Mainos

Ralliketju

  • 1 838 886
  • 14 826
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näin. SM-kulta tuli aikoinaan käytännössä ylivoimaisella kalustolla, kun pääsi testaamaan ennen joka kisaa moninkertaiset määrät kilpailijoihin verrattuna. Sen jälkeen ei juurikaan ole konkreettisia näyttöjä nopeudesta tullut.

Oli kalusto hyvää mutta ei se ajamatta kulje hyväkään auto. Ja rallissa varsinkaan. Radalla voit ostaa mestaruuden(ainakin Suomessa) hankkimalla ylivoimaisen auton mutta rallissa se ei onnistu. Muuan Juha Salo ajaa niin kovaa että jos hänet voittaa niin täytyy olla rattimies ajoi millä autolla tahansa... Lahjakkuutta kiistatta on mutta sekin täytyy osata hyödyntää ja kohta alkaa Lapilla olla kiire...
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Oli kalusto hyvää mutta ei se ajamatta kulje hyväkään auto. Ja rallissa varsinkaan.

Kylläpä ne autojen erot rallissakin vaikuttaa. Ei kenenkään muun tarvitse tälläkään kaudella haaveilla yhdenkään rallin voitosta niin kauan kuin Volkkarit on kisassa mukana.

Pelkkä lahjakkuus ja taidot ei riitä vielä mihinkään. Raha on tärkein tekijä. Lapin taustajoukoista ei ole tietoa, onko edes mahdollisuuksia mihinkään? Tällä hetkellä näyttää huonolta. SM-tason näytöt eivät ole kansainvälisillä markkinoilla mitään.

Hännisestä vielä, jos jäi puuttumaan 150 000e, niin saivatko edes mitään kasaan...
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kylläpä ne autojen erot rallissakin vaikuttaa...

Tottakai vaikuttaa mutta vain silloin kun kummassakin autossa on hyvä kuski... Hyvä auto kun ei tee kenestäkään hyvää kuskia. Ei SM-sarjassa montaa kaveria ole jotka ovat Salon ajamalla voittaneet. Vastahan tuon Tunturissa näki että vanhalla Evo9:kin pieksee kaikki muut...

Hännisestä vielä eli he olisivat tarvinneet tuon 150k€ mutta kuinka paljon siitä vielä puuttui ei kai ole missään mainittu...
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Hännisestä vielä eli he olisivat tarvinneet tuon 150k€ mutta kuinka paljon siitä vielä puuttui ei kai ole missään mainittu...

Niin, kun eri lähteistä riippuen jopa reilut 100ke saattaa riittää WRC-kalustoon yhteen kisaan. Siksi mietin tätä. Toki omien tietojen mukaan se pyörii siellä 150-200ke.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, kun eri lähteistä riippuen jopa reilut 100ke saattaa riittää WRC-kalustoon yhteen kisaan. Siksi mietin tätä. Toki omien tietojen mukaan se pyörii siellä 150-200ke.

Hinta kai riippuu aikapaljon autosta ja kuskista. Muistan kuulleeni että muuan "lupaava" Suomalainen olisi saanut Neste-ralliin WRC:n alle 100k€:lla. Loppuhintaan vaikuttaa vielä se että paljonko haluaa testata. Testaaminen voi maksaa enemmän kuin itse kisan ajaminen joten 100km/1 pv:n testiin palaa muutama kymppitonni aika sulavasti...
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Olen vanhojen rallivideoiden ystävä. Tarkastelin kauden 2001 kausikoostetta, jossa yksi seikka kiinnitti erityisesti huomioni. Kyseisen kauden Monte Carlon rallissa P. Solberg kaatoi autonsa, jonka hinnaksi sanottiin PUOLI MILJOONAA DOLLARIA! Solberg tosin oli tehdaskuski, mikä tietysti helpotti miehen tilannetta.

Ei kai auto voinut olla noin kallis tuolloin? Epäilisinpä, että tuohon lukemaan on laskettu kaikki kulut, jotka aiheutuvat tehtaalle osallistumisesta, autoista henkilöstöstä jne.

https://www.youtube.com/watch?v=9oD_KAmmduM(Linkki Youtubeen, vuoden 2001 Monten osakilpailun koosteeseen. Auton hinnasta puhutaan kohdasta 3.20 eteenpäin)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen vanhojen rallivideoiden ystävä. Tarkastelin kauden 2001 kausikoostetta, jossa yksi seikka kiinnitti erityisesti huomioni. Kyseisen kauden Monte Carlon rallissa P. Solberg kaatoi autonsa, jonka hinnaksi sanottiin PUOLI MILJOONAA DOLLARIA! Solberg tosin oli tehdaskuski, mikä tietysti helpotti miehen tilannetta.

Ei kai auto voinut olla noin kallis tuolloin? Epäilisinpä, että tuohon lukemaan on laskettu kaikki kulut, jotka aiheutuvat tehtaalle osallistumisesta, autoista henkilöstöstä jne.

https://www.youtube.com/watch?v=9oD_KAmmduM(Linkki Youtubeen, vuoden 2001 Monten osakilpailun koosteeseen. Auton hinnasta puhutaan kohdasta 3.20 eteenpäin)
Tommosen linkin löysin
HIRVONEN BLAZE COSTS M-SPORT £400,000
Ja lainaus siitä:
“The financial implications to replace it are huge. You’re looking in excess of £400,000 and we don’t insure the rally cars, so that’s a big hit,” Wilson told wrc.com.
"If you have a big crash then nearly all the mechanical components are usually OK. But with what happened here, there is absolutely nothing we can reuse. Everything is destroyed and it’s a big loss.”

Olisikohan tuo neljäsataa kilopuntaa jotain 600 000 dollaria?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo Hirvosen nuotio oli jo uusinta mallia ja joskus jostain luin edeltävän sukupolven WRC:t(Focus/C4) oli se kaikkein kallein mitä oli siihen mennessä ollut ja puhuttiin noin 500000€/uusi auto. Joten ei se 2001 puolenmiljoonan taalan hinta nyt välttämättä ihan kaukana ole. Mitähän ollut rahan($/£) arvo tuohon aikaan?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tuo Hirvosen nuotio oli jo uusinta mallia ja joskus jostain luin edeltävän sukupolven WRC:t(Focus/C4) oli se kaikkein kallein mitä oli siihen mennessä ollut ja puhuttiin noin 500000€/uusi auto. Joten ei se 2001 puolenmiljoonan taalan hinta nyt välttämättä ihan kaukana ole. Mitähän ollut rahan($/£) arvo tuohon aikaan?
Aiheesta ja aiheen vierestä, Hirvosen auton remontointi Sardinian mm-rallissa viimevuonna maksoi n. 140 000£ jos en ihan väärin muista. Ja siinä vaihdettiin aikamoinen setti osia, vaihdeloodasta iskunvaimentimeen jne. (johonkin ralliketjun viestiin taisin laittaakkin lainauksen tuohon liittyen)

Ralliradiossakin oli viimekesänä juttua tuosta WRC-tason hintapolitiikasta. Kalleimpien vehkeiden osallistumishinta taisi olla lähempänä 20 000e. Mutta ei tuo huoltokaan oo halpaa, yhdellä moottorilla ajetaan 1500km (eli voisi karkeasti sanoa että 1-2 kisan verran, testit, siirtymät yms) jonka jälkeen tehtaalle huoltoon, maksaa tuommoiset 40 000e ainakin. Vertailun vuoksi, halvimman luokan osallistumismaksut oli n. 2000e.

Ja sitten ajankohtaisia uutisia. Sordo ei osallistu Ruotsin ralliin loukkaantumisen takia. Hyundai ajattaa Ruotsissa 3. autona Hännisen sijaan Kevin Abbringiä.
 

minarc

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Boston Bruins
Sitä viimeisintä autoa kaikilla osilla ei saisi millään rahalla, joten aika turhaa keskustelua paljon maksaa ja millä kaavalla hinnat on laskettu.

Mitkä tehdasautot ylipäänsä on mahdollista ollut ostaa viimeisillä osilla joilla kilpaillaan samaan aikaan? WRC Mini tulee ensimmäisenä mieleen jonka jälkeen ei muuta tulekkaan.

Suomeen hankitut ensimmäiset WRC:t eli Corollat ja Escortit oli noin miljoonan markan pelejä jotka oli luonnollisesti asiakasautoiksi muutettuna.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Hännisestä vielä, jos jäi puuttumaan 150 000e, niin saivatko edes mitään kasaan...
Auton puolesta ei varmaan mitään. Mutta ja varmasti kun on myös ajatellut ajavansa ison kasan testiä, niin se myös maksaa. Olisko 1000€/km, kun testaaminen nykyWRC:llä maksaa. 100km:n testi on MM-kisaa varten aika vähän ajettu, mutta hintaa tulee jo reilusti. Hänninen on niin pitkään ollut pois ratista, että senkin takia olisi vaatinut aika kasan testikilometrejä.

Btw, nyt kun tuo Sordolta avautunutkin paikka meni Hänniseltä ohi suun, niin aika kiinni taitaa olla tie Hyundain ohjaamoon. Paddon on paljon hitaampi lumella kuin Juho, mutta silti sai auton alleen.

Ps. vertailun vuoksi hinnoista vielä, että S2000-luokan auto 30-40km:n testillä SM- tai Eestin ralli-sarjaan maksaa n. 30000.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ps. vertailun vuoksi hinnoista vielä, että S2000-luokan auto 30-40km:n testillä SM- tai Eestin ralli-sarjaan maksaa n. 30000.

N-ryhmän auto noin 30-50€/km, R4 luokan auto 50-70€/km ja S2000 Fiesta 90€/km. Sis. auton huoltoineen. Siihen renkaat(Michelin talvirengas 400€/kpl), vakuutus 2000-5000€/auto, polttoaineet, ilmoittautumiset, nuotittamiset ja asumiset ym pikkukulut niin halvimmillaan nelivetoisella vuokra-autolla SM-ralliin menee se 15000€. Ja sitten tietty kannattaa varata siihen vakuutuksen omavastuuseen 2-8000€ jos se kikotin sattuu nyrjähtämään katolleen... Nämä hinnat on viime viikolla tarkistettuja kun yhdelle kaverille autoa Mikkelin SM ralliin suunniteltiin...
 

minarc

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo, Boston Bruins
Aiheesta ja aiheen vierestä, Hirvosen auton remontointi Sardinian mm-rallissa viimevuonna maksoi n. 140 000£ jos en ihan väärin muista. Ja siinä vaihdettiin aikamoinen setti osia, vaihdeloodasta iskunvaimentimeen jne.

Mitähän tässä haet takaa, kun kyseisessä kisassa auto tuhoutui tulipalossa täysin.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mitähän tässä haet takaa, kun kyseisessä kisassa auto tuhoutui tulipalossa täysin.
Oho. Ajatuksissaan tuli kirjoiteltua. Argentiinan ralli siis oli kyseessä. Ja puolet pienempi summakin oli.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaahas jaahas. Mtv:n netti kertoo Legendan paluusta rallin mm-sarjaan jo tälle kaudelle. Kyseessä on siis Korsikan ralli, josta suomalaisilla on ikävät muistot toukokuun alusta 1986. Mielestäni on hienoa, että tämä legendaarinen ralli tekee paluun. Onhan se yksi mm-sarjan haastavimmista ralleista ja ehdottomasti yksi vaarallisimmista. Tuolla on nähty lukuisia erittäin rajuja ulosajoja historiansa aikana.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiintoista seurattavaa Mikkelin SM-rallissa parin viikon päästä kun Mikko Hirvonen käy ulkoiluttamassa BDA:ta...
 

Paulig

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ysit, JoKa
Ruotsissa päästy vauhtiin ja Pontus Tidemand nappaa super speciaalilla uransa ensimmäisen EK-voiton WRC2 autolla.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Ruotsissa päästy vauhtiin ja Pontus Tidemand nappaa super speciaalilla uransa ensimmäisen EK-voiton WRC2 autolla.

Tideman veti kyllä wrc2:lla hyvin tuolla Karlstadin kupeeseen Färjestadstravetin raviradalle rakennetussa pyörityksessä. Latvala tuntumassa kolmantena, myös Ketomaa aloitti ihan ok. Huonennahan tuolla vasta aletaan ajaa metsäpätkillä "isoa kovaa" ja eroja alkaa syntyä..
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Volkari kuskit kai vielä häviää tuon lähtöpaikkansa takia joten toivottavasti kärki pysyisi nyt tasaisena ainakin ensimmäisen päivän ajan. Latvalallakin pitäisi olla nyt sauma iskeä kun tien pitäisi olla hieman paremmassa kunnossa kun Ogier auraa.

On muuten tuo lähtöpaikkasääntö aika tyhmä, toki taidettiin muuttaa sen takia ettei Ogier ole lian ylivoimainen. Parempi kuitenkin olisi jos olis tuo aika-ajo systeemi käytössä niin oikeasti nopein saa valita itse sen lähtöpaikan.Voisi keksiä vaikka jotain muutakin merkitystä tuolle erikoiskokeelle niin tulisi heti kunnon säpinää ennen rallin alkua jo.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Volkari kuskit kai vielä häviää tuon lähtöpaikkansa takia joten toivottavasti kärki pysyisi nyt tasaisena ainakin ensimmäisen päivän ajan. Latvalallakin pitäisi olla nyt sauma iskeä kun tien pitäisi olla hieman paremmassa kunnossa kun Ogier auraa.

On muuten tuo lähtöpaikkasääntö aika tyhmä, toki taidettiin muuttaa sen takia ettei Ogier ole lian ylivoimainen.

Eikös tuo sääntö vielä vaikuta kaksi ensimmäistä päivää, eli lauantainakin ajettaisiin Ogierin johdolla? Sääntö itsessäänhän on aivan perseestä, ei kilpailua voida tasoittaa keinotekoisesti tämmöisillä hömpötyksillä, joilla hyvin ajanutta kuskia rangaistaan seuraavissa kisoissa.
 

Paulig

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ysit, JoKa
Tideman veti kyllä wrc2:lla hyvin tuolla Karlstadin kupeeseen Färjestadstravetin raviradalle rakennetussa pyörityksessä. Latvala tuntumassa kolmantena, myös Ketomaa aloitti ihan ok. Huonennahan tuolla vasta aletaan ajaa metsäpätkillä "isoa kovaa" ja eroja alkaa syntyä..

Ketomaa ajelee päivän ekalle pätkälle WRC2:n pohjat ja johtaa luokkaa. Näyttää siltä, että tiet on jäisiä ja Volkkarit ei kärsi aura-autona olosta. Ogier ja Latvala pätkän nopeimmat.

Ja sitten pieni pähkinä ralliviikonlopulle:
Milloin edellisen kerran on MM-rallissa tehty EK-pohjat jollain muulla kuin WRC-autolla?
(Eikä tarvi mennä lähellekään vuotta 1999, jolloin Philippe Bugalski voitti Katalonian ja Korsikan rallit Citroen Xsara Kit Carilla)
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ja sitten pieni pähkinä ralliviikonlopulle:
Milloin edellisen kerran on MM-rallissa tehty EK-pohjat jollain muulla kuin WRC-autolla?
(Eikä tarvi mennä lähellekään vuotta 1999, jolloin Philippe Bugalski voitti Katalonian ja Korsikan rallit Citroen Xsara Kit Carilla)
Olisiko viime vuoden Ruotsin ralli, silloinkin avauspätkä, jolloin P-G Andersson olisi muistini mukaan ajanut WRC 2 -autolla pätkäpohjat?

Ne oli muuten aika erikoisia aikoja, kun Bugalski, Puras Citroenilla sekä Delecour ja Panizzi nöyryyttivät Kit careilla WRC-autoja. WRC-valmistajathan eivät asiasta lainkaan pitäneet. Senpä jälkeen ei sitten ole pystynyt pikkuluokan autolla kärkeä haastamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös