Ralliketju

  • 1 699 696
  • 13 484

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Hetken kerkesin jo pitää Tänakia ihan ylikylän ukkona lajiin, varsinkin Toyotalla, mutta nyt on vihdoinkin löytynyt samasta tallista sellainen kuski joka pystyy haastamaan Tänakin tasavertaisesti Suomen ja Viron MM-rallin kaltaisissa olosuhteissa. Ja se on paljon se.

Ja Henk. koht. tykkään breenin olemuksesta enemmän. Tänak on ainakin olemukseltaan sellainen hieman liiankin itsevarma ja sitä kautta vähän pöyhkeän oloinen. Breen on olemukseltaan ns. hyvä tyyppi ja se miellyttää ainakin minua.
 

Hexa

Jäsen
Jos M Sport / Ford meinaa joskus lopettaa tämän pelleilyn mitä on harrastettu sitten Ogierin lähdön niin heti ensi kaudelle Breen kuskiksi ja hilloa taustalle sen verran että päästään edes lähelle tasoihin Toyotan ja Hyundain kanssa. Se onnistui aikoinaan Ogierin kanssa niin se onnistuu myös Breenin kanssa jos tosissaan yritetään. Ei näistä Greensmitheistä ja Fourmauxista vain ole kärkikuskeiksi, kun ensin mainittu ajelee vähän kuin harrastusmielessä ja ei "furmoo" ole mitään ihmeellistä vielä esittänyt. Breen on se kuski joka tekisi hommasta taas uskottavaa ja siihen pitäisi kyllä paukut löytää.
Fourmaux ja Greensmith ajelee sellaista ihan ok vauhtia, mutta ei yhtään enempää. Fourmaux ehkä pystyisi hieman nostamaan omaa vauhtiaan, jos omaisi hieman enemmän kokemusta Suomen teiltä. Greensmithillä se ei jää enää kiinni edes kokemuksesta. Vaikkakin omaan tasoonsa nähden tällä hetkellä ihan hyvin ajaakin ja voisi olla jonkun huippukuskin luotettava kakkoskuski tällä ajamisen tasolla.

Breen saisi heidät jo nykyisellä autolla näyttämään sunnuntaiautoilijoilta, jos ajaisi samassa tallissa. Kyllä Ford tietää, että se tarvitsee kunnon ykköskuskin joka pystyy ajamaan maailmanmestaruudesta ja Breen olisi juuri sellainen. Kuskin merkitys voi joskus kaikkien palasien loksahtaessa kohdalleen auton suhteen olla jopa yllättävän suuri, kuten vaikka aikoinaan Tommi Mäkisen siirtyessä Mitsubishille. Sitä ennen Mitsu oli tahkonnut useita vuosia sarjassa ilman merkittäviä tuloksia.
 

Hexa

Jäsen
Ja Henk. koht. tykkään breenin olemuksesta enemmän. Tänak on ainakin olemukseltaan sellainen hieman liiankin itsevarma ja sitä kautta vähän pöyhkeän oloinen. Breen on olemukseltaan ns. hyvä tyyppi ja se miellyttää ainakin minua.
Sama juttu. Vaikkakin Tänak onkin ehkä muuttunut hieman positiivisempaan suuntaan nykyään. Ainakin kameroiden edessä.
 

Hexa

Jäsen
On se vaan hurjaa kyytiä tuo Kakaristo-Hassin nopea osuus. Palataan vielä myös Ford-kuskien vauhtiin ja siihen, että kärsivät hieman tuosta tien auraajan roolista. Silti, ei tv-kuvan perusteella edes Fourmaux:n ja Greensmithin vauhdissa ja ajossa ole silmämääräisesti mitään vikaa, mutta kello ei vaan tykkää. Häviävät kyllä joitain sekunteja ihan sen takia kun ajavat ensimmäisinä autoina, varsinkin Fourmaux.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tosi harmi Rovanperän keskeytys. Vei vähän fiiliksiä seuraamisesta, mutta onhan voittotaistelu toki mielenkiintoinen. Täydet pisteet Ylelle lähetyksistä.
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
On se vaan hurjaa kyytiä tuo Kakaristo-Hassin nopea osuus. Palataan vielä myös Ford-kuskien vauhtiin ja siihen, että kärsivät hieman tuosta tien auraajan roolista. Silti, ei tv-kuvan perusteella edes Fourmaux:n ja Greensmithin vauhdissa ja ajossa ole silmämääräisesti mitään vikaa, mutta kello ei vaan tykkää. Häviävät kyllä joitain sekunteja ihan sen takia kun ajavat ensimmäisinä autoina, varsinkin Fourmaux.

Sitähän se Suninenkin sanoi että vaikka kaikki menisi ihan niin kuin pitää niin silti ei vaan kello tykkää. Eli joku siinä fiestassa on mikä ei pärjää i20:selle ja yarikselle. Aerodynamiikka? vai onko se vaan testipäivien vähyys ja auton kehitystyön vähyys verrattuna kahteen kärkitalliin. Toki kuskitkaan eivät aja sitä autoa rajoille mutta kyllähän Ford tietää rallista yhtä sun toista M Sportista puhumattakaan. Ei selity 3.50 minuutin ero kärkeen pelkällä kärkiauton roolilla vaan on siinä jotain muutakin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Ralliradio on kyllä vuodesta toiseen paras urheiluradio mitä on olemassa.

AMEN!

Tony Melville, Sanna Pirkkalainen ja Jussi Lindroos. Täyttä timanttia koko tiimi. Tämän vuoden porukkaan Ketomaa tuonut kivan lisän asiantuntevuudellaan ja kokemuksellaan ralliautoilusta.
 

Hokkarit

Jäsen
Eikös tätä samaa ole ainakin Jyväskylässä ollut jonkun parikymmentä vuotta tai pidempäänkin?

no silloin se pilattiinkin, ei ole kauheesti enää kiinnostanut täältä kauempaa lähteä katsomaan, kun samoja pätkiä sahataan kahteen kertaan ja voishan tuota rallia ulkoiluttaa vähän muuallakin, niinku vielä 80-luvulla..
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Neuvillen Jyväskylän keikat ovat kyllä olleet melko surullisia.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Neuvillen Jyväskylän keikat ovat kyllä olleet melko surullisia.

Nyt kun Neuville tippui tuosta Esupin ja Ogierin välistä pois, niin jokainen tietänee mitä se tarkoittaa Esupille huomiseksi. Valitettavasti. Tämänkään vuoden Jyskälä ei lopulta kyllä paljoa suomalaisia jää hymyilyttämään.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
AMEN!

Tony Melville, Sanna Pirkkalainen ja Jussi Lindroos. Täyttä timanttia koko tiimi. Tämän vuoden porukkaan Ketomaa tuonut kivan lisän asiantuntevuudellaan ja kokemuksellaan ralliautoilusta.
Posia kyllä myös tästä Ylen tv-tiimistä eli Riku Salminen, Mikko Hirvonen ja Henri Haapamäki. Hirvonen tuntuu varsinkin olevan positiivinen yllätys, jotenkin oli aiemmin vähän sellainen HMV mutta nyt vaikuttaa paljon rennommalta. Hyvää settiä kyllä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tuossa näytettiin äsken sitä Julian Roderickin hurjaa ulosajoa Humalamäen pätkällä vuodelta 1984. Auto lensi todella rajusti yleisön sekaan mutta kuin ihmeen kaupalla siellä ei yksikään kuollut, 20 ihmistä toki loukkaantui mutta kuolemilta vältyttiin.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Tuossa näytettiin äsken sitä Julian Roderickin hurjaa ulosajoa Humalamäen pätkällä vuodelta 1984. Auto lensi todella rajusti yleisön sekaan mutta kuin ihmeen kaupalla siellä ei yksikään kuollut, 20 ihmistä toki loukkaantui mutta kuolemilta vältyttiin.

Ehkä tuossa kävi se tuuri, että auto lähti pyörimään keulan kautta ja pysyi ojassa. Jos olisi lähtenyt kylki edellä ja mennyt ojan yli, niin jälki olisi ollut varmasti rumempaa. Tuohon aikaan ei paljon katsomoalueita tunnettu, vaan myös Suomessa katsojat olivat aivan tien vieressä. Ei kuitenkaan ihan tällaista meininkiä:


 
Viimeksi muokattu:

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Nyt kun Neuville tippui tuosta Esupin ja Ogierin välistä pois, niin jokainen tietänee mitä se tarkoittaa Esupille huomiseksi. Valitettavasti. Tämänkään vuoden Jyskälä ei lopulta kyllä paljoa suomalaisia jää hymyilyttämään.

Tuntuisi vähän turhalta tuo tallimääräys, kun Ogierin lähin (ja ainoa) haastaja on Evans ja tuo tallimääräys vaikuttaisi nimenomaan tuohon taisteluun. Neuville (130p) tuskin pisteitä ottaa ja Tänak voi nousta maksimissaan 129pisteeseen. Ogierilla on nyt 180p ja huomenna 190p tai 192p + tietysti Power Stage. Hyundai kuskien matemaattiset mahdollisuudet ovat aikalailla nollissa, joten reiluinta kaikille olisi pitää tuo tilanne tuollaisena. Evans on ainoa joka mestaruudesta voi haastaa, silloin tuntuu vähän ikävältä Evansia kohtaan vaikuttaa tuohon kamppailuun, varsinkin jos Evans voiton tästä ottaa.

Katsotaan, tilanne voi vielä muuttua huomenna monella tavalla.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Eikös tätä samaa ole ainakin Jyväskylässä ollut jonkun parikymmentä vuotta tai pidempäänkin?
Eikä muuksi muutu. Tallit haluavat keskittää huollot yhteen pisteeseen ja se rajaa ympyrää, jonka sisällä pikiksiä voidaan järjestää. Ainakin, jos päivä halutaan käyttää pikisten ajoon useamman tunnin siirtymien sijaan.

Jos päivähuollot kielletään ja rajataan operaatiot tankkauksiin ja uusiin renkaisiin, olisi tilanne erilainen. Se myös muuttaisi rallin luonnetta kohti varmistelevampaa ajoa. Kymmenisen vuotta sitten rallit käväisi Lahdessa (jossa taisi olla joku sivuhuoltopiste?), mutta ilmeisesti osallistujien palaute ei kannustanut kokeilun jatkamiseen.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Riku Salminen on kyllä erinomainen Ylellä, hyvin vetää rallistudioitakin. Monipuolisuudessaan studioisäntänä seuraa Tapsan jalanjälkiä. Turhan harvoin tullut enää seurattua rallia livenä, mutta Jyväskylän ajot tulee vielä väijyttyä.
 

Hexa

Jäsen
Ehkä tuossa kävi se tuuri, että auto lähti pyörimään keulan kautta ja pysyi ojassa. Jos olisi lähtenyt kylki edellä ja mennyt ojan yli, niin jälki olisi ollut varmasti rumempaa. Tuohon aikaan ei paljon katsomoalueita tunnettu, vaan myös Suomessa katsojat olivat aivan tien vieressä.
Onneksi siinä kävi mieletön tuuri ja auto ei mennyt tuon ojan yli ihmismassan joukkoon. Muuten MM-rallia ei olisi ajettu Suomessa sen jälkeen moneen vuoteen. Onneksi Roderick kerkeää tehdä aivan viime hetkellä korjausliikkeen oikealle ja sen ansiosta auto lähtee pyörimään keulan kautta tien suuntaisesti mikä todennäköisesti pelasti useita ihmishenkiä. Tuohon aikaan katsojat olivat Suomessakin todella lähellä tietä.

Oma lukunsa oli sitten varsinkin Portugalin ralli, missä liikkuva ihmismassa siirtyi sivuun B-ryhmän ralliauton edestä sen lähestyessä täyttä vauhtia. Jos aikoi pärjätä, niin yleisön sekaan oli vaan uskallettava laskea täysillä ja luottaa että kaikki kerkeävät alta pois. Videoiden perusteella ihmiset eivät aina edes pitäneet kovin kiirettäkään väistääkseen täyttä tulevaa ja lähestyvää ralliautoa.

On todellinen ihme, että noissa Etelä-Euroopan kisoissa ei sattunut B-ryhmäläisten aikaan sen enempää isompia onnettomuuksia kuin -86 Portugalin rallin onnettomuus. Tuolloin portugalilaiskuljettaja Joaquim Santosin auto ajautui yleisön joukkoon vaatien neljä kuolonuhria, mikä oli myös yksi syy B-ryhmäläisten kieltämiseen myöhemmin samana vuonna.
 

Sambody

Jäsen
Tulihan se Breenin hienoinen kyydistä tippuminen sieltä. Pakko tuon yhden testipäivän per nuppi vaikuttaa tuohon auton säätämiseen, koska ainakin Rovanperä, Lappi ja Tänäk kaikki useamman kerran tehneet selväksi kuinka säädöt alkaneet toimia toisella ajokerralla. Johtunee siis tuosta kuinka pinta on kovalta torpparinasfaltiltakin revitty hieman rikki ensimmäisellä ajokerralla. Breeniltä ja Evansilta tuollaisia kommentteja en huomannut, joten olisiko heillä onnistunut piirun verran paremmin säädöt kohdilleen kisaan tultaessa. Rovanperä taisi sanoa jo ensimmäisen päivän aikana tehneensä väärän ratkaisun kisaan tultaessa eikä sitä voinut enää korjata mistä sitten Hirvonen ja kumppanit päättelivät asian liittyvän iskaripaketteihin tai keskilukon toimintaan. Näin pienillä marginaaleilla kaikella on väliä. Siitä vain laskemaan mikä ero on kärkikuskien keskinopeuksissa kahden päivän ja reilun 241 ek-kilometrin jälkeen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Oma lukunsa oli sitten varsinkin Portugalin ralli, missä liikkuva ihmismassa siirtyi sivuun B-ryhmän ralliauton edestä sen lähestyessä täyttä vauhtia. Jos aikoi pärjätä, niin yleisön sekaan oli vaan uskallettava laskea täysillä ja luottaa että kaikki kerkeävät alta pois. Videoiden perusteella ihmiset eivät aina edes pitäneet kovin kiirettäkään väistääkseen täyttä tulevaa ja lähestyvää ralliautoa.

On todellinen ihme, että noissa Etelä-Euroopan kisoissa ei sattunut B-ryhmäläisten aikaan sen enempää isompia onnettomuuksia kuin -86 Portugalin rallin onnettomuus. Tuolloin portugalilaiskuljettaja Joaquim Santosin auto ajautui yleisön joukkoon vaatien neljä kuolonuhria, mikä oli myös yksi syy B-ryhmäläisten kieltämiseen myöhemmin samana vuonna.
Näistä yleisön lähellä olemisista liikkuu aika hurjia juttuja, en nyt muista oliko se tarinan mukaan Markku Alen vai joku muu vanha suomalaisässä joka sanoi että ihmisten sormia oli joskus tarttunut johonkin autoon kiinni... Tämä toki kuulostaa ehkä aavistuksen legendalta mutta kuvastaa varmaan sitä miten älytöntä se yleisön meno välillä oli.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Näistä yleisön lähellä olemisista liikkuu aika hurjia juttuja, en nyt muista oliko se tarinan mukaan Markku Alen vai joku muu vanha suomalaisässä joka sanoi että ihmisten sormia oli joskus tarttunut johonkin autoon kiinni... Tämä toki kuulostaa ehkä aavistuksen legendalta mutta kuvastaa varmaan sitä miten älytöntä se yleisön meno välillä oli.
Peugeotin jäähdytysritilän päältä löytyi joku kerta, 205:n ilmanoton aukot oli aika teräväreunaiset ja joku "onnellinen" pääsi koskemaan ohi kiitävää autoa, olikohan jopa Kankkusen auto. Youtubessa on videokin tästä mielenkiintoisesta tilanteesta, Jean Todt muistaakseni on ihmettelemässä tätä löydöstä. En tietysti kuollakseni muista mikä taltiointi oli kyseessä, olisin sen auliisti jakanut. Jäipähän ainakin pysyvä muisto tästä tapahtumasta, sitä on mukava muistella kun katselee vajavaista sormistoa jolla ei pianoa soitella täysipainoisesti.
 

Hexa

Jäsen
Näistä yleisön lähellä olemisista liikkuu aika hurjia juttuja, en nyt muista oliko se tarinan mukaan Markku Alen vai joku muu vanha suomalaisässä joka sanoi että ihmisten sormia oli joskus tarttunut johonkin autoon kiinni... Tämä toki kuulostaa ehkä aavistuksen legendalta mutta kuvastaa varmaan sitä miten älytöntä se yleisön meno välillä oli.
Ei olisi kyllä mikään ihmekään. Tavallaan se oli noille paikallisille ihmisille härkätaistelua vastaava kokemus sekä myöskin eräänlainen rohkeustesti. Rohkeimmat onnistuivat koskettamaan ohi kiitävää ralliautoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös