Ralliketju

  • 1 700 114
  • 13 485

Aleksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Teppo Numminen
Mielenkiintoiselta vaikuttava alku kaudelle. 307 näyttäisi olevan heti kilpailukykyinen auto, tosin vain Grönholmin ohjaamana. Subarun alku ollut ainakin tähän saakka pieni pettymys, mutta rengasvalinnoillakin voi olla vaikutusta asiaan.

Hirvonen on tähän mennessä ajetuista erikoiskokeista (4, ensimmäinen peruttiin) voittanut Solbergin jo kahdella. Hyvä Mikko! Siitä se lähtee.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Aleksi
Hirvonen on tähän mennessä ajetuista erikoiskokeista (4, ensimmäinen peruttiin) voittanut Solbergin jo kahdella. Hyvä Mikko! Siitä se lähtee.
Todellakin lähtee.

Uskon, että Mikko tulee varmasti ajamaan jo tällä kaudella vakuuttavia kisoja, täytyy muistaa että nuoren kaverin kokemuksella Monte Carlo ei ole kisa sieltä helpoimmasta päästä. Aivan varmasti nähdään kaverilta hyvää vauhtia tällä kaudella.

Ja hyvältä näyttää myös 307. Toki sen vauhdittamiseen tarvitaan myös hyvä kuski, ja sellainenhan Pesoolla onneksi on käytössään.
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Aleksi
Hirvonen on tähän mennessä ajetuista erikoiskokeista (4, ensimmäinen peruttiin) voittanut Solbergin jo kahdella. Hyvä Mikko! Siitä se lähtee.

Jäitä kotsaan. Petteri täräytti kallioon EK 4:llä. Vahvasti epäilen että hänen hitautensa johtuu siitä. Tai sitten Mikko on vaan sairaan nopee. Niin tai näin Marcus antaa Fast Freddylle vielä pahempaa kyytiä kuin Tommi aikanaan. Rovis takaisin.. kele !
 

Aleksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Teppo Numminen
Viestin lähetti Seti
Jäitä kotsaan. Petteri täräytti kallioon EK 4:llä. Vahvasti epäilen että hänen hitautensa johtuu siitä. Tai sitten Mikko on vaan sairaan nopee. Niin tai näin Marcus antaa Fast Freddylle vielä pahempaa kyytiä kuin Tommi aikanaan. Rovis takaisin.. kele !

Kyllähän tässä ihan jalat maassa ollaan Mikon suhteen. Pelkkiä ek-aikoja vertailemalla ei vielä kuuhun mennä ja varsinkin kun nyt oli kyse vain muutamasta pätkästä. Ajoissa on myös aika paljon vaihtelua, johtuen varmasti rengasvalinnoista, spinnauksista yms. seikoista. Pari kertaa Hirvonen oli nopeampi, mutta toisaalta Petter vei aika selvästi loput. Ensimmäisen päivän jälkeen eroa taitaa olla minuutin luokkaa Petterin hyväksi, joten marssijärjestys on vielä ennallaan. Mutta kuten sanottu, tästä on hyvä jatkaa ja varmasti Mikko vielä vauhtinsa osoittaa.

Suhteellisen jännittävä Monte käynnissä. Kärkikuljettajat ovat vielä kaikki mukana, eikä erotkaan ole venyneet liian suuriksi. Saapa nähdä kuka potin lopulta vie.
 

Twist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät,
Dallas Stars
Kylläpäs Marcus laskettelee melkoista kyytiä Montessa. Hirmupohjat latas 7 ek:lla, vaikka jotain probleemii näyttää märtinillä ja loebil olevan. Mikko kans ihan ok-vauhtia tulee. Hyvältä näyttää, tosin rallihan on vasta alussa.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Puihin meni Bossen pohjat seiskapätkällä, mutta tuskinpa sota yhtä erikoiskoetta jää kaipaamaan. Kyllä se ohi tulee jos on tullakseen. Yllättävän nopea tuo uusi Pösö heti kärkeen, luotettavuuttahan ei ollakaan vielä ehditty punnitsemaan.

Hirvoselta tosiaan miehekästä menoa heti kättelyssä. Erityisen yllättynyt olen nuoren kaverin suhteellisen hyvästä asvalttinopeudesta, jo viime kauden varmistelutyylilläkin. Monten sekakeli on toki vielä luku erikseen. Asvalttihan on perinteisesti ollut se suomalaisten sorakuskien kompastuskivi, joka opitaan vasta kypsemmällä iällä, jos silloinkaan. Poikkeuksia ovat olleet oikeastaan vain Toivosen Henkka, jolla tosin oli vahva ratatausta ennen ralliuraa (päihitti erään Ayrton Sennan karting-sarjoissa mennen tullen) sekä Alén. Nämähän puikottivat pikitietä nopeammin kuin monet itseään asvalttispesialisteiksi kutsuvat. Saataisiinko Hirvosesta vielä joskus jonkinsortin jatketta tälle?
 

Leiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, SuKiKa
Ralli menee sitten täydeksi pelleilyksi, kun ei tuota yleisöä saada Montessa kuriin. 10 erikoiskoe on peruttu, koska ek:lla oli liikaa yleisöä. Tänään on sitten edessä vielä yksi ek (28,39 km). Toivottavasti edes tuo päästäisiin ajamaan ihan kunnolla läpi.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Jahas, runsasluminen Ruotsin ralli syö kuskeja hankeen minkä kerkiää. Oliko viime vai toissa vuonnakin, kun Ruotsi oli oikeasti "talviralli", useana aikaisempana vuotenahan Ruotsissa on ajettu märällä tai jäisellä soralla. Jonain vuonna uhkakuvana oli jopa koko kisan peruuttaminen epäsuotuisten olsuhteiden vuoksi. Nyt sitten kun lunta riittää, eivät kuskit enää tahdo pysyäkään tien puolella. Mutkat leikataan ahnaasti, jolloin penkka imee helposti pienestäkin virheliikkeestä.

No, muillakin on ollut epäonnea Bossen eilisten kommelluksien ohella, joten toinen sija päivän päätteeksi on kieltämättä enemmän kuin olisi voinut aamulla kuvitella. Tuohinokin on sinnitellyt pelissä mukana, vaikka äsken antoikin piiskaa itselleen televisiossa. Näin ainakin päättelin kuullessani haastattelusta vain sanat "hävittiin kuin ämmät saatana".

Sinänsä hyvä, jos´Bosse pystyy keräilemään pisteitä näin tasaisesti, vaikkei kisat ihan putkeen olekaan menneet. Johan se on todistettu, että nykysysteemin mukaisella pistelaskulla nopein kuski ei välttämättä mestaruutta voita.
 

Twist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät,
Dallas Stars
Spinnailu vaan Bossel jatkuu, ottas ny vaan rauhallisesti ja toinen sijaki olis erittäin hyvä vastoinkäymisten jälkeen. Loeb tuntuu ajavan niin vahvasti, että ei sitä ajamalla kiinni saa.

Ei sitä joka pätkää ja kisaa tarvi nykypistelaskul voittaa, jos mielii mestariksi.
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Marcus hienosti toiseksi. :) Ei tuo spinnaus nyt suurta vahinkoa aiheuttanut, nosti sisua entisestään. Ilman spinnariakin Loeb karkasi omille teilleen jo ajat sitten..
 

Shane

Jäsen
Täytyypä sanoa, että Sébastien Loebin kokemuksella Ruotsin rallin voitto kautta aikojen ensimmäisenä ei-skandinaavina on kyllä aivan huikea suoritus. Ranskalaisesta on kiistatta tulossa lajin uusi valtias, tämä viikonloppu sen viimeistään todisti. Onneksi tuon aseman suo juuri Loebille harvinaisen hyvin, sillä hyvin fiksunoloinen jalat maassa -tyyppi hän tuntuu olevan. Toimittajille riittää aikaa, vaikka kysymykset olisivat kuinka pekkakaidesojamaisen typeriä, eikä esim. brittikuskeille tyypillisestä ylimielisyydestä tai Grö.. hmm, joidenkin kuskien harjoittamasta joka asiasta itkemisestä ole tietoakaan. Eli kaikinpuolin loistava "mannekiini" lajille, varmasti FIAnkin ukot ovat tyytyväisiä.

Mikko Hirvosen suoritukseen olen ainakin itse hieman pettynyt, fiksulla ajolla ilman ulosajoja hän olisi varmasti ollut korkealla lopputuloksissa. Ja näin sopimuskauden alussa olisi juuri maaliinajaminen & kokemuksen keruu virheettömällä ajolla kaikkein tärkeintä. Voittoa tai edes palkintopallisijoja on vielä ihan turha lähteä tavoittelemaan. Ralliaktiivit muistanevat miten kävi mm. Juha Kankaan & Subarun "unelmasopimukselle" pari vuotta sitten..

Shaynelle tiedoksi muuten, että Ruotsin ralli tosiaan peruutettiin kokonaan vuonna 1990, juuri lumenpuutteen takia.
 

Vertical

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Loeb on kyllä alkukaudesta ollut melko suvereeni,ykkösnimi mestariksi tässä vaiheessa.Tuohinolta kelpo suoritus,Hirvoseen esitykseen kyllä lievästi pettynyt,en ennen viime kautta tiennyt että ko. kaveri on edes olemassa,siispä missä hä on ajanut ennen siirtymistä MM-sarjaan?
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti Vertical
Loeb on kyllä alkukaudesta ollut melko suvereeni,ykkösnimi mestariksi tässä vaiheessa.Tuohinolta kelpo suoritus,Hirvoseen esitykseen kyllä lievästi pettynyt,en ennen viime kautta tiennyt että ko. kaveri on edes olemassa,siispä missä hä on ajanut ennen siirtymistä MM-sarjaan?
Itse muistan Hirvosen niiltä ajoilta, kun kaveri ajeli etuveto-Astralla (?) kotimaan junnusarjaa. Sitä aikaisemmin en ollut häntä rekisteröinyt, eihän tuo vielä montaa vuotta ole ehtinyt ajaakaan, nuori kun on.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Oliko teidän mielestänne Peugeotin järkevä vaihtaa 206 noinkin
isoon autoon? Kyllähän se Grönholmin alla on ihan hyvin
kulkenut, mutta jossain haastattelussa sanoi jo että leikkaa
mutkat aivan "eri kokoisena" kuin vanha auto.
Tyyli kun muutenkin rallissa näyttäisi olevan pienempään
suuntaan...

Freddy Loix toisena kuljettajana ei taida antaa aihetta
odottaakaan mitään. Sama kakkoskuski oli Mäkisellä
huippuvuosinaan Mitsulla.

Pelottavan vahva alku Citroénilta ja Loebilta noinkin erilaisissa ralleissa.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Tottahan se on, että viime aikoina kärjessä pyörineet autot ovat ulkomuodoltaan olleet myös niitä pienimpiä; Peugeot 206, Citroen ja Ford.
Toisaalta, sekin on huomattu, ettei menestysauto tee edelleenkään kuskista automaattisesti huippukuskia.

Tämä uusi Pösö varmasti tuntuu "eri kokoiselta" (olikos mitoissa muuten todellista eroa paljonkin..?). Kahdessa kilpailussaanhan uusi auto on kärsinyt enemmänkin tekniikkamurheista, joita uuden auton myötä tulee yleensä väistämättä eteen. Luotettavuuden hiominen vie aina oman aikansa, mutta nopeus tuossa uudessa 307:ssa tuntuu olevan kohdillaan, ainakin Bossen käsissä.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
On kyllä hauska katsella kun tällaiseissa "yhden miehen
alkukireissä" aina joku vetää jo mukaan mestaruuden voittamis -jutut.
Herranjumala, edellinen kausi on juuri saatu päätettyä ja uusi
kausi pyörähtänyt käyntiin!

Tarviiko median vetää se hlvtin mestaruus esille jo kahden kilpailun jälkeen?
Mm. Formula 1:ssä on samaa ilmiötä ollut joskus havaittavissa.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Marcus Grönholmin kauden ensimmäinen voitto tuli sitten Kyproksella, mutta näköjään ei kannata juhlia liian aikaisin. Jotain sääntöjen vastaista tekniikkaa ilmeisesti on ollut useammassakin autossa ja näin ollen loppujärjestys voi vielä muuttua.

Onkos muuten Jatkoajan porkoissa monia, jotka aikovat loppukesällä suunnistaa Keski-Suomen rallipoluille? Itse en ole koskaan ollut, mutta kiinnostaisi kyllä mennä. Mahtaako täksi vuodeksi olla vielä lippuja saatavilla?
 

Shane

Jäsen
Viestin lähetti Eino_Mies
Onkos muuten Jatkoajan porkoissa monia, jotka aikovat loppukesällä suunnistaa Keski-Suomen rallipoluille? Itse en ole koskaan ollut, mutta kiinnostaisi kyllä mennä. Mahtaako täksi vuodeksi olla vielä lippuja saatavilla?
Luultavasti on, kun eivät ole tulleet vielä edes myyntiin.. Nesteen asemiltahan noita passeja saa, olisikohan heinäkuun alusta lähtien tms. Hinta 40 euron kieppeillä.

EDIT: tuolta lisää http://www.nesterallyfinland.fi/
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Viestin lähetti Eino_Mies

Onkos muuten Jatkoajan porkoissa monia, jotka aikovat loppukesällä suunnistaa Keski-Suomen rallipoluille? Itse en ole koskaan ollut, mutta kiinnostaisi kyllä mennä. Mahtaako täksi vuodeksi olla vielä lippuja saatavilla?

Itse olen ollut parina vuotena, 1999 ja viime kesänä. Tänä kesänä en ajatellut mennä, mutta mielihän voi muuttua hyvinkin =) Liput eivät tule myyntiin kuin vasta heinäkuussa, joten niiden vuoksi ei tarvitse vielä paniikkia ottaa =) Ainakin Oulun seudulla lippuja on saanut helposti vielä viikkoa ennen rallia, voi tietenkin olla, että lähempänä Jyväskylää rallipasseilla on suurempi menekki. Lisätietoa Neste Rallysta täältä. Ainakin viime vuonna tuolla oli reiteistä ihan kartat, joten pientä reittisuunnittelua pystyi tekemään jo niitten avulla. Eiköhän ne kartat tule tuonne täksikin vuodeksi.

EDIT: Shane ehti ensin. Rallipassin hinta on näköjään 45e, joten se on kallistunut viime vuodesta (42e).
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Viestin lähetti Shane
Luultavasti on, kun eivät ole tulleet vielä edes myyntiin.. Nesteen asemiltahan noita passeja saa, olisikohan heinäkuun alusta lähtien tms. Hinta 40 euron kieppeillä.

EDIT: tuolta lisää http://www.nesterallyfinland.fi/

Ja tuolla passillahan sitten pääsee sitten jokaiselle pätkälle ja oliko vielä johonkin Killerin huoltoalueelle katselemaan, jos en väärin muista.
Irtoliput taitavat nykyisin huidella jossain 10 euron paremmalla puolen, joten ei ihme, että porukka ostaa passeja.

Minäpä puolestaan pääsen seuraamaan Ouninpohjaa ilmaiseksi, on se keltainen liivi maaginen asuste..;)
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Juu, tuli taas tuo vesipumppu-show. Toivottavasti Pösöllä on oikeat kalut autoissaan, muuten Busselta viedään ansaittu voitto (jälleen kerran).
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Viestin lähetti M@rko77
Juu, tuli taas tuo vesipumppu-show. Toivottavasti Pösöllä on oikeat kalut autoissaan, muuten Busselta viedään ansaittu voitto (jälleen kerran).

Jossain luki, että kyseessä olisi FIA:n tapa pitää talleja vähän hereillä sääntöjen suhteen ottamalla silloin tällöin talleilta joitain osia tarkastettavaksi. Ihan niinkuin pistokokeena. Toivottavasti näin tosiaan olisi asia, että mitään syytä huoleen ei olisi.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
Viestin lähetti AnaKonda
Jossain luki, että kyseessä olisi FIA:n tapa pitää talleja vähän hereillä sääntöjen suhteen ottamalla silloin tällöin talleilta joitain osia tarkastettavaksi.
Sarkastisesti kai voisi todeta, että on siinä hereillä pysyttelemistakin, kun säännöt muuttuvat jokaiseen kilpailuun.

Itse asiassa ei edes naurata, sillä FIA on hyvää vauhtia pilaamassa koko lajin. Toivotaan, että tulisivat järkiinsä siellä, vaikka turha toivo taitaa olla.
Tarkennetaan vielä, että en nyt siis tarkoita näitä vesipumppujen ratsaamisia.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Viestin lähetti Shayne
Sarkastisesti kai voisi todeta, että on siinä hereillä pysyttelemistakin, kun säännöt muuttuvat jokaiseen kilpailuun.

Itse asiassa ei edes naurata, sillä FIA on hyvää vauhtia pilaamassa koko lajin. Toivotaan, että tulisivat järkiinsä siellä, vaikka turha toivo taitaa olla.
Tarkennetaan vielä, että en nyt siis tarkoita näitä vesipumppujen ratsaamisia.

Niinpä. FIA:n puheenjohtaja Max Mosley on itse melko puhtaasti ratamiehiä, jolloin tuntuu, että ralli on melko toisarvoinen laji miehelle. Tässä taannoin ehdotettiin muistaakseni Jean Todtia FIA:n seuraavaksi puheenjohtajaksi, jolloin rallin arvon ei voisi kuvitella ainakaan nousevan :( Tällekin kaudelle tehtyjen sääntömuutosten pitäisi kuulemma tuoda säästöjä, mutta enemmän kai noista on ollut kustannuksia talleille. Kuskeilta ei kysytä mitään vaan päätökset tehdään tuosta noin vaan ja kuskien vain pitää alistua kohtaloonsa. Saa nähdä, mikä tulee loppujaan olemaan tehdastallien määrä, ja millon rallia ajetaan vain yhdellä kuljettajalla per talli. Toivottavasti näin ei kuitenkaan käy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös