Ralliketju

  • 1 700 445
  • 13 487

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja samalla taitaa Juho olla ulkona kokonaan vai olisikohan keskeytetty tahallaan ettei lisää aikaa mene. Latvalalla alkaa olemaan eroa jo eteen ja taaksepäin joten toivottavasti ajelee nyt vain varmat pisteet ja autosta saadaan lisää tietoa. Nelossija ei ole häpeä ekassa kilpailusta tallille ja mahdollisuus podiumille.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Joo ja samalla taitaa Juho olla ulkona kokonaan vai olisikohan keskeytetty tahallaan ettei lisää aikaa mene. Latvalalla alkaa olemaan eroa jo eteen ja taaksepäin joten toivottavasti ajelee nyt vain varmat pisteet ja autosta saadaan lisää tietoa. Nelossija ei ole häpeä ekassa kilpailusta tallille ja mahdollisuus podiumille.

Tukivarsi oli hajonnut Hänniseltä, eli siinä ei hirveästi jatketa. Ogier on nyt päivän viimeisillä pätkillä kuronut puolisen minuuttia pois Neuvilleltä, Jarru-Matti pyörähteli päivän päätteeksi.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Sen verran kovalla vauhdilla Hänninen keula edellä puuhun täräytti, että ihmekös tuo kun matka päättyi.
Videon perusteella olisin voinut kuvitella että näyttäisi pahemmaltakin kuin tässä: https://pbs.twimg.com/media/C2nigwkWgAAi1WY.jpg

WRC:n instagramista löytyy videokin. #officialwrc (@officialwrc) • Instagram photos and videos

Johan noista löytyy parempiakin pätkiä:
Hänninen puuhun: WRC - Rallye Monte-Carlo 2017: CRASH Hänninen SS05 - YouTube
Meeke penkkaan/kiveen: WRC - Rallye Monte-Carlo 2017: CRASH Meeke SS4 - YouTube
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Onko kommentteja Ruudun rallitarjonnasta, itse kokeilen nyt tuota Red Bull Tv:tä, mutta Ruudun varassa oleva kaverini lähetti juuri aika kitkerän kommentin Rallipuolen koosteen tasosta...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Neuvillella jousitus paskana ja putoaa todella kauas.

Ogier sitten taitaa kuitenkin taas vaihteeksi ottaa sen voiton. Latvala toki nyt kolmantena, toivottavasti ei sitä kuse pois.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Neuvillella jousitus paskana ja putoaa todella kauas.

Ogier sitten taitaa kuitenkin taas vaihteeksi ottaa sen voiton. Latvala toki nyt kolmantena, toivottavasti ei sitä kuse pois.

Jep olihan ek13 täynnä tapahtumaa riittämiin.. Neuville sai autoaan korjattua ja pääsi pätkän maaliin n. 32 minuuttia pohja-ajasta jääneenä. Päässee siis ajamaan huomenna powerstage-pisteistä jos huoltoon asti pääsee ja auto kunnolla kuntoon. No huomenna on vielä erikoiskokeita ajettavana, vielä ehtii kaikenlaista tapahtumaan. Nyt lätkän pariin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voitto taitaa taas tippua Ogierin syliin. Harmittavaa epäonnea erittäin hyvin ajaneelle Neuvillelle, Hyundaille muutenkin aika katastrofikisa huolimatta siitä että autossa näyttää löytyvän vauhtia enemmän kuin hyvin. Paddon pihalle ja vielä osallisena tuossa katsojan kuolemassa, Neuville keskeyttää kärjestä ja samalla pätkällä vielä Sordollakin isojan ongelmia. Toyota on ollut todella positiivinen yllätys. On vauhdissa yllättävän lähellä muita ja ei ole tainnut mitään valtavan suuria teknisiä pulmiakaan olla. Latvala on ajanut tähän asti fiksusti ja maltilla, toivottavasti jatkaa vielä huomisenkin päivän samalla tavalla. Kolmossija olisi kyllä Mäkisen tiimille varmaan aika kova juttu ensimmäisessä rallissa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huihain ja Sitikan kisat on kyllä mennyt aikalailla käteen. Meeke on ajanut kolarin siirtymällä ja keskeyttänyt. Huomenna on luvattu lumisadetta joten mikään ei ole vielä varmaa. Mutta onhan Ogier kyllä aika hannu hanhi. Kahdesti ajanut ulos mutta niin vain on johdossa kun viimeinen päivä alkaa. Nyt vähän kyllä toivon siihen suuntaan pientä epäonnea ja Tänakille voittoa...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko kommentteja Ruudun rallitarjonnasta, itse kokeilen nyt tuota Red Bull Tv:tä, mutta Ruudun varassa oleva kaverini lähetti juuri aika kitkerän kommentin Rallipuolen koosteen tasosta...

Tänään tulee neloselta Power Stage, luulisi että valtakunnan lähetykseen panostetaan, joskin kuten näkyi jo formulalähetyksissäkin maikkarilla että kun lähetykset tulee kotisuomesta niin eihän oikeaa latausta saa ja tuohonkin varmaan raahataan joku Kankkunen tai vastaava asiantuntijaksi joka nykyjutuista pihalla.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Huihain ja Sitikan kisat on kyllä mennyt aikalailla käteen. Meeke on ajanut kolarin siirtymällä ja keskeyttänyt. Huomenna on luvattu lumisadetta joten mikään ei ole vielä varmaa. Mutta onhan Ogier kyllä aika hannu hanhi. Kahdesti ajanut ulos mutta niin vain on johdossa kun viimeinen päivä alkaa. Nyt vähän kyllä toivon siihen suuntaan pientä epäonnea ja Tänakille voittoa...
Itse asiassa Ogier on ulkoillut kolme kertaa: perjantain ekalla puoli minuuttia ojassa, ek12:lla(?) melko vauhdikkaasti pellolle ja lauantain viimeisellä liukui vuorenseinään, muttei vain ole löytänyt mitään mikä olisi rikkonut autoa. Hänninen ja Meeke sen sijaan poistuivat väärissä paikoissa ja Neuvillehan ei edes poistunut tieltä vaan näytti osuvan takapyörällään tietä reunustaneeseen kiveen. Voisi jopa sanoa, että nallekarkit eivät ole menneet ihan tasan tänä viikonloppuna.

Nelosen lähetyksistä...katselin tuossa perjantain ja lauantain koosteet, ja kyllähän nuo ihan informatiivisia olivat ja kaikista oleellisimmista tapahtumista oli joko sisäkuvaa, helikopteria tai ihan oikeaa ulkokuvaa. Ongelma vain on, että nuo lähetykset on selkeästi suunnattu vähän vähemmän lajia seuraaville, joten koko päivän ralliradion, somen yms. kautta kisaa seuraava ei saa juurikaan lisäarvoa vaikka juuri nämä henkilöt olisivat potentiaalisimpia maksamaan palvelusta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulen että Latvalalle on annettu aika selkeä ohje ajaa maaliin. Taakse eroa niin paljon ettei siksi ole kiire...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja hännikäinen vissiin säästelee renkaita powerille vai onkohan ongelmia? Latvala nousi jo näköjään toiseksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Latvala noussut toiseksi. Tänak ottaa pahasti turpaan auton vikojen takia ja sai vielä 50 sekunnin aikarangaistuksen.
Nyt vain Jari-Matti pidät sen auton tiellä!

Saa nähdä menettääkö Tänak vielä podiuminkin. 47 sekuntia eroa Sordoon ja pitäisi vielä kaksi pätkää jaksaa, joista toinen on tämä sama reilu 21km pitkä Power Stage. Todennäköisesti menettää, harmi kyllä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ilmeisesti Hännisellä talvirenkaita alla kun muilla pehmeitä sliksejä... Voi olla vielä hyväkin juttu kun Turinilla sataa lunta...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hyvä suoritus Latvalalta ja Toyotalt, tietysti vauhti on vielä arvoitus, itse nähdyn perusteella arvioisin Toyotan olevan hiukan Fordia ja Hyundaita perässä, mutta se nähdään paremmin seuraavien rallien aikana.

Citroen näyttää muihin verrattuna kovin kömpelöltä autolta ainakin näissä olosuhteissa. Ilmoitettujen suorituskykyarvojen mukaan Citroen antaa muille myös moottorin väännössä noin 40 NM tasoitusta, Toyotan ollessa 15 NM Fordin ja Hyundain perässä.

Puskaradio kertoo VW:n testitiimin pyörivän edelleen Suomessa ja Grönholmin vielä testaavan uutta Poloa, jos Hyundai suostuu siihen että VW luokittelee auton myöhässä, niin ehkä ainakin 1 Polo saadaan Mikkelsenin alle.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katsoin jokun incarin meekeltä ja pätkän maalissa totesi että that car is undrivable... Toivottavasti ei ole mitään isompaa häiriötä... Volkkarin tulemiselle vaikea nähdä mahdollisuutta. Jossain oli kommentti että luokittelu sinänsä ei ole ongelma kenellekään mutta se olisi että kuskit ovat yksityiskuskeja joilla säännöt huoltojen ja osien vaihtojen suhteen on paljon väljemmät kun tehdas teameilla... Eli Mikkelsen saisi valtavan edun muihin verrattuna...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Latvala on saanut paljon paskaa niskaansa, ja välillä kyllä ihan aiheestakin, joten pitää myös kehua silloin kun aihetta on. Kypsää ja fiksua ajamista läpi koko kisan. Jokunen pieni virhe tuli mutta kun olosuhteet oli tuollaiset niin niitä tuli ihan kaikille (Tänak taisi olla kärjessä melkein ainoita joka selvisi ilman mitään ulkoiluja). Toyotan kannalta oli tärkeää että päästiin maaliin asti ja kun muille sattui kaikenlaista niin sijoitus oli lopulta jopa yllättävänkin hyvä. En olisi kyllä millään uskonut että Toyotalla oltaisiin podiumilla heti ensimmäisessä kisassa joten hattua pitää nostaa heille, varsinkin kun kisa vietiin läpi ilman isoja teknisiä ongelmia. Hyvää työtä on Puuppolan pajalla tehty vaikka jotkut testivideot näyttivätkin aika pelottavilta suorituskyvyn suhteen. Vauhdissakin olivat nimittäin yllättävän lähellä muita tiimejä.

No mutta Monte on vähän erilainen kun tuolla pitää ajaa niin "sukkasillaan" että autojen todellinen suorituskyky ei aina pääse täysin esille. Mielenkiintoista on nähdä miten Toyotan vauhti riittää Ruotsissa kun aletaan mennä nilkka suorana isoa tietä. Nyt huomasi muutamista videoista ainakin sen että Toyotalla oli selkeästi lyhemmät välitykset kuin muilla tiimeillä, Yaris alkoi räpättämään rajoittimeen paljon aikaisemmin kuin esim. Fordilla ja Hyundailla.

Citroen oli kyllä rallin suurimpia pettymyksiä. Breen ajoi hienosti viimevuotisella DS3:lla mutta Lefebvren vauhti oli suurimmaksi osaksi surkeaa ja Meeke tuhosi oman kisansa aika nopeasti. Eikä kyllä oikein muutenkaan vakuuttanut tuo Citikan vauhti. Tämä oli yllättävää koska testivideoiden perusteella nimesin Citroenin ykkössuosikiksi. Niillä videoilla auton meno näytti niin rauhalliselta ja eleettömältä, ja kuulosti siltä että runtuakin olisi ollut vähintäänkin riittävästi. Mutta ei kyllä ainakaan Montessa vakuuttaneet.

Hyundain auto näyttäisi nopeimmalta mutta heillä oli nyt kaikenlaista murhetta. Paddonin surullinen ulosajo, Neuvillen pieni ulkoilu ja keskeytys kärkipaikalta ja Sordollakin oli monenlaista ongelmaa joten tulos jäi nyt aika laihaksi. Mutta veikkaisin että Neuville (ja miksei Paddonkin jos pääsee tuosta Monten ulosajosta yli) saattaa olla aika kova luu MM-sarjassa tällä kaudella.

Ogier on kyllä sen verran kova luu että näköjään napsii voittoja menipä mihin tiimiin tahansa. Mutta täytyy sanoa että tällä kertaa kävi taas vähän tuurikin kun lipsautteli kisassa monta kertaa mutta selvisi yleensä lähes säikähdyksillä, Neuvillen pieni lipsautus johti paljon pahempaan lopputulokseen ja lopulta vielä tekninen vika iski tallikaverin autoon joten Ogierille lopulta aika helppo voitto. Näköjään se on moottoriurheilussa niin että kun olet tarpeeksi hyvä niin silloin tuurikin istuu olkapäälle ja pysyy siellä tiukasti. Ott Tänakin puolesta harmittaa että taas lopussa oli epäonnea vaikka oli ajanut hyvän ja ehjän kisan siihen asti. Olisi kyllä tuon kakkossijan ansainnut. Ja olipa muuten Tänakilta hienoa ajoa tuo viimeinen EK vajaapyttyisellä autolla. Aivan järkyttävän kovalla riskillä veti ja todella näyttävillä linjoilla. Hieno kuljettaja jolle toivoisi jo sen kunnon onnistumisen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ott Tänakin puolesta harmittaa että taas lopussa oli epäonnea vaikka oli ajanut hyvän ja ehjän kisan siihen asti. Olisi kyllä tuon kakkossijan ansainnut. Ja olipa muuten Tänakilta hienoa ajoa tuo viimeinen EK vajaapyttyisellä autolla. Aivan järkyttävän kovalla riskillä veti ja todella näyttävillä linjoilla. Hieno kuljettaja jolle toivoisi jo sen kunnon onnistumisen.

Kävi muuten loppupeleissä ihan hyvä tuurikin Tänäkille ettei tuota EK 16 ajettu, vaikka todella lyhyt erikoiskoe niin olisi voinut +10 sekunttia tulla turpaan ja sitten olisi ajannut todennäköisesti vieläkin kovemmalla riskillä viimeisen erikoiskokeen. Hienoa ajoa kyllä mieheltä, taisi olla väliajoissakin yli puoliminuuttia jäännyt Sordolle mutta niin vain lumella ja jäällä sitten nappasi kiini eroa autolla joka kävi muutamalla pytyllä. Ei kaukana ollut ettei saanut powerilta vielä pisteitäkin.

Latvala tuntuu edelleen saavan aika paljon lokaa niskaan kun esim. somessa tai muualta lukee kommentteja. Varmaa ajoa ja se riitti vauhdin puolesta kakkospaikkaan. Ei voitane puhua juuri muiden epäonnesta kun melkein jokainen taisi keskeyttää tai menettää aikaa omien virheiden takia. Mitä nopeampaa ajaa sitä enemmän virheen mahdollisuus tulee ja Latvalalta juuri sitä järkevää ajoa. Itsekin hieman taisin ihmetellä hidasta ajoa, mutta tosiaan kakkostilaan riitti, kai latvalallakin olisi mahkuja kovempaan ollut , mutta olisiko auto pysynyt tiellä, monella muulla ei.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kävi muuten loppupeleissä ihan hyvä tuurikin Tänäkille ettei tuota EK 16 ajettu, vaikka todella lyhyt erikoiskoe niin olisi voinut +10 sekunttia tulla turpaan ja sitten olisi ajannut todennäköisesti vieläkin kovemmalla riskillä viimeisen erikoiskokeen. Hienoa ajoa kyllä mieheltä, taisi olla väliajoissakin yli puoliminuuttia jäännyt Sordolle mutta niin vain lumella ja jäällä sitten nappasi kiini eroa autolla joka kävi muutamalla pytyllä. Ei kaukana ollut ettei saanut powerilta vielä pisteitäkin.

Tuossa pätkän loppupuoliskolla varmaan muuten Tänakille saattoi olla jopa hyötyä siitä että auto kävi vähän vajaalla kun liukastelivat vastasataneella lumella ja jäällä ilman nastarenkaita. Nuo WRC17-autot näyttivät noissa olosuhteissa todella vaikeilta ajaa, ja heti kun tarjosi vähänkin kaasua niin auto pyrki poikittain. Tänak pystyi sen sijaan laittamaan ihan ronskisti kaasua ja auto käyttäytyi paljon rauhallisemmin johtuen siitä että ihan kaikki mukit ei olleet toiminnassa. Mutta siitä huolimatta ihan helvetin hienoa ajoa ja varsinkin tuo maaliintulo oli kyllä rallia parhaimmillaan.

Samaa mieltä tuosta Latvalastakin että vaikka sijoitus nousi "ruksaamalla" niin eipä se suorituksen arvoa laske. Se vaan kuuluu ralliin että sijoittuakseen hyvin pitää päästä myös maaliin, ja kyllä on Ogier ja monet muutkin hyötyneet monta kertaa siitä että esim. Latvala on ajanut ulos tai rikkonut autoaan kärkipaikoilta. Monte varsinkin on sellainen ralli missä maltti monesti tuo paremman sijoituksen kuin riskillä repiminen. Se oli erittäin positiivinen yllätys että juuri Latvala oli nyt se joka kykeni ajamaan maltilla ja nostamaan sijoitustaan muiden virheiden ansiosta. Tuurin piikkiin menee vaan oikeastaan tuo Tänakin vika joka nosti Latvalan kakkospallille.

Pitää toivoa vaan että tämä Toyotalle siirtyminen olisi Latvalalle sellainen uusi alku joka poistaisi päästä nuo pahimmat jumit ja vapauttaisi taas ajamisen sille tasolle kuin se parhaimmillaan oli Ford-aikoina. VW:llä Latvala taisi joutua liian pahaan paikkaan kun tallikaveriksi tuli supernopea Ogier joka oli vieläpä höylännyt autolla ankarasti testiä pitkälti toista vuotta ja rakentanut sen aika lailla mieleisekseen. Nyt Toyotalla Latvala on se ykköstykki ja Toyotalta ei odoteta mitenkään isoja tällä kaudella niin se voisi hyvinkin auttaa Latvalaa keräilemään taas itseluottamuksensa takaisin. Monte oli ainakin positiivinen näyttö.

Toinen jonka pitäisi saada apina selästään on Juho Hänninen, joka onnistuu kyllä aina jollakin tavalla pilaamaan kisansa kun alla on WRC-auto. Näytöt alemmista luokista on kovia, ja on osoittanut monta kertaa että nopeutta löytyisi myös WRC-autolla mutta aina vaan näyttää jostakin syystä lipsahtavan jossakin vaiheessa kisaa. Hänninen kaipaisi kyllä pikaisesti onnistumista myös WRC:n ratissa niin josko se varmuuskin löytyisi sen jälkeen. Jos jatkaa tätä tahtia niin saattaa käydä hyvinkin niin että kun Lappi tulee mukaan kuvioihin niin Hänninen löytää itsensä tallin kolmosautosta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pitää toivoa vaan että tämä Toyotalle siirtyminen olisi Latvalalle sellainen uusi alku joka poistaisi päästä nuo pahimmat jumit ja vapauttaisi taas ajamisen sille tasolle kuin se parhaimmillaan oli Ford-aikoina. VW:llä Latvala taisi joutua liian pahaan paikkaan kun tallikaveriksi tuli supernopea Ogier joka oli vieläpä höylännyt autolla ankarasti testiä pitkälti toista vuotta ja rakentanut sen aika lailla mieleisekseen. Nyt Toyotalla Latvala on se ykköstykki ja Toyotalta ei odoteta mitenkään isoja tällä kaudella niin se voisi hyvinkin auttaa Latvalaa keräilemään taas itseluottamuksensa takaisin. Monte oli ainakin positiivinen näyttö.

Isoin asia tässä taisi olla tuo henkinen lukko joka Latvalalla ollut ehkä tässä päällä ja henkiset ominaisuudethan tässä tainnut tähän asti myös olla yksi suurimpia asioita minkä takia ei mestaruuttakaan ole tullut. Rallikaan ei alkanut ihan niin hyvin kun varmaan odotti mutta lopputulos varmasti tyydyttää ja voi ajaa seuraavat kisat paljon vapautuneemin kun ei ehkä ole niin myöskään menestyspaineita. Hänninen näytti taas sitä vauhtiaan tosiaan, mutta löysi itsensä ulkona kilpailusta. Kokemus oli valttia ainakin tälläkertaa niinköhän jos olisi menty Hänninen-Lappi parilla niin Toyotalle olisi jäänyt vain muutama piste käteen Power Stagelta, toki aina voidaan jälkikäteen jossitella. Näinköhän lopulta nappihankinta Latvalan hankkiminen talliin. Tallilta nyt ainakin hyvä aloitus ja pisteissäkin taitaa toisena olla. Ruotsiin nyt vähän samoilla eväillä, varmaa ajoa latvalta niin voi taas podium paikka irrota, antaa vaikka hännikäisen vähän enemmän irroitella ja testata vauhtia ja Latvala kerää potin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös