Ralliketju

  • 1 832 810
  • 14 796

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Jos vipana päivänä keskeyttää niin se on myös kirjaimellisesti keskeytys. Ei aikasakkoja.

Ei pysty käsittää JM:n menoa...

EDIT: odotetaan nyt ennen syyttelyä vielä virallista tietoa että se oli ajovirhe eikä esim. ohjauksesta mennyt jotain hajalle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Latvala se vetää sitten aina ihan luotettavasti. Kuinka kauan Wilson oikeasti katsoo vielä sormien lävitse tota touhua. Tämä on kaikista auton romutuksista se kaikkein pahin moka. Varmat 8 henkilökohtaista ja tallille erittäin tärkeää valmistajan pistettä menivät. Loeb sai lisäksi vielä toisen lahjapisteen, joten M. Hirvonen on varmasti todella mielissään tästä tallikaverin "avusta" taistelussa mestaruudesta. Ihmettelen suunnattomasti jos tämäkin katsotaan edelleen sormien lävitse? Nyt viimeistään pitäisi tehdä jotain. Jätkä hyllytettiin viime kaudella parista kisasta, eipä ole oppi mennyt edelleenkään päähän. Duval menetti paikkansa Citroenilla juuri näiden kohellusten vuoksi. Saman soisin oikeasti myös Latvalle.
Mielestäni ainoa oikea ratkaisu olisi, että JM Latvala EI aja Neste Rallissa. PISTE.
 

huppumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Ottawa, Leeds Utd
Latvala se vetää sitten aina ihan luotettavasti. Kuinka kauan Wilson oikeasti katsoo vielä sormien lävitse tota touhua. Tämä on kaikista auton romutuksista se kaikkein pahin moka. Varmat 8 henkilökohtaista ja tallille erittäin tärkeää valmistajan pistettä menivät. Loeb sai lisäksi vielä toisen lahjapisteen, joten M. Hirvonen on varmasti todella mielissään tästä tallikaverin "avusta" taistelussa mestaruudesta. Ihmettelen suunnattomasti jos tämäkin katsotaan edelleen sormien lävitse? Nyt viimeistään pitäisi tehdä jotain. Jätkä hyllytettiin viime kaudella parista kisasta, eipä ole oppi mennyt edelleenkään päähän. Duval menetti paikkansa Citroenilla juuri näiden kohellusten vuoksi. Saman soisin oikeasti myös Latvalle.
Mielestäni ainoa oikea ratkaisu olisi, että JM Latvala EI aja Neste Rallissa. PISTE.

Eiköhän J-Mn pari seuraava rallia mene Stobartin puikoissa ja hänen paikkansa tehdastallissa ottaa joku Stobartin kolmikosta, sillä potkuja ei voi antaa kun ei ole korvaa kuljettajaa.

Eli hyvin todnäk Neste Rallissa tehdastallin autoilla ajaa Matthew Wilson ja MIkko Hirvonen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei jumaliste, olihan taas Latvalalta oikein kunnon perseilyä! Aivan idioottimainen virhe vetää ulos viimeisellä EK:lla kun ei ole enää edes minkäänlaista kilpailutilannetta! Ja erityisen typerältä tuo virhe tuntuu kun tuo viimeinen EK on vielä tuollainen parin kilometrin mittainen yleisöpyöritys, eikä mikään kunnon EK edes. Ja jotta J-M:n virhe tuntuisi vielä entistäkin typerämmältä niin hänen hölmöilynsä ansiosta Loeb onnistui nappaamaan kaksi pistettä. Nyt jos Hirvonen häviää MM-taistelun parilla pisteellä kauden päätteeksi niin melkein kyllä voisi Fordin porukka järjestää Hirvoselle mahdollisuuden vetää Latvalaa turpaan muutamaan otteeseen.

Ja juuri kun eilen kehuin kuinka kypsästi ja fiksusti Latvala on ajanut niin sitten viimeisellä EK:lla hän menee ja tekee tällaista...

No, onneksi Fordin kannalta toinen kuljettaja ajoi sitten huomattavasti fiksummin - ja tällä kertaa myös yllättävän nopeasti. Hirvoselta todella hyvä kilpailu kokonaisuutena ja kuten eilen sanoin, niin välttämättä Loeb ei olisi pystynyt voittoon vaikka olisi tiellä pysynytkin. Sen verran näytti olevan Mikolla vielä vauhtia "reservissäkin".

Tuosta Citikan taktikoinnista vielä sen verran että eipä suomalaisilla ja Fordin väellä juuri ole tuosta valittamista, on tuota taktikointia sen verran Fordkin harrastanut. Säännöt tarjoaa mahdollisuuden tällaiseen niin totta kai tallit käyttävät sitä hyväkseen. Tuollaista on niin kovin vaikeaa estääkään. Onhan se tietenkin sääli että nuoret jampat menettävät mahdollisuutensa hyviin pistesijoihin vain sen takia että ykkösmiehelle halutaan se yksi piste, mutta kun pelissä on maailmanmestaruus niin ei auta valittaa. Toivottavasti nyt kuitenkaan tuo Ogierin "ongelma" ei johtunut siitä että hänen käskettiin hidastaa/pysähtyä, hän oli kuitenkin ajamassa erinomaista rallia ja olisi ollut lopulta jopa palkintopallilla - kiitos Latvalan.
 

trap

Jäsen
Vaikka kovin aktiivisesti lajia ei tule seurattua (toki tulokset katson aina), harmittaa kyllä Hirvosen puolesta.

Aivan uskomaton pupellus taas kerran Latvalalta. Ajaa kuitenkin tallipomon mukaan Suomen rallissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eiköhän J-Mn pari seuraava rallia mene Stobartin puikoissa ja hänen paikkansa tehdastallissa ottaa joku Stobartin kolmikosta, sillä potkuja ei voi antaa kun ei ole korvaa kuljettajaa.

Eli hyvin todnäk Neste Rallissa tehdastallin autoilla ajaa Matthew Wilson ja MIkko Hirvonen.

Wilson on kommentoinut kisan jälkeen että Latvala tulee ajamaan tehtaan autolla myös Jyskälässä, eli ei ainakaan vielä tule potkuja tai "hyllytystä".

EDIT: Enkä kyllä tiedä että olisiko siitä edes mitään hyötyä nostaa jompikumpi noista Stobartin miehistä Latvalan tilalle. Poika-Wilson on kyllä ihan suht' varma kuljettaja mutta auttamatta liian hidas että hänestä olisi tallille mitään hyötyä. Toinen Stobartin vakikuljettajista, eli Henning Solberg, on kyllä selvästi nopeampi kuin Wilson mutta hänessäkin on vähän samaa vikaa kuin Latvalassa. Ja kaiken lisäksi hän on hitaampi kuin Latvala. Stobartilla kauden aloittanut, mutta sitten rahoituksen puutteen takia sivuun joutunut Urmo Aava on kyllä nopea mutta hänenkin ongelmanaan on se että aika harvoin mies maaliin ajaa. Fordin oman porukan ulkopuolelta voisi sitten ajatella korvaajaksi esim. Petter Solbergia, mutta hänen kohdallaan esteeksi saattaa tulla tämä henkilökohtainen sponssisopimus Shellin kanssa, jota ei varmaan Fordin sponsorina oleva öljy-yhtiö hyvällä katsoisi. Ainoat varteenotettavat vaihtoehdot voisi olla siis Chris Atkinson, joka viime kaudella ajoi varsin hyvin, tai sitten Wilsonin pitäisi jotenkin suostutella Bosse Grönholm takaisin Fordin rattiin. Ehkä Wilsonille ei siis jää muuta vaihtoehtoa kuin yrittää jollain takoa järkeä Latvalan päähän (vaikka helvetin vaikeaa se näyttää olevan). Nopeushan Latvalalla on kyllä kunnossa, mutta nämä idioottimaiset virheet pitäisi jollain ihmeellä saada pois.
 
Viimeksi muokattu:

huppumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Ottawa, Leeds Utd
Wilson on kommentoinut kisan jälkeen että Latvala tulee ajamaan tehtaan autolla myös Jyskälässä, eli ei ainakaan vielä tule potkuja tai "hyllytystä".

Joo, niinhän Malcolm kerkesi kommentoimaan, mutta ainakin mulla on semmoinen fiilis asiasta, että taitaa J-Mn ura voorttilla olla kohta ohi...
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree!
Nopeushan Latvalalla on kyllä kunnossa, mutta nämä idioottimaiset virheet pitäisi jollain ihmeellä saada pois.

No olihan Grönholmillakin vaikeuksia uran alkutaipaleella pysyä tiellä, mutta sieltä se varmuus sitten kuitenkin tuli pikkuhiljaa. Toki näin älyttömiä virheitä en kyllä muista silloinkaan. Jospa Latvala oppisi taas vähän lisää, vaikka aika karu on kyllä tapa. Nopeus on kyllä kohdallaan, täytyy tietenkin muistaa että ilman sitä ei luotettavuudestakaan ole paljon iloa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei vittu. Ajattelin katsoa tekstarista kuinka monta pistettä se Loeb saikaan ja heti osui silmään sivulla 100 teksti "Latvala mokasi". Ei voi kuin ihmetellä miten helvetissä voi vetää ulos 2,5km yleisöpätkällä kun tarvitsee ajaa vain maaliin?

Ei tarvitse olla kovinkaan suuri ennustaja jos sanoo että Latvalan ralliura Fordilla kestää tasan Jyväskylän verran. Varsinkin jos vetää pöpelikköön niinkuin odotettavissa on.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No olihan Grönholmillakin vaikeuksia uran alkutaipaleella pysyä tiellä, mutta sieltä se varmuus sitten kuitenkin tuli pikkuhiljaa.

Kyllä oli, ja niin oli myös Mäkisen Tommilla. Mutta jotenkin alkaa näyttää että Latvala ei millään opi näistä virheistään vaan ne toistuvat rallista toiseen. Niissäkin ralleissa jossa Latvala on maaliin päässyt, hänellä on ollut useita läheltäpiti-tilanteita tai ulosajoja ja näyttää ettei hän nyt millään kykene ajamaan kokonaista virheetöntä rallia. Ja kuten sanoit niin ei Bossellakaan näin karkeita mokia minun muistaakseni sattunut silloin "junnuvuosina".

Pitää kyllä toivoa että Latvala pystyisi rauhoittamaan menoaan sillä tavalla että saisi karsittua nämä älyttömät virheet pois. Nopeudeltaan hän on nimittäin minun mielestäni huippuluokkaa - aivan Loebin tasoa. Kokonaanhan virheitä ei voi saada pois, se on nyt nähty Loebinkin kohdalla, mutta näistä idioottimaisista räpellyksistä Latvalan pitäisi jo pikkuhiljaa päästä eroon. Jos on minuutin ero takanatulevaan ja edellä ajavaa ei tarvitse ottaa kiinni, ja edessä on 2,5 kilometrin mittainen yleisö-EK, niin on minusta suorastaan idioottimaista ajaa niin riskillä että teloo autonsa lopulta keskeytyskuntoon.

Toivotaan että Latvala oppii ennen kuin on myöhäistä ja Wilson kyllästyy lopullisesti. En minä usko että tällä kaudella muutoksia tapahtuu, koska kuten kirjoitin tuossa aiemmin niin kyvykkäitä korvaajia ei ole liian montaa näin kesken kauden otettavissa. Mutta jos loppukausi sujuu samalla tavalla kuin tähän asti niin ensi kauden paikka voi olla vaakalaudalla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Johan alkoi tekstiä tulla tähänkin osioon, kun hieman tapahtui. Asiasta sinällään kaikki kirjoittavat ja kritisoivat, ei siinä mitään. Mutta joitakin virheitä tuosta otin mukaan, joita pitää hiukan korjata.
Jos Hirvosesta joskus mestari tuleekin, niin se johtuu Loebin keskeytyksistä ja Latvalan keskeytyksistä/tallimääräyksistä.
Jokainen saa tietysti ajatella asioita kuinka haluaa. Mutta eiköhän se homma nyt kuitenkin mene niin, että Mikko tässä hommassa tekee sen suurimman työn ajamalla itse itselleen niitä pisteitä, joiden turvin hän sitten voittaa sen mestaruuden, jos on voittaakseen. Toisten keskeytyksillä on aina vaikutusta kokonaispistesaldoon, mutta sekin lasketaan kuuluvaksi urheiluun mukaan. Tuosta tallimääräyksistä voin vain sanoa sen, että puhut vasten parempaa tietoa, mikäli väität Latvalan antavan Mikon saavuttaa parempia sijoituksia niiden avulla.

Eli hyvin todnäk Neste Rallissa tehdastallin autoilla ajaa Matthew Wilson ja MIkko Hirvonen.
Matthew ei ole se kaveri, joka ajaa Neste Rallyssa merkkipisteistä BP-Fordin laskuun. Siitä voit olla varma.
Joo, niinhän Malcolm kerkesi kommentoimaan, mutta ainakin mulla on semmoinen fiilis asiasta, että taitaa J-Mn ura voorttilla olla kohta ohi...
Ei tarvitse olla kovinkaan suuri ennustaja jos sanoo että Latvalan ralliura Fordilla kestää tasan Jyväskylän verran.
Tässä on pari väittämää, jotka eivät pidä paikkaansa. Ei Jari-Matin ura Fordilla ole mihinkään loppumassa. Viime vuonnakin nähtyjä muutoksia kuljettajavalinnoissa saattaa tulla kysymykseen myöhemmin syksyllä esim. Kataloniassa ajettavassa asvalttirallissa.

Monen muun tavoin, en oikein ollut uskoa korviani, kun tiedon tästä J-M:n mokauksesta sain korviini. Näin ei todellakaan voi eikä saa tehdä. 2,5 kilometriä rallia jäljellä suuren yleisön, sekä tallihenkilöstön silmien edessä, ja kaksoisvoitto tulossa juhlien ollessa valmiina alkamaan, mutta mitä vielä.

Tämä oli Jari-Matille henkisesti niin kova kolaus, että saahan nähdä, kuinka se vaikuttaa kaverin vauhtiin Jyväskylän alkupätkillä. MM-rallin seuraava ajettava erikoiskoe kun sattuu sopivasti olemaan Killerin supererikoiskoe. Jo sen ajaminen tulee olemaan vaikeaa, mutta jos siitä selvitään kunnialla, niin sitten vasta ne henkiset koettemukset alkavatkin, kun siirrytään metsään, ja nopeille erikoiskokeille.

Citroenin taktikointi Loebin eduksi ei todellakaan ollut hyvää pr-viihdettä lajille, mutta kun säännöt eivät sitä suoraan kiellä, niin isoveli määrää, mitä pikkuveli tekee. Näin se homma etenee bisnesmaailmassa.
 

Rembrandt

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Montreal Canadiens
Toivotaan että Latvala oppii ennen kuin on myöhäistä ja Wilson kyllästyy lopullisesti. En minä usko että tällä kaudella muutoksia tapahtuu, koska kuten kirjoitin tuossa aiemmin niin kyvykkäitä korvaajia ei ole liian montaa näin kesken kauden otettavissa. Mutta jos loppukausi sujuu samalla tavalla kuin tähän asti niin ensi kauden paikka voi olla vaakalaudalla.
Jos niitä korvaajia joskus on, niin juuri tänä vuonna. Atkinsonin tasoista kuljettajaa harvoin on kesken kautta vapaana. Myös Atkolla on paha tapa ulkoilla, mutta myös varmasti pisteet tuovia kuskeja, kuten Gardemeister, on kyllä tarjolla. Suzukilla vakuuttanut PG Andersson ja jo viime vuonna tallissa vieraillut Duval olisivat myös mitat täyttäviä vaihtoehtoja. Tuntuma on toki kaikilla vähän kysymysmerkki, mutta toisaalta Atko, Garde ja Duval ovat jo varsin kokeneita.

Alan kallistua sille kantille, että tehdastallista putoaminen on parasta, mitä Jari-Matille voisi tapahtua. Siperia opettaa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Matthew ei ole se kaveri, joka ajaa Neste Rallyssa merkkipisteistä BP-Fordin laskuun. Siitä voit olla varma.

Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä, ei vaan riitä "poika-Wilsonin" vauhti millään noille kärkikuskeille. Tällä kaudella on tullut ihan hyvin pisteitä mutta se on seurausta siitä että WRC-autoja on vähän, joten varmasti maaliin ajava Wilson on pystynyt aina näitä jämäpisteitä keräämään melkein kisasta kuin kisasta. Mutta ei hänestä tehdasautossa olisi mitään hyötyä, koska ei hän pystyisi edes Sordon kanssa kilpailemaan.

Vaikka tässä nyt Latvalan hölmöilyä on tullut kritisoitua niin onhan hän siinä suhteessa ollut hyvä "kakkosmies" Hirvoselle että hän kykenee ajamaan niin perkeleen kovaa ja haastamaan Loebin vauhdissa ihan tosissaan. Nyt on nähty että edes Loeb ei ole mikään kone vaan hänkin tekee virheitä kun tilanne menee tiukaksi, ja kun Fordit pystyy molemman auton voimin pistämään painetta Loebin niskaan niin se on tietysti aina hyvä asia. Siksi minä näen joka tapauksessa Latvalan hyödyllisempänä kuljettajana kuin jonkun hitaan, jämäpisteillä takuuvarmasti maaliin ajavan Wilsonin.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos on minuutin ero takanatulevaan ja edellä ajavaa ei tarvitse ottaa kiinni, ja edessä on 2,5 kilometrin mittainen yleisö-EK, niin on minusta suorastaan idioottimaista ajaa niin riskillä että teloo autonsa lopulta keskeytyskuntoon.

Latvala itse sanoi ulosajon johtuneen juuri tuon liian helpon tilanteen aiheuttamasta tuudittautumisesta. Näyttää tietysti tyhmältä, mutta autourheilu ei vaadi kuin sen yhden virheen. On formuloissakin vedetty pihalle "liian" suuresta johtoasemasta.

Tämä nyt siis kaiketi ei johtunut siitä Latvalan normaalista yliyrittämisestä, vaan pikemminkin aliyrittämisestä. Kilpa-autoilussa on joskus vaikeampi ajaa hiljaa kuin kovaa.
 

Repolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En seuraa paljoa rallia joten voi olla tyhmäkin mielipide, mutta kai siellä joku muukin kovia pätkäaikoja saisi aikaan jos ajaisi Latvalan tyylillä, että missä tahansa kurvissa voi mennä pusikkoon ja välillä suorillakin. Käytännossä kait vain neljällä autolla voi ajaa voitosta ja pätkienpohjista ja Latvalalla on yksi niistä autoista.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos niitä korvaajia joskus on, niin juuri tänä vuonna.

Tarkoitin tuolla sitä että kuljettajan vaihto kesken kauden on aina vähän riskipeliä, varsinkin jos tällä korvaavalla kuljettajalla on kokemusta vain toisen automerkin autoista. Sen takia en näe että Ford lähtisi kokonaan Latvalaa syrjäyttämään ja uutta miestä etsimään tilalle. Joku Duval saattaa tosiaan tulla kyseeseen Kataloniassa, mutta pitäisi melko varmana sitä että Latvala ajaa BP-Fordin kalustolla ainakin Jyväskylässä ja todennäköisesti myös Australiassa ja Walesissa. Jos Stobartilla olisi sellainen mies joka olisi kyvyiltään "ykköskastia" tai edes lähelle sitä niin sitten voisi tulla vaihto jossa tämä mies nostettaisiin ykköstiimiin ja Latvala tilalle Stobartille. Mutta en tosiaan näe että esim. Henning Solbergin nostaminen tehdasautoon parantaisi tilannetta mihinkään. Solberg ei pärjää vauhdissa Latvalalle ja tekee toisaalta lähes yhtä paljon virheitä kuin Latvala. Ja Wilsonista kirjoitin jo tuohon toiseen viestiin.

Chris Atkinsonia pitäisin varteenotettavimpana vaihtoehtona, mutta hänenkin kohdallaan on se epävarmuus että hän ei ole ajanut sitten kauden avauskisan, ja toisekseen hän ei käsittääkseni ole koskaan ajanut Fordin WRC-autolla. Ja ei Atkinsoniakaan kyllä ihan kaikkein varmimpana kuskina ole pidetty, vaikka viime kaudella vähän paransikin mainettaan tällä saralla.

Toni Gardemeister on varmaan Fordilla jo nähty. Minusta vaan tuntuu että Garden vauhti ei yksinkertaisesti riitä ihan kärkeen, eikä hän varmuudeltaankaan ole ihan paras mahdollinen.

Francois Duval voisi olla ihan hyvä vaihtoehto, mutta kun kolme neljästä rallista ajetaan soralla niin en näe että hän pystyisi olemaan niissä riittävästi avuksi Hirvoselle. Kataloniassa häntä kyllä voisi käyttää Latvalan tilalla.

PG Andersson on liian katsomaton kortti noin vastuulliseen rooliin. Kuitenkin vasta yksi kausi WRC:tä takana huonolla autolla, eikä hän mitenkään häikäisevän nopea ollut verrattuna Gardemeisteriin. En usko että hänestä olisi Fordille mitään apua.

Jostain muistaakseni luin että Ford saattaisi olla kiinnostunut IRC-sarjaa johtavasta Kris Meekestä, mutta tuskin häntäkään kesken kauden puikkoihin otetaan. Ensinnäkin hänellä taitaa olla Peugeotin kanssa sopimus koko kaudesta IRC-sarjassa joten hän ei ole edes vapaana, ja toisekseen WRC-kokemusta on liian vähän että hänestäkään olisi apua Fordille tässä tilanteessa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tuntuma on toki kaikilla vähän kysymysmerkki, mutta toisaalta Atko, Garde ja Duval ovat jo varsin kokeneita.
Asiallista pohdintaa näistä mahdollisista Jari-Matin korvaajista. Muutaman sanan heistä voisin myöskin mainita.

- Atkinson
Todella vähän tänä vuonna ajanut, joten ajotuntuma on suuren suuri kysymysmerkki. Sen lisäksi ei ole mikään Wilsonin suosikkivaihtoehto, joten pidän kaverin tulemista mukaan kuvioihin aika epätodennäköisenä.

-Gardemeister
Ajanut muutaman rallin tänä vuonna, joten tuntumaa on. Lisäksi on kuulunut Malcomin klaaniin aiemmin, joten sekin osa-alue on kunnossa. Ainoa selkeä miinus on se, ettei ole mikään voittajatyyppi. Tosin nyt oltaisiinkin hakemassa kakkosmiestä Hirvoselle, joten siinä mielessä varsin varteenotettava vaihtohto.

-Duval
Selkeä asvalttispesialisti, jonka avut voitaisiin ottaa käyttöön vain Kataloniassa. Soralla korkeintaan keskinkertainen suorittaja, koska ajotuntuma siltä alustalta puuttuu.

Alan kallistua sille kantille, että tehdastallista putoaminen on parasta, mitä Jari-Matille voisi tapahtua. Siperia opettaa.
Kyllähän tämä asia nyt on tapetilla, kun Jari-Matin tulevaisuutta mietitään. Luotetaanko mieheen sokeasti, koska on nopeutensa näyttänyt, vai pistetäänkö kasvamaan henkisesti kakkostalliin esim. koko ensi vuodeksi. Vastausta ei ole vielä missään, mutta tässä on vielä muutama ralli aikaa suunnitella tulevaa vuotta. Sitten on päätösten aika.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En seuraa paljoa rallia joten voi olla tyhmäkin mielipide, mutta kai siellä joku muukin kovia pätkäaikoja saisi aikaan jos ajaisi Latvalan tyylillä, että missä tahansa kurvissa voi mennä pusikkoon ja välillä suorillakin. Käytännossä kait vain neljällä autolla voi ajaa voitosta ja pätkienpohjista ja Latvalalla on yksi niistä autoista.

En minä tiedä ajaako Latvala koko ajan "ylikovaa" ja tarpeettoman suurella riskillä, enemmänkin vaikuttaa että hänellä on jonkinlaista ongelmaa pitää keskittyminen kasassa. Osa näistä virheistähän on ollut esim. nuottivirheitä (onko siinäkin ongelmia keskittymisen kanssa?), ja esim. tämä Puolan kämmi johtuikin sitten loppujen lopuksi "aliyrittämisestä" ja siitä johtuneesta keskittymisen herpaantumisesta. Kyllä minusta Latvala on perusnopeudeltaan yksi sarjan parhaista ihan ilman "yliyrittämistäkin", sen hän on osoittanut Stobartinkin autoilla. Rallien kokonaisvoitoista taisteleminen on mahdollista oikeastaan vain näillä neljällä tehtaan autolla, mutta pätkäpohjia pystyy kyllä näillä satelliittitiimienkin autoilla ajamaan välillä, ei ne niin paljon hitaampia kuitenkaan ole.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
-OO-:n kanssa samaa mieltä Latvalan ongelmasta. Ulosajot tuntuvat usein johtuvan huolellisuudesta ja keskittymisestä, eivätkä niinkään yliyrittämisestä. Latvala on nopea kuljettaja ja on ollut sitä aina, mutta luotettavuutta ei ole kertynyt oikein millään, vaikka kisoja on takana iästä huolimatta jo paljon. Bossellakin oli vaikeuksia pysyä uran alkuvaiheilla tiellä, mutta silloin mies ajoi Asconalla Suomessa eli joskus 80-luvun lopulla, eikä MM-sarjaa. Bossen ensimmäinen startti Toyotalla oli muistaakseni 1997 Jyskälässä, ja sen jälkeen vakituisesti MM-sarjaa kiertäessään Marcus ei enää oman muistikuvani mukaan usein metsään ajanut. Voi tosin olla, että muistan väärin, mutta en jaksa tarkistaa.

Latvalaa nopeampaa korvaajaa Ford ei loppukaudeksi löydä. Toki joku Atkinsson tai Garde voivat tuoda tasaisesti sen 2-4 pistettä/kisa, mutta Latvalalla on mahdollisuus tuoda enemmän, joten keskimäärin tilanne on vähintäänkin sama. Duval voisi asvaltilla ottaa voiton, mutta soralla vauhti ei riitä. Jari-Matti siis ajanee tehtaan väreissä ainakin 3/4 loppukauden kisoista.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Itse seurailen rallia aina välillä ja hiukan hymyilyttää toi rangaistuksien vaatiminen Citukalle, kun muistelee hiukankin, kuinka Hirvosta on aina helpitty. Joo tietty olisi mukava nähdä Suomalainen mestari, mutta Hirvosesta on jo kuoriintunut se ikuinen kakkonen. Eipä hänen mestaruudellaan paljon hehkutus arvoa olisi ainakaan omasta mielestäni, koska kaikki rallia seuraavat tietäväisivät, että mestaruus tuli selvästi paremman kuljettajan epäonnen myötä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Bossen ensimmäinen startti Toyotalla oli muistaakseni 1997 Jyskälässä, ja sen jälkeen vakituisesti MM-sarjaa kiertäessään Marcus ei enää oman muistikuvani mukaan usein metsään ajanut. Voi tosin olla, että muistan väärin, mutta en jaksa tarkistaa.

Kyllä minä muistelen että Bosselle sattui näitä kämmejä vielä silloinkin kun yksityistallin (tai tehtaan) Celicalla ajeli jotain ykkösralleja MM-sarjassa. Ainakin Jyskälässä muistelen esim. että yhtenä vuonna Bosse olisi ajanut Harjun avaus-EK:lle pohja-ajan yksityistallin Toyotalla ja sitten heti seuraavalla pätkällä pihalle. Bossella oli minun mielestäni silloin uransa alkuaikoina vähän "sählärin" maine, mutta se korjaantui viimeistään sitten kun alkoi Peugeotilla ajamaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eipä hänen mestaruudellaan paljon hehkutus arvoa olisi ainakaan omasta mielestäni, koska kaikki rallia seuraavat tietäväisivät, että mestaruus tuli selvästi paremman kuljettajan epäonnen myötä.

Tuo on minun mielestäni ihan täyttä paskapuhetta! Jos Hirvonen mestaruuden nyt voittaisi niin hän voittaisi sen siksi että hän on parhaiten onnistunut yhdistämään kaksi ralliautoilun tärkeintä elementtiä - nopeuden ja luotettavuuden. Ei noissa Loebin ulosajoja voi laittaa pelkästään epäonnen piikkiin - kyllä Loeb joutuu niistä ottamaan jotain omaan piikkiinsäkin. Alkukaudesta Hirvonen ei pystynyt yhtään Loebin vauhtiin mutta nyt muutamat viime rallit Hirvonen on paitsi pysynyt Loebin kyydissä niin pystynyt ajamaan myös kovempaa. Ja minä luulisin että osasyy tähän Loebin "epäonneen" löytyy myös siinä että nyt myös hän joutuu yrittämään ihan täysillä, koska Fordien ja erityisesti Hirvosen vauhti on parantunut kauden mittaan.

EDIT: Siitä olen kyllä ihan samaa mieltä että tuosta Citikan taktikoinnista ei kannata paljon porata, koska kyllä Ford ja suomalaiset ovat siihen syyllistyneet ihan samalla tavalla. Säännöt ovat nämä ja näillä mennään, ei auta itkeminen.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tuo on minun mielestäni ihan täyttä paskapuhetta! Jos Hirvonen mestaruuden nyt voittaisi niin hän voittaisi sen siksi että hän on parhaiten onnistunut yhdistämään kaksi ralliautoilun tärkeintä elementtiä - nopeuden ja luotettavuuden.

Jotenkin vain tämmöselle satunnaiskatsojalle vaan muistuu mieleen ne kerrat, kun joku ajaa Loebin kanssa kolarin, jollain siirtymä osuudella. Jos Hirvonen ajaisi virheettömän kauden loppuun asti ja voittaisi pari kisaa voisin sanoa helpostikkin, että kaveri ansaitsi mestaruutensa. Mutta, jotenkin epäilen, että Hirvonen on kaukana Loebin vauhdista Jyväskylän jälkeen ja pysyy mestaruustaistossa todennäköisesti vain Loebin kohdalle osuneiden vastoinkäymisten vuoksi. Sen verran minäkin olen tällä kaudella nähnyt, että eivät noi Loebin keskeytykset ihan täyttä epäonneakaan ole ollut, mutta selainen kuva niistä on jäänyt.
 

tiikeri

Jäsen
Hirvonen ei ole varmaankaan ihan Loebin tasoinen kuski kokonaisuutena ajateltuna, mutta silti mielestäni turhaa sanoa, että hänen mestaruutensa ei tuntuisi hyvältä tai samalta kuin vaikka Grönholmin tittelit. Kyllähän Hirvonen pystyy lyömään Loebin soralla jokaisessa kisassa, kunhan kalusto on kunnossa. Asfaltilla Loeb on toistaiseksi lyömätön, mutta eipä kai suomalaiset ole sillä alustalla hirveästi yleensä muutenkaan juhlineet.

Loeb on mokannut nyt kahdessa kisassa peräkkäin ja Hirvonen on ansainnut MM-sarjan johtopaikkansa. Turhaa kitinää etteikö asia näin olisi. Neljä rallia jäljellä ja mestaruustaisto menee todella tiukaksi, joten mikäs sen parempaa. Toivotaan että mitään keskeytyksiä ei enää tule kummallekaan, jotta nähdään kuka on kingi. Hirvosella riittää kyllä paukut voittaa mestaruus ihan puhtaasti ajamallakin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jotenkin vain tämmöselle satunnaiskatsojalle vaan muistuu mieleen ne kerrat, kun joku ajaa Loebin kanssa kolarin, jollain siirtymä osuudella. Jos Hirvonen ajaisi virheettömän kauden loppuun asti ja voittaisi pari kisaa voisin sanoa helpostikkin, että kaveri ansaitsi mestaruutensa.

Tuo törmäys Rautenbachin kanssa sattui muuten viime kaudella, että ei se nyt enää tämän vuoden MM-tilanteeseen vaikuta mitenkään. Hirvonen on tähän asti ajanut jokseenkin virheettömän kauden ja on pystynyt jatkuvasti tasaisesti ottamaan pisteitä (ainoastaan Argentiinassa jäi nollille, muuten on tullut joka rallista 6-10 pistettä). Ja nyt viimeisessä kolmessa rallissa Loeb on ollut myös vauhdissa Hirvosen perässä joten ei voida sanoa että Hirvonen olisi voittanut näitä kahta viimeistä rallia pelkästään Loebin "epäonnen" takia. Ja niin se vaan menee rallissa että maaliin on ajettava jos haluaa pisteitä saada, samalla tavallahan voitaisiin sanoa että muut ovat hyötyneet Latvalan "epäonnesta"...

No, ei vielä nuolaista koska vielä on monta kisaa jäljellä ja Loeb on sen verran kova luu että en minäkään vielä jaksa Hirvosen mestaruuteen uskoa. Sen lisäksi on monesti helpompi lähteä siihen viimeiseen ratkaisevaan taisteluun kun on viisi mestaruutta jo plakkarissa, ja vastustaja hakee vasta sitä ensimmäistä. Voi olla hitusen vähemmän "puristusta" siinä ratkaisevassa paikassa. Katsotaan nyt kausi loppuun ja tuomitaan sitten voittiko joku tuurilla vai taidolla. Kyllä minä kallistuisin kuitenkin siihen että kuka tällaisen pitkän sarjan lopuksi mestaruuden voittaa, on voittanut sen omilla ansioillaan eikä pelkästään toisen epäonnella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös