Ralliketju

  • 1 700 406
  • 13 485

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nythän FIA oli ilmeisesti tehnyt ihan käsittämättömän päätöksen että tälle kaudelle ei edes hommata sarjalle yhteistä promoottoria vaan jokainen kisajärjestäjä saa hoitaa TV-oikeudet/promootion itse. Tallit eivät tästä ole kovin innoissaan olleet koska kyllähän tässä palataan jonnekin keskiajalle taas odotettavissa on varmaan aika kirjavaa meininkiä niin TV-toteutuksen kuin muunkin toiminnan kohdalla. On kyllä onnistunut FIA ja kumppanit ryssimään ihan totaalisesti koko homman, ei voi muuta sanoa!

Tuon BMW-Mini-Prodrive -sopan ratkaisu venyy kuulemma ensi viikolla, mutta se kai on jo käytännössä varmaa että BMW pistää pelin poikki Prodriven kanssa. Siitä en sitten tiedä että tarkoittaako se Minin vetäytymistä kokonaan vai jatkaako BMW projektia jonkun toisen pajan kanssa. Jostain luin että jotain viritelmää olisi jonkun italialaisen pajan kanssa. Olisiko sitten Grifone joka on ennenkin ollut mukana WRC-touhuissa?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo BMW/Minin mahdollinen uusi yhteistyökumppani on ilmeisesti Motorsport Italia joka nyt ajattaa Armindo Araujoa Minillä, ja jotta homma menisi vielä sekavammaksi niin kuviossa on mukana joku saksalainen pajakin joka vastaisi autojen rakentamisesta ja kehittelystä.

Ja Matthew Wilson on ilmoittanut että Ruotsin ralli jää häneltä väliin. Ei rahoitusongelmien takia kuten tuon tiimin kohdalla on huhuttu vaan siksi että Wilson oli rikkonut nilkkansa oikein huolella ja odottelee leikkausta. Henning Solbergin kohdalla on vielä myös epävarmaa että löytyykö rahoitusta. Ainakin Norjassa ajetussa Finnskog-rallissa ajeli Mitsulla WRC-Fordin sijaan joten saas nähdä miten käy.

Ja tuon Finnskog-rallinhan muuten voitti Mikko Hirvonen joka testaili rallissa Citikkaa Ruotsin rallia varten.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
On kyllä kunnon sähläystä ja säätämistä tuo rallin televisiointi ja mediapuoli nykyisin. Ruotsin rallissa järjestäjiltä puuttuu nyt 300 000 euroa että saataisiin ylipäätänsä minkäänlaista TV-kuvaa rallista. Kisajärjestäjällä on jo sopimus televisioinnista suomalaisen Filmworksin kanssa mutta tuo puuttuva rahasumma pitäisi vielä jostain löytää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miniltä tuli nyt sellainen tiedote että ei kyllä oikein hyvältä näytä. Ensinnäkin MM-sarjaan on ilmoitettu uusi Minejä ajattava talli Team WRC Mini Portugal jonka kuljettajina toimivat Armindo Araujo ja Paulo Nobre, ja tästä tiimistä tulee Minin "ykköstykki" eli virallinen tehdastiimi.

Kuitenkin samaan aikaan Prodrive ja Mini/BMW jatkavat yhteistyötään siten että Prodrive jatkaa autojen kehittämistä ja rakentamista asiakastiimeille, mutta se itsekin jatkaa virallisen tehdastiimin sijasta tehtaan tukemana asiakastiiminä. En sitten tiedä sitä että miten tuo kuvio käytännössä tulee toimimaan, sen verran kryptinen oli tuo Minin tiedote.

Mutta kyllähän tuo pahasti näyttää siltä että Mineillä tulee jatkossa ajamaan nämä rahakkaat harrastelijat Nobren tyyliin ja esim. Sordon jatko riippunee siitä onnistuuko hän keräämään riittävästi rahoittajia. Samalla tämä myös tarkoittanee sitä että Meekeä ei tulla näkemään MM-sarjassa.

En tiedä kuka tuossa loppujen lopuksi on ryssinyt asiat, Prodrive vai BMW mutta onhan tuo nyt ihan perseestä että erinomaista työtä urheilullisesti tehneen Prodriven tilalle ykköstiimiksi nostetaan tuollainen saatanan Portugalilainen turistitiimi ja auton kehittämisen kanssa jumalattoman hyvää työtä tehnyt Prodrive jää oman onnensa nojaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu ihme touhua Miniltä tosiaan. Kaikista eniten itseäni tuossa häiritsee se että Prodrive sai kuitenkin auton varsin hyvään vauhtiin. Useampia podium sijoituksia vaikkei koko aikana saatu toimintaan niin paljoa rahaa että olisi voitu kunnolla testata ja kehittää autoa pidemmälle. MM-sarja olisi ehdottomasti kaivannut Minin mukana oloa täydellä panostuksella eikä millään Portugalin B-maajoukkueella...
 

scholl

Jäsen
MM-sarja olisi ehdottomasti kaivannut Minin mukana oloa täydellä panostuksella eikä millään Portugalin B-maajoukkueella...

joo mitä järkeä ylipäätänsä rakentaa ralliauto, jos homma sitten lässähtää. Nissanista, Skodasta, Seatista, Suzukista ja Hyundaista poiketen tosiaan Mini alkoi heti alusta menestymään, joten pyyhkeen kehään heittäminen on ihmepäätös. Prodrivella oli jo Subaru-ajalta näyttöjä, joten kyllähän tosta olisi pitänyt ajan kanssa tulla hyvä juttu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
joo mitä järkeä ylipäätänsä rakentaa ralliauto, jos homma sitten lässähtää. Nissanista, Skodasta, Seatista, Suzukista ja Hyundaista poiketen tosiaan Mini alkoi heti alusta menestymään, joten pyyhkeen kehään heittäminen on ihmepäätös.

Niinpä! Jonkun Suzukin lähtö sarjasta ei paljon itkettänyt koska se projekti oli täysi fiasko alusta alkaen mutta tämän Minin ja Bemarin perseily vituttaa ihan oikeasti koska tuossa autossa olisi ihan oikeasti mahtava potentiaali. Yleensä kun joku auto on heti alusta alkaen osoittanut noin lupaavaa vauhtia niin siitä on kehittynyt sarjaan todellinen kestomenestyjä, joten on kyllä todella sääli jos homma nyt lässähtää rahoituksen puutteeseen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toisaalta on positiivista että käsittääkseni BMW vahvisti kuitenkin että ovat sitoutuneet hommaan aina vuoteen 2018 asti. Mikäli Prodrive saa Sordon avulla tälläkin kaudella kunnon näyttöjä aikaan, en pitäisi ihmeenä vaikka sakemannien päät vielä kääntyisivät. Toisaalta, epäilen myös että osaltaan BMW:tä pelottaa VW:n voimakas panostus sarjaan, BMW ei selvästi itse ole valmis panostamaan samoja summia hommaan, eikä halua kärsiä arvovaltatappiota kilpailevalle saksalaiskonsernille. Kasvot säilyvät kun voidaan piiloutua sen taakse että "ei me tosissaan ollakaan mukana".
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
F1-forumin sivuilta löytyi tällainen Maxrallyn sivuilta kopioitu pätkä tuosta Minin tilanteesta:

The Mini/Prodrive divorce explained

The terms of the divorce between Mini Motorsport – owned by BMW – and its factory team Prodrive, which runs the two works cars on the World Rally Championship, were finalised today, with the announcement that Prodrive would become just a 'works supported customer team'.

BMW and Prodrive had been locked in a financial dispute for some time, with BMW already committed to an inaugural DTM campaign in Germany this year. This means that there has been no extra budget to fund the rally team, with Prodrive having previously agreed to make up the shortfall through commercial sponsorship and customer car sales.

But after these deals failed to materialise, and Prodrive asked BMW for extra funding, the relationship between the two parties became strained. This year, Prodrive has effectively resorted to selling the second factory seat to the highest bidder on a round-by-round basis, dropping Kris Meeke from the seat.

Following a board meeting last week, BMW decided to demote Prodrive to a customer team status, while the Motorsport Italia-run Mini Portugal – previously a customer – has become the factory-backed team. The team's entry into the manufacturers’ championship has now been formally recognised by the FIA: the sport’s governing body, in an announcement made today.

In a further twist however, Prodrive has been retained to develop the car into the future: a situation that has reportedly arisen because the British company holds a number of intellectual property rights pertaining to the car’s design.

What this now means is that the Mini Portugal line-up of Armindo Araujo and Paulo Nobre will contest the remaining 12 rounds of the World Rally Championship as an official Mini entry. The future for the Prodrive squad is unclear, although it is expected to continue with Dani Sordo for the remainder of the championship if sufficient funding is in place. Currently, the team is in Sweden preparing for the next round of the WRC later this week, which it is contesting with Sordo and local driver Patrik Sandell.

What will undoubtedly become a source of irritation for Mini is that its newly-appointed factory team has a much weaker – albeit well-funded – driver line-up than the privateer Prodrive customer team, meaning that the official squad could expect to be regularly beaten...

Eli käytännössä Bemari olisi halunnut päästä Prodrivesta kokonaan eroon mutta ei päässyt koska tuossa auton kehittelyssä on käytetty sellaisia juttuja joihin Prodrivella omistaa oikeudet, ja sen takia Mini oli käytännössä pakotettu jatkamaan yhteistyötä Prodriven kanssa. Ilmeisesti välit Prodriven ja BMW:n välillä ovat siis aika huonossa jamassa.

Vaan on tuo kyllä aikamoinen soppa, ja en kyllä usko pätkääkään tuohon että olisivat mukamas mukana aina vuoteen 2018 saakka. Jos siellä ihan tosissaan oltaisiin mukana niin melkein mikä tahansa ratkaisu olisi ollut parempi kuin laittaa tuollainen portugalilainen turistiporukka merkin ykköstiimiksi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vaikka Minin tilanne aika sekavalta kuulostaa, niin matka jatkuu tällä viikolla Ruotsin rallilla. Perinteinen lumi- ja jääralli, josta on tullut paljon suomalaismenestystä. Joskin nyt reitillä on osuuksia, joissa lunta ei ole niin paljon kuin normaalisti ollaan totuttu näkemään.

Mikon ja Jari-Matin lisäksi Jari Ketomaa aloittaa urakkansa tästä rallista ja on nyt ns. pakkopaikassa. Tulosta on tultava tai ovi tehdaskuskiksi menee lopullisesti kiinni. Ei mikään helppo paikka, mutta toivottavasti Ketomaa nähdään aivan kärkitaistossa mukana. Auto on kuitenkin niin hyvä, että sillä pitää tulosta tehdä. Ainoa juttu on renkaat, koska Jari ei aja muiden käyttämällä Michelinillä vaan DMackilla.

Mikko kirjoittaa nykyisin blogiinsa YLE:n nettisivuille. Tässä linkissä enemmän miehen valmistautumisesta. Yksi kohta jutusta veti hymyn huulille näin aamutuimaan:

Sitten huomasimme, että noin seitsemän kilometriä kun ajaa ykkösellä kaasu pohjassa luiston estoa vastaan, menee senkin tietokone sekaisin ja luistonesto lakkaa toimimasta :-)
Hätä keinot keksii, sanotaan. Aika tyypillistä toimintaa näiden miesten ollessa kyseessä. Siellä ei ihan helposti luovuta, koska siinä saa huollon vittuilut päällensä, mikäli rattimies ei osaa siviiliautoa käsitellä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja hurrit saivat peräti kaivettua jostain se 300 tuhatta euroakin että rallista saadaan myös jonkinlaista TV-kuvaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ja hurrit saivat peräti kaivettua jostain se 300 tuhatta euroakin että rallista saadaan myös jonkinlaista TV-kuvaa.

Toisinsanoen täällä härmässä taas ne 30min koosteet iltaisin MTV3 MAXillako?

Onko tietoa näkeekö kattavampaa tv-kuvaa jostain muualta?


_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toisinsanoen täällä härmässä taas ne 30min koosteet iltaisin MTV3 MAXillako?

Onko tietoa näkeekö kattavampaa tv-kuvaa jostain muualta?

Niin tätä itsekin mietin, tuleeko sitten lähetystä juuri jostain maxilta jossa näytetään edellisen vuoden ja edellisen päivän kuvia ja se 30 minuutin kooste josta puolet sitten kun näytetään jotain vanhoja taisteluparia ja sitten jotain haastattelua ym.. ja sitten pari riviä näytetään itse rallissa ja nekin vanhoilla kuvilla.

Eurosportin lähetykset voisi olla iloinen yllätys, mutta tuskimpa? Miten nuo tosiaan menee, kuvaa tulee mutta mistä? :D vai tuleeko mistään lopulta..
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Juuri äsken tuli radiosta Jarmo Mahosen(FIAn WRC vastaava?) haastattelua.

Juuri nyt pohditaan pöydän ääressä pyörittääkö liitto yksin tulevaisuudessa tv-asiansa vai haetaanko promoottoria. Ymmärsin myös että tämä kausi mennään todennäköisesti tällä tavalla!?
Eli jokainen osakilpailu itse hankkisi tv-sopparit jne. Tuntuu aikamoiselta säätämiseltä ja tämän vuoden ansiosta WRC menettää faneja ja lajikiinnostusta roppakaupalla. Sääli. Kyllä haukkasi paskaa WRC kun lähti venäläisen vilunkimiehen kelkkaan aikanaan.

edit: näyttäisi MAXilta tulevan joka päivä 30min "tunnelmia". Säälittävää. Ehdin jo innostua viime vuoden live powerstageista jne.

_
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Juuri äsken tuli radiosta Jarmo Mahosen(FIAn WRC vastaava?) haastattelua.

Juuri nyt pohditaan pöydän ääressä pyörittääkö liitto yksin tulevaisuudessa tv-asiansa vai haetaanko promoottoria. Ymmärsin myös että tämä kausi mennään todennäköisesti tällä tavalla!?
Eli jokainen osakilpailu itse hankkisi tv-sopparit jne. Tuntuu aikamoiselta säätämiseltä ja tämän vuoden ansiosta WRC menettää faneja ja lajikiinnostusta roppakaupalla. Sääli.

Jep, samat fiilikset kun lueskelin teksti-tv:ltä. Eli Mahosen mukaan haetaan pitkäaikaisratkaisua myllerryksen keskelle ja tavoite olisi saada tv/promottoriasiat kuntoon 2013 kauden alkuun mennessä. Ts.tämä kausi reisille ja varmasti WRC menettää potentiaalisia, siinä kintaalla olevia faneja, jotka eivät vaivaudu seuraamaan jos ei ole kunnon tv-lähetyksiä. Tällainen faniryhmä on sitä suurta massaa, joka lopulta kantaa rahaa lajille. Sitten kun vuoden jättää välistä niin paluu lajin seuraamiseen on taas aavistuksen kauempana ja joku toinen laji voi viedä mielenkiinnon. Lisäksi tv-kanavat saattavat unohtaa koko lajin kun ohjelma-aika tulee täyttää jollain muulla ja WRC:lle käy kuin NHL:lle USA:ssa työsulun jälkeen.
 

fakiiri

Jäsen
Prodriven ja BMW:n välit menivät rikki peruuttamattomasti, ja syy on Englannissa. BMW antoi viime vuonna Minille sovitut rahat vuosille 2011 ja 2012. Prodrive käytti rahat osittain auton kehittelyyn, osittain muuhun. Tälle vuodelle tarkoitetut Bemarin fyrkat on siis poltettu.

Riemu repesi Bemarilla, kun Prodrive rupesi aiemmat fyrkat tuhlattuaan kerjäämään lisää. Nämä autotehdas/kilpailutoiminnasta vastaava yritys -kuviot ovat usein hankalia. Suzukin ja Hyundain lähtö MM-sarjasta liittyy siihen, että alihankkijayritys puhalsi tehtaan fyrkat. Ja samanlaista meininkiä on ollut Minin kanssa ilmassa. Ahneus ja kusetus ovat huonoja lähtökohtia yhteistyölle. Valitettavasti suuri yleisö ei koskaan saa tietää, mitä kaikkea kähmintää tähän Mini-kuvioon liittyy...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En tuota yhtään ihmettele, senverran hämärältä tuo kuvio on vaikuttanut. Olisiko ollut niin että Prodrive pisti riskillä kaikki rahat haisemaan viime vuonna ja luottivat siihen että menestyksen myötä BMW antaa automaattisesti lisää? Tietenkään BMW:n paluu DTM-kuvioihin ei ollut Richardin joukkojen laskuissa mukana.
 

Sambody

Jäsen
Ralliakin ajettiin eilisen puolella. Ruotsissa päräytettiin ralli käyntiin aika-ajolla, jolla määritettiin tämän päivän lähtöjärjestys ja tietenkin myös pyöriteltiin yleisö-ek jaloista pois. Yleisö pyörityksen vei nimiinsä hieman yllättäen Dani Sordo. Isoja eroja ei tietenkään tullut vaan mielenkiintoisempaa oli tuo lähtöjärjestyksen määritys. Latvala aika-ajon ykkösenä pääsi siis valitsemaan ensimmäisenä lähtöpaikkaa ja päätyi sitten varsin mielenkiintoisesti lähtemään baanalle seitsemäntenätoista. Hänen jälkeensä valintansa tehnyt Hirvonen päätti lähteä heti Latvalan jälkeen. Jonkun verran puhetta riitti siitä pyritäänkö Citikan puolesta jälleen taktikoimalla saada jotain hitaanpaa vessaa Latvalan eteen, koska olisi mahdollista, että huomisen aloittavalla rallin pisimmällä pätkällä Latvala ajaisi hitaamman kiinni. No nyt ei ainakaan ole Citikkaa varvattavana vaan Latvalan edessä lähtee Evgeni "Tulos tai pikemminkin ulos" Novikov. Tuo on kyllä varsin mielenkiintoista luettavaa tuo lähtöjärjestys.

Lähtöjärjestys perjantain erikoiskokeille:

1. Paulo Nobre
2. Thierry Neuville
3. Peter Van Merksteijn
4. Richard Göransson
5. Michal Solowow
6. Nasser Al-Attiyah
7. Armindo Araujo
8. Sebastien Ogier
9. Jari Ketomaa
10. Henning Solberg
11. Dani Sordo
12. Martin Prokop
13. Petter Solberg
14. Ott Tänak
15. Patrik Sandell
16. Jevgeni Novikov
17. Jari-Matti Latvala
18. Mikko Hirvonen
19. Sebastien Loeb
20. Mads Östberg
21. Eyvind Brynildsen
 

keigykedy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Leijonat
Hyvin lähtenyt suomalaisittain käyntiin. Patonki otti 10 sekunnin rangaistuksen heti aamulla ja turska jr. spinnasi 4:llä EK:lla.

EK 4 jälkeen :
1.Latvala
2.Hirvonen +0,6
3.Östberg +9,0
4.Loeb +10,8
5.P.Solberg +12,0
 

scholl

Jäsen
En tuota yhtään ihmettele, senverran hämärältä tuo kuvio on vaikuttanut. Olisiko ollut niin että Prodrive pisti riskillä kaikki rahat haisemaan viime vuonna ja luottivat siihen että menestyksen myötä BMW antaa automaattisesti lisää?

Luulen, että satsasivat riskillä kaiken auton kehittämiseen ja luottivat, että menestys tuo pääsponsorin, joka laittaa paljon rahaa toimintaan. Se on vain niin, että David Richardsin porukka ei ole oikein onnistunut hankkimaan minkäänlaisia kunnon sponsoreita sen jälkeen, kun tupakkasponsorit kiellettiin. Mietin sitä, mikseivät tehneet esim. sopimusta Ken Blockin kanssa ja yrittäneet saada Monster isolla rahalla haastamaan Red Bullia tosissaan moottoriurheilunäkyvyydessä. Tossahan olisi ollut Jouhkilla nyt iskun paikka istuttaa suomalaiskuski Miniin ja tehdä Ministä suomalaistalli. Veikkaan, että olisi löytynyt yrityksiä jo vanhojen Mini-aikojen takia, jotka olisivat lähteneet sponsoroimaan. Vaikkapa Nokia Team Mini Prodrive.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ruotsin rallissa palvelee jälleen WRC.com kiitettävästi EK-aikoja tuoreeltaan ja mm tämä livetxt jossa kuskien kommentteja EK:n lopusta.
World Rally Championship - Results - Rally Sweden

Tilanne hyvä suomalaisilla edelleen:
EK6/24
1. 2 M. HIRVONEN 0.0
2. 3 J. LATVALA M +0.4
3. 1 S. LOEB M +6.9
4. 4 P. SOLBERG M +16.2
5. 37 D. SORDO +25.6


_
 

henkke

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins
Nyt näyttäisi että 7. stagella Loeb on jäänyt noin 2min kärjestä! Hirvonen ajanut pohjat ja Latvala 0.2s perässä, P.Solberg +1.9s.
 

Sambody

Jäsen
Nyt näyttäisi että 7. stagella Loeb on jäänyt noin 2min kärjestä! Hirvonen ajanut pohjat ja Latvala 0.2s perässä, P.Solberg +1.9s.

Jep. Loeb rykäissy pätkän toisessa mutkassa penkkaan ja päässyt vasta yleisön avulla sieltä takaisin tielle.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Harmin paikka Hirvosen kannalta tuo, että ero Latvalaan on hieman kasvanut, olisiko tallikin sitten vähän käskenyt hölläämään vauhtia vai eikö vain vauhti ole riittänyt. Aika paljon Hirvonen jäi 9EK:lla joten oliko jotain ohjelmaa sielä vai miksi jäi yli 20 sek pohjille?

Mutta nyt olisi kyllä Hirvosen otsikkoaika kun Loebillä ohjelmaa ollut ja sijoitus on nyt 6, tosin ajamalla nousee ainakin 5 tilalle ja eiköhän joku kärkiporukasta aja ulos joten todennäköisesti se 4 tila olisi tulossa. Toki kausi on alullaan, mutta jos Hirvonen ottaisi nyt voiton niin pistetilanteessa oltaisiin aika tasoissa. Jokatapauksessa tuo Loebin mokailut on Hirvosen etu siinä ettei heti alkukaudesta pystytä alkamaan Loebi pussiin pelamaan ihan kaikkea, toki Hirvonen edelleen tallin kakkoskuski, mutta seuraavassa rallissa loebille keskeytys ja Hirvoselle hyvät pisteet niin tilanne on taas ihan eri..
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Harmin paikka Hirvosen kannalta tuo, että ero Latvalaan on hieman kasvanut, olisiko tallikin sitten vähän käskenyt hölläämään vauhtia vai eikö vain vauhti ole riittänyt. Aika paljon Hirvonen jäi 9EK:lla joten oliko jotain ohjelmaa sielä vai miksi jäi yli 20 sek pohjille?

Ei ole talli käskenyt tässä vaiheessa hiljentää, sellaiseen kun ei ole mitään syytä. Varsinkin nyt kun Loebin voitto ei ole enää omissa käsissä, niin Mikon annetaan ajaa täysillä. Loeb voi jäädä viidenneksi, koska ajamalla ranskalaisella ei ole mahdollisuuksia ylemmäksi. Ei Mikon voittoa tällaisen sijan parantamiseksi uhrata. Mutta n. 200 km:ä on vielä ajamatta, joten mitä vaan voi sattua.

Renkaiden kulumisesta suomipojat kovasti puhuvat. Mutta siinä ihmetyttää se, miten Petter ajoi niin kovan ajan EK9:lle? Ei nyt jaksa Rally Guidesta tarkistaa, miten tuo rengassääntö tuolla menee. Lähinnä siis että voiko olla kaksi varapyörää mukana vai vain yksi. Kaksi varapyörää selittäisi tuota eroa, jos Petter on niitä säästellyt, mutta yksi ei niinkään.

Ketomaan ralli meni aivan perseelleen renkaiden takia. Ei mitään näyttöä hyvästä vauhdista ja vielä kaupan päälliseksi pusikkoon EK8:lla. Eikä jatka superrallin turvin, joten se laulu oli siinä. Eihän noilla renkailla isoa järkeä olisi ollut jatkaa, joskin ajokilometrejä Jari olisi tarvinnut tuntuman takia. No, toivottavasti talli antaa nuo ajamatta jääneet n. 200 km lisänä testikäyttöön Portugalia varten, niin se on jopa parempi ratkaisu Jarin kannalta kuin jatkaa kisassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös