Ralliketju

  • 1 706 338
  • 13 533

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Niin, edelleen jokainen saa olla mitä mieltä tahansa näistä kuljettajien voimasuhteista, mutta hyviä perusteluita väittämille olisi myöskin mukava kuulla.

Mutta kyllä sekin jotain kertoo, kun Loebilta kysyttiin Puolan rallin maalissa, että kuinka hän aikoo keskittyä ja valmistua Jyväskylän ralliin, niin vastaus oli, että hän tarvitsee nyt ennenkaikkea lomaa. Kyllä se minulle ainakin kertoo sen, että Loeb on oikeasti huolestunut siitä, mihin on tilanne MM-sarjassa nyt kulkeutunut. Hänellä oli tukeva johto sarjassa, mutta niin vain kannonkoskelainen ajoi välimatkan kiinni, ja meni jopa ohikin. Jos Loeb saisi näitä voittoja vähänkuin vasemmalla kädellä ajaen, niin tuskinpa hänkään mitään virheitä tekisi. Mutta kun vauhti on oikeasti sitä luokkaa, että heikompia hirvittää, niin silloin on jokaisen osa-alueen onnistuttava sataprosenttisesti, mikäli voitosta halutaan taistella. Nyt jäi Loebilta yksi kanto huomaamatta nuotituksessa, ja kosti homman ankaralla tavalla. Nuotitus petti nyt, eikä ranskalainen varmasti halua tehdä enää samaa virhettä tällä kaudella.

Kaikki on auki voittojen suhteen, ja taistelu Jyväskylässä tulee olemaan ankaraa näiden kahden kuljettajan välillä. Loeb ajoi viime vuonna täällä Suomessa elämänsä rallin omien sanojensa mukaan, ja Mikko jäi sillä suorituksella n. 10 sekunttia. Nyt jos, ja uskon kyllä että kun Mikko saa itsestään enemmän irti nimenomaan perjantaina, niin tuo vastaava suoritus Loebilta ei välttämättä riitä edes voittoon, mihin hän pystyi viime vuonna. Lujempaa on yksinkertaisesti mentävä.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Jyväskylän ralli on samanlainen vedenjakaja kuin viimekin kaudella, jos Loeb siellä taas pieksee Hirvosen niin kannonkoskelaisen selkäranka katkeaa. Näin näen tämän tilanteen kaikessa yksinkertaisuudessaan.
 

Petrick

Jäsen
Jyskälän osalta kiinnostaa erään 50v nelinkertaisen maailmanmestarin (mahdollinen!) comeback Mikkolan, Vatasen, Salosen ja Alenin tapaan. Kuulemma Fordin ratissa.
 
Tulee taas jotenkin mieleen Latvalan koomailuista tämä legendaarinen suoritus. Toivottavasti samanlainen video päätyy nettiin aikanaan tämän päivän suorituksestakin.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Tarkoitin tuolla sitä että kuljettajan vaihto kesken kauden on aina vähän riskipeliä, varsinkin jos tällä korvaavalla kuljettajalla on kokemusta vain toisen automerkin autoista. Sen takia en näe että Ford lähtisi kokonaan Latvalaa syrjäyttämään ja uutta miestä etsimään tilalle.
Tässä olet toki ihan oikeassa. Minusta Latvalan sekoilut ovat kuitenkin jo tasolla, jossa tuo riski on perusteltua ottaa. Tietyllä tapaa tämä korostaa WRC:n nykytilan pölhöyttä - Fordin kakkostalleissa ei aja ketään oikeasti potentiaalista, vaan ne, joilla on pätäkkää.

Vaihtoehdoistakin olen pääosin samaa mieltä, joskin näkisin Gardemeisterin kyllä varmuudeltaan parempana kuin mitä väitit, minkä lisäksi homma toimii jokseenkin samalla tavalla alustasta ja olosuhteesta riippumatta. Tämän takia pitäisin Tonia jopa parhaana vaihtoehtona lyhyeen tuuraukseen, jos autoon halutaan sama naama koko loppukaudeksi. Rallin mukaan vaihtuva keikkakuski taas olisi sikäli kiehtova kuvio, että Kataloniaan olisi tarjolla Duval ja Australiaan Atkinson. Sen verran voisi tuohon autokuvioon vielä palata, että Atkolla ei ollut kokemusta myöskään Citroënista ennen avauskisaa muistaakseni edes testien vertaa, mutta vauhti löytyi silti jo lauantaina.

Mitä taas tulee Anderssoniin, niin hän vakuutti ainakin minut nimenomaan vertailussa Gardeen viime vuonna huomioiden testimäärän ja kokemuksen. Lisäksi Ruotsin rallin suoritus Skodan kaltaisella muinaismuistolla oli hieno. Keikkakuskiksi PG olisi toki turhan kokematon kuten totesitkin, ja hänen ajattamisessaan olisi järkeä vain, jos taustalla olisi pitkän tähtäimen suunnitelma Latvalan korvaamisesta svenskillä pysyvästi. Mikäli pysyvää korvaajaa lähdettäisiin etsimään, olisivat esim. Atko ja P. Solberg toki huomattavasti todennäköisimpiä nimiä.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Ihmeellistä puhetta siitä, että Hirvosen mestaruudella ei olisi vastaavaa painoarvoa, jos Loeb on joutunut keskeyttämään tai ajanut ulos. Kyllähän Loeb vei samalla tavalla Grönholmiltakin mestaruuden, samoin Burns muistaakseni aikoinaan Mäkiseltä(?).

Kyllä se aina mestaruuden arvoisesti on pärjännyt, jos kerran kannua nostelee viimeisen kisan jälkeen. Eri asia jos tulee aina toiseksi eikä ikinä edes yritä, Hirvonen sentään on kuitenkin nopea.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Ihmeellistä puhetta siitä, että Hirvosen mestaruudella ei olisi vastaavaa painoarvoa, jos Loeb on joutunut keskeyttämään tai ajanut ulos. Kyllähän Loeb vei samalla tavalla Grönholmiltakin mestaruuden, samoin Burns muistaakseni aikoinaan Mäkiseltä(?).

No se on tätä Suomalaista luonnetta. Loeb ei tuntunut yhtään häpeävän näitä kahta pistettä, jotka sai sillä, että joku nobody tallikaveri seisoi 14 minuuttia erikoiskokeen varrella ja Suomalainen versio Colin Mcraesta ajoi turhalla pätkällä seinään. Sanoi vain, että eihän suoritus hyvä ollut, mutta elintärkeitä pisteitä tuli kuitenkin tjsp. Eihän se Loebikään näytä ihan ilman paineita tuolla kruisailevan, ku pitää kahta lahjapistettä todella tärkeinä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
olisivat esim. Atko ja P. Solberg toki huomattavasti todennäköisimpiä nimiä.

Kuten kirjoitin tuossa aiemmin niin Solbergin sopimuksen esteeksi saattaa nousta se että hän teki hiljattain kahden vuoden henkilökohtaisen sopimuksen Shellin kanssa (mikä takasi sen että Solberg pystyy ajamaan tämän kauden loppuun). Ja kun Fordin pääsponssina on BP ja Citikalla Total niin saattaa olla vaikeaa sovittaa yhteen nuo kuljettajan omat sponssit ja tallien sponssit. Tämän takia Solbergia ei nähtäne kummankaan tehtaan kaluston puikoissa.

Siitä olen kyllä muuten ultrasin kanssa samaa mieltä että Jyväskylä tulee näyttämään loppukauden suunnan. Mikäli Loeb pystyy taas Hirvosen lyömään siellä niin voi olla että se vaikuttaa Hirvosen itseluottamukseen sen verran että mestaruus menee Loebille. Jos Hirvonen pystyy kuitenkin voittoon puristamaan niin hän saattaa hyvinkin viedä mestaruuden. Tulossa on varmaan huima kisa, jo viime vuonna molemmat veti aivan äärirajoilla ja eroa jäi lopulta todella vähän. Nyt todennäköisesti kummankin pitäisi pystyä vielä pikkuisen kaivamaan vauhtia lisää, joten lipsahduksiakin saattaa sattua. Toivottavasti kuitenkin molemmat pysyisi tiellä että nähtäisiin ihan kunnon taistelua mestaruudesta mies miestä vastaan.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muutenkin näyttäisi tulevan ihan mukavasti osanottajia. Peräti 18 WRC-autoa on ilmoittautunut mukaan, ja näiden vakiokiertäjien lisäksi on kaksi suomalaistakin ihan kilpailukykyisellä kalustolla. Mattias Therman ja viime vuonna erinomaisesti WRC-debyytissään ajanut Matti Rantanen ovat mukana Munchi's tallin Fordeilla.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Muutenkin näyttäisi tulevan ihan mukavasti osanottajia. Peräti 18 WRC-autoa on ilmoittautunut mukaan, ja näiden vakiokiertäjien lisäksi on kaksi suomalaistakin ihan kilpailukykyisellä kalustolla. Mattias Therman ja viime vuonna erinomaisesti WRC-debyytissään ajanut Matti Rantanen ovat mukana Munchi's tallin Fordeilla.
Rantanen on eittämättä mielenkiintoinen nimi, jonka WRC-jatkoa onkin jo ihan odotellut. Hartwallin omistajiin kuuluva Therman taas on enemmän tai vähemmän harrastelija.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rantanen on eittämättä mielenkiintoinen nimi, jonka WRC-jatkoa onkin jo ihan odotellut. Hartwallin omistajiin kuuluva Therman taas on enemmän tai vähemmän harrastelija.

Tämä Thermanhan taitaa olla vähän tällainen Suomalainen versio Luíz Pérez-Compancista, joten ihan hyvin hän sopiikin ajamaan juuri Pérez-Compancin tiimin autoa... Ei varmaan kovin ihmeitä kannata häneltä odottaa vaikka rallikokemusta nyt jonkun verran onkin. Rantanen sen sijaan on mielenkiintoinen nimi, ajoi viime vuonna kypsän ja hyvän kilpailun ja heti WRC-debyytissään pääsi jopa pisteille. Tänä vuonna hän on ajellut etuvetoisella Iso-Britanniassa joten saas nähdä miten tottuu taas nelivetoiseen. Kaluston pitäisi ainakin olla kunnossa, Villagra on tällä kaudella ajanut monta hyvää sijoitusta Munchi's -tiimin autolla.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Turha.... :)
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kyllähän tämä lähtöluettelo vuosi vuodelta kalpeammaksi muuttuu, kun MM-sarjassa tilanne on mikä on. Mutta tosiaan ehkä se mielenkiinto sitten löytyy sieltä kuumimman kärjen takaa, kun herrat Rantanen ja Ketomaa viilettävät silmissään pienimuotoisen yllätyksen rakentaminen kolmen päivän aikana.

Rantasen viime vuoden esitys oli kyllä hieno. Samanlaista debyyttiä toivoisi myös Ketomaalle Impreza WRC:n puikoissa. Ja tuskinpa kenellekään enää on epäselvää, että ei paikka kympin sakissa nykyisen lähtöluettelon aikaan ole sen paremmin Rantaselle kuin Ketomaallekaan se mitä haetaan; viiden sakkiin jos yltää, niin sykähdyttää oikeasti. Äkkiä sieltä löytyy ennakkoon puolentusinaa "varmasti" nopeampaa MM-sarjan kiertäjää, mutta hei, tulee keskeytyksiä, ja ollaan kotimaisemissa. Jos jossain, täällä "nimettömien" suomalaisten pitää pystyä räjäyttämään potti ajamalla helvetin kovaa.

Räikkösen ilmoittautuminen on kyllä tapahtumalle iso plussa, lisää median mielenkiintoa varmuudella kansainväliselläkin tasolla. WRC-autojen iso määrä ja ilmoittautuneiden kokonaismäärä (90) on positiivisia juttuja lähtöluettelossa, mutta kyllähän sarja nyt kaipaa uusia tiimejä ja enemmän päteviä ukkoja vääntämään pisteistä. Löppönen tai Mikko ulos ekana päivänä kärkitaistosta, niin loppuralli on sitten ajelua... Latvalan tilanne Jyskälää ajatellen ei voisi kyllä vastenmielisempi olla; maaliin on pakko päästä, ja sijoitus mielellään kahden sakissa. Kotiyleisön edessä epäonnistuminen olisi raaka juttu.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Juho Hänninen ajoi muuten IRC-sarjan Venäjän osakilpailussa Skodan tallille sen ensimmäisen voiton. Hänninen oli kisassa aivan ylivoimainen ajaen yhtä lukuunottamatta kaikille pätkille pohja-ajan. Kakkoseksi ajanut tallikaveri Jan Kopecky jäi Hännisestä yli minuutin ja kolmanneksi ajanut Fiat-kuski Giandomenico Basso peräti yli 4 minuuttia. Hännisen urakkaa helpotti se että sarjaa johtava Kris Meeke ei osallistunut ralliin, mutta silti Hänninen ajoi erinomaisen kisan. Tällaisilla esityksillä Hännisen sopimus Skodalla saattaa hyvinkin saada jatkoa, ja jos Skoda päättää osallistua tulevaisuudessa MM-sarjaan niin varmasti on Hännisellä hyvät mahdollisuudet päästä ajamaan toista autoa.

---

Latvala ei saa potkuja

Tällaista kertoo Malcolm Wilson, että mikäli vaan Ford jatkaa ensi kaudella MM-sarjassa niin Latvala jatkaa Fordilla. Kyllähän sen Wilsonkin on varmasti huomannut että Latvalassa on huikea potentiaali kun vaan ne virheet jotenkin saisi pois. Hienoa on jos luottamusta löytyy vielä tuollaistenkin virheiden jälkeen, toivottavasti Latvala pystyy ottamaan opikseen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bosse Grönholm osallistuu tänä viikonloppuna ajettavaan Pikes Peak -kilpailuun USA:ssa. Ajokkina on 850 hevosvoimainen rallicross-Fiesta joka on modattu mäkikilpailuun sopivaksi. Mielenkiintoista on nähdä kuinka Bosse pärjää kisassa, ei varmaan ensikertalaiselle ole helppo juttu tuo kisa mutta Bosse on ennenkin osoittanut että pystyy omaksumaan nopeasti uudet jutut. Tästä esimerkkinä esim. voitto ensimmäisessä rallicross-kisassaan viime kesänä.

Pystyneeköhän jostain muuten seuraamaan tuota kilpailua?

Tässä juttua Bossen Pikes Peak -suunnitelmista (MTV3)
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Sebastian Lindholm on iltasanomien mukaan ajanut kohtalokkain seurauksin ulos Virossa järjestetyssä rallissa. Ulosajossa on lehden mukaan menehtynyt yksi katsoja joka on tietojen mukaan ollut Kielletyllä katselualueella ja ei olisi suostunut poistumaan lukuisista kehoituksista huolimatta.

Todella ikävä uutinen, mutta tämä on jälleen hyvä esimerkki siitä, että niitä kiellettyjä katselualueita ei ihan huvin vuoksi merkata sinne maastoon !


tässä vielä ko. uutinen

Niin ja toimittaja olisi voinut kyllä vähän miettiä tuota otsikkoa !
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Todella ikävä uutinen, mutta tämä on jälleen hyvä esimerkki siitä, että niitä kiellettyjä katselualueita ei ihan huvin vuoksi merkata sinne maastoon !

Niinpä! Mutta jotkut ovat vaan niin saatanan kovapäisiä että ei niitä saa ilman poliisia sieltä pois. Muutaman kerran olen itse ollut ralleissa/sprinteissä järjestysmiehenä ja lippumiehenä, ja siellä kyllä riittää näitä uuvatteja jotka työntyvät varmasti niihin pahimpiin mahdollisiin paikkoihin. Ja kun yrität saada niitä pois sieltä niin saat vaan haistattelua ja uhkailua vastaukseksi. Ei niitä nauhoja ja kieltokylttejä sinne tosiaan huvikseen ja katsojien kiusaksi laiteta, vaan ne on siellä sen takia että tällaisia tapauksia ei sattuisi.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
En tiedä, onko tämä jo noteerattu aiemmin ketjussa, mutta tämän viikon Veikkaajasta huomasin pientä valoa rallimaailmaan, siinä sekä Volkswagen ja David Richardsin Prodrive-talli ilmoittivat palaavansa sarjaan vuonna 2011, uusien sääntöjen mukaisella kalustolla.

Richardsin Prodriven automerkistä ei ole vielä selvyyttä.

Onko kukaan muuten kuullut Fordilta tai Citröenilta kommentteja, aikovatko he panostaa uuteen sarjaan vai loppuuko tallien taru WRC:n mukana?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko kukaan muuten kuullut Fordilta tai Citröenilta kommentteja, aikovatko he panostaa uuteen sarjaan vai loppuuko tallien taru WRC:n mukana?

Käsittääkseni tätä siirtymistä uuteen luokkaan lykättiin vuodella eteenpäin juuri sen takia että Ford ja Citroen ehtisivät saada uuden auton valmiiksi sarjan alkuun. Tuon perusteella luulisin siis että molemmat olisi mukana.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En tiedä, onko tämä jo noteerattu aiemmin ketjussa, mutta tämän viikon Veikkaajasta huomasin pientä valoa rallimaailmaan, siinä sekä Volkswagen ja David Richardsin Prodrive-talli ilmoittivat palaavansa sarjaan vuonna 2011, uusien sääntöjen mukaisella kalustolla.

Richardsin Prodriven automerkistä ei ole vielä selvyyttä.

Onko kukaan muuten kuullut Fordilta tai Citröenilta kommentteja, aikovatko he panostaa uuteen sarjaan vai loppuuko tallien taru WRC:n mukana?

Käsittääkseni tätä siirtymistä uuteen luokkaan lykättiin vuodella eteenpäin juuri sen takia että Ford ja Citroen ehtisivät saada uuden auton valmiiksi sarjan alkuun. Tuon perusteella luulisin siis että molemmat olisi mukana.

Saa nähdä miten käy sitten Skodan jos Volkswagen tulisi tehdastallina tulevaan sarjaan... Käsittääkseni Volkswagen omistaa tuon Skodan joten tuskin "omistaja" ajattaisi kahta eri tehdastallin merkkiä sarjassa, etenkin kun tilanne maailmassa on mikä on. Vaikkakin PSA ajatti taannoin Citroenia ja Pösöä niin ajat ovat muuttuneet totaalisesti.

Eiköhän nuo Citroen ja Ford jatka uudessa sarjassa. Ford on ainakin kehittämässä Fiestasta uutta autoa ko. sarjaan ja Wilssoni on jo n. pari kk sitten todennut että kiinnostusta tuota Fiestaa kohtaan on ollut käsittämättömän paljon vaikka autoa ei ole edes vielä esitelty.

Halukkaat voivat alkaa etsiin ko. uutista mm. Maikkarin arkistoista....
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Saa nähdä miten käy sitten Skodan jos Volkswagen tulisi tehdastallina tulevaan sarjaan... Käsittääkseni Volkswagen omistaa tuon Skodan joten tuskin "omistaja" ajattaisi kahta eri tehdastallin merkkiä sarjassa, etenkin kun tilanne maailmassa on mikä on. Vaikkakin PSA ajatti taannoin Citroenia ja Pösöä niin ajat ovat muuttuneet totaalisesti.

Jäi nyt vähän vaivaamaan, että miten Skoda nyt liittyy tähän, koska ei kuitenkaan ole tehdastiiminä ollut sarjassa muutamaan vuoteen. Skodahan kuuluu kyllä Volkswagen-konserniin ja siihen kuuluu myös ymmärtääkseni Seat.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jäi nyt vähän vaivaamaan, että miten Skoda nyt liittyy tähän, koska ei kuitenkaan ole tehdastiiminä ollut sarjassa muutamaan vuoteen. Skodahan kuuluu kyllä Volkswagen-konserniin ja siihen kuuluu myös ymmärtääkseni Seat.

Skodahan ei ole vielä virallisesti ilmoittanut tulostaan MM-sarjaan, joten luulisin että mikäli emomerkki tosiaan tulee mukaan tällä uudella 1600-luokan autolla niin Skoda jää edelleen ajattamaan S2000 -kalustoa esim. IRC-sarjaan. En jaksa uskoa että VW antaisi Skodan kilpailla emomerkkiä vastaan samassa sarjassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itsekin olisi mukava tuo toki tietää. Mutta sitä odotellessa, Climb dance, pääosassa Vatanen: http://www.youtube.com/watch?v=_oywkOzRugY&feature=related

Kilpailun järjestäjän sivuilla on harjoitusaikoja ja niissä Bosse on mennyt ihan OK vauhtia. Nopeammin kuin tallikaverinsa Eriksson ja melko kilpailukykyistä vauhtia verrattuna pahimpaan kilpailijaan Nobuhiro Tajimaan. Noin 10 sekuntia on ollut ero Tajimaan, mikä on ihan hyvä kun ottaa huomioon että Bosse on ensikertalainen ja Tajima on jo kokenut Pikes Peakin kävijä.

Mutta noista nyt ei voi liikoja päätellä koska kuljettajat eivät pääse ajamaan koko reittiä läpi ennen kuin sitten kisapäivänä, harjoituksissa ajetaan vaan pätkiä reitistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös