Ralliketju

  • 1 700 221
  • 13 485

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Tää ralli on taputeltu voittotaistelun osalta. Ogier huikeat pohjat EK 14:lle, kaveri voi ajella varsin rauhassa viimeiset pätkät, takaa ei enää ohi tulla. Sebastien Loebista Sebastien Ogieriksi, voi helvetti, uskottava se vaan on vaikka pahaa tekeekin.

Neuville ja Östberg parin sekunnin sisällä toisistaan sijoilla kaksi ja kolme. Siinä hyvä taistelu käynnissä ja toinen voisi vetää pihalle niin saisi Hirvosen pallille. Vähän edes lohtua.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Ouninpohja I tiivisti aika hyvin sen missä tässä rallissa ja noin yleensäkin MM-sarjassa mennään tällä hetkellä: yksi dominoi omassa luokassaan, muut pelaa kakkossarjan mestaruudesta. Hirvonen oli kiinni Ouninpohjan pohja-ajassa, varsinkin kun tiedetään, että Ogierin johto on sitä luokkaa, ettei kaveri ota minkäänlaisia riskejä maailman nopeimmalla erikoiskokeella. No niin vaan ranskalainen kurvaa Volkkarinsa maaliin 2,6 sekuntia Hirvosta nopeammin.

Neuvillen ja Östbergin taistelu rallin tämän hetkinen herkkupala, 18 ek:n jälkeen miesten välinen ero on 0,3 sekuntia. Hirvonen voi ajella rauhassa maaliin ja tuoda Citroenille merkkipisteitä. Palkintopallisijoitus on enää mahdollinen kolmen kärkikuskin ajovirheen tai teknisen ongelman kautta. Tosin Neuvillen ja Östbergin kaksintaistelu voi ihan hyvin vielä viedä jomman kumman metsähallituksen puolelle. Ehkä Ouninpohjan toisessa vedossa?

Edit. Edellisen kerran Jyväskylässä ajettiin maaliin ilman suomalaiskuskia top kolmosessa 10 vuotta sitten, vuonna 2003...
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Aika onnetonta menoa. Nälkäisiä suomalaisia junioreja odotellessa....

Pitäisi ehkä seurata niitä muitakin luokkia? Suomessa ei ole mitään khalideja, jotka ajelevat päivästä yksi wrc-autoilla. Iloisimmat suomalaiskuskien suoritukset ovat tässäkin kisassa tulleet wrc-autojen takaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Edellisen kerran Jyväskylässä ajettiin maaliin ilman suomalaiskuskia top kolmosessa 10 vuotta sitten, vuonna 2003...
Jep, tosin silloinhan voitto tuli "melkein kotiin" kun tuo eteläisen naapurimaan Viron hieno mies Markko Märtin ajoi voittoon. Tuo vuoden 2003 Jyväskylän MM-ralli taisi muutenkin olla historiallisen huono, silloin Tommi Mäkinen oli paras suomalainen ja oliko nyt sijalla kuusi.

Tässä oli jonkin verran keskustelua noista rallin tv-lähetyksistä, niin on kyllä tosiaan hämmästyttävän surkealla tasolla tämä rallin televisiointi tänä vuonna. Luulisi että edes kotimaan kisaan oltaisiin satsattu vähän enemmän ja lähetyksiä olisi paljon, mutta ilmeisesti edes MTV3 Maxilla ei taida kovin paljoa lähetyksiä tulla? Perus-maikkarilla sitten joku kuppainen 10 minuutin Ralli-extra Tulosruudun jälkeen ja joskus yöllä sitten puolen tunnin kooste.

YLE:n vuosina rallilähetykset olivat kyllä todella hyvällä tasolla, silloin etenkin Jyväskylän MM-rallista tuli useita lähetyksiä päivässä. Ensimmäiset lähetykset tulivat jo aamupäivällä, ja tällöin käytiin läpi aamun ensimmäisten erikoiskokeiden tapahtumat, ja aina oli myös joku asiantunteva/ajankohtainen vieras mukana. Näitä lyhyempiä EK-kohtaisia lähetyksiä taisi tulla joku kolme-neljä per päivä (puhutaan siis Suomen MM-rallin osalta), ja sitten vielä illan päätteeksi tuli muistaakseni joku tunnin mittainen kooste päivän tapahtumista, ja näytettiin kaikkea muutakin settiä. Lisäksi joskus on tullut myös ihan suoraa live-kuvaa joiltakin erikoiskokeilta. Tokihan näin kattavaa ohjelmaa ei jokaisen MM-rallin osalta ollut, mutta kyllä Suomen osakilpailuun panostettiin ihan eri tavalla. En ymmärrä, miksei Maikkari voisi toimia samoin.

Kyllä on kauas tiputtu näistä YLE:n vuosista, en kyllä ymmärrä että miten hyvän rallilähetyksen tekeminen voi olla näin vaikeaa. Ei nyt luulisi olevan kovin vaikeaa tehdä suhteellisen tuoreita rallilähetyksiä vaikka useamman verran päivässä, kerran tuota kalustoa ja henkilökuntaa sinne paikan päälle on lähetetty.

Jahas, no tätä kirjoittaessani huomasinkin että Maxilla on joku suora lähetys käynnissä. No niin tai näin, niin tämä kritiikkini on silti täysin oikeutettu. Kyllä nämä lähetykset ja televisioinnit voisi huomattavan paljon paremmin hoitaa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sebastien Loebista Sebastien Ogieriin. Ukko johtaa tämän kisan jälkeen lähes 100 pisteellä MM-sarjaa ja kisoja ajamatta enää viisi. Toivottavasti Latvala ja Hirvonen saisivat kenkää koko sarjasta kauden jälkeen. Häpäisevät suomalaiset tuolla. Kumpikaan ei ole lähelläkään Kankkusta, Grönholmia tai Mäkistä.

Toivottavasti Citikka tuo Loebin ensi kaudeksi takaisin ihan täyspäiväisesti, jotta Ogierille saadaan joku vastustaja.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Kun miettii millä kalustolla Hirvonen kurvailee, tuomitsen miehen tämän vuotisen Jyskälä-seikkailun yhdeksi kaikkien aikojen suurimmista flopeista mitä on suomalaisessa rallihistoriassa ikinä, koskaan nähty. Jo pelkästään se fakta, että sellainen "kuljettajasuuruus" kuin Meeke painelee samalla kalustolla samoille sekunneille lähes koko rallin ajan, pitäisi soittaa hälytyskelloja ja lujaa. Mitä on tapahtunut sille Hirvoselle, joka joskus ennen tuli paikalle, löi hanan pohjaan ja huusi, että perkeleen ranskalaiset, nyt mä voitan teidät. Jos kaatui niin median edessä ei itketty vaan miehekkäästi sanottiin, että ei tota Loebia muuten voiteta kuin pistämällä kaikki peliin. Nyt on meno jotenkin nössömäistä ja jos on paineita harteilla niin yleensä Hirvonen sortuu tyhmään virheeseen.

Latvala. Voi elämä. Jätkä kehtaa vielä noilla ajovuosilla itkeä ajovirheen jälkeen, että nyt saatiin kokemusta ja siitä pitää ottaa opiksi. Se on Jari-Matti sellainen homma, että kyllä nää harjoitteluvuodet pitäisi olla sinun kohdaltasi jo ohi. Ajat tällä hetkellä sarjan parasta autoa, mutta olet leimautumassa kovaa vauhtia rallin MM-sarjan Felipe Massaksi.

Kyllä tää duo on nähty, pahaa tekee sanoa, mutta faktaa se vain on. Kivoja jamppoja ja pystyy yksittäisten rallien voittoon silloin tällöin. Mestaruusjuna on jo mennyt molempien kohdalla. Harri Rovanperän kanssa samaan kerhoon. Uusia suomalaishuippuja odotellessa. Juho Hännisen tulevaa Hyundai-projektia tulee olemaan erittäin mielenkiintoista seurata. Kaveri osaa ajaa ja mitä on haastatteluja nähnyt ja kuullut, vaikuttaa juuri sellaiselta persoonalta mikä ei kumartele ketään eikä pyytele anteeksi. Ja kun Hyundai annettujen tietojen mukaan tulee satsamaan projektiinsa enemmän kuin tarpeeksi, sellaiset 80-90 miljoonaa euroa per vuosi, ei se ainakaan menestysmahdollisuuksia heikennä.

Jyväskylän rallin junioriluokan voitto Suomeen | Yle Urheilu | yle.fi

Loistavaa! Onnittelut!
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olihan tuo viimeinen erikoiskoe melkoinen floppi hirvoselta. Varsinkin kun oli mahdollisuus säästellä vielä renkaitakin tuolle erikoiskokeelle. Ei edes yrittänyt. Taitaa olla yksi piste powerilta tältäkaudelta eli kertoo jotain henkisestä puolesta kun ei edes paineettomasta tilassa ole pystynyt pisteitä napsimaan.

Neuvileltä hyvät otteet joten saapa nähdä onko tässä yksi tulevaisuuden lupaus joka nousee kärkikamppailuun jatkossa. Fordilta muutenkin hyvä kisa joten saisikohan nyt vihdoin rahoituksen kuntoon? olisihan se hyvä jos hyndai tulee mukaan ja sitten olisi vielä nämä perinteiset tallit mukana, olisi enemmän kalustoa ja autoja mukana. Minikin vielä kun saisi homman kunnolla pyörimään niin olisi jopa 5 autoa nykyisen 2-3 tallin sijaan.

Hirvonen on hyvä kuljettaja ja melkein täydellinen kakkoskuski mihin tahansa talliin, mutta henkisellä puolella kyllä niin paljon puutteita Latvalan ohella, että eipä taida sitä mestaruutta koskaan tulla. Ensikauden paikkakin on kohta vaakalaudalla jos jatkuu noin. Loebiä varmasti talli yrittää nyt koskiskella mukaan ettei volkkarit karkaa ihan karkuun, varsinkin ensikaudesta varmaan on ihan hyvä rahanippuakin tarjottu että lähtisi leikkiin mukaan.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Hip hurraa, Hirvonen ohitti tämän vuoden MM-sarjan pisteissä Loebin. Eihän se vaatinut kuin kahdeksan kisaa, Loeb ajanut kolme kisaa...

Viisi kisaa jäljellä ja ei suomalaisten urakka ainakaan helpotu, kolme kilpailua (Saksa, Ranska, Espanja) asfaltilla ja eiköhän Australiassa Volkkari Ogierin toimesta aja taas omilla sekuntiluvuillaan. Britannia on aina ollut sitä kuuluisaa lottoa.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ogierin dominoinniksi näyttäisi rallisirkus menneen. Tällä hetkellä hänen vauhtiinsa ei vain löydy vastaajia kuin Loeb, joka tuskin enää hirveästi ralleja ajaa. Suomalaisista Hirvosen aika on jo mennyt, Latvalalla löytyy vauhtia, vaan ei varmuutta. Takana hyvää työtä alemmissa luokissa on tehnyt Juho Hänninen, joka toivottavasti saa sen tehdaspaikan Hyundailta ja pääsisi koko mm-sarjan kiertämään. Nikarakin veti hyvää kisaa tänä viikonloppuna ja hänelläkin on ollut jotain yhteyksiä tuohon Hyundain projektiin. Esapekka Lappi tuntuu kärsivän Latvalan taudista, sillä ulosajoja tulee kyllä luvattoman monta.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Hirvonen ei ensi kaudella aja tehdastallissa, se on varma. Saa kaveri kaivaa kuvetta, jos mielii ajaa vielä MM-sarjassa. Muutenkin, täysi floppi koko kilpailu suomalaisittain. Ainoa positiivinen ilmestys oli Nikara siihen asti, kunnes Mini sanoi sopimuksen irti. Tällä pojalla on tulevaisuutta. Onhan se nyt perkeleen noloa, että bodiumilla ei ole yhtään suomalaista heidän kotikisassaan, mitä ovat yleensä dominoineet. Varsinkin Neuvillen kisa oli huikea, eikä se Östberg paljon heikommin ajanut. Ogier on uusi Loeb, millin tarkkaa työtä ja ei virheitä.

Hävetkää saatana!
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllä tää duo on nähty, pahaa tekee sanoa, mutta faktaa se vain on. Kivoja jamppoja ja pystyy yksittäisten rallien voittoon silloin tällöin. Mestaruusjuna on jo mennyt molempien kohdalla. Harri Rovanperän kanssa samaan kerhoon.
Leikkaus on oma.

Hirvosen kohdalla olen suurinpiirtein samaa mieltä, mutta Latvalan kohdalla uskaltaisin edelleenkin hieman olla maltillisempi. Latvala on kyllä taitonsa ja nopeutensa jo näyttänyt, mutta tasaisuus huipputulosten tekemiseen puuttuu. Muistetaan nyt kuitenkin, että Latvala on vasta 28-vuotias. Jos mietitään näitä entisiä huippukuskeja, niin Tommi Mäkinen oli 32-vuotias kun voitti ensimmäisen maailmanmestaruutensa, Loeb oli 30-vuotias ja Grönholm myös 32-vuotias. Etenkin Grönholmin kohdalla taisi olla ennen sitä ensimmäistä maailmanmestaruutta paljon näitä keskeytyksiä ja muita epäonnistumisia/epäonnea, joten ihan vielä en Latvalaa teilaisi. Olkoonkin että pikkuhiljaa alkaisi ehkä olla sellainen "now or never" tilaisuus, mutta vielä olisin hieman kärsivällisempi.

Hirvosen kohdalla juna on kyllä jo mennyt, ellei sitten jotain todella poikkeuksellista tapahdu. Harmi sinänsä, koska kyllähän hänkin ihan taitava rattimies on. Tosiaan vähän tuollainen rallin Felipe Massa, joka kerran melkein voitti mestaruuden ja on sen jälkeen kyllä vajonnut jonnekin hyvin syvälle.

Tietysti vertailu Rovanperään ei tee oikein kummallekaan oikeutta, koska ei se Rovis ikinä ihan yhtä kova stara ollu. Voittihan mies yhden kisan silloin joskus, mutta noin muutoin on kyllä ollut aina vähän tällainen B- tai jopa C-luokan huippukuski.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hirvonen ei ensi kaudella aja tehdastallissa, se on varma. Saa kaveri kaivaa kuvetta, jos mielii ajaa vielä MM-sarjassa.

Tai sitten ei, 7 edelliskaudesta Hirvonen ollut kaksi kertaa kolmonen ja neljä kertaa kakkonen. Ihan mahdollista että saa jatkosopimuksen vaikka otteet nyt ovatkin olleet heikommat. Isoin kysymys Citroenillä on varmaan se, kuka on se ykköskuljettaja kenen avulla taistellaan mestaruudesta. Voi hyvinkin olla että ensikaudella Hirvonen jakaa Sordon kanssa ralleja ja joku toinen sitten mahdollisesti nostetaan ykköseksi.

Onko tuossa muuten Hirvosen kohdalla mitkä vaihtoehdot jos ei saa jatkosopimusta? Fordille paluu voisi yksi vaihtoehto olla, mutta sielläkin kaksi nälkäistä nuorta kuskia, minillä ei taida rahaa olla edelleenkään ja pitäisi tallipaikasta varmaan maksaa. Hyundain tilanteesta ei ole hajua, Hänninen ilmeisesti menossa, onko muita? voisiko tuolla olla kokeneella kuskille tilaa?

Latvalan tilanteessa sen verran, että kyllähän Ogier sai aika ison edun kun tuli talliin aikaisemmin ja vastasi auton kehityksestä, varmasti tehty ajotyylille enemmän sopivammaksi ja kerennyt oppia jo sen kaikki niksit. Ihan eri linjoja vetää kun muut kuskit ja ajo näyttää todella helpolta. Tuossa se Latvalan hyvyys mitataan pääsekö auton kanssa sinuksi vai ei, hyvä kuski osaa ajaa autoa kun autoa kunhan oppii sen ominaisuudet, pitäisi vain nykyistä nopeammin oppia jos meinaa ogierin vauhtiin päästä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Fordille paluu voisi yksi vaihtoehto olla, mutta sielläkin kaksi nälkäistä nuorta kuskia, minillä ei taida rahaa olla edelleenkään ja pitäisi tallipaikasta varmaan maksaa.

Siinähän palaa Fordille, mutta saa kaivaa kuvetta, koska Östberg ja Neuville ovat ostokuskeja. Fordilla ei makseta liksaa kuskeille. Jos Hirvonen aikoo olla palkollinen ensi kaudella, on ainoa vaihtoehto oikeastaan Citikka. Citikalla viimeinen kausi tehdastallina, joten haluavat todennäköisesti menestystä ja silloin Hirvonen ei missään nimessä voisi olla ainakaan ykköskuskina. Jos vaikka Neuville saattaisi olla varteenotettava vaihtoehto siihen hommaan. Sordo tuskin saa myöskään tallipaikkaa mistään, ihan pilipali kuski tänä päivänä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kun miettii millä kalustolla Hirvonen kurvailee, tuomitsen miehen tämän vuotisen Jyskälä-seikkailun yhdeksi kaikkien aikojen suurimmista flopeista mitä on suomalaisessa rallihistoriassa ikinä, koskaan nähty. Jo pelkästään se fakta, että sellainen "kuljettajasuuruus" kuin Meeke painelee samalla kalustolla samoille sekunneille lähes koko rallin ajan, pitäisi soittaa hälytyskelloja ja lujaa. Mitä on tapahtunut sille Hirvoselle, joka joskus ennen tuli paikalle, löi hanan pohjaan ja huusi, että perkeleen ranskalaiset, nyt mä voitan teidät. Jos kaatui niin median edessä ei itketty vaan miehekkäästi sanottiin, että ei tota Loebia muuten voiteta kuin pistämällä kaikki peliin. Nyt on meno jotenkin nössömäistä ja jos on paineita harteilla niin yleensä Hirvonen sortuu tyhmään virheeseen!

Olen kanssasi samaa mieltä, Mikolla on yksi sarjan parhaimmista autoista, auto jolla on eräs eläkkeellä ollut keveri pärjännyt pari vuotta. Viime kausi oli "harjoittelua" ja autoon tutustumista, mutta tällä kaudella olisi pitänyt "räjähtää". Mutta kun ei niin ei.

Kyllähän "totuus" on se, että Urrian mällin jälkeen Mikon vauhti on ollut jotain ihan muuta kuin ennen sitä. Kyllä tuollainen väkisin jättää jälkensä mieleen. Pahalta näyttää, että Mikon ura rallin MM-sarjassa alkaa oleen taputeltu. Loppukauden kisoista 3 ajetaan asfaltilla ja niissähän suomalaiset ovat tunnetusti statisteinä. Ogier vie Saksan ja Espanjan rallit. Loeb käy nappaamassa Ranskan kisastaan voiton ja Australia ja Englanti ovat vähän lottoo. Australia siinä mielessä että tiet ovat aika liukkaat ja Englannissa nyt voi olla ihan mikä keli tahansa.

Tämän kauden maailmanmestaruus on ollut jo ajat sitten taputeltu, ja nyt siihen viimeistään tuli ratkaisu. Ogier menettää mestaruuden vain ja ainoastaan siinä tapauksessa että ajaa niin rajusti ulos, että loukkaantuu todella pahasti. Tekniikkamurheita ei voi mitenkään niin paljon tulla, että kaikki kisat päättyisivät keskeytyksiin. Ja nykyisellä tasolla voit hyvin päästä pisteille vaikka ajamatta jäisi 3-4 pätkää.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Huonoltahan Hirvosen tilanne tämän jälkeen näyttää, mutta uskoisin että ajopaikka löytynee vielä, mutta Citikalla voi olla kiinnostusta napata Neuville ensi kaudeksi toiseksi kuljettajaksi Sordon tilalle ja Hirvonen jää soittamaan taas toista viulua.

Viimeisen vuoden aikana eri puolilta kuuluneet tiedot saivat jonkinasteisen vahvistuksen nyt Neste Oil Rallissa kun Fordin "maksukuskit" pöristelivät vahvemmin kuin entiset Fordin tehdaskuskit jotka ajavat nyt toisten tallien palkkalistoilla. Kaikkien eri puolilta kantautuneiden tietojen mukaan Latvalan/Hirvosen jäljiltä Fiestan alustan ja ennekaikkea voimansiirron säädöt ovat olleet kaikkea muuta kuin ihanteelliset. Nyt ilmeisesti suomalaiskuskien säädöistä on kokonaan luovuttu ja jälki on sen mukaista. Valitettavasti Jari-Matti ja Mikko ovat saaneet ajo-oppinsa takaveto-autoilla ja säätävät autonsa tältä pohjalta syntyneiden mieltymysten mukaisesti, mikä ei enää ole nopein tekniikka. Esimerkiksi Esa-Pekka Lappi oli saanut taannoin Hirvoselta suoria ohjeita juuri auton voimansiirron säätämiseen, Lappi oli hetken testannut Mikon säätöjä ja heittänyt ne "roskakoriin" ja siirtynyt enemmän etuvetoauton säätöjä kohti. Myös Tommi Mäkisen kanssa Mitsubishillä mestariautoja rakentanut Lasse Lampi oli jo 2012 todennut MSportille että noin ette voita ranskalaisia ikinä.

Ja sitten vielä itse Neste Oil Ralliin yleisesti. Olin itse huomaavinani aika huomattavaa yleisökatoa perjantaina sekä lauantaina, monet tutut ja tilavat katselupaikat tuntuivat suorastaan tyhjiltä. Tietenkin tilanahtautta kammoksuvana olin tästä osittain tyytyväinen, mutta kiinnostaisi tietää mikä oli laajemmin ilmiön syynä? Monet "ralliniilot" ilmoittivat ettei nykyinen "kaikki EK;t kahteen kertaan"-konsepti enää kiinnosta, varsinkaan nykyisellä hinnoittelulla ja katseulmahdollisuuksien rajoittamisella. Vaikuttiko suomalaisten heikko menestys?(en tosin usko että tästä vielä perjantaina oli kyse).
 

marston

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Huonoltahan Hirvosen tilanne tämän jälkeen näyttää, mutta uskoisin että ajopaikka löytynee vielä, mutta Citikalla voi olla kiinnostusta napata Neuville ensi kaudeksi toiseksi kuljettajaksi Sordon tilalle ja Hirvonen jää soittamaan taas toista viulua.

Eikös Neuvillella mennyt viime kaudella ainakin jonkin verran sukset ristiin Citikan kanssa ja se oli yksi syy Fordille siirtymiseen? Muuten Neuville olisi varmasti hyvä valinta ranskalaisilta, mutta mietin vaan että jäikö osapuolten välille sellaisia kaunoja jotka saattaisivat siirron estää.

Kaikkien eri puolilta kantautuneiden tietojen mukaan Latvalan/Hirvosen jäljiltä Fiestan alustan ja ennekaikkea voimansiirron säädöt ovat olleet kaikkea muuta kuin ihanteelliset. Nyt ilmeisesti suomalaiskuskien säädöistä on kokonaan luovuttu ja jälki on sen mukaista.

Tämä voi pitää hyvinkin paikkansa ja minusta tuo teoria on varsin järkeenkäypä, sillä kyllähän sekä Mikko että Jari-Matti ovat nimenomaan todella taitavia kuskeja takavetoisten autojen puikoissa. En tiedä kuinka paljon Fiestan säätöjä on saatu rukattua tällä kaudella etuvetomaisempaan suuntaan, mutta kyllähän tuo Ford-kuskien ajotyyli on edelleen aivan erilainen verrattuna Citikkaan ja Volkkariin. Fiestat tulevat edelleen paljon enemmän luistossa, mikä on toki katsojaystävällisempää. Varsinkin Neuville paiskoi autoa todella näyttävästi, ihmettelin suuresti että kesti tiellä loppuun asti ja että kello tykkäsi noin paljon silti. Huima talentti, ei voi muuta sanoa.

Ja sitten vielä itse Neste Oil Ralliin yleisesti. Olin itse huomaavinani aika huomattavaa yleisökatoa perjantaina sekä lauantaina, monet tutut ja tilavat katselupaikat tuntuivat suorastaan tyhjiltä. Tietenkin tilanahtautta kammoksuvana olin tästä osittain tyytyväinen, mutta kiinnostaisi tietää mikä oli laajemmin ilmiön syynä? Monet "ralliniilot" ilmoittivat ettei nykyinen "kaikki EK;t kahteen kertaan"-konsepti enää kiinnosta, varsinkaan nykyisellä hinnoittelulla ja katseulmahdollisuuksien rajoittamisella. Vaikuttiko suomalaisten heikko menestys?(en tosin usko että tästä vielä perjantaina oli kyse).

Tätähän kuului jälleen niin radion välityksellä kuin reitillä katsojien suusta, että rahastuksen maku tuntuu vaan vuosi vuodelta enemmän. Tällä juuri viitattiin hintojen jatkuvaan nousuun ja vastaavasti reitin supistumiseen. Tänä vuonna kertaalleen ajettuja pätkiä taisi olla vaan Koukunmaa. Ilmeisesti järjestäjä toivoo että katsoja valitsee sen yhden pätkän aamulla ja napottaa karsinassa koko pitkän päivän. Illalla sitten Killerille / Paville kaljaa kittaamaan. Ilmeisesti tällä tavoin saadan tulopuoli maksimoitua. Lisäksi näin saadaan palveltua suunnilleen joka risteyksessä tönöttävien vippikylien asiakaskuntaa paremmin, kun autot ajavat kaksi kertaa saman pätkän ohi. Heitähän tuntikausien välit pätkien välissä ei haittaa, kun viina- ja sapuskapuoli pelaa. Valitettavasti vaan sitä ns. perusrallikansaa kustaan silmään ihan kunnolla, koska nähtävää on vuosi vuodelta vähemmän mutta hinnat nousee vauhdilla. Vielä muutama vuosi sitten systeemi oli edes jotenkin järkevä eli että ajettiin kolmen pätkän lenkki kahteen kertaan ja sitten vielä yksi erillinen 2-3 ek:n lenkkin ja illalla vielä mahdollinen yleisö-ek. Tällöin samalla pätkällä vielä saattoi olla molemmat ajokerrat, koska ajoväli ei ollut niin hirveän pitkä ja sitten ehti vielä suunnata kolmannelle pätkälle illan lenkille. Mutta tämä nykyinen "4 pätkää x 2" - on jotenkin niin perseestä että en ihmettele että porukka ei enää ralleissa käy. Vanha kunnon rallifiilis tuntuu kuolevan pois vuosi vuodelta enemmän. Lisäksi tässä on ongelmana se, että reitillä on myös paljon pienempää ja pehmeämpää tietä, jotka eivät kerta kaikkiaan kestä ajaa kahteen kertaan varsinkaan jos on satanut hiljattain. Kuskithan valittelivat perjantaina etteivät muista että Neste Rallissa olisi aiemmin ollut näin huonokuntoisia teitä. Tämä taas nakertaa Suomen MM-rallin brändiä, joka on tunnettu maailman parhaimmista ja nopeimmista teistä. Nyt monista pätkistä tulee toisella lenkillä kivenkiertely-kisaa etelän rallejen tapaan ja liian monen kisan ratkaisee tielle nousseet kivet. Tämä on sääli, koska huikea kärkikamppailuhan juuri latistui aika totaalisesti perjantain toisella lenkillä. Osalla pätkistä, kuten Ouninpohjassa kärsii huoletta ajaa kahteen kertaan, joten esimerkiksi siellä kahteen kertaan ajaminen on ihan ok.

Paljon on myös keskusteltu kumpi on parempi ajopäivä, torstai vai sunnuntai? Torstai on monille rajoite työn takia, tosin lomia ja vapaita voi tietysti mahdollisuuksien mukaan junailla. Sunnuntai olisi taas perheellisten kannalta ehkä parempi, mutta viime vuosina sunnuntai oli usein hieman lattea kilpailun usein jo ratkettua jo launtaina. Lisäksi moni tuntuu haluavan vetää viimeistään launtaina sen rallikännin joten sunnuntai jää senkin vuoksi väliin. Joka tapauksessa, ajettiinpa nyt kumpana päivänä tahansa, en voi ymmärtää miksei siitä voitaisi tehdä normaalin pituista ajopäivää. Torstainakin olisi ihan hyvin voinut että edes pari muuta pätkää etelän lenkillä matkalla Koukunmaalle. Ongelmana tässä on tietysti se, että huolto on Jyväskylässä koko päivän.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Jos ei nyt ihan katastrofi, niin lähellä ainakin. Nimittäin suomalaisten ykkösketjun miesten ajaminen kotoisessa MM-rallissamme.

Kuten Niilo jo tuossa mainitsi, Urrian kaato oli kova kolaus Mikon ajamiselle. Luottoa ei vaan oikein ole, ja jalka nousee liikaa kaasulta. Neste-rallissa oli selvästi nähtävissä, että Citroen ei kulje spooreissa, kuten pojat haluaisivat. Voi olla miesten vikakin, mutta vähän on autossakin vikaa. Tosin Loeb varmaan pääsisi spooreissakin kovaa.

Jari-Matille annetaan pieni synninpäästö, koska ulosajotilanne oli varsin kaksipiippuinen. VW:n miehet kävivät paikan tarkistamassa ja olivat hieman sitä mieltä että auton pitäisi tuollainen isku kestää. Ymmärtääkseni Mikko osui samaan kiveen, mutta Citikka ei hajonnut. Tosin se on aina milleistä ja suunnasta kiinni, onko osuma lopulta samanlainen.

Mitä tulee Fordin kulkemiseen, niin tekninen johtaja Christian Loriaux on oikea jääräpää. Suomipojat olivat usein sitä mieltä, että muutoksia voisi tehdä, koska auto kulkee muita enemmän sivuluisussa. Ei vaan johtajan pää kääntynyt. Nyt sitten on jotain muutoksia tullut, koska auto kulkee suoremmin. Vieläkin Ford paiskii eniten kiviä sivulle, mutta parempaa on havaittavissa.

Hänninen oli myös lopulta pettymys, vaikka pitkä ajotauko antaa hieman anteeksi. Kisavauhtia ei pysty pitämään yllä kuin kisailemalla. Testit ovat eri juttu.

Nikara oli taas iso positiivinen yllätys ja ajoi upeasti. Toivottavasti joku manageri ottaisi miehen hoteisiinsa ja Jarkolle jäisi vain ajaminen.

Ketomaalta perushyvä suoritus uudella autolla, ja voitto tuli aika helposti. D-Mackin rengas on kyllä kehittynyt vuodessa, ei voitto muuten olisi tullut.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jarmo Mahonen "vihjaa" uusista ehdotuksista rallin MM-sarjaan. Parin viikon sisällä tullaan esittämään joitain ehdotuksia joilla sarjaa saataisiin parannettua ?

Maikkarin uutinen
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Jarmo Mahonen "vihjaa" uusista ehdotuksista rallin MM-sarjaan.

Pelottaa jo valmiiksi nämä uudistukset, että minkälainen sirkus tästä touhusta tehdään. No odotellaan uutisia. Samalla tuli mieleen, että kun Todt kepitti Vatasen FIA:n vaaleissa niin Todthan palkkasi Kankkusen kehittämään rallin MM-sarjaa neuvonantajan toimena. En ainakaan muista nähneeni mitään juttua tässä menneinä vuosina, että mitä Kankkunen on saanut aikaan, onko mitään ja mitä muutoksia on mahdollisesti tehty Kankkusen toimesta?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Pelottaa jo valmiiksi nämä uudistukset, että minkälainen sirkus tästä touhusta tehdään. No odotellaan uutisia. Samalla tuli mieleen, että kun Todt kepitti Vatasen FIA:n vaaleissa niin Todthan palkkasi Kankkusen kehittämään rallin MM-sarjaa neuvonantajan toimena. En ainakaan muista nähneeni mitään juttua tässä menneinä vuosina, että mitä Kankkunen on saanut aikaan, onko mitään ja mitä muutoksia on mahdollisesti tehty Kankkusen toimesta?

Kankkunen toimi ymmärtääkseni(voin olla väärässäkin) jonkinlaisena Todtin henkilökohtaisena konsulttinsa, mutta suoraa sananvaltaa Kankulla ei esimerkiksi Rallikomission tekemisiin ole ollut.

Lisätehon antaminen nykyautoihin kuulostaisi minustakin suht loogiselta näyttävyyden kannalta, tosin en ole oikein kymmeneen vuoteen uskonut noihin WRC-tallien ilmoituksiin siitä että koneista otetaan irti "vain" 300 hv. Tuo 300 heppaahan asetettiin jo A-ryhmän taipaleen alkupuolella eräänlaiseksi tavoitehevosvoimamääräksi jota alettiin käyttämään joskus 90-luvun alussa kun hevosvoimamääriä ilmoitettiin, en oikein usko että moottoreihin ei 20 vuoden aikana olisi lisää tehoa kaivettu mistään samalla kun vääntöä on kasvatettu huomattavasti.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
...vastaavasti reitin supistumiseen.

Reitin supistamisessa on varmaan myös mietitty sitä, miten talkootyöläisiä pätkän järjestämiseen riittää. Sekin kun vaikeutuu käytännössä joka vuosi.
Apulaiskilpailunjohtaja Nuutinen toteaa Ylellä, että esim. Jämsän seudun pätkiä on vähennetty kun Ouninpohja halutaan pitää reitillä ja se nielee äkkiä sen tuhannen työntekijää.

Myös Ouninpohjan lyhentämisestä on keskusteltu, mutta ainakaan AKK:n puolelta siihen ei olla kauhean halukkaita.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Saksan ralli on pyöräytetty käyntiin "poikkeuksellisesti" jo tänään. 2 Pätkää ( uusia ) päristeltiin tutussa komennossa mennään. Ogier veti ekalle Blankenheim (23.54km) pätkälle pohjat ja Latvala oli toinen 4,6 perässä. Mikko aloitti vahvasti vaan 19,7 takkiin. Toinen pätkä Sauertal (14.11km) myöskin samassa komennossa. Ogier pohjat ja Latvala jäi 1,1. Mikko puolestaan 5,2.
Kyllähän ralli alkaa oleen Mikon osalta taputeltu. Vajaat 26 sekkaa perässä ja sijoitus 5. Ei tuolta enään ajamalla nousta, etenkin kun edellä ovat Neuville ja Sordo, jotka nyt takuulla ovat kovempia asfaltilla.
Nyt vaan odotellaan, koska Latvala kahauttaa ulos, Neuville ja Sordo ovat alle 8 sek Latvalaa perässä ja antavat huomenna takuulla paineita Latvalalle.

Sunnuntaina sitten juhlitaan uutta maailmanmestaria....
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Saksa on paska maa, kuten on todettua. Mutta MM-sarja jatkuu siitä huolimatta Thierin kaupungin lähistöllä jo monen aiemman vuoden tapaan.

Kahden EK:n ja n. 40 km:n verran rallia ajettiin jo tänään, eikä mikään ole muuttunut sitten Jyväskylän. Ogier hallitsee tapahtumia keulasta ajaessaan. J-M sinnittelee toisena n. 6 sekunnin päässä ja Mikko on sijalla viisi melkein ½ minuuttia jo ranskalaisen takana.

Muista suomalaisista Pololla ajavan Norjan Mikkelsenin kartturi Mikko Markkula kärsii selkävaivoista, ja autokunta joutui jättämään kisan väliin. Päätös tuli niin myöhään, että varakartturia ei VW lähtenyt kiireellä autoon ottamaan.

JWRC:ssä ajaa Niko-Pekka Nieminen R2-luokan Fiestalla. Tosin luokassa kaikki ajavat samanlaisella kalustolla. Ensimmäisellä EK:lla tuli minuutti selkään luokan kärkikuskille.
 

Kaspar11

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Pittsburgh Penguins
Eniten saksan rallissa suomalais näkökulmasta minusta harmittaa ettei anttu Amberg päässyt rahapulan takia mukaan. Olis nähty millaista boostia Jyskälä antoi asfaltille.

No toivon kuitenkin Neuvillelle foordistina pohjia ja hyvää kyytiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös