärä ja paperissa oli vain yleistä diipa-daipaa urheilullisesta käytöksestä ilman sanktiota, niiin silloin SaiPan ratkaisu oli liian kova.
En tiedä sopimuksen yksityiskohdista, mutta itselleni näistä potkuista jäi median kautta se fiilis, että ratkaisu tehtiin todella hätiköiden. Potkuista ilmoitettiin heti käryn tultua julkisuuteen ja ilmoituksen teki Tersa. Olen miettinyt, oliko koko päätöskin yksin hänen tekemänsä. Epäilen, että hallitusta ei tuossa ajassa ehditty kutsua koolle ja toimitusjohtajakin oli työmatkalla ulkomailla. Kiirehtimiseen ei ollut mitään syytä. Liiga oli tauolla, joten asiaa olisi huoletta voinut miettiä vaikka viikon.
Itse olen sitä mieltä, että ratkaisu oli erityisen kova juuri siksi, että asiaa ei käsitelty laajemmin. SaiPan olisi mielestäni pitanyt aluksi puhua pelaajan kanssa ja kun hänen pahoittelunsa ja valmiutensa palkanpidätykseen ja vapaaehtoistyönä tehtävään valistustyöhön olisi kuultu, olisi käännytty tärkeimpien yhteistyökumppanien puoleen ja kysytty näidenkin kantaa asiaan.
Näin olisi annettu sponsseillekin signaali, että heitä ja heidän mielipiteitään arvostetaan.
Nyt annettiin tiukka viesti siitä, että pelaajilta odotetaan moitteetonta käytöstä myös vapaa-ajalla. Korostettiin, että organisaatiolla on vahvat arvot ja niistä pidetään kiinni myös vaikeissa tilanteissa.
Arvot ovat hyvä asia. Itse olisin kuitenkin kannattanut pehmeämpiä arvoja eli sitä, että annetaan mahdollisuus katumukseen ja anteeksiantoon silloin kun siihen on syytä. Ja tällä kertaa siihen ehkä olisi ollut, koska kyse oli juuri pelaajasta, jolla on nuhteeton historia ja joka oikeasti katuu ja oli valmis palkanpidätyksiin ja muihin myönnytyksiin.
Ratkaisu tehtiin nyt arvoihin vedoten. Toivon, että asia todella on näin, eikä ratkaisuun vaikuttanut se, että katsojakeskiarvot ovat jäljessä budjetoidusta. Hostikka-Väre -vaihdossa taisi ainakin olla kyse kustannussäästöistä, mutta toivon, ettei Barneyn kohdalla tehtyyn ratkaisuun ole tippakaan vaikuttanut se, että tällä päätöksellä saadaan leikattua palkkakuluja. Jos Barneyn paikalle hankittaisiin nopeasti uusi ykkösketjutason hyökkääjä, voisi tämän uskoa. Jos taas hankintaa ei ala kuulua, jää tuohon arvoperusteluun ikävä sivumaku.
Oliko Tersa kärytessään missään tekemisissä SaiPan kanssa?
Taisi kuulua hallitukseen, tosin ihan rivijäsenenä vain.