Ralliketju

  • 1 705 305
  • 13 531

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minihän olisi ollut loistava lisä kärkitaisteluun, mutta tuokin touhu näköjään kariutumassa heti alkumetreille. Vauhti ainakin oli lupaavaa ja melkein voittaja-auto heti suoriltaan.. Sordohan tuossa ainut on ollut joka on pystynyt kärkiautoja vähän kiusaamaan, mutta saapa nähdä miten homma jatkuu saako autoa edes enää alle. Fordilla meno oli iha lupavaa vaikka hyppäsi kylmiltään mukaan.

Hirvosen hylkäys kyllä vähän latisti tunnelmaa kun mestaruuskamppailussakaan ei ole enää juurikaan jännitystä. Latvala meni möhlimään ne pienetkin saumat loukkaantumalla.. Toki nyt Latvala voi ilman paineita ajaa loppukauden vaikkakin tallipäälikkö varmaan käskee myös höllläämään vauhtia tallipisteiden takia..
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Acropoliksessa pari pätkää takana ja JM:n vauhti loukkaantumisen jälkeen hyvää... Jännä nähdä riittääkö vauhti loppuun asti. Ketomaalla taas "muutos" ohjelmaan ja Kreikka jää väliin vaikka kisa alunperin oli merkitty ohjelmaan. Toivottavasti kyseessä on oikea syy eikä niiiiiin yleinen rahaliikenteeseen(lähinnä sen puuttumiseen) liittyvä pulma...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Acropoliksessa pari pätkää takana ja JM:n vauhti loukkaantumisen jälkeen hyvää... Jännä nähdä riittääkö vauhti loppuun asti.
No totta kai riittää. Kyse on vaan siitä, pystyykö ajamaan niin maltilla, ettei kaada autoaan.

Ei ajotaito siitä mihinkään katoa, jos yhden rallin jättää välistä. Kun J-M sai lisäksi ajaa erittäin laajat testit ennen Kreikkaa, niin se tauko ei näkynyt testien jälkeen enää yhtään missään.

Se tässä ehkä eniten jännittää, miten olkapää kestää sitä rytkytystä, joka tuolla kivikossa on alinomaan riesana.

FIA:lta muuten erikoinen päätös, kun ensin hyväksyivät suuremman pehmusteen J-M:lle siihen olkapään kohtaan, mutta EK1:n alussa sitten kielsivät sen.

Joku FIA:n päälliköistä lienee laskenut, että ei se olekkaan turvallinen pehmuste, joten kielletään. Itse en usko millään, että J-M:n pysyminen vöissä olisi heikentynyt mitenkään, vaikka toisella olkapäällä onkin yksi ylimääräinen pehmuste.

Ketomaalla taas "muutos" ohjelmaan ja Kreikka jää väliin vaikka kisa alunperin oli merkitty ohjelmaan. Toivottavasti kyseessä on oikea syy eikä niiiiiin yleinen rahaliikenteeseen(lähinnä sen puuttumiseen) liittyvä pulma...

Kreikka vaihtui Uuteen-Seelantiin, joka on hyvä asia. Kreikka on kova kisa autolle, kun taas U-S on paljon helpompi autolle. Hyvinkin verrattavissa Suomeen, mutta sillä erolla että ojat puuttuvat.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Latvala jatkaa johdossa kolmen EK:n jälkeen, teki jälleen pohjat 0,1 sekunnin erolla Loebiin. Solberg nousee kohta Hirvosen ohi, kun tämä Citikan kakkoskuljettaja ei taas vaihteeksi saa vauhtia päälle.

Tilanne 3 EK:n jälkeen YLEn sivuilta:

1. J-M. Latvala Ford 43.23,0
2. S. Loeb Citroen + 3,3
3. M. Hirvonen Citroen + 14,3
4. P. Solberg Ford + 17,5
5. J. Novikov Ford + 37,1
6. M. Östberg Ford + 49,3
7. O. Tänak Ford + 1.15,1
8. T. Neuville Citroen + 1.28,2
9. M. Prokop Ford + 1.40,9
10. S. Ogier Skoda + 1.54,8
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Latvala jatkaa johdossa kolmen EK:n jälkeen, teki jälleen pohjat 0,1 sekunnin erolla Loebiin. Solberg nousee kohta Hirvosen ohi, kun tämä Citikan kakkoskuljettaja ei taas vaihteeksi saa vauhtia päälle.

Eikös se Hirvonen ole enemmän ja vähemmän tälläkaudella kuitenkin Loebia haastanut joka rallissa, mutta sielä on sitten hylkäystä ja tallimääräyksiä ollut esteenä, ettei ole pisteissä ohi.

EK 6 jälkeen tilanne :
1. S. Loeb Citroen 1.30.05,3
2. J-M. Latvala Ford + 10,1
3. M. Hirvonen Citroen + 15,0
4. P. Solberg Ford + 16,8
5. J. Novikov Ford + 1.15,6
6. M. Östberg Ford + 1.20,6
7. O. Tänak Ford + 2.05,1
8. T. Neuville Citroen + 2.14,0
9. M. Prokop Ford + 3.15,8
10. S. Ogier Skoda + 3.28,8

Aika tiukkaa tuo taistelu neljän kärjessä ja Hirvonenkin yhdet pohjat tuossa veti kun taas Latvala vähän hyytymään päin.

EDIT: Onko Hirvonen keskeyttänyt kun ei näy EK 7 aikaa vaikka loebilla ja muilla on jo aika jotka lähtenyt myöhemmin?

EDIT taitaa tuo live vaan kusta sittenkin kun päivittelee miten sattuu WRC:n sivuilla..
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noh näköjään hirvoselta sitten myös rengasrikko perjantain viimeisellä tullut, ettei päivä mennyt oikein putkeen. Toivottavasti Latvala saisi Loebia ahistettua virheisiin eikä käy niin että se Latvala taas tässä keskeyttää taistellessaan voitosta..

Aika tiukkaa kamppailua kuitenkin neljän kärjeltä ekan päivän aikana paitsi lopussa vähän erot kasvoi, muuten kyllä taas aika perustylsää rallia. Ogier taas pystyy ihan hyvin hitaampia WRC autoja haastamaan ja jämäpisteissä kiini olemaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loebihan tämän vie jos ei autoaan särje. Tylsää mutta minkäs teet.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt on Latvala noussut jo sekunnin päähän, joten ei ole vielä voitto ratkennut.

Ja nyt meni rengas ja eroa yli kolme minuuttia.. siinä meni sitten sekin rallin pieninkin mielenkiinto. Tuskin Solberg enää pystyy loebia haastamaan ellei lisää reilusti vauhtiaan.

EDIT: Latvalan ongelmat jatkuvan kun seuraavalla erikoiskokeella puoliminuuttia lisää turpiin kun jarruissa ongelmia. Solberg taas otti loebia kiini ja ero enää 15 sekunttia, tuleeko voitosta vielä taistelua?
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt on Latvala noussut jo sekunnin päähän, joten ei ole vielä voitto ratkennut.

Jotenkin osasin odottaa tämäkin ratkaisun vaikka suomalaisten menestystä toivonkin. Loeb on vaan niin älyttömän hyvä että sen ei tarvitse repiä kaikkea irti autostaan ja itsestään voittaakseen. Latvala taas yritti ajaa voitosta kuten kuuluukin mutta yllättäen taas kerran se kivi löytyi jostain ja rengas moro... Enää tästä puuttuu se että Petteri kokee saman kohtalon ja Sitikalle kaksoisvoitto...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Enää tästä puuttuu se että Petteri kokee saman kohtalon ja Sitikalle kaksoisvoitto...

Petter pihalle päivän ensimmäisellä EK:lla ja kisa jäi kesken... Eli Citikalla nyt kaksoisjohto.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Petter pihalle päivän ensimmäisellä EK:lla ja kisa jäi kesken... Eli Citikalla nyt kaksoisjohto.

Eli lähti ilmeisesti kärkipaikkaa hakemaan ja sinnehän se taas meni.. Petterillä olisi myös kovemmalla maltilla ollut ihan ok asetelmat MM-taistelussa, mutta sitten ihme keskeytyksiä myös häneltä nähty.. Voi kyllä fordin tallipääliköltä päästä pari kirosanaa kyllä taas kuskien otteista.. taitaa kuskien otteet hankaloittaa myös kokoajan fordin koko toimintaa ja saa nähdä kauanko ovat edes nykyisellä panostuksella mukana.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kreikka ei tarjonnut mitään uutta voimasuhteiden osalta. Yksi jos toinen yritti hiillostaa Loebia, mutta sortuivat itse virheisiin ja Loeb vei lopulta täyden potin, kun power stagekin meni miehen piikkiin.

Mikko oli toinen ja J-M kolmas, joten kohtuullisen hyvin meni suomipoikien kannalta. Kumpikaan ei tosin ollut kokonaistyöhönsä tyytyväinen, vaan vauhtia ja varmuutta tarvitaan lisää. Lähinnä niin että Mikko kaipaa vauhtia ja Jari-Matti varmuutta.

Matka jatkuu ja seuraavana on vuorossa Uusi Seelanti, joka ajetaan Juhannuksena.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kotimaiselta puolelta sen verran, että tuli viikonloppu vietettyä Joutsassa. Siellä ajettiin kesäkauden avaus SM-sarjan testikilpailuna ja mukana oli myös kotimaisia kärkinimiä Esapekka Lapin johdolla.

Juha Salon piti myös ajaa, mutta viikkoa aiemmin ajetut testit olivat muuttaneet miehen suunnitelmat ja tämä kisa jäi väliin.

Mikko Pajunen haastoi hyvin Lappia, ja johtikin rallia puolimatkassa. Sitten Esapekan Fiesta alkoi mennä kuten pitääkin ja Pajunen jäi toiseksi 10 sekunnin erolla.

Kärkikaksikon vauhti oli omaa luokkaansa kun kolmanneksi ajanut Joni Nikko jäi jo pitkälti yli minuutin.

Kaksivetoluokassa Joonas Lindroos oli paras. Jussi Vainionpää ahdisteli eniten, mutta viimeisen EK:n viimeisissä mutkissa Honda meni pusikkoon ja edessä oli keskeytys.

Viimeinen EK oli sinällään haastava, kun viisi viimeistä kilometriä ajettiin asvaltilla. Ja tie ei tosiaan ollut mikään helppo, vaan pahoja mutkia koko osuus täynnä.

Kisassa oli tunnettuja teitä Neste Rallysta. Lempää ajettiin kaksi kertaa ja on tosi tunnettu aiemmilta vuosilta Suomen MM-rallista. Myös EK:t 2 ja 4 olivat vanhoja "jyskälän" pätkiä.

Keli oli hieno ja porukkaa oli paljon reitin varrella.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Keli oli hieno ja porukkaa oli paljon reitin varrella.

Perskeles! Meni sitten itseltäni täysin ohi ja oli tuossa aiemmin puhetta paikalle menosta. Muistelin, että olisi ollut parin viikon päästä. En ole koskaan nimittäin ollut SM-tason kilpailuissa Sprintiä lukuunottamatta. Ei voi mitään. Peurunkarallin kanssa täytyy olla hereillä. Taso siellä tosin tuskin on yhtä kova.

Edit. Ja lisättäneen toki, että sehän on vasta ensi vuoden puolella. Eli tässä on kuitenkin vielä MM-Ralliherkkua luvassa ennen sitä.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Taas ikäviä uutisia maailmalta. IRC sarjan osakilpailun Targa Florio rallin kahdeksannella ek:lla Britti Graig Breen ajoi ulos jonka seurauksena Breenin kartturi Gareth Roberts, 24 menehtyi saamiinsa vammoihin. Breen ei loukkaantunut. Kilpailu keskeytettiin onnettomuuden takia. Kisassa oli mukana myös Suomen Mikko Pajunen joka oli tuolla hetkellä omassa luokkassaan toisena.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Raporttien mukaan kyseessä aika lailla samankaltainen onnettomuus kuin Robert Kubicalla viime vuonna, eli teräskaide tuli auton ohjaamoon sisään. Tässä tapauksessa kävi sitten huonompi tuuri.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yllättipä lahjakkaasti aamusta heti kun aukaisi WRC:n sivut ja tarkasti Uuden-Seelannin tuloksia. Latvala ajanut ulos... Siis puskaan. Niinkin varma kuski ja nyt sitten piti hankkia se tilasto ulosajo... Enpä olisi uskonut että sellaiseen sortuu... No jos sitten Jyskälässä paremmalla tuurilla...
 

nepp1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jämsänkosken Ilves
Loebille järkevä voitto tallimääräyksellä, tai olisihan tuo varmaan muutenkin voiton vienyt.

Jyskälää odotellessa iski karmea kauhukuva jos Hirvonen ei pysty perjantaihin mennessä karistamaan Loebiä vakuuttavasti niin on se kauheata katsella kun tallimääräyksellä Ouninpohjassa nostellaan.

Valitettavasti en usko voittotaistelun olevan muiden kuin Sitikan kuljettajien keskinäinen kisa. J-M on nopea mutta kyllä paha karma jonkun vanteenlohkeamisen keksii. Toivottavasti olen väärässä.

Ennakkoveikkauksia kuka on se nuori kuljettaja joka väläyttää alussa ja painaa metsähallituksen puolelle perjantai aamupäivänä. EP Lappi?

Kuka hemmetti muuten on Kees Burger, Subaru Impreza WRX Sti, onko Selänne tulossa uudella nickillä? ;) Tosin näyttäisi ajavan ulkomaan lisenssillä..
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kuka hemmetti muuten on Kees Burger, Subaru Impreza WRX Sti, onko Selänne tulossa uudella nickillä? ;) Tosin näyttäisi ajavan ulkomaan lisenssillä..

Jäi tuo nimi jo viime vuoden kisassa mieleen. eWRC-Resultsin profiilin perusteella voisin veikata, että kyseessä on alunperin hollantilainen joka on muuttanut Suomeen, kun tuo kisahistoria on sen verran Suomi-painotteinen. Ikää jo 52 vuotta, eli mikään tulevaisuuden lupaus ei ole kyseessä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Latvalan kohdalla näyttää nyt menevän niin että mitä enemmän tulee epäonnistumisia niin sen kovempaa J-M yrittää ja näyttää menevän ihan sähläämiseksi. Tämä kausi on jo menetetty ja Latvalan pitäisi vaan kokeilla jotenkin saada päänsä kuntoon että saisi pidettyä homman kasassa täydet kolme päivää ilman mitään sähläystä, kuten viime kauden loppupuolella esimerkiksi.

Citikalla on tilanne sitten se kuin oli jo tiedossa ennen kauden alkua, että kaikki pedataan Loebille ja keskinäinen kilvanajo on kiellettyä. Aika paha mennä sanomaan mikä tuo vauhtiero Loebin ja Hirvosen välillä todellisuudessa on kun kumpikin tietää tilanteen, mutta kun on ollut jokunen tilanne tälläkin kaudella että molemmat on vetäneet täysillä niin yllättävän hyvin Hirvonen on kampoihin pystynyt pitämään. Mutta eipä tuolla väliä koska Citroen on Ogierin lähdön jälkeen taas täysin Loebin talli ja se tarkoittaa että tallikaveri jättäytyy kiltisti kakkoseksi ja antaa Loebin voittaa.

Kyllähän tuon ymmärtää Citroenin kannalta että eivät halua ottaa mitään riskiä mutta kyllähän tämä tappaa ihan täysin mielenkiinnon koko sarjasta, ei enää oikein edes jaksa hirveästi seurata näitä ralleja. En tiedä että pystyykö Loebkaan enää nauttimaan tällaisesta mestaruudesta jonka eteen ei ole tarvinnut paljon töitä tehdä. Ei kyllä ainakaan mene tämän kauden mestaruus "suurten mestaruuksien" joukkoon jos ja kun Loeb sen varmistaa.


EDIT: Toivottavasti Loeb nyt varmistaisi tuon mahdollisimman nopeasti niin josko edes loppukauden kisoissa nähtäisiin oikeaa kilvanajoa myös Citroen-miesten kesken.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuka hemmetti muuten on Kees Burger, Subaru Impreza WRX Sti, onko Selänne tulossa uudella nickillä? ;) Tosin näyttäisi ajavan ulkomaan lisenssillä..

Kees Burger on tosiaan Hollannista kuten joku tuossa jo osasi kertoa. Vanhempi harrastaja joka omistaa varsin suuren kuljetusliikkeen. On nyt ajanut Suomessa pari- kolmevuotta SM-sarjaa ja Neste-rallin. Ei käsittääkseni ole ajanut Hollannissa ollenkaan. Ajaa yhteisessä teamissa Venäläisen Evgeni Cherkasovin kanssa joka on samanlainen varakkaampi harrastaja. Autot pidetään yllä suomessa ja suomalaisin voimin...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivottavasti Hirvonen tosiaan saisi ajaa Suomessa siitä voitosta tai voi tulla melko tylsä kisa. Pitää vain toivoa että perjantaina olisi mies vetänyt eroa tarpeeksi loebiin, mutta jos johtaa vain muutamalla sekunnilla niin eiköhän määräyksiä tule. Oma veikkaus on että Latvala on se joka heti torstaina ajaa ulos yliyrityksen jälkeen ja sitten loeb pääseekin jo varmistelemaan tallimääräyksellä voittoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rallin MM-sarjan tilanne näyttää menevän vaan synkempään suuntaan. Volkswagenhan ilmoitti ensialkuun että tulee sarjaan kolmella autolla joista kahdessa on kokeneempi kuljettaja ja kolmannessa ajatetaan sitten nuoria lupauksia tms., mutta nyt talli ilmoitti että lähteekin sarjaan vain kahdella autolla. Toista ajaa varmasti Ogier mutta toinen on vielä auki. Latvalaahan tuohon on huhuttu mutta jos talli päättääkin lähteä mukaan vain yhdellä kokeneella kuljettajalla niin sitten toisen auton kuljettaja löytyy todennäköisesti kolmikosta Andreas Mikkelsen - Kevin Abbring - Sepp Wiegand. Eli Juho Hänninen näyttää olevan ulkona VW:n kuvioista ja taitaa jäädä edelleenkin ilman WRC-paikkaa.

Jos Latvala siirtyy VW:lle niin silloin Fordilla olisi tietysti paikka avoinna mutta sinne lienee tyrkyllä ainakin Sordo joka tuskin enää jää rimpuilemaan persaukiselle Minille ja joukko muita kuljettajia joilla on tuomisinaan vielä sponsorirahaakin.

Ja sen verran tästä meneillään olevasta kaudesta että Malcolm Wilson oli aika suoraan kertonut tyytymättömyytensä Ott Tänakin suorituksiin tällä kaudella ja oli antanut ymmärtää että virolaiselle ei välttämättä löytyisi enää autoa Jyväskylään. Harmin paikka koska Tänak on ollut nopea koko ajan, mutta ulosajoja on vaan tullut ihan liikaa. Mutta katsotaanhan noita näköjään ykköstiimissäkin läpi sormien... No, josko tuo Malcolmin oma poika olisi jo toipunut siitä nilkkavammastaan niin saisi Malcolm varmasti maaliin ajavan kuljettajan talliinsa. Ei sillä niin väliä että vauhti on ihan perseestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös