Tuossa pätkän loppupuoliskolla varmaan muuten Tänakille saattoi olla jopa hyötyä siitä että auto kävi vähän vajaalla kun liukastelivat vastasataneella lumella ja jäällä ilman nastarenkaita. Nuo WRC17-autot näyttivät noissa olosuhteissa todella vaikeilta ajaa, ja heti kun tarjosi vähänkin kaasua niin auto pyrki poikittain. Tänak pystyi sen sijaan laittamaan ihan ronskisti kaasua ja auto käyttäytyi paljon rauhallisemmin johtuen siitä että ihan kaikki mukit ei olleet toiminnassa. Mutta siitä huolimatta ihan helvetin hienoa ajoa ja varsinkin tuo maaliintulo oli kyllä rallia parhaimmillaan.
Moottoripyörissä Superbiken MM-sarjassa on käytetty vastaavia moottorinohjauksia ihan tarkoituksella, eli mutkista lähdettäessä ecu määrää mm. vauhdin, vaihteen, kaasuasennon ja kallistuksen perusteella montako sylinteriä käytetään, jolloin tehontuotto on tasaisempaa, eikä heti täräytetä kaikkia neljää mukia tulille maksimikallistuksella, jolloin pito on heikompi tai sen raja ylitetään helpommin. Hauska kun ne kuulostaa ensin joltain twinikoneiselta, sitten saumattomasti siirtyen kolmipyttyiseltä ja lopulta normaalilta rivi-neloselta. Helppo ohjata kun on ride-by-wire ja itsenäiset kaasuläpät jokaiselle imukurkulle.
Onko jollain tietoa, mitä ne Toyotan uudet (tekniset) jutut autossa olisi, mistä Mäkinen on pari kertaa sivulauseessa maininnut?
Monte on kyllä hienoin ralli seurata. Hienot maisemat, sekakeli, upeat tiet ja autot näyttää asfalttisäädöillä hienolta. Varsinkin kun slickseillä lirutellaan lumella, struggle is real. Red Bull TV ainakin oman rallinälän tyydytti. Mutta silti kaipaisin vielä sellaisia lähetyksiä, joita mm. YLE näytti 15v sitten, että joka pätkältä olisi 2-3 kohtaa josta näytetään jokaisen kärkiauton ajo. Olisi helppo vähän vertailla miten ne menee toisiinsa nähden. Nyt on yhden auton suoritus sieltä, toisen täältä ja pari incaria niin tuntuu että ei oikein kokonaiskuvaa saa miten vedetään samoissa paikoissa. Erityisesti Montessa tuo korostuu kun joku voi tulla slickseillä ihan eri tavalla kuin toinen nastarenkaita säästellen. Live-pätkillä noin onneksi oli, mutta koosteisiin enemmän vastaavaa editointia.