Ratapihalle uusi monitoimihalli?

  • 261 486
  • 1 703

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Rakennusliikkeet kyllä saavat ihan yhtä paljon rahaa onko ne rakennukset 5 metrin päässä vai 10 metrin päässä. Todennäköisesti saisivat jopa enemmän rahaa mitä kauempana talot ovat koska silloin rakentaisivat myös piha-alueet ja -rakennukset.
Siis gryndaamisessa, sanan varsinaisessa merkityksessä, on juuri päinvastoin. Mitä pienemmällä tontilla enemmän kerrosneliöitä, niin sitä parempi tuotto.

Noin yleisesti on hienoa ollut koko päivä olla aurajoen kanssa samoilla latu-urilla. Ihmettelen hänen tapaan sitä, ettei kukaan täällä ole väittänyt kerrostalojen rakentamisessa olevan mitään väärää, vaan siinä miten niitä rakentaa tai että puhkiruostuneet aaltopeltihallit olisivat kovasti kauniimpia.
Itse asun 20100 alueella kerrostalossa eikä tulisi mielenkään muuttaa mihinkään Liedon peltoaukealle maantasoon, varsinkaan kun enää ei tarvitse minkään lastenvaunujen kanssa askarrella, pari vuotta sitten kyllä kävi mielessä. Samoinkuin ei tulisi mieleenkään muuttaa Herttuankulman viihtyisien katujen varteen, jossa katuvalojen täytyy olla päällä päivisinkin.

Vaikka asun keskustassa, työpaikka on keskustassa, niin silti tarvitsen kyllä autoa lähes päivittäin. Että siinä vaiheessa kun kaupunkilaiskulttuuria mitataan autottomuudella tai että sitä ei saa omaan tuulikaappiin, niin poistun maaseututolvanoiden jaokseen, koska elämässäni pidän mieluusti muutakin sisältöä kuin omassa pierukuutiossa oleilun ja lähikaupassa käynnit.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Ja toivottavasti tuokin suunnitelma onnistuu.
Eiköhän se onnistu, alueelle tarvitaan kuitenkin koulu ja huonokuntoinen Juhana Herttuan koulutalo on suunniteltu purettavaksi ja mitä olen seurannut kahden edellisen monitoimitalon Syvälahden Hirvensalossa ja Ypsilonin Yli-Maariassa rakennusta ja valmistumista niin molemmat ovat valmistuneet aikataulussa ja budjetissa ja sama "kohtalo" näyttää olevan monitoimitalolla Runosmäessä niin näiden rakentamisen Turku näyttää taitavan. Näistä, kun ei saa raflaavia otsikoita niin kukaan ei jaksa kirjoitella juttuja.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Kävitkö siellä parkkitalon katolla olevalla lasten leikkipaikalla joka on sen koko katon kokoinen katsomassa miltä siellä näyttää?
En, onko hiano? Sieltä ainakin varmaan näkee auringon, mikä sieltä talojen välistä puuttuu. Noi päiväkotien ja muiden vastaavien tilojen rakennushankkeet onnistuu siksi niin hyvin, että virkamiehet/naiset eivät jaksa keskittyä niihin ja teettävät ne KVR-urakkana. Paskalaitoksen tontilla on myös se ongelma, minkä takia sen kanssa ei ole kamalasti kiirehditty, niin maaperässä taitaa olla vähän epäpuhtauksia ja keskustan lumille pitäisi löytää joku seuraava säilytyspaikka. Hirveästi rahaa ja virkamiehen tehokkaita työtunteja tarvittais.
 

Emu1

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos kaikki mikä on sun ympärillä ja mitä näet on paskaa niin todennäkösesti olet myös sitä itse.

9000-10000 halli mielellään yksi kerroksisena. Toki en osaa sanoa menisikö tällä järjestelyllä ylimmät rivit liian kauas kaukalosta. Ai että maistuisi mennä kävellen hallille ja pelin jälkeen kotiin tai keskustaan jatkamaan iltaa.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Ai että maistuisi mennä kävellen hallille ja pelin jälkeen kotiin tai keskustaan jatkamaan iltaa.
Tämä onkin hienoa. Eikä tarvitse viikonloppu iltana jonkun porukan kanssa seistä -30 pakkasessa odottamassa tilataksia kun teidät on heitetty hallista ulos vartti pelin jälkeen. Mutta kuinka moni raisiolainen kävelee peliin? Jos tuossa kaavassa on joku vähän hassusti, niin, se että ensinnäkin oletetaan melko monen saapuvan muulla tavoin kuin autolla. Ja tuhannesta autosta 80% pysäköidään muualle kuin kaava-alueelle. Jos on sattunut ajamaan vaikka Logomon ohi kun siellä jokin keikka on, niin uuden upean sillan valmistuttuakin aika moni sinne autolla silti itseään työntää.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
En, onko hiano? Sieltä ainakin varmaan näkee auringon, mikä sieltä talojen välistä puuttuu. Noi päiväkotien ja muiden vastaavien tilojen rakennushankkeet onnistuu siksi niin hyvin, että virkamiehet/naiset eivät jaksa keskittyä niihin ja teettävät ne KVR-urakkana. Paskalaitoksen tontilla on myös se ongelma, minkä takia sen kanssa ei ole kamalasti kiirehditty, niin maaperässä taitaa olla vähän epäpuhtauksia ja keskustan lumille pitäisi löytää joku seuraava säilytyspaikka. Hirveästi rahaa ja virkamiehen tehokkaita työtunteja tarvittais.
Kuvien mukaan ihan kivan näköinen.
Juu eivät ole multimiljoona hankkeita kuten esim. ratapiha niin on varmaan vähemmän säätäjiä mukana. Mitä Turun sivuilta katsoin niin tuo Linnakaupungin monitoimitalo pitäisi olla 2027 valmis eli taitaa aika puhdas olla maaperä siellä jo, että päästäisiin parin vuoden kuluttua rakentamaan. Noin kaksi vuotta ollut Syvälahden ja Ypsilonin valmistumisaika. Suikkilan uusi koulu aloitettu syksyllä 2022 ja valmis pitäisi olla kesäkuussa 2024, Runosmäki rakennusaika 2 vuotta joten eiköhän samassa ajassa tuokin valmistuisi, ennen sitä pitää saada kaavamuutos ja viimeisetkin myrkkymaat pois.
 

J.K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Markus Nurmi/HC/FCTPS, katsomokulttuuri
Jos kaikki mikä on sun ympärillä ja mitä näet on paskaa niin todennäkösesti olet myös sitä itse.

9000-10000 halli mielellään yksi kerroksisena. Toki en osaa sanoa menisikö tällä järjestelyllä ylimmät rivit liian kauas kaukalosta. Ai että maistuisi mennä kävellen hallille ja pelin jälkeen kotiin tai keskustaan jatkamaan iltaa.
Itseltähän tämä onnistuu tällä hetkellä ;) (toki jos keskustaan haluaa niin joutuu hyppäämään bussiin)
 

Centre Bell

Jäsen
Suosikkijoukkue
Entisaikojen TPS.
Kuinkahan moni tälläkin hetkellä Gatoradella kävijöistä asuu Turun ydinkeskustassa?
Veikkaan että max 1 000-2 000 henkeä. Yleensä keskustassa asuu jo hieman varttuneempaa väkeä siitä yksinkertaisesta syystä, että keskustan asuntojen hinnat ovat sen verran korkeat, että nuorisolla ja perheellisillä, jotka todennäköisesti ovat hallin pääkäyttäjiä, ei yksinkertaisesti ole varaa asua siellä ja tuota varttuneempaa väkeä ei jääkiekko enää ihan hirveästi kiinnosta.

Niinpä ne 6 000-7 000 lisäkatsojaa noiden keskustassa asuvien 2 000 katsojan lisäksi jotka tuonne halliin lähes jokaisessa ottelussa saapuvat tulevat joko julkisilla liikennevälineillä, joilla yllätys yllätys pääsee tälläkin hetkellä Gatorade Centterille tai sitten omalla autolla.

Ai juu mutta kun parkkipaikoille ei ole tilaa, niin omalla autolla ei peliin voi tulla. No taitaa olla sitten parempi katsoa ottelu kotisohvalla.
Tästä taas seuraa se, että loppujen lopuksi TPS:n otteluissa käy muutaman vuoden päästä hallin uutuuden viehätyksen laimennettua 3 000-5 000 henkeä. Varsinkin kun kaikkien palveluiden hinnat uudessa hallissa ovat aivan uudella tasolla.

Mutta hienoa tässä asiassa on kuitenkin se, kuten olemme tässä varsin paljon tunteita ja kiihkeitä mielipiteitä rönsyilevässä keskustelussa saaneet lukea, että ne onnelliset (lue vauraat) ihmiset jotka asuvat keskustassa, saavat mennä kävellen matsiin ja tulla kävellen matsista pois.
Sekä poiketa vieläpä kotimatkalla keskustan ravitsemusliikkeissä.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yleensä keskustassa asuu jo hieman varttuneempaa väkeä siitä yksinkertaisesta syystä, että keskustan asuntojen hinnat ovat sen verran korkeat, että nuorisolla ja perheellisillä, jotka todennäköisesti ovat hallin pääkäyttäjiä, ei yksinkertaisesti ole varaa asua siellä ja tuota varttuneempaa väkeä ei jääkiekko enää ihan hirveästi kiinnosta.

Keskustassa on kuitenkin hyvin paljon vuokra-asuntoja eivätkä ne kalliita ole, esim opiskelijoita asuu alueella paljon. Lisäksi keskustassa asuminen ei nyt niinkään kalliimpaa ole, yleensä säästyy rahaa kun autoa ei välttämättä tarvitse. Nuo uudet kerrostaloasunnot ovat toki arvokkaita, mutta ei nyt aivan Helsingin hinnoissa olla kuitenkaan.
Lapsiperheet taas tyypillisesti asuvat omakotialueilla myös muistakin syistä kuin lisäneliöiden vuoksi eivätkä nekään neliöt halvempia ole, ellei lähdetä akselille Mynämäki-Aura, jolloin se oman auton tarve korostuu enemmän.
Kertokaa myös toki jos olen väärässä, mutta ”varttuneempaa väkeä” (eläkeläisiä?) näkyy matseissa käyvän myös aika paljon, vaikka näin mututuntumalta lapsiperheitä onkin enemmän.

Sitten voidaan spekuloida paljonko matseissa kävisi porukkaa kenelle halli lähempänä/helpompi tulla..

Sekin on vissi ero että julkisten kulkumuotojen tarjonta nousisi uuteen paikkaan, jos esim tuo lähijunaliikenne tuosta saadaan jaloilleen.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Oli tänä aamuna miellyttävää lukea Turun Sanomien yleisönosastosta Ratapiha-alueen lähistöllä asuvan henkilön kirjoitus, miten hän kokee tämän hankkeen vaikutukset lähialueelle: Ratapiha-alueen bunkkeroitumisen lisäksi Pohjola-alueen viihtyisyys tuhotaan. Esim. liikenne on suunniteltu täysin kestämättömällä tavalla.
En siis kritiikissäni ole ollut yksin. Myös täällä muutama kirjoittaja on jakanut huoleni siitä, etteivät suunnitelmat ole tehty kaikkien kaupunkilaisten näkökulmasta.
Huom. En ole kommunisti enkä myöskään grynderien vihaaja. Kun rahaa käytetään, sitä voidaan käyttää myös niin, että syntyy kaunista ja viihtyisää kaupunkikuvaa.
Mutta eiköhän tämä keskustelu minun osaltani ollut nyt tässä.
 

Sienihattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Naurettavaa itkua ja keksimällä keksittyjä tekosyitä suurin osa, "perheet eivät asu keskustassa tai pääse hallille" mitä helvettiä nyt taas :D

Rakentamisessa huomioon otettavat näkökulmat ja kritiikin vielä ymmärrän, huomioina. Mutta että siitä jauhetaan sivukaupalla tällaista paskaa?

Morjes
 

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Oli tänä aamuna miellyttävää lukea Turun Sanomien yleisönosastosta Ratapiha-alueen lähistöllä asuvan henkilön kirjoitus, miten hän kokee tämän hankkeen vaikutukset lähialueelle: Ratapiha-alueen bunkkeroitumisen lisäksi Pohjola-alueen viihtyisyys tuhotaan.
Ettet vain itse olisi kirjoituksen takana?
Takaisin aiheen viereen joten miten kuvittelet minkään asian etenevän jos pyritään miellyttämään kaikkia kaupunkilaisia? Vaikka esimerkkiä nyt tuskin tulee niin onko sinulla heittää esimerkkejä näistä uusista viihtyisistä alueista joita kovasti peräänkuulutat vai rakennetaanko kaikkialla pelkkää paskaa?
 

HunajaKeisari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kaikkia ei voi miellyttää, kun kumarrat yhteen suuntaan niin pyllistät toiseen.

Hallin rakentuessa keskustaan, se houkuttelee myös muita keskustassa asuvia helpommin katsomoon kuin ainoastaan niitä ketkä sinne tulisivat muutenkin.

Toiseksi miksi keskustassa sijaitsevalle hallille pitäisi kaikkien ulkopaikkakunnalla asuvien päästä omalla autolla kun tuonne oletettavasti tulee olemaan paremmat julkiset kulkuyhteydet kuin nykyiseen halliin.
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
esimerkkejä näistä uusista viihtyisistä alueista joita kovasti peräänkuulutat vai rakennetaanko kaikkialla pelkkää paskaa?

Eikö tuolla ollut jo, että Saksassa, Sveitsissä ja Itävallassa on kaupunkeja, joista pitäisi ottaa mallia? Itse nyt näkisin, että tässä palapelissä tuo ratapihan alue on äärimmäisen pieni yksityiskohta, mutta olkoon.

Se mikä oman kokemukseni mukaan Saksassa ja Sveitsissä on järjestetty urheilutapahtumien yhteydessä todella hyvin on julkinen liikenne. Tässä nyt ei ole kyseessä mikään matsibussi, vaan ihan kokonaisvaltainen järjestely. Tällöin paine parkkipaikkojen riittämiselle on huomattavasti pienempi. Jos nyt vaikka haluaa käydä jostain käsittämättömästä syystä katsomassa Bayern Münchenin peliä, niin vaihtoehtoina on ottaa 16 min metro tai kytätä 1-2 tuntia pelin jälkeen, että saa auton ulos hallista. Useimmat stadionsysteemit näissä maissa pelaavat julkisen liikenteen ehdoilla, eikä tuollaista perussuomalaista automonomaniaa parkkipaikkakiimoineen näy ainakaan tällaisessa hämmentävässä mittakaavassa. Mitä suurempi kaupunki, mitä suurempi tapahtuma, sitä vaikeampaa on liikkua autolla ja sitä tärkeämpää julkinen liikenne on.

Turussa on rakennettu pellolle halli ja kaikki setämiehet ovat selvästi tyytyväisiä kun sinne pääsee omalla Corollalla pihaan ja sieltä suoraan kotiin katsomaan kymppiuutiset. Nyt tämän nautinnon tulee pilaamaan ilmeisesti se, että sinne ei pääse, koska se on keskustassa?

Mitä tulee tuohon rumaan rakentamiseen, niin kyllä, kerrostalot ja areenat ovat yleensä rumia. Mutta tuo rautatieaseman kokoelma kiskoja ei nyt varsinaisesti ole mitään kansallismaisemaa, joten vahinko lienee varsin pieni. Mielestäni on ihan kohtuullista, että jos ei halua asua täyteen rakennetulla alueella, niin ei kannata asua kaupungin keskustassa.

Nämä nyt noin päällimmäisenä tulivat tätä täysin käsittämätöntä keskustelua lukiessa mieleen.

Vanha halli on ns. vitun paskassa paikassa ja itse ainakin olen iloinen siinä vaiheessa kun siellä pellolla ei tarvitse enää käydä. Toki ymmärrän, että lähinnä kuollutta heinää sisältävä jättömaa hienosti peilaa monien turkulaistenkin sielunelämää, mutta kyllä siellä voi vielä käydä katsomassa niitä hylättyjä autonrenkaita senkin jälkeen kun Typhoonista on Tepsin kotihallina aika jättänyt.
 

charlieglide

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos on sattunut ajamaan vaikka Logomon ohi kun siellä jokin keikka on, niin uuden upean sillan valmistuttuakin aika moni sinne autolla silti itseään työntää.

Kyllä se on hieman muuttunut, näin Logomon läheisyydessä asuvana. Siltaa käytetään aika paljon tapahtumien aikaan ja aivan takavuosien liikennekaaosta ei Köydenpunojankadulla ole nyt näkynyt - näin mutu-tuntumalla. Myöskin osa parkkipaikoista on pois pelistä rakennustyömaiden takia.

Toki jos joskus saadaan yhteys junalaitureilta (ja ratapihan remppa valmiiksi) sillalle niin sekin vaikuttanee miten Logomoon saavutaan.
 

raisionjoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eikö tuolla ollut jo, että Saksassa, Sveitsissä ja Itävallassa on kaupunkeja, joista pitäisi ottaa mallia?
Jos unohdetaan tämänastiset havainnekuvat ja rakkaat grynderit lupaisivat turkulaisille esim. Fribourgin jyrkkäkatsomoisen tai Bielin Tissot Arenan tyyppisen ratkaisun sekä HC:n että FC:n kodiksi niin olisin samantien pro-ratapiha jengissä. Areenan ympärille voisi sitten kolhoosien sijaan rakentaa vaikka idyllisiä omakotitaloja joiden kellareihin on helppo jemmata sukulaisiaan tai kaapattuja lapsia.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Tampereellakin on jatkuva kitinä siitä miten liikenteellisesti vaikeassa paikassa Nokia Arena on omalla autolla kulkeville verrattuna Hakametsään. Nokia Arenan liikennejärjestelyt kuulemma pilaavat myös julkisen liikenteen toimivuuden tapahtumien yhteydessä. Kaikesta kitinästä huolimatta väki käy tapahtumissa.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Tampereellakin on jatkuva kitinä siitä miten liikenteellisesti vaikeassa paikassa Nokia Arena on omalla autolla kulkeville verrattuna Hakametsään. Nokia Arenan liikennejärjestelyt kuulemma pilaavat myös julkisen liikenteen toimivuuden tapahtumien yhteydessä. Kaikesta kitinästä huolimatta väki käy tapahtumissa.
Jännä kun omasta mielestä ainakin Turusta peliin mennessä parkkihalliin pääsee kätevästi ja vain lyhyt kävelymatka halliin. Sisäänkäynnit ovatkin sitten asia erikseen...
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Jännä kun omasta mielestä ainakin Turusta peliin mennessä parkkihalliin pääsee kätevästi ja vain lyhyt kävelymatka halliin. Sisäänkäynnit ovatkin sitten asia erikseen...
Minunkin mielestäni Nokia Arena on liikenteellisesti jopa helpompi tapaus kuin Hakametsä. Valittajia siellä kuitenkin riittää. Paikallisbussien aikatauluille on tietysti haastavaa suurempien tapahtumien yhteydessä tapahtuva katujen sulkeminen ja siitä aiheutuvat bussilinjojen poikkeusreitit.
 

Doug93

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Idänpään Toive, Romford Raiders
Pitäkää myös se vanha halli valmiudessa ja varalla. Ettei tule kukaan Antti Tuisku ja sanoa, että mie vaa hiihän.. pelatkaa te missä huvittaa.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuinkahan moni tälläkin hetkellä Gatoradella kävijöistä asuu Turun ydinkeskustassa?
Veikkaan että max 1 000-2 000 henkeä.
Kuinka moni kävijöistä asuu nykyisen hallin alueella?

Niinpä ne 6 000-7 000 lisäkatsojaa noiden keskustassa asuvien 2 000 katsojan lisäksi jotka tuonne halliin lähes jokaisessa ottelussa saapuvat tulevat joko julkisilla liikennevälineillä, joilla yllätys yllätys pääsee tälläkin hetkellä Gatorade Centterille tai sitten omalla autolla.

On siinä kuitenkin se ero, että pääset yhdellä bussilla suurimmasta osasta lähikunnista ja lähiöistä ratapihalle, kun gatoradelle joudut suurimmalta osin tulemaan kahdella bussilla, joka pidentää aina matka-aikaa. Etenkin pelien jälkeen tuo saattaa vaikuttaa huomattavasti, kun bussitkin alkavat kulkemaan harvemmin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös